Siirry suoraan sisältöön

Erityistä tukea tarvitsevat lapset ja nuoretLaajuus (5 op)

Tunnus: K700BE27

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa tunnistaa ja arvioida erityistä tukea tarvitsevan tai vammaisen lapsen ja nuoren erityistarpeet
- tietää ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen ja periaatteita ohjaus- ja neuvontatyössä
- osaa käyttää ja soveltaa lapsi- ja perhelähtöisiä työskentelymuotoja

Sisältö

Sisältö:
- erityisen tuen tarpeiden tunnistaminen ja palvelutarpeen arviointi
- ensitieto ja varhaiskuntoutus
- ohjaus- ja neuvontatyö sekä lapsi- ja perhelähtöiset työtavat

- vammaisen lapsen/nuoren kasvun tukeminen ja tuen tarpeiden tunnistaminen
- perheen tukeminen; psykososiaalisen tuen muodot
- vertaistuen merkitys/kolmannen sektorin tarjoamat mahdollisuudet
- lainsäädännön merkitys

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ei tiedä ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksestä eikä periaatteista ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija ei osaa arvioida toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei tunnista erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita eikä toimintaedellytyksiä. Opiskelija ei osaa tarkastella omaa suhtautumistaan eikä toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei tiedosta toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän ei toimi vastuullisesti eikä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.

Tyydyttävä (1)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää hyvin vähän ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksestä sekä periaatteista ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija arvioi toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla heikosti.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa pääosin erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä hyvin puutteellisesti. Opiskelija osaa vähäisessä määrin tarkastella omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa joiltain osin toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii jossain määrin vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.

Tyydyttävä (2)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen sekä periaatteita ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija arvioi osittain toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa pääosin erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija osaa jossain määrin tarkastella omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii pääosin vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja ymmärtää ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen sekä pääosin periaatteet ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija arvioi ja perustelee osittain toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa pääosin erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija osaa tarkastella omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.

Hyvä (4)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja ymmärtää hyvin ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen sekä pääosin periaatteet ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija arvioi ja perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa hyvin erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija tarkastelee omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tunnistaa ja tiedostaa toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja ymmärtää ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen sekä periaatteet ohjaus- ja neuvontatyössä erinomaisesti. Hän analysoi ja perustelee toiminnan monipuolisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa erinomaisesti tunnistaa ja arvioida erityistä tukea tarvitsevan tai vammaisen lapsen ja nuoren erityistarpeet. Opiskelija tunnistaa ja osaa soveltaa asiantuntevasti lapsi- ja perhelähtöisiä työskentelymuotoja.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa ja vahvistaa toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 30.10.2024

Ajoitus

31.10.2024 - 15.12.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Tarja Jussila
Opiskelijaryhmät
  • KA71S23K_1
    Sosionomikoulutus 1 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2023
  • KA71S23K_2
    Sosionomikoulutus 2 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2023

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa tunnistaa ja arvioida erityistä tukea tarvitsevan tai vammaisen lapsen ja nuoren erityistarpeet
- tietää ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen ja periaatteita ohjaus- ja neuvontatyössä
- osaa käyttää ja soveltaa lapsi- ja perhelähtöisiä työskentelymuotoja

Sisältö

Sisältö:
- erityisen tuen tarpeiden tunnistaminen ja palvelutarpeen arviointi
- ensitieto ja varhaiskuntoutus
- ohjaus- ja neuvontatyö sekä lapsi- ja perhelähtöiset työtavat

- vammaisen lapsen/nuoren kasvun tukeminen ja tuen tarpeiden tunnistaminen
- perheen tukeminen; psykososiaalisen tuen muodot
- vertaistuen merkitys/kolmannen sektorin tarjoamat mahdollisuudet
- lainsäädännön merkitys

Aika ja paikka

Syksy 2024; 2.periodi. Kontaktit zoomissa.

Oppimateriaalit

Materiaalia päivitetään moodleen esim. Oksanen & Sollasvaara (toim.). Esteille hyvästit! Opas autismikirjon sekä adhd- ja Tourette -oireisten lasten kasvattajille.

