Matkailun koulutus (päiväopiskelu) Rovaniemi syksy 2014: R801M14S
Opetussuunitelman tunnus: R801M14S
- Tutkintonimike
- Restonomi (AMK), matkailuala
- Laajuus
- 210 op
- Kesto
- 3.5 vuotta (210 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2014
- Opetuskieli
- suomi
Kuvaus
SUORITETTAVA TUTKINTO Restonomi (AMK)
Kansainväliseksi osaajaksi matkailu- ja ravitsemisalalle!
Lapin ammattikorkeakoulun restonomikoulutuksesta valmistut tulevaisuuden kansainväliseksi osaajaksi matkailu- ja ravitsemisalan esimies-, johtamis- ja asiantuntijatehtäviin. Matkailu- ja ravitsemisala on nopeasti kasvava ja kehittyvä elinkeino ja merkittävä työllistäjä. Restonomin opinnot tuottavat osaamista muuttuvan työelämän tarpeisiin ja kasvaviin haasteisiin. Saat laajan ja monipuolisen matkailu- ja ravitsemisalan ammattiosaamisen palvelu-, asiantuntija- sekä kehittämistehtäviin kansainvälisessä ja arktisessa toimintaympäristössä. Restonomi työskentelee mm. seuraavilla ammattinimikkeillä:markkinointipäällikkö, myyntipäällikkö tai -assistentti, vastaanottopäällikkö, hotellipäällikkö, ravintolapäällikkö, palvelupäällikkö, kokous/kongressipäällikkö, tapahtumakoordinaattori, toiminnanjohtaja, projektipäällikkö/koordinaattori ja yrittäjä.
Opiskelu on käytännönläheistä ja perustuu työelämässä tarvittavan osaamisen kasvattamiseen. Se, miten Sinä opit on yhtä tärkeää kuin mitä Sinä opit. Tarjoamme haasteellisen ja kehittävän oppimisympäristön, jossa opit asettamaan itsellesi tavoitteita ja päämääriä, ajattelemaan itsenäisesti ja työskentelemään ryhmän jäsenenä. Yhteistoiminta, vuorovaikutus ja työelämäläheisten ongelmien ratkomien yhdistävät toimijoita opiskelijoista henkilökuntaan. Opinnoissa hyödynnetään virtuaalisia oppimisympäristöjä. Vieraanvaraisuus ja vastuullisuus ovat koulutuksen peruspilareita.
Opetussuunnitelma rakentuu ammatillisen kasvun systemaattiseen kehittymiseen. Kaikille yhteisissä restonomin ammattiopinnoissa keskitytään matkailu- ja ravitsemisalan keskeisiin sisältöihin: alan liiketoimintaosaamiseen, esimiesosaamiseen, käytännön harjoitteluun sekä kielitaitoon. Ennakointi- ja turvallisuusosaaminen ovat vahvoja juonteita opinnoissa. Voit painottaa opintojasi oman kiinnostuksen mukaan tapahtumajohtamiseen tai palvelukonseptien ja laadun hallintaan. Molemmissa painopisteissä saat valmiuksia toimia työelämän erilaisissa tehtävissä. Kansainvälisiin tehtäviin Sinua valmentaa mahdollisuus opiskella tai suorittaa harjoittelu ulkomailla. Sinulla on mahdollisuus suorittaa toisen tai toisen ja kolmannen lukuvuoden opinnot englanninkielisen Degree Programme in Tourism -koulutuksen mukana ryhmäkoon niin salliessa ja opiskelijan kielitaito huomioiden.
Painopisteet Lapin ammattikorkeakoulun matkailupalvelujen osaamisalan opetussuunnitelmassa:
Vieraanvaraisuus– tapa viedä pohjoisuus kansainvälisille markkinoille
- Asiakkaan kohtaaminen ja palvelukulttuuri
- Paikallisuuden kunnioittaminen
- Turvallisuuskulttuurin vahvistaminen
Vastuullisuus– tapa ennakoida toimintaympäristön muutoksia eettisesti ja yhteisöllisesti
- Taloudellinen näkökulma
- Ekologinen näkökulma
- Kulttuurinen näkökulma
TUTKINNON YLEISKUVAUS JA TAVOITTEET1.Lapin ammattikorkeakoulun oppimisnäkemys
Ammattikorkeakoulujen koulutustehtävän lähtökohdaksi laissa on määritelty työelämä ja sen kehittäminen sekä toisaalta tutkimus ja taiteelliset lähtökohdat (L351/2003). Koulutuksen, tutkimuksen ja innovaatiotoiminnan yhdistäminen sekä toiminnan työelämäläheisyys ja -lähtöisyys katsotaan Lapin ammattikorkeakoulussa edellytykseksi ammattiosaamisen kehittymiselle.
