Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen ILaajuus (5 op)

Tunnus: K701S019

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija
• tietää tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja valintoja
• ymmärtää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet
• ymmärtää tietosuojan merkityksen tutkimustyössä
• osaa hakea oman alan tutkimustietoa hyödyntäen kirjaston tarjoamaa Tiedonhankinnan perusteet -opintoja tällä opintojaksolla
• ymmärtää tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia
• ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnassa.

Sisältö

• tutkimustoiminnan peruskäsitteet
• hyvä tieteellinen käytäntö ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet
• tietosuoja tutkimuksessa
• tieteellisen kirjoittamisen perusteita
• tutkimustiedon hyödyntämisen merkitys ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnassa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- tunnistaa joitakin tutkimus- ja kehittämistoiminnassa käytettäviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- muistaa joitakin hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavista periaatteista
- muistaa joitakin tietosuojaan liittyviä näkökulmia tutkimustyössä
- erottaa arkitiedon ja tutkimustiedon välisen eron
- tunnistaa tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- erottaa tieteellisen tekstin muista tekstilajeista
- tunnistaa tutkimustiedon merkityksen yleisellä tasolla.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- osaa nimetä ja hieman avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä käsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- osaa selittää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen keskeisiä eettisiä periaatteita sekä tietää periaatteiden merkityksen tutkimukseen osallistuvien näkökulmasta
- osaa selittää tietosuojakäytänteiden periaatteita varsin hyvin
- osaa etsiä omaan alaan liittyvää tutkimustietoa
- ymmärtää varsin hyvin tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- osaa eritellä ja avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet
- ymmärtää tietosuojakäytänteiden merkityksen tutkimuksen tekemisessa
- ymmärtää relevantin tutkimustiedon merkityksen oman alan kehittämisessä
- osaa hyödyntää ja soveltaa omassa kirjoittamisessaan tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja käyttää lähdeviittauksia
- osaa eritellä ja avata tutkimustiedon merkitykstä ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa eritellä ja tarkastella monipuolisesti tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen
jäsentää oman alan tutkimustietoa lähdekriittisesti
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periaatteiden mukaisesti
- osaa analysoida millaista tutkimustietoa omalla alalla tarvitaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa perustellusti selittää tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita sekä osaa analysoida niiden soveltamisen haasteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen ja arvioida niiden merkitystä
- osaa arvioida lähdekriittisesti oman alan tutkimustietoa ja sen sovellettavuutta eri tilanteissa
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periatteiden mukaisesti yhdistellen ja eritellen
- osaa vertailla ja analysoida tutkimustiedon sovellettavuutta sekä tutkimustiedon soveltamisen haasteita.

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 17.09.2024

Ajoitus

18.09.2024 - 29.11.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Susanna Helavirta
  • Anitta Örn
Vastuuhenkilö

Susanna Helavirta

Opiskelijaryhmät
  • KA71S24K_2
    Sosionomikoulutus 2 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2024

Tavoitteet

Opiskelija
• tietää tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja valintoja
• ymmärtää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet
• ymmärtää tietosuojan merkityksen tutkimustyössä
• osaa hakea oman alan tutkimustietoa hyödyntäen kirjaston tarjoamaa Tiedonhankinnan perusteet -opintoja tällä opintojaksolla
• ymmärtää tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia
• ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnassa.

Sisältö

• tutkimustoiminnan peruskäsitteet
• hyvä tieteellinen käytäntö ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet
• tietosuoja tutkimuksessa
• tieteellisen kirjoittamisen perusteita
• tutkimustiedon hyödyntämisen merkitys ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnassa

Aika ja paikka

Opintojakson työtila Moodlessa.
Opetus Zoomissa.

Opetusmenetelmät

Keskusteleva luento-opetus Zoomissa
Itsenäinen opiskelu
Välitehtävät ryhmissä
Kokoava kirjallinen lopputehtävä

Kirjaston tarjoama Tiedonhankinnan perusteet -opinnot osana opintojaksoa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tehtävien palautuspäivämäärät käydään läpi opintojakson alussa.

