KaivossuunnitteluprojektiLaajuus (5 op)
Tunnus: R501RL82OJ
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa Surpac 3D-suunnittelujärjestelmän peruskäytön, valita tarkoitukseen sopivan louhintamenetelmän sekä toteuttaa kaivoksen yleissuunnitteluvaiheessa logistiset ratkaisut tarkoituksenmukaisesti.
Sisältö
Kaivossuunnittelun vaiheet kaivoksen elinkaaren aikana, toiminnan- ja tuotannonohjaus, kaivoksen kannattavuuteen vaikuttavat asiat. Louhoksen suunnittelu ja dokumentointi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arvosana
Arvosanan kuvaus projektiopinnoissa
Tyydyttävä (1)
Projektia hallitaan satunnaisesti ja ohjauksen varassa. Projektin viestintä ja dokumentointi on puutteellsita. Tuotostavoitteet saavutetaan ohjaajan opastuksella. Opiskelija on pääosin passiivinen.
Tyydyttävä (2)
Projektin hallinta on pääosin itsenäistä, mutta puutteellista. Projektin viestintä ja dokumentointi sisältää jonkin verran asia- ja kielivirheitä ja -puutteita. Tuotostavoitteet saavutetaan pääosin itsenäisesti. Opiskelijan toiminta on suunnittelematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Projektin hallinta on itsenäistä. Projektin viestintä ja dokumentointi on sisällön osalta lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Tulostavoitteet saavutetaan itsenäisesti. Opiskelijan toiminta on pääosin hallinnassa.
Hyvä (4)
Projektin hallinta on itsenäistä ja systemaattista. Projektin viestintä ja dokumentointi on sisällön osalta analyyttistä, perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Tuotostavoitteet saavutetaan itsenäisesti. Opiskelijan toiminta on pääosin suunnitelmallista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Projektin hallinta on omatoimista, itsenäistä ja systemaattista. Projektin viestintä ja dokumentointi on sisällön osalta analyyttistä, perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Tuotostavoitteet savutetaan itsenäisesti. Opiskelijan toiminta on suunnitelmallista.
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 06.01.2023
Ajoitus
07.01.2023 - 30.04.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
- Timo Karppinen
Vastuuhenkilö
Timo Karppinen
Opiskelijaryhmät
-
RA51R19SRakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus (monimuoto-opiskelu) Rovaniemi syksy 2019
-
R51R19SRakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus (päiväopiskelu) Rovaniemi syksy 2019
Tavoitteet
Opiskelija osaa Surpac 3D-suunnittelujärjestelmän peruskäytön, valita tarkoitukseen sopivan louhintamenetelmän sekä toteuttaa kaivoksen yleissuunnitteluvaiheessa logistiset ratkaisut tarkoituksenmukaisesti.
Sisältö
Kaivossuunnittelun vaiheet kaivoksen elinkaaren aikana, toiminnan- ja tuotannonohjaus, kaivoksen kannattavuuteen vaikuttavat asiat. Louhoksen suunnittelu ja dokumentointi.
Aika ja paikka
07.01.2023-10.5.2023 Rovaniemi
Oppimateriaalit
Moodlessa esitettävä materiaali.
Kirjallisuus:
Hakapää, Antero. ; Lappalainen, Antero. ; Lappalainen, Pekka. ; Hakapää, Antero,
Kaivos- ja louhintatekniikka / [Helsinki] : Kaivannaisteollisuus ; 2011
ISBN 978-952-13-4615-6 (nid.).
Laurila, Pasi.
Mittaus- ja kartoitustekniikan perusteet / [Rovaniemi] : Rovaniemen ammattikorkeakoulu, 2012 - (Rovaniemen ammattikorkeakoulun julkaisuja. ISSN 1239-775X ; 3.).
