Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalityö sosiaalialan ammatillisena orientaationa (5op)

Opintojakson tunnus: K701S047

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa kuvata sosiaalialan ammatillista toimintaa, vuorovaikutuksen ja eettisen toiminnan periaatteita sekä niiden yhteyttä sosiaalityön lähtökohtiin
- ymmärtää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan osana sosionomin ammatillista osaamista
- osaa jäsentää sosiaalialan työtä prosessina työelämälähtöisesti ja hahmottaa sosiaalialan keskeiset menetelmät työelämässä.
- tuntee sosionomin toimintakentät ja tehtäväkuvat

Sisältö

- sosiaalityön kehitys köyhäinhoidosta nykypäivään
- sosiaalityöstä nousevat arvot, käytännöt, ammatillisen vuorovaikutuksen periaatteet ja eettiset jännitteet
- sosiaalityön keskeiset teoriat (postmoderni sosiaalityö, Kaimer-teoria, systeemiteoria, ekologinen teoria, sosiaalinen konstruktionismi, empowerment), ja niiden sovellettavuus sosiaalialan työhön
- sosiaalityön menetelmät: yksilö-, perhe-, ryhmä-, yhteisö- ja rakenteellinen sosiaalityö ja työskentely verkostojen kanssa; ohjaus- ja neuvontatyö, asiakas- ja palveluohjaus, tunnetyö, tutkiva ja arvioiva työote, ryhmätoiminta sosiaalisessa kuntoutuksessa.
- sosiaalityön ja sosionomin työn toimintakentät ja tehtävät ja ammattihenkilölaki

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- tunnistaa ja tietää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan periaatteet sekä vuorovaikutuksen merkityksen osana sosionomin ammatillista osaamista
- tietää sosiaalityön teoreettisen perustan keskeiset käsitteet, lähestymistavat ja periaatteet
- tunnistaa ja tietää sosiaalialan työn prosessin keskeiset vaiheet ja käsitteet
- tunnistaa ja tietää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien keskeiset piirteet ja erot.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- ymmärtää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan periaatteet sekä vuorovaikutuksen perusteet ja niiden yhteyden sosionomin ammatilliseen osaamiseen
- ymmärtää sosiaalityön teoreettisen perustan merkityksen sosiaalialan työhön ja sen roolin yhteiskunnallisessa kontekstissa
- ymmärtää sosiaalialan työn prosessin merkityksen asiakastyössä ja ammatillisessa kehittymisessä
- ymmärtää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien roolin sosiaalialan työssä ja palvelujärjestelmässä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- soveltaa sosiaalityön ajattelu-, toiminta- ja vuorovaikutustapaa sosionomin työn ammatillisissa käytännön tilanteissa
- soveltaa sosiaalityön teoreettisen perustan käsitteitä ja periaatteita konkreettisiin sosiaalialan työn tilanteisiin
- soveltaa sosiaalialan työn prosessia käytännön työtilanteissa erilaisten asiakkaiden kanssa
- soveltaa sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien vaatimuksia ja osaamisalueita erilaisissa työympäristöissä.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa analysoida sosiaalityön ajattelu-, toiminta- ja vuorovaikutustapaa monimutkaisissa sosionomin työhön liittyvissä konteksteissa
- osaa analysoida sosiaalityön teoreettista perustaa erilaisissa sosiaalialan työn konteksteissa ja tunnistaa sen vaikutukset työn laatuun
- osaa analysoida sosiaalialan työn prosessia monimutkaisissa ja haastavissa työkonteksteissa
- osaa analysoida sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien mukaisia menetelmiä ja työtapoja asiakastyössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa kriittiseen ajatteluun pohjautuen kehittää sosiaalityön ajattelu-, toiminta- ja vuorovaikutustapaa osana omaa ammatillista toimintaansa ja osaamistaan sosionomina
- osaa kriittiseen ajatteluun pohjautuen kehittää omaa toimintaansa osana ammatillista osaamista hyödyntäen sosiaalityön teoreettista perustaa ja kykenee arvioimaan sen ajankohtaisuutta ja sovellettavuutta
- osaa kriittiseen ajatteluun pohjautuen kehittää sosiaalialan työn prosessia osana omaa ammatillista osaamistaan ja kykenee reflektoimaan sen vaikutuksia työn laatuun ja asiakaslähtöisyyteen
- osaa kriittiseen ajatteluun pohjautuen kehittää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien mukaista työskentelyään ja kykenee reflektoimaan omaa rooliaan ja kehittämistarpeitaan sosionomin tehtävissä.

Toteutustavat

Opintojaksossa hyödynnetään toteutussuunnitelmassa erikseen määritellyillä tavoilla Lapin AMKn Hyvinvointipysäkin tarjoamia mahdollisuuksia.

Siirry alkuun