Opintojakson uusimisessa tai hyväksytyn arvosanan korottamisessa noudatetaan Lapin AMK:n tutkintosääntöä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- tunnistaa joitakin tutkimus- ja kehittämistoiminnassa käytettäviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- muistaa joitakin hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavista periaatteista
- muistaa joitakin tietosuojaan liittyviä näkökulmia tutkimustyössä
- erottaa arkitiedon ja tutkimustiedon välisen eron
- tunnistaa tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- erottaa tieteellisen tekstin muista tekstilajeista
- tunnistaa tutkimustiedon merkityksen yleisellä tasolla.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- osaa nimetä ja hieman avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä käsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- osaa selittää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen keskeisiä eettisiä periaatteita sekä tietää periaatteiden merkityksen tutkimukseen osallistuvien näkökulmasta
- osaa selittää tietosuojakäytänteiden periaatteita varsin hyvin
- osaa etsiä omaan alaan liittyvää tutkimustietoa
- ymmärtää varsin hyvin tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- osaa eritellä ja avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet
- ymmärtää tietosuojakäytänteiden merkityksen tutkimuksen tekemisessa
- ymmärtää relevantin tutkimustiedon merkityksen oman alan kehittämisessä
- osaa hyödyntää ja soveltaa omassa kirjoittamisessaan tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja käyttää lähdeviittauksia
- osaa eritellä ja avata tutkimustiedon merkitykstä ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa eritellä ja tarkastella monipuolisesti tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen
jäsentää oman alan tutkimustietoa lähdekriittisesti
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periaatteiden mukaisesti
- osaa analysoida millaista tutkimustietoa omalla alalla tarvitaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa perustellusti selittää tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita sekä osaa analysoida niiden soveltamisen haasteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen ja arvioida niiden merkitystä
- osaa arvioida lähdekriittisesti oman alan tutkimustietoa ja sen sovellettavuutta eri tilanteissa
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periatteiden mukaisesti yhdistellen ja eritellen
- osaa vertailla ja analysoida tutkimustiedon sovellettavuutta sekä tutkimustiedon soveltamisen haasteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojakson tehtävien tekoa annettujen ohjeiden mukaisesti.

Korjaus opetussuunnitelman arviointikriteereihin:
Kunkin arvosanan ensimmäisessä kohdassa lukee virheellisesti opinnäytetyöprosessi. Pitäisi olla prosessi.
Tämä korjaus tehty opintojakson arviointikriteereihin Moodlessa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tunnistaa joitakin tutkimus- ja kehittämistoiminnassa käytettäviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- muistaa joitakin hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavista periaatteista
- muistaa joitakin tietosuojaan liittyviä näkökulmia tutkimustyössä
- erottaa arkitiedon ja tutkimustiedon välisen eron
- tunnistaa tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- erottaa tieteellisen tekstin muista tekstilajeista
- tunnistaa tutkimustiedon merkityksen yleisellä tasolla

Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- osaa nimetä ja hieman avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä käsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- osaa selittää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen keskeisiä eettisiä periaatteita sekä tietää periaatteiden merkityksen tutkimukseen osallistuvien näkökulmasta
- osaa selittää tietosuojakäytänteiden periaatteita varsin hyvin
- osaa etsiä omaan alaan liittyvää tutkimustietoa
- ymmärtää varsin hyvin tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3):

Opiskelija
- osaa eritellä ja avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet
- ymmärtää tietosuojakäytänteiden merkityksen tutkimuksen tekemisessä
- ymmärtää relevantin tutkimustiedon merkityksen oman alan kehittämisessä
- osaa hyödyntää ja soveltaa omassa kirjoittamisessaan tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja käyttää lähdeviittauksia
- osaa eritellä ja avata tutkimustiedon merkitystä ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa eritellä ja tarkastella monipuolisesti tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen
jäsentää oman alan tutkimustietoa lähdekriittisesti
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periaatteiden mukaisesti
- osaa analysoida millaista tutkimustietoa omalla alalla tarvitaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa perustellusti selittää tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita sekä osaa analysoida niiden soveltamisen haasteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen ja arvioida niiden merkitystä
- osaa arvioida lähdekriittisesti oman alan tutkimustietoa ja sen sovellettavuutta eri tilanteissa
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periaatteiden mukaisesti yhdistellen ja eritellen
- osaa vertailla ja analysoida tutkimustiedon sovellettavuutta sekä tutkimustiedon soveltamisen haasteita.

