Siirry suoraan sisältöön

Sairaanhoitajakoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, Kevät 2/2021: RA72H21KT

Tunnus: RA72H21KT

Tutkinto:
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Sairaanhoitaja (AMK)

Laajuus:
210 op

Kesto:
3.5 vuotta (210 op)

Aloituslukukausi:
Kevät 2021

Kuvaus

SUORITETTAVA TUTKINTO
Sairaanhoitajakoulutus johtaa sairaanhoitaja (AMK) -tutkintoon. Koulutus täyttää terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain ja asetuksen sekä Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2013/55/EU ammattipätevyyden tunnustamiselle asettamat vaatimukset. Direktiivin mukaan yleissairaanhoidosta vastaavan sairaanhoitajan koulutuksen pituuden tulee olla vähintään kolme vuotta ja sisältää vähintään 4600 tuntia (180 op) opetusta. Suomalainen sairaanhoitajakoulutus (210 op) sisältää lisäksi 30 op hoitotyön opintoja, joilla syvennetään ja laajennetaan osaamista työelämälähtöisesti alueen tarpeen ja ammattikorkeakoulun profiilin mukaisesti.   
         
Sairaanhoitaja toimii hoitotyön tehtävissä perusterveydenhuollossa, avohoitopalveluissa, erikoissairaanhoidossa, terveysalan yrityksissä tai potilas- ja kansalaisjärjestöissä, erilaisissa projekteissa sekä ulkomailla terveysalan tehtävissä. Koulutuksessa saadaan valmiuksia myös alan liiketoimintaosaamiseen ja yrittäjyyteen. Työtä kuvaavia nimikkeitä sairaanhoitajanimikkeen lisäksi voivat olla esimerkiksi vastaanottohoitaja, diabeteshoitaja ja kotisairaanhoitaja.

Sairaanhoitaja vastaa hoitotyön suunnittelusta ja päätöksenteosta ympärivuorokautisessa hoitotyössä. Työ on pääosin kolmivuorotyötä, jossa korostuu itsenäinen ja vastuullinen toiminta. Hoitotyön eettisinä lähtökohtina ovat potilasturvallisuus, ihmisarvon ja ihmisen itsemääräämisoikeuden kunnioitus sekä oikeudenmukaisuus. Työn perusta on näyttöön perustuva hoitotyö, jossa korostuu konkreettinen potilaiden hoitaminen, auttaminen, tarpeista huolehtiminen, potilasohjaus, kuntoutus ja terveyden sekä työ- ja toimintakyvyn edistäminen.

TUTKINNON RAKENNE
Opetussuunnitelma rakentuu lukukausien mukaisista opintojaksoista ja teemoista. Opintojaksojen osaamistavoitteet ja teemojen sisällöt kuvaavat alan keskeisen ammatillisen ydinosaamisen. Vuosi- ja lukukausiteemat kokoavat opintoja ammatillisen kasvun etenemisen näkökulmasta.
Sairaanhoitajakoulutuksen rakenne:
1) perus- ja ammattiopinnot 115 op sisältäen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiomenetelmät 5 op
2) vapaasti valittavat opinnot 5 op
3) ammattitaitoa edistävä harjoittelu 90 op sisältäen opinnäytetyön 15 op

Perus- ja ammattiopintojen tavoitteena on, että opit laaja-alaiset käytännölliset perustiedot ja -taidot sekä teoreettiset perusteet toimia työelämässä sairaanhoitotyön asiantuntijatehtävissä tai yrittäjänä sekä saat edellytykset oman ammattitaidon kehittämiseen ja elinikäiseen oppimiseen. Sairaanhoitajan koulutuksessa voit syventää osaamistasi jollakin hoitotyön alalla (30 op) viimeisen lukukauden aikana.
Opintojen tavoitteena on myös, että hallitset ammattikorkeakouluasetuksessa (1129/2014, 7§) vaadittavan kielitaidon, joka ilmoitetaan tutkintotodistuksessa. Kielitaitoa merkittäessä otetaan huomioon mitä valtioneuvoston asetuksessa (481/2003) 15§-19§:ssä säädetään. Englannin kieliopinnot on opetussuunnitelmassa integroitu kahteen opintojaksoon, joissa kielen oppimista arvioidaan. Ruotsin kieliopinnot toteutetaan yhteen opintojaksoon integroituna kokonaisuutena. Suomen kielen viestintäosaaminen kehittyy koko koulutuksen ajan ja sitä arvioidaan vuosittain eri opintojaksoissa (kompetenssimatriisi).

Ammattitaitoa edistävän harjoittelun tavoitteena on perehdyttää sinut ohjatusti erityisesti ammattiopintojen kannalta keskeisiin käytännön työtehtäviin sekä tietojen ja taitojen soveltamiseen työelämässä. Ammattitaitoa edistävä harjoittelu toteutuu sairaanhoitajan tutkinnossa 90 opintopisteen laajuisena, josta 15 op toteutuu työelämän toimeksiantamana opinnäytetyönä. Opinnäytetyön tavoitteena on, että kehität valmiuksiasi soveltaa tietoja ja taitoja ammattiopintoihin liittyvässä käytännön asiantuntijatehtävässä. Opinnäytetyön toteutuksessa sinulla on mahdollisuus monialaiseen ja koulutuksien väliseen yhteistyöhön. Vapaasti valittavien opintojen tavoitteena on syventää ja täydentää ammatillista osaamista. Vapaasti valittavia opintoja voi toteutua hankkeissa ja innovaatiotoiminnassa. Vapaasti valittaviin opintoihin voidaan sisällyttää muiden koulutuksien ja muiden korkeakoulujen opintosuorituksia.