Lapin ammattikorkeakoulun oppimisnäkemys rakentuu osaamis- ja ongelmaperustaisen oppimisen periaatteille. Ongelmaperustaisen oppimisen lähtökohtana ovat työelämässä kohdattavat ongelmat ja toiminnan keskiössä on oppiminen. Opiskelija on aktiivinen, vastuullinen oman oppimisensa subjekti. Opettaja puolestaan on oppimisen asiantuntija, oppimisen ohjaaja ja mahdollistaja. Oppiminen on yhteisöllistä, opiskelijoiden, opettajien ja työelämän sosiaalista vuorovaikutusta ja osallistumista yhteiseen tiedon rakentamiseen. Oppiminen on ammatillisten ongelmien tutkimista ja haasteellista työn tekemistä. Työelämä on kiinteä osa oppimisympäristöjä ja oppimisprosessia. Osaamisen arviointi on keskeinen osa oppimisprosessia.
2. Oppimisympäristöt
Oppiminen ja ammatillinen kasvu toteutuu monipuolisissa ja vaihtelevissa ympäristöissä, joita ovat mm. laboratoriot, virtuaaliympäristöt, kansainvälisten kumppaneiden tarjoamat ympäristöt, työelämä sekä tutkimus-, kehitys- ja innovaatiohankkeet. Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutin eli MTI- kampuksen tilat (Unelmatehdas työskentelytila, kirjasto, atk-luokat sekä tutoriaali- ja ryhmätyötilat) tarjoavat kansainvälisen tason oppimisympäristön. Restonomiopiskelijoiden keskeiset oppimisympäristöt muodostuvat koulun tarjoamien mahdollisuuksien lisäksi matkailu- ja ravitsemisalan työ- ja toimintaympäristöistä. Harjoittelu toteutuu pääsääntöisesti matkailu- ja ravitsemisalan yrityksissä Lapissa tai ulkomailla. Muina oppimisympäristöinä toimivat kansalliset ja kansainväliset, erityisesti pohjoisen alueen tutkimus- ja kehittämishankkeet, MTI:n monipuolinen valinnaisten opintojen tarjonta samoin kuin opiskelu/harjoittelu kansainvälisessä vaihdossa. Opintoihin liittyvät opinnäytetyöt ovat osa aluekehitystyötä, ja ne toteutetaan työelämälähtöisesti. Opiskelijat voivat tehdä opinnäytetöitään myös ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehittämishankkeissa, joissa he voivat hyödyntää Lapin ammattikorkeakoulujen ja yliopiston tarjoamaa monialaista osaamista. Opiskelijoilla on mahdollisuus valita opintoja eri koulutusohjelmien opetustarjonnasta, mikä luonnollisella tavalla mahdollistaa monialaisen yhteistyön.
3. Opintojen kuormittavuus
Opintojen kuormittavuuden määrittelyssä on lähtökohtana yleiseurooppalaisen ECTS- opintosuoritusten siirto- ja mitoitusjärjestelmän (ECTS-järjestelmän) perusteet. Yksi opintovuosi on 1600 tuntia opiskelijan päätoimista työskentelyä. Se vastaa 60 opintopisteen suoritusta opintovuoden aikana. Opinnot suunnitellaan etenemään lukuvuosittain tasaisesti 40 viikon aikana. Yhden opintopisteen työmäärä on keskimäärin 27 tuntia.
4. Osaaminen opetussuunnitelmassa
Lapin ammattikorkeakoulun opetussuunnitelmien peruselementteinä toimivat työelämän osaamisvaatimuksista johdetut laajat osaamisalueet, kompetenssit ja niihin liittyvät osaamistavoitteet arviointikriteereineen. Kompetenssi kuvaa pätevyyttä, suorituspotentiaalia ja kykyä suoriutua ammattiin kuuluvista työtehtävistä.
