Siirry suoraan sisältöön

Tuotteiden hinnoittelu ja markkinointi (5op)

Opintojakson tunnus: R801M22BOJ

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa kehittää kohderyhmälähtöisiä matkailu- ja ravitsemisalan palveluja, tuotteita ja prosesseja. Hän ottaa huomioon paikallisuuden, alan verkostomaisen toimintatavan ja kestävän kehityksen periaatteet. Opiskelija osaa tuotteistaa ja markkinoida pohjoisen matkailukohteen matkailu- ja ravitsemispalveluita. Opiskelija osaa käyttää luovia ja kehittäviä työtapoja ja ongelmanratkaisun menetelmiä.
- Matkailu- ja ravitsemisalan tuotteiden ja palveluiden tuotehinnoittelu ja katetuottolaskenta

- Matkailu- ja ravitsemisalan tuotteiden ja palvelujen myynti ja markkinointi

- Asiakas- ja kohderyhmälähtöiset myynti- ja markkinointikanavaratkaisut ja niiden vaikutus hinnoitteluun

Sisältö

Matkailu- ja ravitsemusalan tuotteiden ja palveluiden tuotehinnoittelu ja katetuottolaskenta:
           kannattavuuden osatekijät
           katetuottolaskenta
           kustannukset
           hinnoittelu
           ALV vaikutus hinnoitteluun

Markkinointi:
           palvelulogiikka
           jakelukanavat markkinoinnin kilpailukeinona
           matkailualan jakelukanavat (on- ja offline)
           asiakaslähtöinen myyntityö

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

T 1 – 2
Opiskelija osaa suunnitella perustuotteen tai peruspalvelun ohjeistuksen mukaan. Opiskelija tunnistaa ennakoinnin työkaluja. Opiskelijalle syntyy käsitys markkinoiden kysyntätilanteiden vaihteluista. Opiskelija ymmärtää asiakaslähtöisyyden kehittämistyön perusedellytyksenä. Hän osaa soveltaa ainakin yhtä hinnoitteluperiaatetta. Hän osaa laskea arvonlisäveron käyttäen hyväkseen mallia asettaessaan myyntihinnan tuotteelle tai palvelulle. Opiskelija osaa käyttää exceliä yksinkertaisissa hinnoittelutilanteissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

H 3 – 4
Opiskelija osaa suunnitella elämyksellisen perustuotteen tai peruspalvelun. Opiskelija osaa soveltaa ennakoinnin työkaluja tuotekehityksen tukena. Opiskelijalle syntyy käsitys markkinoiden kysyntätilanteiden vaatimuksista. Opiskelija ymmärtää asiakaslähtöisyyden kehittämistyön perusedellytyksenä. Hän hallitsee katetuottohinnoittelun, kustannusperustaisen hinnoittelun sekä arvoperustaisen hinnoittelun periaatteet ja osaa soveltaa ainakin yhtä niistä hinnoittelussa. Hän osaa laskea arvonlisäveron asettaessaan myyntihinnan tuotteelle tai palvelulle. Opiskelija osaa käyttää exceliä hinnoittelun apuna.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

K 5
Opiskelija osaa suunnitella ja kehittää elämyksellisen tuotteen tai palvelun. Opiskelija osaa soveltaa monipuolisesti ennakoinnin työkaluja tuotekehityksen tukena. Opiskelijalle syntyy käsitys markkinoiden kysyntätilanteiden vaatimuksista ja hän osaa toimia niiden vaatimalla tavalla. Opiskelija ymmärtää asiakaslähtöisyyden kehittämistyön perusedellytyksenä. Hän hallitsee katetuottohinnoittelun, kustannusperustaisen hinnoittelun sekä arvoperustaisen hinnoittelun periaatteet ja osaa soveltaa niitä hinnoittelussa. Opiskelija osaa kaupallistaa kehittämänsä tuotteen tai palvelun. Hän osaa laskea arvonlisäveron asettaessaan myyntihinnan tuotteelle tai palvelulle. Opiskelija osaa käyttää ja luoda hinnoittelun työkaluja, kuten excelin hinnoittelukaavioita.

Siirry alkuun