Koneellisen puunkorjuun operatiivinen suunnitteluLaajuus (10 op)
Tunnus: R604ML175
Laajuus
10 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa koneellisen puunkorjuun leimikkotasolla. Hän hallitsee harvesterin ja kuormatraktorin käytön perustasolla. Hän tietää metsäkoneiden perusrakenteen ja tietojärjestelmät sekä osaa suorittaa metsäkoneiden päivittäiset huollot ja tarkistukset. Hän osaa ohjata muita opiskelijoita työmaakoulutuksessa ja muussa osaamisen hankkimisessa sekä antaa palautetta osaamisen kehittymisessä.
Sisältö
Työturva
Harvesterin ja kuormatraktorin käytön hallinta
Metsäkoneiden ohjausjärjestelmät
Työskentelytekniikka
Konetekniikka
Puunkorjuun ohjaus ja opastaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1
Tietää metsäkoneiden perusrakenteen ja pääkomponentit. Tietää metsäkoneiden sähköjärjestelmän ja hydrauliikkajärjestelmän perustasolla. Tekee päivittäiset huollot ja tarkistukset. Tuntee metsäkoneiden tietotekniset ohjausjärjestelmät, metsäyhtiöiden tiedonsiirto- ja karttaohjelmat. Tietää koneellisen puunkorjuun turvallisuusasiat. Osaa suunnitella ja toteuttaa puunkor-juutyömaan, huomioiden hakkuun ja lähikuljetuksen sekä kaukokuljetuksen. Osaa ohjata opiskelijaa osaamisen hankkimises-sa ja arvioi omaa ohjausosaamistaan.
2
Tietää metsäkoneiden perusrakenteen ja pääkomponentit. Tietää metsäkoneiden sähköjärjestelmän ja hydrauliikkajärjestelmän perustasolla. Tekee oma-aloitteisesti päivittäiset huollot ja tarkistukset. Tietää metsäkoneiden tietotekniset ohjausjärjestelmät, metsäyhtiöiden tiedonsiirto- ja karttaohjelmat. Tietää ja ottaa huomioon toiminnassaan turvallisuusasiat. Osaa suunnitella ja toteuttaa puunkorjuutyömaan, huomioiden hakkuun ja lähikuljetuksen sekä kaukokuljetuksen. Kannustaa opiskelijaa osaamisen hankkimisessa ja arvioi omaa ohjausosaamistaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3
Tietää metsäkoneiden perusrakenteen ja pääkomponentit. Tietää metsäkoneiden sähköjärjestelmän ja hydrauliikkajärjestelmän perustasolla, osaa tunnistaa niissä mahdollisia vikatilanteita. Osaa hyödyntää toiminnassaan metsäkoneiden tietoteknisten ohjausjärjestelmien tuottamaa tietoa. Osaa käyttää metsäyhtiöiden tiedonsiirto- ja karttaohjelmia. Tietää ja ottaa huomioon toiminnassaan turvallisuusasiat. Osaa suunnitella ja toteuttaa puunkorjuutyömaan sekä ajoittaa (ketjuttaa) eri puunkorjuun työvaiheet, (hakkuun ja lähikuljetuksen ja kaukokuljetuksen). Kannustaa opiskelijaa osaamisen hankkimisessa sekä arvioi ja kehittää omaa ohjausosaamistaan.
4
Tietää metsäkoneiden perusrakenteen ja pääkomponentit. Tekee oma-aloitteisesti päivittäiset huollot ja tarkistukset. Osaa hyödyntää toiminnassaan metsäkoneiden tietoteknisten ohjausjärjestelmien tuottamaa tietoa ja osaa tehdä tuotetun tiedon perusteella koneissa perussäädöt (esim. hakkuukoneen mittalaiteen säätö). Osaa käyttää metsäyhtiöiden tiedonsiirto- ja karttaohjelmia. Tietää ja ottaa huomioon toiminnassaan turvallisuusasiat ja osaa ennakoida työmaalla mahdollisia turvallisuusriskejä. Osaa suunnitella ja toteuttaa puunkorjuutyömaan sekä ajoittaa (ket-juttaa) eri puunkorjuun työvaiheet, (hakkuun ja lähikuljetuksen ja kaukokuljetuksen). Kannustaa opiskelijaa vuorovaikutteisesti osaamisen hankkimisessa sekä arvioi ja kehittää omaa ohjausosaamistaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Tietää metsäkoneiden perusrakenteen ja pääkomponentit. Tekee itsenäisesti päivittäiset huollot ja tarkistukset sekä osaa tunnistaa ja ilmoittaa eri pääkomponenteissa (sähkö- ym. järjestelmät) mahdolliset huolto- ja korjaustarpeet. Osaa analysoida toiminnassaan metsäkoneiden tietoteknisten ohjausjärjestelmien tuottamaa tietoa ja tekemään tarvittavat säätötoimenpiteet (esim. hakkuukoneen mittalaiteen säätö). Hallitsee metsäyhtiöiden tiedonsiirto- ja karttaohjelmien käytön. Tietää ja ottaa huomioon toiminnassaan turvallisuusasiat ja osaa ennakoida työmaalla mahdollisia turvallisuusriskejä. Osaa suunnitella, toteuttaa puunkorjuutyömaan sekä ajoittaa (ketjuttaa) eri puunkorjuun työvaiheet, (hakkuun ja lähikuljetuksen ja kaukokuljetuksen) ja laskea korjuun ajanmenekin. Edistää opiskelijaa saavuttamaan osaamisiselle asetetut vaatimukset sekä arvioi omaa ohjaustoimintaa ja kehittää sitä saadun palautteen mukaan.