Oppilaitoksen opetussuunnitelmien kompetenssit jakautuvat kaikille koulutuksille yhteisiin yleisiin työelämäkompetensseihin sekä koulutuskohtaisiin kompetensseihin, joissa on otettu huomioon Lapin ammattikorkeakoulun ja MTI:n profiloituminen ja strategiset painopistealueet. Yleiset kompetenssit ovat eri koulutuksille yhteisiä yleisiä työelämän osaamisalueita, mutta niiden erityispiirteet ja tärkeys voivat vaihdella eri ammateissa ja työtehtävissä. Yleiset kompetenssit luovat perustan työelämässä toimimiselle, yhteistyölle ja asiantuntijuuden kehittymiselle. Yleisten kompetenssien kehittyminen tapahtuu pääsääntöisesti eri opintojaksojen toteutusten kautta. Yleisten työelämävalmiuksien kehittymisessä erityisesti ongelmaperustaisella oppimisella ja oppimisympäristöihin liittyvillä valinnoilla on keskeinen merkitys.
Koulutuskohtaiset kompetenssit muodostavat opiskelijan ammatillisen kehittymisen perustan. Osaamiskokonaisuuksien valinta tapahtuu ensisijaisesti koulutusohjelmakohtaisen sisällöllisen ydinosaamisen ehdoilla.
Opetussuunnitelmassa opiskelijoiden oppimisprosessi ja ammatillinen kasvu on tehty näkyväksi ja kuvattu vuositeemoittain etenevänä jatkumona.
Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Aiemmin tai opintojen aikana muualla hankittu osaaminen on mahdollista hyväksilukea osaksi tutkintoa. Osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta käytetään AHOT-menetelmää (aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen).
Laadunhallinta
Ammattikorkeakoulu vastaa koulutuksen ja muun toiminnan laadusta ja jatkuvasta kehittämisestä sekä osallistuu määräajoin ulkopuoliseen laadunarviointiin.
OPINTOJEN RAKENNE JA TOTEUTUSTAPALapin ammattikorkeakoulunopetussuunnitelmat rakentuvat opintojaksoista ja teemoista. Restonomin koulutuksessa oppiminen etenee teemakokonaisuuksista rakentuvina opintojaksoina, jotka on jaettu teemoihin. Opintojaksojen ja teemojen sisällöt perustuvat matkailu- ja ravitsemisalan ammatilliseen osaamiseen. Vuositeemat kokoavat opintoja ammatillisen kasvun etenemisen näkökulmasta ja kuvaavat opiskelijan kasvua aloittelijasta kohden korkeatasoista noviisiosaamista – työelämän asiantuntijaa ja kehittäjää.
Restonomikoulutuksen (AMK) rakenne:
- Perusopinnot 10 op
- Ammattiopinnot 140 op
- Vapaasti valittavat opinnot 15 op
- Ammattitaitoa edistävä harjoittelu 30 op
- Opinnäytetyö 15 op, opinnäytetyöhön liittyviä opintoja sisältyy myös Matkailu- ja ravitsemisalan soveltava tutkiminen –nimiseen opintojaksoon.
Perusopintojen tavoitteena on antaa opiskelijalle laaja-alainen yleiskuva matkailu- ja ravitsemisalan työstä ja merkityksestä yhteiskunnassa, työelämässä ja kansainvälisesti, perehdyttää opiskelija alan tehtäväalueen yleisiin teoreettisiin perusteisiin ja viestintään.
Ammattiopintojen tavoitteena on perehdyttää opiskelija matkailu- ja ravitsemisalan ammatillisiin kokonaisuuksiin ja sovelluksiin sekä tieteellisiin perusteisiin siten, että opiskelija valmistuttuaan kykenee itsenäisesti työskentelemään matkailu- ja ravitsemisalan asiantuntijatehtävissä ja yrittäjänä sekä osallistumaan työyhteisön kehittämiseen. Tavoitteena on antaa hänelle ammattikorkeakoululain 9.5.2003/351 8 §:ssä vaadittava kielitaito. Kieli ja viestintäopintoja toteutetaan integroiden niitä muihin opintoihin ja ne kuvataan opintojaksojen osaamistavoitteissa.
Opiskelija valitsee vaihtoehtoisia ammattiopintoja ensimmäisenä lukuvuonna 5 op, toisena 15 opi ja kolmantena lukuvuonna 10 op. Vaihtoehtoinen opintojakso toteutetaan, kun jaksolle on ilmoittautunut 15 opiskelijaa.
Opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa toisen tai toisen ja kolmannen lukuvuoden opinnot Degree Programme in Tourism -koulutusohjelman mukana englanninkielisen koulutusohjelman ryhmäkoon niin salliessa ja opiskeljan kielitaito huomioiden.
Ammattitaitoa edistävän harjoittelun tavoitteena on perehdyttää opiskelija ohjatusti erityisesti ammattiopintojen kannalta keskeisiin käytännön työtehtäviin sekä tietojen ja taitojen soveltamiseen työelämässä.
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää ja osoittaa opiskelijan valmiuksia soveltaa tietojaan ja taitojaan ammattiopintoihin liittyvässä käytännön asiantuntijatehtävässä sekä näyttöön perustuvan tieteellisen tiedon tuottamisessa.
Vapaasti valittavien opintojen tavoitteena on syventää ja täydentää opiskelijan ammatillista osaamista. Niiden kautta opiskelija voi myös täydentää ja tukea ammattikorkeakoulututkintoa sekä laajentaa sen sisältöä oman kiinnostuksensa ja yksilöllisen mieltymyksensä mukaan. Yleisten vapaasti valittavien ja kampuskohtaisten opintojen lisäksi vapaasti valittaviin opintoihin voidaan sisällyttää muiden koulutusohjelmien ja muiden ammattikorkeakorkeakoulujen sekä yliopistojen opintosuorituksia sekä työelämälähtöisiä projekti- ym. opintoja.
SUUNTAUTUMISVAIHTOEHDOT / VALINNAISET OPINNOT Opiskelija valitsee oman koulutusohjelmansa tavoitteiden kannalta oppimista edistäviä vaihtoehtoisia opintoja. Vaihtoehtoisten opintojen, harjoittelujen ja suuntaavien oppimistehtävien kautta opiskelija rakentaa omaa ammattiaan koulutusohjelman tavoitteiden suunnassa.
Arktisen alueen johtava matkailu- ja vieraanvaraisuusalojen asiantuntija:
Tapahtumajohtaminentarkoittaa tapahtuman kokonaisjohtajuutta, henkilöstö- ja talousjohtamisen, myynnin ja markkinoinnin asiantuntijuutta, joka sisältää käytännön projektiosaamisen, kokemusta tapahtumien kehittämisestä ja riskien hallinasta sekä aktiivisen ja avoimen asenteen verkostotyöskentelyyn.
Matkailu- ja ravitsemispalvelujen konseptointi ja laadunhallintatarkoittaa palveluliiketoiminnan asiantuntijuutta, joka sisältää ymmärryksen ja käytännön kokemuksen standardoidusta ja innovatiivisesta toimintajärjestelmästä ja myynti- ja markkinointitoiminnasta sekä laadun merkityksestä ja palvelukonseptoinnista.
DPT Experience DesignExperience Design can be seen as a holistic approach of planning and designing tourism products, services and events with the focus on the quality of culturally relevant customer experiences which create emotional responses and leave a lasting impression and satisfaction for the user.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2014-2015 | 2015-2016 | 2016-2017 | 2017-2018 | Syksy 2014 | Kevät 2015 | Syksy 2015 | Kevät 2016 | Syksy 2016 | Kevät 2017 | Syksy 2017 | 1. / 2014 | 2. / 2015 | 3. / 2015 | 1. / 2015 | 2. / 2016 | 3. / 2016 | 1. / 2016 | 2. / 2017 | 3. / 2017 | 1. / 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
AMK_PERTR |
PERUSOPINNOT
(Valitaan kaikki ) |
10 | |||||||||||||||||||||
R801M11OK |
Johdatus restonomiopintoihin
(Valitaan kaikki ) |
10 | |||||||||||||||||||||
R801M11AOJ | Opiskelutaidot | 4 | 4 | 4 | 4 | ||||||||||||||||||
R801M11BOJ | Ammatillisen osaamisen valmiudet matkailu- ja ravitsemisalalla | 6 | 6 | 6 | 6 | ||||||||||||||||||
AMMTR |
AMMATTIOPINNOT
(Valitaan kaikki ) |
125 | |||||||||||||||||||||
R801M12OK |
Matkailu- ja ravitsemisalan perustiedot- ja taidot
(Valitaan kaikki ) |
10 | |||||||||||||||||||||
R801M12AOJ | Restonomin työ | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R801M12BOJ | Osaamista elinkeinosta | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R801M13OK |
Vieraanvaraisuus- ja turvallisuusosaaminen
(Valitaan kaikki ) |
10 | |||||||||||||||||||||