ISBN 978-952-5923-42-1 (nid
Opetusmenetelmät
Suunnitteluharjoitukset, projektimainen ryhmätyöskentely, etäluento-opetus.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arvosana
Arvosanan kuvaus projektiopinnoissa
Tyydyttävä (1)
Projektia hallitaan satunnaisesti ja ohjauksen varassa. Projektin viestintä ja dokumentointi on puutteellsita. Tuotostavoitteet saavutetaan ohjaajan opastuksella. Opiskelija on pääosin passiivinen.
Tyydyttävä (2)
Projektin hallinta on pääosin itsenäistä, mutta puutteellista. Projektin viestintä ja dokumentointi sisältää jonkin verran asia- ja kielivirheitä ja -puutteita. Tuotostavoitteet saavutetaan pääosin itsenäisesti. Opiskelijan toiminta on suunnittelematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Projektin hallinta on itsenäistä. Projektin viestintä ja dokumentointi on sisällön osalta lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Tulostavoitteet saavutetaan itsenäisesti. Opiskelijan toiminta on pääosin hallinnassa.
Hyvä (4)
Projektin hallinta on itsenäistä ja systemaattista. Projektin viestintä ja dokumentointi on sisällön osalta analyyttistä, perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Tuotostavoitteet saavutetaan itsenäisesti. Opiskelijan toiminta on pääosin suunnitelmallista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Projektin hallinta on omatoimista, itsenäistä ja systemaattista. Projektin viestintä ja dokumentointi on sisällön osalta analyyttistä, perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Tuotostavoitteet savutetaan itsenäisesti. Opiskelijan toiminta on suunnitelmallista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
0=hylätty, 1,2=tyydyttävä, 3,4=hyvä, 5=kiitettävä. Arvioitavana tuotoksena toimii ryhmäkohtainen projektiraportti ja itse-, sekä vertaisarviointi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Hallitsee kaivosmittauksen ja -suunnittelun kognitiiviset, sekä käytännön perustaidot, joita vaaditaan kaivosprojektilla rutiininomaisten ongelmien ratkaisemiseksi käyttäen opintojakson teemoihin liittyviä yksinkertaisia sääntöjä ja työkaluja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hallitsee tiedot kaivossuunnitteluprojektilla toimimiseksi
Hallitsee kaivosmittauksen ja -suunnittelun kognitiiviset ja käytännön taidot, joita vaaditaan kaivossuunnitteluprojektilla toimimiseksi ja ongelmien ratkaisemiseksi käyttäen opintojakson teemoihin liittyviä sääntöjä ja työkaluja.
Osaa mukauttaa omaa toimintaansa ongelmanratkaisun yhteydessä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Omaa edistyneet tiedot kaivossuunnitteluprojektilla toimimisesta, joihin liittyy teorioiden ja periaatteiden kriittinen ymmärtäminen.
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 31.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 31.05.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Tutkinto-ohjelma
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
- Timo Karppinen
Vastuuhenkilö
Timo Karppinen
Opiskelijaryhmät
-
K52K18SKonetekniikan koulutus (päiväopiskelu) Kemi syksy 2018
-
K52K19SKonetekniikan koulutus (päiväopiskelu) Kemi syksy 2019
-
KA52K18SKonetekniikan koulutus (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2018
-
KA52K19SKonetekniikan koulutus (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2019
-
RA51R18SRakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus (monimuoto-opiskelu) Rovaniemi syksy 2018
-
R51R18SRakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus (päiväopiskelu) Rovaniemi syksy 2018
Tavoitteet
Opiskelija osaa Surpac 3D-suunnittelujärjestelmän peruskäytön, valita tarkoitukseen sopivan louhintamenetelmän sekä toteuttaa kaivoksen yleissuunnitteluvaiheessa logistiset ratkaisut tarkoituksenmukaisesti.
Sisältö
Kaivossuunnittelun vaiheet kaivoksen elinkaaren aikana, toiminnan- ja tuotannonohjaus, kaivoksen kannattavuuteen vaikuttavat asiat. Louhoksen suunnittelu ja dokumentointi.
Aika ja paikka
01.01.2022-30.5.2022
Oppimateriaalit
Moodlessa esitettävä materiaali.
