Siirry suoraan sisältöön

Paikkatiedot ja kartatLaajuus (5 op)

Tunnus: R501ML26OJ

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa tyypillisen paikkatieto-ohjelman peruskäytön.
Opiskelija tuntee paikkatietojärjestelmien rakenteiden perusteet sekä hallitsee peruskäsitteiden käytön.
- Paikkatietojärjestelmien rakenne ja sisältö

- Maanmittausalan ammattilaisten käytössä olevan paikkatieto-ohjelman peruskäyttö

- Kartan tuottaminen paikkatieto-ohjelmalla

- Avoimen datan hyödyntäminen

Opintojakso integroidaan lukukauden projektiin

Sisältö

Tieto puuttuu

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.

Ilmoittautumisaika

01.10.2021 - 03.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 01.05.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma
  • Maanmittaustekniikan koulutus
Opettaja
  • Sami Porsanger
Vastuuhenkilö

Sami Porsanger

Opiskelijaryhmät
  • R51M21S
    Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka (päiväopinnot), Rovaniemi, syksy 2021

Tavoitteet

Opiskelija osaa tyypillisen paikkatieto-ohjelman peruskäytön.
Opiskelija tuntee paikkatietojärjestelmien rakenteiden perusteet sekä hallitsee peruskäsitteiden käytön.
- Paikkatietojärjestelmien rakenne ja sisältö

- Maanmittausalan ammattilaisten käytössä olevan paikkatieto-ohjelman peruskäyttö

- Kartan tuottaminen paikkatieto-ohjelmalla

- Avoimen datan hyödyntäminen

Opintojakso integroidaan lukukauden projektiin

Sisältö

Tieto puuttuu

Aika ja paikka

ATK-luokka lukujärjestyksen mukaan.

Oppimateriaalit

Harjoitustöiden tehtävänannot löytyvät moodlesta ennen oppitunteja.

Opetusmenetelmät

Pääasiassa opetus tapahtuu ATK-luokassa yhdessä tekemällä harjoitustöitä.
Ohjaus tapahtuu oppitunneilla.
Palautetta harjoitustöistä annetaan suullisesti oppitunneilla.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelua ei ole.
Käytetään maanmittauslaitoksen ym. avointa aineistoa (työelämäyhteistyö).
Harjoitustöiden kohteet otetaan reaalimaailmasta työelämää jäljitellen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suomeksi
Arvosana määräytyy harjoitustöiden mukaan.
Arvioinnissa voidaan ottaa huomioon opiskelijan tuotosten laadun paraneminen opintojakson aikana sekä itseohjautuvuus.

Ilmoittautumisaika

01.10.2021 - 03.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 08.05.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma
  • Maanmittaustekniikan koulutus
Opettaja
  • Sami Porsanger
Vastuuhenkilö

Sami Porsanger

Opiskelijaryhmät
  • RA51M21S
    Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2021

Tavoitteet

Opiskelija osaa tyypillisen paikkatieto-ohjelman peruskäytön.
Opiskelija tuntee paikkatietojärjestelmien rakenteiden perusteet sekä hallitsee peruskäsitteiden käytön.
- Paikkatietojärjestelmien rakenne ja sisältö

- Maanmittausalan ammattilaisten käytössä olevan paikkatieto-ohjelman peruskäyttö

- Kartan tuottaminen paikkatieto-ohjelmalla

- Avoimen datan hyödyntäminen

Opintojakso integroidaan lukukauden projektiin

Sisältö

Tieto puuttuu

Aika ja paikka

1.1.2020 - 30.4.2020

Oppimateriaalit

Harjoitustöiden tehtävänannot löytyvät moodlesta ennen oppitunteja.

Opetusmenetelmät

Pääasiassa opetus tapahtuu AC-luokassa yhdessä tekemällä harjoitustöitä.
Ohjaus tapahtuu oppitunneilla.
Palautetta harjoitustöistä annetaan suullisesti oppitunneilla.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelua ei ole.
Käytetään maanmittauslaitoksen ym. avointa aineistoa (työelämäyhteistyö).
Harjoitustöiden kohteet otetaan reaalimaailmasta työelämää jäljitellen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosana määräytyy harjoitustöiden mukaan.
Arvioinnissa voidaan ottaa huomioon opiskelijan tuotosten laadun paraneminen opintojakson aikana sekä itseohjautuvuus.