R801M13AOJ | Asiakaslähtöinen palvelu ja vieraanvaraisuus | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R801M13BOJ | Turvallisuus matkailu- ja ravitsemisalan tehtävissä | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R801M14OJ | English in Hospitality Industry | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R801M15OJ | Svenska för Gästfrihetsindustrin | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R801M38OK |
Vastuullinen palveluliiketoiminta matkailu- ja ravitsemisalalla
(Valitaan kaikki ) |
10 | |||||||||||||||||||||
R801M38AOJ | Palveluliiketoimintaosaaminen | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R801M38BOJ | Marketing and Sales in Tourism and Hospitality | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R801M39OK |
Päivittäisjohtaminen matkailu- ja ravitsemisalalla
(Valitaan kaikki ) |
20 | |||||||||||||||||||||
R801M39AOJ | Talouden toimintaympäristöt | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R801M39BOJ | Vastuullinen esimiestyö | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R801M39COJ | Matkailu- ja ravitsemisalan ostot ja hankinnat | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R801M39DOJ | Matkailun lainsäädäntö | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R801M22OK |
Tuotekehitysosaaminen
(Valitaan kaikki ) |
10 | |||||||||||||||||||||
R801M22AOJ | Designing Products and Experiences | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R801M22BOJ | Tuotteiden hinnoittelu ja markkinointi | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R801M26OK |
Palveluliiketoiminnan vastuullinen ja ennakoiva johtaminen
(Valitaan kaikki ) |
15 | |||||||||||||||||||||
R801M26AOJ | Henkilöstövoimavarojen suunnittelu ja kehittäminen | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R801M26BOJ | Palvelu- ja tuotantoprosessien johtaminen | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R801M26COJ | Liiketoiminnan ennakoiva kehittäminen ja strateginen johtaminen | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R801M28OK |
Matkailu- ja ravitsemisalan soveltava tutkiminen
(Valitaan kaikki ) |
10 | |||||||||||||||||||||
R801M28AOJ | Projektien hallinta | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R801M28BOJ | Opinnäytetyön menetelmäosaaminen | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R801M34OK |
Matkailu- ja ravitsemispalvelujen kehittäminen
(Valitaan kaikki ) |
10 | |||||||||||||||||||||
R801M34AOJ | Seminars and Symposia | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R801M34BOJ | Kehittämisprojekti | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
VAIOK |
VAIHTOEHTOISET AMMATTIOPINNOT
(Valitaan opintopisteitä: 20) |
20 | |||||||||||||||||||||
R801M17OK |
Muuttuvat toimintaympäristöt ja matkailu- ja majoituspalveluprosessit
(Valitaan kaikki ) |
10 | |||||||||||||||||||||
R801M17AOJ | Maailma ja me | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R801M17BOJ | Matkailu ja majoituspalvelut pohjoisessa toimintaympäristössä | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R801M18OK |
Muuttuvat toimintaympäristöt ja ravitsemispalveluprosessit
(Valitaan kaikki ) |
10 | |||||||||||||||||||||
R801M18AOJ | Ravintola- ja ruokapalveluprosessit pohjoisessa toimintaympäristössä | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R801M18BOJ | Maailma ja me | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R801M31OK |
Tapahtumajohtaminen 1
(Valitaan kaikki ) |
15 | |||||||||||||||||||||
R801M31AOJ | Tapahtumatypologiasta tapahtuman toteutukseen | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R801M31BOJ | Tapahtuman järjestäminen ja koordinointi | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R801M31COJ | Multi-Dimensional Event Marketing | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R801M32OK |