Kirjallisuus:
Hakapää, Antero. ; Lappalainen, Antero. ; Lappalainen, Pekka. ; Hakapää, Antero,
Kaivos- ja louhintatekniikka / [Helsinki] : Kaivannaisteollisuus ; 2011
ISBN 978-952-13-4615-6 (nid.).
Laurila, Pasi.
Mittaus- ja kartoitustekniikan perusteet / [Rovaniemi] : Rovaniemen ammattikorkeakoulu, 2012 - (Rovaniemen ammattikorkeakoulun julkaisuja. ISSN 1239-775X ; 3.).
ISBN 978-952-5923-42-1 (nid.
Opetusmenetelmät
Suunnitteluharjoitukset, projektimainen ryhmätyöskentely, luento-opetus.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arvosana
Arvosanan kuvaus projektiopinnoissa
Tyydyttävä (1)
Projektia hallitaan satunnaisesti ja ohjauksen varassa. Projektin viestintä ja dokumentointi on puutteellsita. Tuotostavoitteet saavutetaan ohjaajan opastuksella. Opiskelija on pääosin passiivinen.
Tyydyttävä (2)
Projektin hallinta on pääosin itsenäistä, mutta puutteellista. Projektin viestintä ja dokumentointi sisältää jonkin verran asia- ja kielivirheitä ja -puutteita. Tuotostavoitteet saavutetaan pääosin itsenäisesti. Opiskelijan toiminta on suunnittelematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Projektin hallinta on itsenäistä. Projektin viestintä ja dokumentointi on sisällön osalta lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Tulostavoitteet saavutetaan itsenäisesti. Opiskelijan toiminta on pääosin hallinnassa.
Hyvä (4)
Projektin hallinta on itsenäistä ja systemaattista. Projektin viestintä ja dokumentointi on sisällön osalta analyyttistä, perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Tuotostavoitteet saavutetaan itsenäisesti. Opiskelijan toiminta on pääosin suunnitelmallista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Projektin hallinta on omatoimista, itsenäistä ja systemaattista. Projektin viestintä ja dokumentointi on sisällön osalta analyyttistä, perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Tuotostavoitteet savutetaan itsenäisesti. Opiskelijan toiminta on suunnitelmallista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
0=hylätty, 1,2=tyydyttävä, 3,4=hyvä, 5=kiitettävä. Arvioitavana tuotoksena toimii ryhmäkohtainen projektiraportti ja itse-, sekä vertaisarviointi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
ArvosanaArvosanan kuvaus projektiopinnoissaTyydyttävä (1)Projektia hallitaan satunnaisesti ja ohjauksen varassa. Projektin viestintä ja dokumentointi on puutteellsita. Tuotostavoitteet saavutetaan ohjaajan opastuksella. Opiskelija on pääosin passiivinen.Tyydyttävä (2)Projektin hallinta on pääosin itsenäistä, mutta puutteellista. Projektin viestintä ja dokumentointi sisältää jonkin verran asia- ja kielivirheitä ja -puutteita. Tuotostavoitteet saavutetaan pääosin itsenäisesti. Opiskelijan toiminta on suunnittelematonta.Hyvä (3)Projektin hallinta on itsenäistä. Projektin viestintä ja dokumentointi on sisällön osalta lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Tulostavoitteet saavutetaan itsenäisesti. Opiskelijan toiminta on pääosin hallinnassa.Hyvä (4)Projektin hallinta on itsenäistä ja systemaattista. Projektin viestintä ja dokumentointi on sisällön osalta analyyttistä, perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Tuotostavoitteet saavutetaan itsenäisesti. Opiskelijan toiminta on pääosin suunnitelmallista.Kiitettävä (5)Projektin hallinta on omatoimista, itsenäistä ja systemaattista. Projektin viestintä ja dokumentointi on sisällön osalta analyyttistä, perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Tuotostavoitteet savutetaan itsenäisesti. Opiskelijan toiminta on suunnitelmallista.