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 13.09.2024

Ajoitus

16.09.2024 - 26.11.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Susanna Helavirta
  • Anitta Örn
Vastuuhenkilö

Susanna Helavirta

Opiskelijaryhmät
  • KA71S24K_1
    Sosionomikoulutus 1 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2024

Tavoitteet

Opiskelija
• tietää tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja valintoja
• ymmärtää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet
• ymmärtää tietosuojan merkityksen tutkimustyössä
• osaa hakea oman alan tutkimustietoa hyödyntäen kirjaston tarjoamaa Tiedonhankinnan perusteet -opintoja tällä opintojaksolla
• ymmärtää tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia
• ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnassa.

Sisältö

• tutkimustoiminnan peruskäsitteet
• hyvä tieteellinen käytäntö ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet
• tietosuoja tutkimuksessa
• tieteellisen kirjoittamisen perusteita
• tutkimustiedon hyödyntämisen merkitys ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnassa

Aika ja paikka

Opintojakson työtila Moodlessa.
Opetus Zoomissa.

Opetusmenetelmät

Keskusteleva luento-opetus Zoomissa
Itsenäinen opiskelu
Välitehtävät ryhmissä
Kokoava kirjallinen lopputehtävä

Kirjaston tarjoama Tiedonhankinnan perusteet -opinnot osana opintojaksoa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tehtävien palautuspäivämäärät käydään läpi opintojakson alussa.

Opintojakson uusimisessa tai hyväksytyn arvosanan korottamisessa noudatetaan Lapin AMK:n tutkintosääntöä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- tunnistaa joitakin tutkimus- ja kehittämistoiminnassa käytettäviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- muistaa joitakin hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavista periaatteista
- muistaa joitakin tietosuojaan liittyviä näkökulmia tutkimustyössä
- erottaa arkitiedon ja tutkimustiedon välisen eron
- tunnistaa tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- erottaa tieteellisen tekstin muista tekstilajeista
- tunnistaa tutkimustiedon merkityksen yleisellä tasolla.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- osaa nimetä ja hieman avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä käsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- osaa selittää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen keskeisiä eettisiä periaatteita sekä tietää periaatteiden merkityksen tutkimukseen osallistuvien näkökulmasta
- osaa selittää tietosuojakäytänteiden periaatteita varsin hyvin
- osaa etsiä omaan alaan liittyvää tutkimustietoa
- ymmärtää varsin hyvin tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- osaa eritellä ja avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet
- ymmärtää tietosuojakäytänteiden merkityksen tutkimuksen tekemisessa
- ymmärtää relevantin tutkimustiedon merkityksen oman alan kehittämisessä
- osaa hyödyntää ja soveltaa omassa kirjoittamisessaan tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja käyttää lähdeviittauksia
- osaa eritellä ja avata tutkimustiedon merkitykstä ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa eritellä ja tarkastella monipuolisesti tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen
jäsentää oman alan tutkimustietoa lähdekriittisesti
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periaatteiden mukaisesti
- osaa analysoida millaista tutkimustietoa omalla alalla tarvitaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa perustellusti selittää tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita sekä osaa analysoida niiden soveltamisen haasteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen ja arvioida niiden merkitystä
- osaa arvioida lähdekriittisesti oman alan tutkimustietoa ja sen sovellettavuutta eri tilanteissa
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periatteiden mukaisesti yhdistellen ja eritellen
- osaa vertailla ja analysoida tutkimustiedon sovellettavuutta sekä tutkimustiedon soveltamisen haasteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojakson tehtävien tekoa annettujen ohjeiden mukaisesti.

Korjaus opetussuunnitelman arviointikriteereihin:
Kunkin arvosanan ensimmäisessä kohdassa lukee virheellisesti opinnäytetyöprosessi. Pitäisi olla prosessi.
Tämä korjaus tehty opintojakson arviointikriteereihin Moodlessa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tunnistaa joitakin tutkimus- ja kehittämistoiminnassa käytettäviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- muistaa joitakin hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavista periaatteista
- muistaa joitakin tietosuojaan liittyviä näkökulmia tutkimustyössä
- erottaa arkitiedon ja tutkimustiedon välisen eron
- tunnistaa tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- erottaa tieteellisen tekstin muista tekstilajeista
- tunnistaa tutkimustiedon merkityksen yleisellä tasolla

Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- osaa nimetä ja hieman avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä käsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- osaa selittää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen keskeisiä eettisiä periaatteita sekä tietää periaatteiden merkityksen tutkimukseen osallistuvien näkökulmasta
- osaa selittää tietosuojakäytänteiden periaatteita varsin hyvin
- osaa etsiä omaan alaan liittyvää tutkimustietoa
- ymmärtää varsin hyvin tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3):

Opiskelija
- osaa eritellä ja avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet
- ymmärtää tietosuojakäytänteiden merkityksen tutkimuksen tekemisessä
- ymmärtää relevantin tutkimustiedon merkityksen oman alan kehittämisessä
- osaa hyödyntää ja soveltaa omassa kirjoittamisessaan tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja käyttää lähdeviittauksia
- osaa eritellä ja avata tutkimustiedon merkitystä ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa eritellä ja tarkastella monipuolisesti tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen
jäsentää oman alan tutkimustietoa lähdekriittisesti
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periaatteiden mukaisesti
- osaa analysoida millaista tutkimustietoa omalla alalla tarvitaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa perustellusti selittää tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita sekä osaa analysoida niiden soveltamisen haasteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen ja arvioida niiden merkitystä
- osaa arvioida lähdekriittisesti oman alan tutkimustietoa ja sen sovellettavuutta eri tilanteissa
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periaatteiden mukaisesti yhdistellen ja eritellen
- osaa vertailla ja analysoida tutkimustiedon sovellettavuutta sekä tutkimustiedon soveltamisen haasteita.

Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 10.01.2024

Ajoitus

11.01.2024 - 01.03.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Tiina Siro
  • Susanna Helavirta
Vastuuhenkilö

Susanna Helavirta

Opiskelijaryhmät
  • KA71S23S_2
    Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023

Tavoitteet

Opiskelija
• tietää tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja valintoja
• ymmärtää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet
• ymmärtää tietosuojan merkityksen tutkimustyössä
• osaa hakea oman alan tutkimustietoa hyödyntäen kirjaston tarjoamaa Tiedonhankinnan perusteet -opintoja tällä opintojaksolla
• ymmärtää tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia
• ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnassa.

Sisältö

• tutkimustoiminnan peruskäsitteet
• hyvä tieteellinen käytäntö ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet
• tietosuoja tutkimuksessa
• tieteellisen kirjoittamisen perusteita
• tutkimustiedon hyödyntämisen merkitys ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnassa

Aika ja paikka

Opetuksesta osa kampuksella ja osa Zoomissa.

Opetusmenetelmät

Keskusteleva luento-opetus
Itsenäinen opiskelu
Välitehtävät ryhmissä
Kokoava kirjallinen lopputehtävä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tehtävien palautuspäivämäärät käydään läpi opintojakson alussa.
Opintojakson uusimisessa tai hyväksytyn arvosanan korottamisessa noudatetaan tutkintosääntöä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- tunnistaa joitakin tutkimus- ja kehittämistoiminnassa käytettäviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- muistaa joitakin hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavista periaatteista
- muistaa joitakin tietosuojaan liittyviä näkökulmia tutkimustyössä
- erottaa arkitiedon ja tutkimustiedon välisen eron
- tunnistaa tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- erottaa tieteellisen tekstin muista tekstilajeista
- tunnistaa tutkimustiedon merkityksen yleisellä tasolla.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- osaa nimetä ja hieman avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä käsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- osaa selittää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen keskeisiä eettisiä periaatteita sekä tietää periaatteiden merkityksen tutkimukseen osallistuvien näkökulmasta
- osaa selittää tietosuojakäytänteiden periaatteita varsin hyvin
- osaa etsiä omaan alaan liittyvää tutkimustietoa
- ymmärtää varsin hyvin tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- osaa eritellä ja avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet
- ymmärtää tietosuojakäytänteiden merkityksen tutkimuksen tekemisessa
- ymmärtää relevantin tutkimustiedon merkityksen oman alan kehittämisessä
- osaa hyödyntää ja soveltaa omassa kirjoittamisessaan tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja käyttää lähdeviittauksia
- osaa eritellä ja avata tutkimustiedon merkitykstä ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa eritellä ja tarkastella monipuolisesti tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen
jäsentää oman alan tutkimustietoa lähdekriittisesti
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periaatteiden mukaisesti
- osaa analysoida millaista tutkimustietoa omalla alalla tarvitaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa perustellusti selittää tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita sekä osaa analysoida niiden soveltamisen haasteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen ja arvioida niiden merkitystä
- osaa arvioida lähdekriittisesti oman alan tutkimustietoa ja sen sovellettavuutta eri tilanteissa
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periatteiden mukaisesti yhdistellen ja eritellen
- osaa vertailla ja analysoida tutkimustiedon sovellettavuutta sekä tutkimustiedon soveltamisen haasteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojakson tehtävien tekoa annettujen ohjeiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tunnistaa joitakin tutkimus- ja kehittämistoiminnassa käytettäviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- muistaa joitakin hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavista periaatteista
- muistaa joitakin tietosuojaan liittyviä näkökulmia tutkimustyössä
- erottaa arkitiedon ja tutkimustiedon välisen eron
- tunnistaa tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- erottaa tieteellisen tekstin muista tekstilajeista
- tunnistaa tutkimustiedon merkityksen yleisellä tasolla

Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- osaa nimetä ja hieman avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä käsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- osaa selittää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen keskeisiä eettisiä periaatteita sekä tietää periaatteiden merkityksen tutkimukseen osallistuvien näkökulmasta
- osaa selittää tietosuojakäytänteiden periaatteita varsin hyvin
- osaa etsiä omaan alaan liittyvää tutkimustietoa
- ymmärtää varsin hyvin tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3):

Opiskelija
- osaa eritellä ja avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet
- ymmärtää tietosuojakäytänteiden merkityksen tutkimuksen tekemisessä
- ymmärtää relevantin tutkimustiedon merkityksen oman alan kehittämisessä
- osaa hyödyntää ja soveltaa omassa kirjoittamisessaan tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja käyttää lähdeviittauksia
- osaa eritellä ja avata tutkimustiedon merkitystä ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa eritellä ja tarkastella monipuolisesti tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen
jäsentää oman alan tutkimustietoa lähdekriittisesti
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periaatteiden mukaisesti
- osaa analysoida millaista tutkimustietoa omalla alalla tarvitaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa perustellusti selittää tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita sekä osaa analysoida niiden soveltamisen haasteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen ja arvioida niiden merkitystä
- osaa arvioida lähdekriittisesti oman alan tutkimustietoa ja sen sovellettavuutta eri tilanteissa
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periaatteiden mukaisesti yhdistellen ja eritellen
- osaa vertailla ja analysoida tutkimustiedon sovellettavuutta sekä tutkimustiedon soveltamisen haasteita.

Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 08.01.2024

Ajoitus

09.01.2024 - 28.02.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Tiina Siro
  • Susanna Helavirta
Vastuuhenkilö

Susanna Helavirta

Opiskelijaryhmät
  • KA71S23S_1
    Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023

Tavoitteet

Opiskelija
• tietää tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja valintoja
• ymmärtää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet
• ymmärtää tietosuojan merkityksen tutkimustyössä
• osaa hakea oman alan tutkimustietoa hyödyntäen kirjaston tarjoamaa Tiedonhankinnan perusteet -opintoja tällä opintojaksolla
• ymmärtää tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia
• ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnassa.

Sisältö

• tutkimustoiminnan peruskäsitteet
• hyvä tieteellinen käytäntö ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet
• tietosuoja tutkimuksessa
• tieteellisen kirjoittamisen perusteita
• tutkimustiedon hyödyntämisen merkitys ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnassa

Aika ja paikka

Opetuksesta osa kampuksella ja osa Zoomissa.

Opetusmenetelmät

Keskusteleva luento-opetus
Itsenäinen opiskelu
Välitehtävät ryhmissä
Kokoava kirjallinen lopputehtävä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tehtävien palautuspäivämäärät käydään läpi opintojakson alussa.
Opintojakson uusimisessa tai hyväksytyn arvosanan korottamisessa noudatetaan tutkintosääntöä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- tunnistaa joitakin tutkimus- ja kehittämistoiminnassa käytettäviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- muistaa joitakin hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavista periaatteista
- muistaa joitakin tietosuojaan liittyviä näkökulmia tutkimustyössä
- erottaa arkitiedon ja tutkimustiedon välisen eron
- tunnistaa tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- erottaa tieteellisen tekstin muista tekstilajeista
- tunnistaa tutkimustiedon merkityksen yleisellä tasolla.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- osaa nimetä ja hieman avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä käsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- osaa selittää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen keskeisiä eettisiä periaatteita sekä tietää periaatteiden merkityksen tutkimukseen osallistuvien näkökulmasta
- osaa selittää tietosuojakäytänteiden periaatteita varsin hyvin
- osaa etsiä omaan alaan liittyvää tutkimustietoa
- ymmärtää varsin hyvin tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- osaa eritellä ja avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet
- ymmärtää tietosuojakäytänteiden merkityksen tutkimuksen tekemisessa
- ymmärtää relevantin tutkimustiedon merkityksen oman alan kehittämisessä
- osaa hyödyntää ja soveltaa omassa kirjoittamisessaan tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja käyttää lähdeviittauksia
- osaa eritellä ja avata tutkimustiedon merkitykstä ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa eritellä ja tarkastella monipuolisesti tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen
jäsentää oman alan tutkimustietoa lähdekriittisesti
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periaatteiden mukaisesti
- osaa analysoida millaista tutkimustietoa omalla alalla tarvitaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa perustellusti selittää tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita sekä osaa analysoida niiden soveltamisen haasteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen ja arvioida niiden merkitystä
- osaa arvioida lähdekriittisesti oman alan tutkimustietoa ja sen sovellettavuutta eri tilanteissa
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periatteiden mukaisesti yhdistellen ja eritellen
- osaa vertailla ja analysoida tutkimustiedon sovellettavuutta sekä tutkimustiedon soveltamisen haasteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojakson tehtävien tekoa annettujen ohjeiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tunnistaa joitakin tutkimus- ja kehittämistoiminnassa käytettäviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- muistaa joitakin hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavista periaatteista
- muistaa joitakin tietosuojaan liittyviä näkökulmia tutkimustyössä
- erottaa arkitiedon ja tutkimustiedon välisen eron
- tunnistaa tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- erottaa tieteellisen tekstin muista tekstilajeista
- tunnistaa tutkimustiedon merkityksen yleisellä tasolla

Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- osaa nimetä ja hieman avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä käsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- osaa selittää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen keskeisiä eettisiä periaatteita sekä tietää periaatteiden merkityksen tutkimukseen osallistuvien näkökulmasta
- osaa selittää tietosuojakäytänteiden periaatteita varsin hyvin
- osaa etsiä omaan alaan liittyvää tutkimustietoa
- ymmärtää varsin hyvin tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja periaatteita
- ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3):

Opiskelija
- osaa eritellä ja avata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä sekä opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavat periaatteet ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet
- ymmärtää tietosuojakäytänteiden merkityksen tutkimuksen tekemisessä
- ymmärtää relevantin tutkimustiedon merkityksen oman alan kehittämisessä
- osaa hyödyntää ja soveltaa omassa kirjoittamisessaan tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia ja käyttää lähdeviittauksia
- osaa eritellä ja avata tutkimustiedon merkitystä ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa eritellä ja tarkastella monipuolisesti tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen
jäsentää oman alan tutkimustietoa lähdekriittisesti
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periaatteiden mukaisesti
- osaa analysoida millaista tutkimustietoa omalla alalla tarvitaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa perustellusti selittää tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä ja opinnäytetyöprosessiin liittyviä vaiheita ja valintoja
- tietää ja osaa soveltaa hyvää tieteellistä käytäntöä ohjaavia periaatteita sekä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita sekä osaa analysoida niiden soveltamisen haasteita
- tietää ja osaa soveltaa tietosuojakäytäntöjä tutkimuksen tekoon liittyen ja arvioida niiden merkitystä
- osaa arvioida lähdekriittisesti oman alan tutkimustietoa ja sen sovellettavuutta eri tilanteissa
- osaa tuottaa tekstiä tieteellisen kirjoittamisen periaatteiden mukaisesti yhdistellen ja eritellen
- osaa vertailla ja analysoida tutkimustiedon sovellettavuutta sekä tutkimustiedon soveltamisen haasteita.