AMMATILLISEN KASVUN POLKU - HANKITTAVA OSAAMINEN
Opetussuunnitelmissa on tehty opiskelijoiden oppimisprosessi näkyväksi ja kuvattu opiskelijoiden ammatillinen kasvu perehtyjästä kehittäjäksi vuositeemojen ja niistä johdettujen lukukausiteemojen avulla.

1. Vuositeema: Hoitotyöhön perehtyjä
Ensimmäisen vuoden aikana perehdyt ammatillisuuteen ja eettisyyteen hoitotyössä sekä turvalliseen terveyttä edistävään hoitotyöhön.
Lukukausiteema 1: Ammatillisuus ja eettisyys hoitotyössä
Perehdyt hoitotyön ammattiin ja sen osaamisperustaan ja eettisyyteen. Saavutat valmiuksia yhteisölliseen ja ongelmaperustaiseen oppimiseen aktiivisena toimijana. Saat valmiuksia ammatilliseen vuorovaikutukseen molemmilla kotimaisilla kielillä. Tunnet sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristöjä ja osaat jäsentää hoitotyötä prosessin mukaisesti.
Lukukausiteema 2: Turvallinen hoitotyö
Perehdyt turvalliseen hoitotyöhön ja saat näkökulmia turvallisuuden eri osa-alueisiin. Saat valmiuksia toimia hoitotyön päätöksentekoprosessin mukaisesti. Perehdyt ohjaus- ja opetusmenetelmien käyttöön terveyttä edistävässä hoitotyössä. Sinulla on yleiset työelämätaidot ja valmiudet kehittää ammatti-identiteettiä koulutusammatin osaamis- ja vastuualueiden näkökulmasta myös englannin kielellä. Sinulla on oppimiskokemuksia tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnasta.

2. Vuositeema: Hoitotyöhön harjaantuja
Toisen vuoden aikana harjaannut päätöksenteossa ja ohjauksessa kliinisessä hoitotyössä sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä.
Lukukausiteema 3: Näyttöön perustuva kliininen hoitotyö
Harjaannut kliinisen hoitotyön päätöksenteossa näyttöön perustuen. Saat kokemusta yleisimpien sairauksien ennaltaehkäisystä, hoidosta ja ohjauksesta kliinisen hoitotyön osa-alueilla. Ymmärrät hoito- ja palveluketjut sekä potilaan ja sairaanhoitajan roolin niissä.
Lukukausiteema 4: Ohjaus ja opetus kliinisessä hoitotyössä
Saat valmiuksia toteuttaa ohjausta ja opetusta kliinisessä hoitotyössä. Osaat hyödyntää ammatillista yhteistyötä, vuorovaikutusta ja dialogia. Osaat reflektoida omia oppimiskokemuksiasi ja osaamistasi moniammatillisesta hoitotyöstä sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä.

3. Vuositeema: Hoitotyön soveltaja
Kolmannen vuoden jälkeen osaat itsenäisesti soveltaa hoitotyöhön kriittistä ajattelua ja ongelmanratkaisua. Päätöksentekosi hoitotyössä perustuu näyttöön sekä hoitotyön laatuun ja potilasturvallisuuteen.
Lukukausiteema 5: Terveyttä edistävä vastaanottohoitotyö
Osaat soveltaa hoitotyön päätöksentekoprosessia eri-ikäisten vastaanottohoitotyössä. Osaat olla hoidollisesti läsnä, ohjata ja opettaa asiakkaita heidän terveyttään ja toimintakykyään edistäen. Osaat soveltaa hoitotyön osaamiseen itsenäisesti kriittistä ajattelua ja ongelmanratkaisua.
Lukukausiteema 6: Terveyden tukeminen ja toimintakyvyn edistäminen
Saat valmiuksia tukea eri-ikäisten terveyttä ja toimintakykyä. Osaat reflektoida ammatillista kehittymistä kriittisesti. Sinulla on ammattialan edellyttämiä johtamis- ja
työelämätaitoja, kansainvälistymisosaamista sekä valmiuksia yrittäjyyteen ja muutoksenhallintaan.

4. Vuositeema: Hoitotyön kehittäjä (EQF 6)
Saavutat yleiset työelämän ja sairaanhoitajakoulutuksen osaamisalueet. Osaat reflektoida ja kehittää ammatillista osaamistasi sairaanhoitajan työn ja urakehityksen näkökulmasta.
Lukukausiteema 7: Näyttöön perustuvan hoitotyön erityiskysymykset
Laajennat ja kehität osaamistasi sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristössä. Päätöksentekosi hoitotyössä perustuu näyttöön sekä hoitotyön laatuun ja turvallisuuteen.

Sairaanhoitajakoulutuksen kompetenssit
Sairaanhoitajakoulutuksen opetussuunnitelman perustana toimivat työelämän osaamisvaatimuksista johdetut laajat osaamisalueet eli kompetenssit ja niihin liittyvät osaamistavoitteet arviointikriteereineen. Kompetenssit jakautuvat kaikille koulutuksille yhteisiin yleisiin työelämäkompetensseihin (1-6) sekä valtakunnallisesti yhtenäisiin koulutuskohtaisiin kompetensseihin (6-14). Yhteiset kompetenssit ovat eri koulutuksille yleisiä työelämän osaamisalueita, mutta niiden erityispiirteet ja tärkeys vaihtelevat eri ammateissa ja työtehtävissä. Yhteiset kompetenssit luovat perustan työelämässä toimimiselle, yhteistyölle ja asiantuntijuuden kehittymiselle. Yhteisten kompetenssien arviointi toteutuu koulutuskohtaisten kompetenssien arvioinnin yhteydessä. Sairaanhoitajakoulutuksen alakohtaiset kompetenssit pohjautuvat Sairaanhoitajakoulutuksen tulevaisuus -hankkeen (2014) tuloksiin.
Osaamisalueet/kompetenssit:

1. Ammatillisuus ja eettisyys
2. Asiakaslähtöisyys
3. Kommunikointi ja moniammatillisuus
4. Terveyden edistäminen
5. Johtaminen ja työntekijyysosaaminen
6. Informaatioteknologia ja kirjaaminen
7. Ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen
8. Kliininen hoitotyö
9. Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko
10. Yrittäjyys ja kehittäminen
11. Laadun varmistus
12. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä
13. Potilas- ja asiakasturvallisuus

Opetussuunnitelmaan sisältyy läpileikkaavina osaamistavoitteina Lapin AMKin strategiset painopistealueet etäisyyksien hallinta, turvallisuusosaaminen, arktinen yhteistyö ja rajaosaaminen, luonnonvarojen älykkään käytön edistäminen sekä palveluliiketoiminta ja yrittäjyys. Muita läpileikkaavia osioita ovat kansainvälisyys, informaatiolukutaito ja digitalisaatio.

Opetussuunnitelman eri sisällöissä osaamistavoitteet liittyvät läpileikkaavasti edellisten lisäksi Lapin AMKin Tulevaisuuden terveyspalvelut -osaamisryhmän profiloitumiseen perustuviin digitalisaatiota hyödyntäviin etähoito/etäpalveluihin ja luontoperustaisiin menetelmiin (Green Care) hyvinvointipalvelujen tuottamisessa sekä edelleen horisontaalisesti keskeisiin hoitotyön sisältöjen toteutussuunnitelmiin integroituvaan palliatiiviseen hoitotyöhön.

Osaamisen arvioinnissa hyödynnetään kansallisen ohjeistuksen mukaisesti Yleissairaanhoitajan ammatillisen perusosaamisen arvioinnin kehittäminen (yleSHarviointi) -hankkeessa kehitettyjä ja testattuja sairaanhoitajan kliinisen ydinosaamisen arviointimenetelmiä ja valtakunnallista koetta.

Kansainvälisyys toteutuu opetussuunnitelman läpäisevänä jatkumona vieraskielisen lähdemateriaalin hyödyntämisenä opetuksessa sekä kieliopintoina. Koulutuksissa toteutetaan 30 op opintoja englannin kielellä. Englanninkielistä opetusta toteuttavat myös kansainvälisessä asiantuntijavaihdossa Lapin AMKissa olevat yhteistyökumppaneiden opettajat. Lisäksi opiskelijat osallistuvat kansainväliseen vaihtoon ja myös erilaisiin kotikansainvälistymistä tukeviin tilaisuuksiin ja tapahtumiin sekä kansainvälisten opiskelijoiden tutorointiin. Kansainvälistymistavoitteiden saavuttamiseksi kotikansainvälistäminen on osa opintoja ja opiskelijalla on mahdollisuus vähintään kolmen kuukauden vaihto-opiskeluun ulkomailla.

OPINTOJEN TOTEUTTAMINEN JA ARVIOINTI
Lapin ammattikorkeakoulun oppimisnäkemyksenä on ongelmaperustainen oppiminen. Pedagogiikan perustana on ammatillisen osaamisen oppiminen erilaisten työelämän tilanteiden ratkomisen kautta. Oppimisen tavoitteena on ammatillisen osaamisen kehittyminen opiskelijakeskeisten ja aktivoivien oppimis- ja ohjausmenetelmien avulla. Ammatillinen osaaminen syvenee myös ongelmanratkaisu- ja päätöksentekotaitoja vahvistavien työelämäläheisten oppimis- ja kehittämisprojektien avulla. Oppiminen on yhteisöllistä, yhteistoiminnallista opiskelijoiden, opettajien ja työelämän aktiivista vuorovaikutusta ja osallistumista yhteisen tiedon rakentamiseen. Opiskelija on aktiivinen ja vastuullinen oman oppimisensa subjekti. Opettaja on oppimisen asiantuntija, oppimisen ohjaaja ja mahdollistaja.

Koulutuksen viralliset tavoitteet toimivat sinulle oppimista ohjaavina ja motivoivina suunnannäyttäjinä. Opetussuunnitelma toimii lähtökohtana henkilökohtaiselle opiskelusuunnitelmalle (HOPS), jonka laatimiseen saat ohjausta ryhmän opettajatuutorilta.

Oppiminen, tutkiminen ja kehittäminen tapahtuvat monipuolisissa oppimis- ja kehittämisympäristöissä, joita ovat mm. laboratoriot, virtuaaliympäristöt, kansainvälisten kumppaneiden tarjoamat ympäristöt, työelämä sekä tutkimus-, kehitys- ja innovaatiohankkeet. Hyvinvointialojen kampuksen simulaatio- ja virtuaalioppimisympäristöt (mm. ENVI, SKY ja Biomekaniikan laboratorio) tarjoavat kansainvälisen tason oppimisympäristön. Terveysalan opiskelijoiden keskeiset oppimisympäristöt ovat Lapin eri kuntien perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yksiköt sekä yksityisen ja kolmannen sektorin tarjoamat aidot työelämäympäristöt.Opintoihin liittyvät opinnäytetyöt tehdään osana työelämän kehittämistä. Sinulla on mahdollisuus valita opintoja eri koulutusohjelmienopetustarjonnasta, joka mahdollistaa luonnollisella tavalla monialaisen yhteistyön. Oppimista tukevina välineinä käytetään muun muassa Moodle-alustaa, sosiaalista mediaa, sähköpostia, videoneuvottelua ja videointia.

Työn opinnollistaminen on vaihtoehtoinen tapa opiskella. Siinä tutkinnossa edellytettävää osaamista hankitaan tekemällä työtä ja se palvelee työssä käyvän opiskelijan ammatillista kehittymistä ja tutkintoon valmistumista.

Kehittävä arviointi sisältää oppimisprosessin ja osaamisen tuotoksen arvioinnin. Oppimisprosessin arvioinnissa opintojakson tasolla keskeisiä työvälineitä ovat itsearviointi ja palaute. Arvioinnin perustana ovat kyseisen opintojakson osaamistavoitteet, jotka johdetaan koulutuksen kompetensseista. Opiskelijoiden oppimisen ja osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmissa oleviin opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin, joiden avulla oppimistulokset voidaan tunnistaa. Opintosuoritukset arvioidaan asteikolla kiitettävä (5), hyvä (3-4), tyydyttävä (1-2), hylätty (0) tai asteikolla hyväksytty (H) – hylätty (0).

Opiskelijoilta kerättävän palautteen avulla kehitetään koulutuksen laatua. Sinulla on opiskelijana vastuu antaa palautetta opintojaksojen toteutuksesta sekä koulutuksesta ensimmäisen, toisen ja kolmannen vuoden vuosipalautteena sekä valmistumisvaiheessa tutkinnon haun yhteydessä.

Opintojen kuormittavuuden määrittelyssä on lähtökohtana yleiseurooppalaisen ECTS- opintosuoritusten siirto- ja mitoitusjärjestelmän (ECTS-järjestelmän) perusteet. Yksi opintovuosi on 1600 tuntia opiskelijan päätoimista työskentelyä. Se vastaa 60 opintopisteen suoritusta opintovuoden aikana. Yhden opintopisteen työmäärä on noin 27 tuntia. Opintopistettä vastaava työmäärä arvioidaan suhteessa osaamistavoitteisiin. Opinnot suunnitellaan etenemään lukuvuosittain tasaisesti 40 viikon aikana.

Hankittu osaaminen osaksi tutkintoa (HOT). Tutkintoa suorittaessasi sinulla on mahdollisuus ammattikorkeakoulun päätöksen mukaisesti lukea hyväksi muussa kotimaisessa tai ulkomaisessa korkeakoulussa taikka muussa oppilaitoksessa suorittamiasi opintoja sekä korvata tutkintoon kuuluvia opintoja muilla samantyyppisillä opinnoilla. Saat ammattikorkeakoulun päätöksen mukaisesti lukea hyväksi sekä korvata tutkintoon kuuluvia opintoja myös muulla tavoin osoitetulla osaamisella (932/2014, 37§9). Menettelystä käytetään nimitystä hyväksiluku.

Jatko-opintokelpoisuus. Ammattikorkeakoulututkinto antaa sinulle jatko-opintokelpoisuuden ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittamiseen kolmen vuoden työelämässä olon jälkeen. Opintoja voit jatkaa myös hakeutumalla yliopistojen maisterikoulutuksiin. Ammattikorkeakoulututkinnon jälkeen sinun on mahdollista jatkaa myös ulkomaisissa korkeakouluissa Master-tason koulutusohjelmissa.

Laadunhallinta. Koulutusohjelmien toiminnan laatu varmistetaan Lapin ammattikorkeakoulun laatujärjestelmän periaatteiden ja menettelytapojen mukaisesti. Yhtenäinen laatujärjestelmä tuottaa koulutuksen ja tutkintojen laatuun liittyvää tietoa, josta hyötyvät opiskelijat, henkilöstö, työnantajat ja muut sidosryhmät.

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2020-2021 2021-2022 2022-2023 2023-2024 Kevät
2021
Syksy
2021
Kevät
2022
Syksy
2022
Kevät
2023
Syksy
2023
Kevät
2024
2. / 2021 3. / 2021 1. / 2021 2. / 2022 3. / 2022 1. / 2022 2. / 2023 3. / 2023 1. / 2023 2. / 2024 3. / 2024
AMK_PERTR-1047
PERUSOPINNOT

(Valitaan kaikki)

15
R702HL11OJ Ammatillinen osaamisperusta hoitotyössä  10 10 10 10
HYVO1OJ Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan palvelujärjestelmäosaaminen 5 5 5 5
AMMTR-1048
AMMATTIOPINNOT

(Valitaan kaikki)

100
HYVO2OJ Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen 5 5 5 5
R702HL21OK-1008
Ammatillinen vuorovaikutus ja eettisyys hoitotyössä 

(Valitaan kaikki)

10
R702HL21AOJ Ammatillinen vuorovaikutus ja eettisyys 7 7 7 7
R702HL21BOJ Ruotsi 3 3 3 3
R702HL22OK-1008
Turvallisen ja terveyttä edistävän hoitotyön taidot ja toiminnot 

(Valitaan kaikki)

20
R702HL58 Lääkehoidon, lääkelaskennan ja farmakologian perusteiden osaaminen 5 5 5 5
R702HL22AAOJ Turvallisen ja terveyttä edistävän hoitotyön taidot ja toiminnot 12 12 12 12
R702HL22BOJ Englanti 3 3 3 3
R702HL23OJ Päätöksenteko kliinisessä hoitotyössä   10 10 5 5 5 5
R702HL24OJ Kliininen osaaminen sisätautien ja kirurgisen potilaan hoitotyössä 10 10 10 10
R702HL25OJ Terveyden tukeminen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä  5 5 5 5
R702HL26OJ Perheen terveyden ja hyvinvoinnin tukeminen 5 5 5 5
R702HL27OJ Ikääntyneen toimintakyvyn tukeminen  10 10 10 10
HYVO4OJ Johtaminen ja yrittäjyysosaaminen sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalla 5 5 5 5
R702HL29OJ Päivystys- ja vastaanottohoitotyö 5 5 5 5
R702HL28OJ Näyttöön perustuva hoitotyö ja erityiskysymykset hoitotyön eri osa-alueilla  15 5 10 5 10 5 10
VAP_VALTR-1239
Vapaasti valittavat opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 15)

5 - 15 5 5 5
HARJOITTTR-1047
AMMATTITAITOA EDISTÄVÄ HARJOITTELU

(Valitaan kaikki)

75
R702HL31OJ Hoitotyön harjoittelu sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä 10 10 10 10
R702HL51 Harjoittelu sosiaali- ja terveysalan uudistuvissa toimintaympäristöissä I 5 5 5 5
R702HL53 Sisätautipotilaan hoitotyön harjoittelu  8 8 8 8
R702HL54 Kirurgisen potilaan hoitotyön harjoittelu  8 8 8 8
R702HL55 Mielenterveys-, kriisi ja päihdehoitotyön harjoittelu  8 8 8 8
R702HL52 Harjoittelu sosiaali- ja terveysalan uudistuvissa toimintaympäristöissä II 5 5 5 5
R702HL56 Perheen terveyttä edistävä harjoittelu ja päivystys- ja vastaanottohoitotyön harjoittelu 8 8 8 8
R702HL57 Terveyttä ja toimintakykyä edistävä harjoittelu kotihoidossa ja gerontologisessa hoitotyössä 8 8 8 8
R702HL37OJ Näyttöön perustuvan päätöksenteon harjoittelu 15 15 15 15
OPINNÄTR-1047
OPINNÄYTETYÖ

(Valitaan kaikki)

15
R702HL41OK-1008
Opinnäytetyö

(Valitaan kaikki)

15
AMKO001 Opinnäytetyön suunnitteluvaihe 5 5 5 5
AMKO002 Opinnäytetyön toteuttamisvaihe 5 5 5 5
AMKO003 Opinnäytetyön viimeistelyvaihe 5 5 5 5
Yhteensä 210 25 84 71 25 25 35 49 35 36 25 0 15 10 35 33 16 35 28 8 25 0 0

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

Todistusjäsentely - AMK

Todistusjäsentelyssä opintojaksot jakautuvat ammattikorkeakoulun asetuksen mukaisesti..

Ammattiopinnot
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen
Ammatillinen vuorovaikutus ja eettisyys
Ruotsi
Lääkehoidon, lääkelaskennan ja farmakologian perusteiden osaaminen
Turvallisen ja terveyttä edistävän hoitotyön taidot ja toiminnot
Englanti
Päätöksenteko kliinisessä hoitotyössä  
Kliininen osaaminen sisätautien ja kirurgisen potilaan hoitotyössä
Terveyden tukeminen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä 
Perheen terveyden ja hyvinvoinnin tukeminen
Ikääntyneen toimintakyvyn tukeminen 
Johtaminen ja yrittäjyysosaaminen sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalla
Päivystys- ja vastaanottohoitotyö
Näyttöön perustuva hoitotyö ja erityiskysymykset hoitotyön eri osa-alueilla 
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu
Hoitotyön harjoittelu sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä
Harjoittelu sosiaali- ja terveysalan uudistuvissa toimintaympäristöissä I
Sisätautipotilaan hoitotyön harjoittelu 
Kirurgisen potilaan hoitotyön harjoittelu 
Mielenterveys-, kriisi ja päihdehoitotyön harjoittelu 
Harjoittelu sosiaali- ja terveysalan uudistuvissa toimintaympäristöissä II
Perheen terveyttä edistävä harjoittelu ja päivystys- ja vastaanottohoitotyön harjoittelu
Terveyttä ja toimintakykyä edistävä harjoittelu kotihoidossa ja gerontologisessa hoitotyössä
Näyttöön perustuvan päätöksenteon harjoittelu
Opinnäytetyö
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe
Perusopinnot
Ammatillinen osaamisperusta hoitotyössä 
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan palvelujärjestelmäosaaminen
Vapaasti valittavat opinnot

Ei liitettyjä opintojaksoja

Luokittelemattomat

Sairaanhoitajakoulutuksen kompetenssit 2020 lähtien

Ammatillisuus ja eettisyys
Ammatillinen osaamisperusta hoitotyössä 
Ammatillinen vuorovaikutus ja eettisyys
Ruotsi
Lääkehoidon, lääkelaskennan ja farmakologian perusteiden osaaminen
Englanti
Päätöksenteko kliinisessä hoitotyössä  
Kliininen osaaminen sisätautien ja kirurgisen potilaan hoitotyössä
Terveyden tukeminen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä 
Perheen terveyden ja hyvinvoinnin tukeminen
Ikääntyneen toimintakyvyn tukeminen 
Päivystys- ja vastaanottohoitotyö
Näyttöön perustuva hoitotyö ja erityiskysymykset hoitotyön eri osa-alueilla 
Hoitotyön harjoittelu sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä
Harjoittelu sosiaali- ja terveysalan uudistuvissa toimintaympäristöissä I
Sisätautipotilaan hoitotyön harjoittelu 
Kirurgisen potilaan hoitotyön harjoittelu 
Mielenterveys-, kriisi ja päihdehoitotyön harjoittelu 
Harjoittelu sosiaali- ja terveysalan uudistuvissa toimintaympäristöissä II
Perheen terveyttä edistävä harjoittelu ja päivystys- ja vastaanottohoitotyön harjoittelu
Terveyttä ja toimintakykyä edistävä harjoittelu kotihoidossa ja gerontologisessa hoitotyössä
Näyttöön perustuvan päätöksenteon harjoittelu
Asiakaslähtöisyys
Ammatillinen osaamisperusta hoitotyössä 
Ammatillinen vuorovaikutus ja eettisyys
Ruotsi
Lääkehoidon, lääkelaskennan ja farmakologian perusteiden osaaminen
Englanti
Päätöksenteko kliinisessä hoitotyössä  
Kliininen osaaminen sisätautien ja kirurgisen potilaan hoitotyössä
Terveyden tukeminen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä 
Perheen terveyden ja hyvinvoinnin tukeminen
Ikääntyneen toimintakyvyn tukeminen 
Päivystys- ja vastaanottohoitotyö
Näyttöön perustuva hoitotyö ja erityiskysymykset hoitotyön eri osa-alueilla 
Hoitotyön harjoittelu sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä
Harjoittelu sosiaali- ja terveysalan uudistuvissa toimintaympäristöissä I
Sisätautipotilaan hoitotyön harjoittelu 
Kirurgisen potilaan hoitotyön harjoittelu 
Mielenterveys-, kriisi ja päihdehoitotyön harjoittelu 
Harjoittelu sosiaali- ja terveysalan uudistuvissa toimintaympäristöissä II
Perheen terveyttä edistävä harjoittelu ja päivystys- ja vastaanottohoitotyön harjoittelu
Terveyttä ja toimintakykyä edistävä harjoittelu kotihoidossa ja gerontologisessa hoitotyössä
Näyttöön perustuvan päätöksenteon harjoittelu
Informaatioteknologia ja kirjaaminen
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan palvelujärjestelmäosaaminen
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen
Lääkehoidon, lääkelaskennan ja farmakologian perusteiden osaaminen
Johtaminen ja yrittäjyysosaaminen sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalla
Hoitotyön harjoittelu sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä
Harjoittelu sosiaali- ja terveysalan uudistuvissa toimintaympäristöissä I
Sisätautipotilaan hoitotyön harjoittelu 
Kirurgisen potilaan hoitotyön harjoittelu 
Mielenterveys-, kriisi ja päihdehoitotyön harjoittelu 
Harjoittelu sosiaali- ja terveysalan uudistuvissa toimintaympäristöissä II
Perheen terveyttä edistävä harjoittelu ja päivystys- ja vastaanottohoitotyön harjoittelu
Terveyttä ja toimintakykyä edistävä harjoittelu kotihoidossa ja gerontologisessa hoitotyössä
Näyttöön perustuvan päätöksenteon harjoittelu
Johtaminen ja työntekijyysosaaminen
Johtaminen ja yrittäjyysosaaminen sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalla
Näyttöön perustuva hoitotyö ja erityiskysymykset hoitotyön eri osa-alueilla 
Näyttöön perustuvan päätöksenteon harjoittelu
Kliininen hoitotyö
Lääkehoidon, lääkelaskennan ja farmakologian perusteiden osaaminen
Päätöksenteko kliinisessä hoitotyössä  
Kliininen osaaminen sisätautien ja kirurgisen potilaan hoitotyössä
Terveyden tukeminen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä 
Perheen terveyden ja hyvinvoinnin tukeminen
Ikääntyneen toimintakyvyn tukeminen 
Päivystys- ja vastaanottohoitotyö
Näyttöön perustuva hoitotyö ja erityiskysymykset hoitotyön eri osa-alueilla 
Hoitotyön harjoittelu sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä
Harjoittelu sosiaali- ja terveysalan uudistuvissa toimintaympäristöissä I
Sisätautipotilaan hoitotyön harjoittelu 
Kirurgisen potilaan hoitotyön harjoittelu 
Mielenterveys-, kriisi ja päihdehoitotyön harjoittelu 
Harjoittelu sosiaali- ja terveysalan uudistuvissa toimintaympäristöissä II
Perheen terveyttä edistävä harjoittelu ja päivystys- ja vastaanottohoitotyön harjoittelu
Terveyttä ja toimintakykyä edistävä harjoittelu kotihoidossa ja gerontologisessa hoitotyössä
Näyttöön perustuvan päätöksenteon harjoittelu
Kommunikointi ja moniammatillisuus
Ammatillinen osaamisperusta hoitotyössä 
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan palvelujärjestelmäosaaminen
Ammatillinen vuorovaikutus ja eettisyys
Ruotsi
Englanti
Näyttöön perustuva hoitotyö ja erityiskysymykset hoitotyön eri osa-alueilla 
Harjoittelu sosiaali- ja terveysalan uudistuvissa toimintaympäristöissä I
Mielenterveys-, kriisi ja päihdehoitotyön harjoittelu 
Näyttöön perustuvan päätöksenteon harjoittelu
Laadun varmistus
Lääkehoidon, lääkelaskennan ja farmakologian perusteiden osaaminen
Johtaminen ja yrittäjyysosaaminen sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalla
Näyttöön perustuva hoitotyö ja erityiskysymykset hoitotyön eri osa-alueilla 
Näyttöön perustuvan päätöksenteon harjoittelu
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe
Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan palvelujärjestelmäosaaminen
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen
Päätöksenteko kliinisessä hoitotyössä  
Näyttöön perustuva hoitotyö ja erityiskysymykset hoitotyön eri osa-alueilla 
Näyttöön perustuvan päätöksenteon harjoittelu
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe
Ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen
Ruotsi
Lääkehoidon, lääkelaskennan ja farmakologian perusteiden osaaminen
Englanti
Perheen terveyden ja hyvinvoinnin tukeminen
Ikääntyneen toimintakyvyn tukeminen 
Päivystys- ja vastaanottohoitotyö
Näyttöön perustuva hoitotyö ja erityiskysymykset hoitotyön eri osa-alueilla 
Harjoittelu sosiaali- ja terveysalan uudistuvissa toimintaympäristöissä I
Sisätautipotilaan hoitotyön harjoittelu 
Kirurgisen potilaan hoitotyön harjoittelu 
Mielenterveys-, kriisi ja päihdehoitotyön harjoittelu 
Harjoittelu sosiaali- ja terveysalan uudistuvissa toimintaympäristöissä II
Perheen terveyttä edistävä harjoittelu ja päivystys- ja vastaanottohoitotyön harjoittelu
Terveyttä ja toimintakykyä edistävä harjoittelu kotihoidossa ja gerontologisessa hoitotyössä
Näyttöön perustuvan päätöksenteon harjoittelu
Potilas- ja asiakasturvallisuus
Ammatillinen osaamisperusta hoitotyössä 
Ammatillinen vuorovaikutus ja eettisyys
Lääkehoidon, lääkelaskennan ja farmakologian perusteiden osaaminen
Päätöksenteko kliinisessä hoitotyössä  
Kliininen osaaminen sisätautien ja kirurgisen potilaan hoitotyössä
Terveyden tukeminen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä 
Perheen terveyden ja hyvinvoinnin tukeminen
Ikääntyneen toimintakyvyn tukeminen 
Päivystys- ja vastaanottohoitotyö
Näyttöön perustuva hoitotyö ja erityiskysymykset hoitotyön eri osa-alueilla 
Hoitotyön harjoittelu sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä
Harjoittelu sosiaali- ja terveysalan uudistuvissa toimintaympäristöissä I
Sisätautipotilaan hoitotyön harjoittelu 
Kirurgisen potilaan hoitotyön harjoittelu 
Mielenterveys-, kriisi ja päihdehoitotyön harjoittelu 
Harjoittelu sosiaali- ja terveysalan uudistuvissa toimintaympäristöissä II
Perheen terveyttä edistävä harjoittelu ja päivystys- ja vastaanottohoitotyön harjoittelu
Terveyttä ja toimintakykyä edistävä harjoittelu kotihoidossa ja gerontologisessa hoitotyössä
Näyttöön perustuvan päätöksenteon harjoittelu
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan palvelujärjestelmäosaaminen
Harjoittelu sosiaali- ja terveysalan uudistuvissa toimintaympäristöissä I
Mielenterveys-, kriisi ja päihdehoitotyön harjoittelu 
Näyttöön perustuvan päätöksenteon harjoittelu
Terveyden edistäminen
Lääkehoidon, lääkelaskennan ja farmakologian perusteiden osaaminen
Kliininen osaaminen sisätautien ja kirurgisen potilaan hoitotyössä
Terveyden tukeminen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä 
Perheen terveyden ja hyvinvoinnin tukeminen
Ikääntyneen toimintakyvyn tukeminen 
Päivystys- ja vastaanottohoitotyö
Näyttöön perustuva hoitotyö ja erityiskysymykset hoitotyön eri osa-alueilla 
Harjoittelu sosiaali- ja terveysalan uudistuvissa toimintaympäristöissä I
Sisätautipotilaan hoitotyön harjoittelu 
Kirurgisen potilaan hoitotyön harjoittelu 
Mielenterveys-, kriisi ja päihdehoitotyön harjoittelu 
Harjoittelu sosiaali- ja terveysalan uudistuvissa toimintaympäristöissä II
Perheen terveyttä edistävä harjoittelu ja päivystys- ja vastaanottohoitotyön harjoittelu
Terveyttä ja toimintakykyä edistävä harjoittelu kotihoidossa ja gerontologisessa hoitotyössä
Näyttöön perustuvan päätöksenteon harjoittelu
Yrittäjyys ja kehittäminen
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen
Johtaminen ja yrittäjyysosaaminen sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalla
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe
Luokittelemattomat
Turvallisen ja terveyttä edistävän hoitotyön taidot ja toiminnot