Matkailu- ja ravitsemispalvelujen konseptointi ja laadunhallinta 1
(Valitaan kaikki ) |
15 | |||||||||||||||||||||
R801M32AOJ | Konseptoidut toimintamallit | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R801M32BOJ | Toimintaympäristö ja konseptointi | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R801M32COJ | Food and Beverage Concepts | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R801M36OK |
Tapahtumajohtaminen 2
(Valitaan kaikki ) |
10 | |||||||||||||||||||||
R801M36AOJ | Tapahtuman strateginen johtaminen | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R801M36BOJ | Live Event Simulation | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R801M37OK |
Matkailu- ja ravitsemispalvelujen konseptointi ja laadunhallinta 2
(Valitaan kaikki ) |
10 | |||||||||||||||||||||
R801M37AOJ | Kannattavuusseuranta ja sen työkalut | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R801M37BOJ | Palveluprosessien konseptointi ja johtaminen | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
VAP_VALTR |
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT
(Valitaan opintopisteitä: 5) |
5 | |||||||||||||||||||||
R801M145OJ | Luonnosta liiketoimintaa ja hyvinvointia | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R801M132OJ | Ruoka- ja juomakulttuurit | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
801M15NOJ | Kohdeturvallisuus | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
801M15MOJ | Event Management Project | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R801MMANAGIOJ | Managing e Tourism | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R801MKTENOJ | Englannin aktivointi | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||
801MKTESOJ | Espanja: Español del turismo | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R801MKTGLOJ | German Language in Services | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R801MKTRAOJ | S´il vous plait | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R801MOVHOJ | Omien voimavarojen hallinta | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R801MBOJ | Minäkö brändi? Näy, kuulu ja vaikuta verkossa | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
HARJOITTTR |
AMMATTITAITOA EDISTÄVÄ HARJOITTELU
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||
R801M24OJ | Ammattitaitoa edistävä perusharjoittelu | 15 | 15 | 5 | 10 | 5 | 10 | ||||||||||||||||
R801M25OJ | Ammattitaitoa edistävä syventävä harjoittelu | 15 | 15 | 5 | 10 | 5 | 10 | ||||||||||||||||
OPINNATR |
OPINNÄYTETYÖ
(Valitaan kaikki ) |
15 | |||||||||||||||||||||
R801M35OJ | Opinnäytetyö | 15 | 15 | 15 | 15 | ||||||||||||||||||
Yhteensä | 210 | 88 | 105 | 70 | 20 | 30 | 58 | 30 | 75 | 50 | 20 | 20 | 30 | 58 | 0 | 30 | 75 | 0 | 50 | 20 | 0 | 20 |
Todistusjäsentely - AMK
Todistusjäsentelyssä opintojaksot jakautuvat ammattikorkeakoulun asetuksen mukaisesti..
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
AMK_PERTR |
PERUSOPINNOT
(Valitaan kaikki ) |
10 |
R801M11OK |
Johdatus restonomiopintoihin
(Valitaan kaikki ) |
10 |
R801M11AOJ | Opiskelutaidot | 4 |
R801M11BOJ | Ammatillisen osaamisen valmiudet matkailu- ja ravitsemisalalla | 6 |
AMMTR |
AMMATTIOPINNOT
(Valitaan kaikki ) |
125 |
R801M12OK |
Matkailu- ja ravitsemisalan perustiedot- ja taidot
(Valitaan kaikki ) |
10 |
R801M12AOJ | Restonomin työ | 5 |
R801M12BOJ | Osaamista elinkeinosta | 5 |
R801M13OK |
Vieraanvaraisuus- ja turvallisuusosaaminen
(Valitaan kaikki ) |
10 |
R801M13AOJ | Asiakaslähtöinen palvelu ja vieraanvaraisuus | 5 |
R801M13BOJ | Turvallisuus matkailu- ja ravitsemisalan tehtävissä | 5 |
R801M14OJ | English in Hospitality Industry | 5 |
R801M15OJ | Svenska för Gästfrihetsindustrin | 5 |
R801M38OK |
Vastuullinen palveluliiketoiminta matkailu- ja ravitsemisalalla
(Valitaan kaikki ) |
10 |
R801M38AOJ | Palveluliiketoimintaosaaminen | 5 |
R801M38BOJ | Marketing and Sales in Tourism and Hospitality | 5 |
R801M39OK |
Päivittäisjohtaminen matkailu- ja ravitsemisalalla
(Valitaan kaikki ) |
20 |
R801M39AOJ | Talouden toimintaympäristöt | 5 |
R801M39BOJ | Vastuullinen esimiestyö | 5 |
R801M39COJ | Matkailu- ja ravitsemisalan ostot ja hankinnat | 5 |
R801M39DOJ | Matkailun lainsäädäntö | 5 |
R801M22OK |
Tuotekehitysosaaminen
(Valitaan kaikki ) |
10 |
R801M22AOJ | Designing Products and Experiences | 5 |
R801M22BOJ | Tuotteiden hinnoittelu ja markkinointi | 5 |
R801M26OK |
Palveluliiketoiminnan vastuullinen ja ennakoiva johtaminen
(Valitaan kaikki ) |
15 |
R801M26AOJ | Henkilöstövoimavarojen suunnittelu ja kehittäminen | 5 |
R801M26BOJ | Palvelu- ja tuotantoprosessien johtaminen | 5 |
R801M26COJ | Liiketoiminnan ennakoiva kehittäminen ja strateginen johtaminen | 5 |
R801M28OK |
Matkailu- ja ravitsemisalan soveltava tutkiminen
(Valitaan kaikki ) |
10 |
R801M28AOJ | Projektien hallinta | 5 |
R801M28BOJ | Opinnäytetyön menetelmäosaaminen | 5 |
R801M34OK |
Matkailu- ja ravitsemispalvelujen kehittäminen
(Valitaan kaikki ) |
10 |
R801M34AOJ | Seminars and Symposia | 5 |
R801M34BOJ | Kehittämisprojekti | 5 |
VAIOK |
VAIHTOEHTOISET AMMATTIOPINNOT
(Valitaan opintopisteitä: 20 ) |
20 |
R801M17OK |
Muuttuvat toimintaympäristöt ja matkailu- ja majoituspalveluprosessit
(Valitaan kaikki ) |
10 |
R801M17AOJ | Maailma ja me | 5 |
R801M17BOJ | Matkailu ja majoituspalvelut pohjoisessa toimintaympäristössä | 5 |
R801M18OK |
Muuttuvat toimintaympäristöt ja ravitsemispalveluprosessit
(Valitaan kaikki ) |
10 |
R801M18AOJ | Ravintola- ja ruokapalveluprosessit pohjoisessa toimintaympäristössä | 5 |
R801M18BOJ | Maailma ja me | 5 |
R801M31OK |
Tapahtumajohtaminen 1
(Valitaan kaikki ) |
15 |
R801M31AOJ | Tapahtumatypologiasta tapahtuman toteutukseen | 5 |
R801M31BOJ | Tapahtuman järjestäminen ja koordinointi | 5 |
R801M31COJ | Multi-Dimensional Event Marketing | 5 |
R801M32OK |
Matkailu- ja ravitsemispalvelujen konseptointi ja laadunhallinta 1
(Valitaan kaikki ) |
15 |
R801M32AOJ | Konseptoidut toimintamallit | 5 |
R801M32BOJ | Toimintaympäristö ja konseptointi | 5 |
R801M32COJ | Food and Beverage Concepts | 5 |
R801M36OK |
Tapahtumajohtaminen 2
(Valitaan kaikki ) |
10 |
R801M36AOJ | Tapahtuman strateginen johtaminen | 5 |
R801M36BOJ | Live Event Simulation | 5 |
R801M37OK |
Matkailu- ja ravitsemispalvelujen konseptointi ja laadunhallinta 2
(Valitaan kaikki ) |
10 |
R801M37AOJ | Kannattavuusseuranta ja sen työkalut | 5 |
R801M37BOJ | Palveluprosessien konseptointi ja johtaminen | 5 |
VAP_VALTR |
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT
(Valitaan opintopisteitä: 5 ) |
5 |
R801M145OJ | Luonnosta liiketoimintaa ja hyvinvointia | 5 |
R801M132OJ | Ruoka- ja juomakulttuurit | 5 |
801M15NOJ | Kohdeturvallisuus | 5 |
801M15MOJ | Event Management Project | 5 |
R801MMANAGIOJ | Managing e Tourism | 5 |
R801MKTENOJ | Englannin aktivointi | 3 |
801MKTESOJ | Espanja: Español del turismo | 5 |
R801MKTGLOJ | German Language in Services | 5 |
R801MKTRAOJ | S´il vous plait | 5 |
R801MOVHOJ | Omien voimavarojen hallinta | 5 |
R801MBOJ | Minäkö brändi? Näy, kuulu ja vaikuta verkossa | 5 |
HARJOITTTR |
AMMATTITAITOA EDISTÄVÄ HARJOITTELU
(Valitaan kaikki ) |
30 |
R801M24OJ | Ammattitaitoa edistävä perusharjoittelu | 15 |
R801M25OJ | Ammattitaitoa edistävä syventävä harjoittelu | 15 |
OPINNATR |
OPINNÄYTETYÖ
(Valitaan kaikki ) |
15 |
R801M35OJ | Opinnäytetyö | 15 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.