Opetusmenetelmät

Ennakkotehtävä aloitustunneille (moodlessa)
- vuorovaikutukselliset luennot
- yksilö- / ryhmätehtävät kontaktitunneilla
- välitehtävät, joiden purku tunneilla
- mahdollinen työelämävierailija(t)
- Hyvinvointipysäkkitoimintaan/ työelämään liittyvä oppimistehtävä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Asiakastyöhön liittyvä oppimistehtävä
Mahdolliset työelämävierailijat.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävän palautukseen on kolme "eräpäivää". Opiskelijalle merkitään hylätty, jos ei ole ensimmäiseen ”eräpäivään” mennessä palauttanut vaadittuja suorituksia. Sen jälkeen opiskelijalla on oikeus kahteen uusintapalautukseen, jolloin opintojakson suoritukset oltava tehtynä/ uusittava. Mikäli suorituksesta ei saa hyväksyttyä kolmella suorituskerralla, merkitään opintojakso hylätyksi. Tämä tarkoittaa uudelleen opintojaksolle tulemista.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ei tiedä ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksestä eikä periaatteista ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija ei osaa arvioida toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei tunnista erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita eikä toimintaedellytyksiä. Opiskelija ei osaa tarkastella omaa suhtautumistaan eikä toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei tiedosta toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän ei toimi vastuullisesti eikä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.

Tyydyttävä (1)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää hyvin vähän ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksestä sekä periaatteista ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija arvioi toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla heikosti.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa pääosin erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä hyvin puutteellisesti. Opiskelija osaa vähäisessä määrin tarkastella omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa joiltain osin toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii jossain määrin vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.

Tyydyttävä (2)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen sekä periaatteita ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija arvioi osittain toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa pääosin erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija osaa jossain määrin tarkastella omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii pääosin vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja ymmärtää ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen sekä pääosin periaatteet ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija arvioi ja perustelee osittain toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa pääosin erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija osaa tarkastella omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.

Hyvä (4)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja ymmärtää hyvin ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen sekä pääosin periaatteet ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija arvioi ja perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa hyvin erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija tarkastelee omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tunnistaa ja tiedostaa toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja ymmärtää ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen sekä periaatteet ohjaus- ja neuvontatyössä erinomaisesti. Hän analysoi ja perustelee toiminnan monipuolisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa erinomaisesti tunnistaa ja arvioida erityistä tukea tarvitsevan tai vammaisen lapsen ja nuoren erityistarpeet. Opiskelija tunnistaa ja osaa soveltaa asiantuntevasti lapsi- ja perhelähtöisiä työskentelymuotoja.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa ja vahvistaa toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävän arviointi 0-5
ryhmä- ja välitehtävien suorittaminen hyväksytysti.

Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 12.03.2024

Ajoitus

13.03.2024 - 14.05.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

T&K-osuus

2 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sanna Juuso
Vastuuhenkilö

Sanna Juuso

Opiskelijaryhmät
  • KA71S22S_2
    Sosionomikoulutus 2 (monimuoto-opinnot) Kemi, syksy 2022
  • KA71S22S_1
    Sosionomikoulutus 1 (monimuoto-opinnot) Kemi, syksy 2022

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa tunnistaa ja arvioida erityistä tukea tarvitsevan tai vammaisen lapsen ja nuoren erityistarpeet
- tietää ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen ja periaatteita ohjaus- ja neuvontatyössä
- osaa käyttää ja soveltaa lapsi- ja perhelähtöisiä työskentelymuotoja

Sisältö

Sisältö:
- erityisen tuen tarpeiden tunnistaminen ja palvelutarpeen arviointi
- ensitieto ja varhaiskuntoutus
- ohjaus- ja neuvontatyö sekä lapsi- ja perhelähtöiset työtavat

- vammaisen lapsen/nuoren kasvun tukeminen ja tuen tarpeiden tunnistaminen
- perheen tukeminen; psykososiaalisen tuen muodot
- vertaistuen merkitys/kolmannen sektorin tarjoamat mahdollisuudet
- lainsäädännön merkitys

Aika ja paikka

Kevät 2024; 2.periodi. Lapin ammattikorkeakoulu, Kemin kampus, Tietokatu 1. Kontaktit sekä kampuksella että zoomissa.

Oppimateriaalit

Materiaalia päivitetään moodleen esim. Oksanen & Sollasvaara (toim.). Esteille hyvästit! Opas autismikirjon sekä adhd- ja Tourette -oireisten lasten kasvattajille.

Opetusmenetelmät

Ennakkotehtävä aloitustunneille (moodlessa)
- vuorovaikutukselliset luennot
- yksilö- / ryhmätehtävät kontaktitunneilla
- välitehtävät, joiden purku tunneilla
- mahdollinen työelämävierailija(t)
- Hyvinvointipysäkkitoimintaan/ työelämään liittyvä oppimistehtävä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Asiakastyöhön liittyvä oppimistehtävä
Mahdolliset työelämävierailijat.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävän palautukseen on kolme "eräpäivää". Opiskelijalle merkitään hylätty, jos ei ole ensimmäiseen ”eräpäivään” mennessä palauttanut vaadittuja suorituksia. