Siirry suoraan sisältöön

Porotalouden talviruokinnan suunnitteluLaajuus (5 op)

Tunnus: R601ML135

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- Tuntee poron ravitsemuksellisia tarpeita
- Osaa tehdä porokarjalle kestävän talviruokinnan suunnitelman
- Tunnistaa porojen yleisimmät ruokinnalliset sairaudet ja taudit ja osaa ennaltaehkäistä näitä ruokinnan suunnittelussa
- Tietää poron laiduntamisen erityispiirteet
- Tietää poron yleisimmät talviset rehut ja niiden vaikutuksen poron hyvinvointiin
- Osaa valita oikeanlaisia rehuja ja laskea rehutarpeen eri pororyhmille
- Tunnistaa yleisimmät poron hyvinvointia heikentävät sairaudet ja taudit talviruokinnassa
- Tietää poron talviruokinnassa käytettävät yleisimmät laitteet, koneet ja rakenteet
- Tietää logistiikan merkityksen talvisessa porojen ruokinnassa
- Osaa laskea ruokinnasta aiheutuvia kustannuksia
- Osaa suunnitella toimivan ruokintaratkaisun joko talviseen tarharuokintaan tai maastoruokintaan.

Sisältö

Poron laiduntamisen erityispiirteet
Poron yleisimmät talviset rehut ja niiden vaikutuksen poron hyvinvointiin
Rehut ja rehutarpeet
Yleisimmät poron hyvinvointia heikentävät sairaudet ja taudit talviruokinnassa
Poron talviruokinnassa käytettävät yleisimmät laitteet, koneet ja rakenteet
Logistiikan merkityksen talvisessa porojen ruokinnassa
Ruokinnan kustannuslaskenta
Ruokinnan suunnittelu; tarha- ja maastoruokinta

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija osaa kuvailla poron ravitsemuksellisia tarpeita. Opiskelijan ruokintasuunnitteluosaaminen on yksipuolista ja keskittyy muutaman osa-alueen tarkasteluun.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija osaa laskea erilaisia ruokintavaihtoehtoja porolle. Opiskelija pystyy hahmottamaan poron ruokintakokonaisuuden ja tekemään perustellun ja kattavan ruokintasuunnitelman.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija osaa yhdistää poron ruokintaosaamiseen poron ravitsemuksellisen tarpeen, ruokinnassa käytettävät koneet ja laitteet, logistiikan, ruokinnan taloudellisuuden ja poron hyvinvoinnin. Opiskelija osaa tuoda perusteltuja kehittämisehdotuksia poron ruokintaan.