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
AMK_PERTR-1047
PERUSOPINNOT

(Valitaan kaikki)

15
R702HL11OJ Ammatillinen osaamisperusta hoitotyössä  10
HYVO1OJ Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan palvelujärjestelmäosaaminen 5
AMMTR-1048
AMMATTIOPINNOT

(Valitaan kaikki)

100
HYVO2OJ Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen 5
R702HL21OK-1008
Ammatillinen vuorovaikutus ja eettisyys hoitotyössä 

(Valitaan kaikki)

10
R702HL21AOJ Ammatillinen vuorovaikutus ja eettisyys 7
R702HL21BOJ Ruotsi 3
R702HL22OK-1008
Turvallisen ja terveyttä edistävän hoitotyön taidot ja toiminnot 

(Valitaan kaikki)

20
R702HL58 Lääkehoidon, lääkelaskennan ja farmakologian perusteiden osaaminen 5
R702HL22AAOJ Turvallisen ja terveyttä edistävän hoitotyön taidot ja toiminnot 12
R702HL22BOJ Englanti 3
R702HL23OJ Päätöksenteko kliinisessä hoitotyössä   10
R702HL24OJ Kliininen osaaminen sisätautien ja kirurgisen potilaan hoitotyössä 10
R702HL25OJ Terveyden tukeminen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä  5
R702HL26OJ Perheen terveyden ja hyvinvoinnin tukeminen 5
R702HL27OJ Ikääntyneen toimintakyvyn tukeminen  10
HYVO4OJ Johtaminen ja yrittäjyysosaaminen sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalla 5
R702HL29OJ Päivystys- ja vastaanottohoitotyö 5
R702HL28OJ Näyttöön perustuva hoitotyö ja erityiskysymykset hoitotyön eri osa-alueilla  15
VAP_VALTR-1239
Vapaasti valittavat opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 15)

5 - 15
HARJOITTTR-1047
AMMATTITAITOA EDISTÄVÄ HARJOITTELU

(Valitaan kaikki)

75
R702HL31OJ Hoitotyön harjoittelu sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä 10
R702HL51 Harjoittelu sosiaali- ja terveysalan uudistuvissa toimintaympäristöissä I 5
R702HL53 Sisätautipotilaan hoitotyön harjoittelu  8
R702HL54 Kirurgisen potilaan hoitotyön harjoittelu  8
R702HL55 Mielenterveys-, kriisi ja päihdehoitotyön harjoittelu  8
R702HL52 Harjoittelu sosiaali- ja terveysalan uudistuvissa toimintaympäristöissä II 5
R702HL56 Perheen terveyttä edistävä harjoittelu ja päivystys- ja vastaanottohoitotyön harjoittelu 8
R702HL57 Terveyttä ja toimintakykyä edistävä harjoittelu kotihoidossa ja gerontologisessa hoitotyössä 8
R702HL37OJ Näyttöön perustuvan päätöksenteon harjoittelu 15
OPINNÄTR-1047
OPINNÄYTETYÖ

(Valitaan kaikki)

15
R702HL41OK-1008
Opinnäytetyö

(Valitaan kaikki)

15
AMKO001 Opinnäytetyön suunnitteluvaihe 5
AMKO002 Opinnäytetyön toteuttamisvaihe 5
AMKO003 Opinnäytetyön viimeistelyvaihe 5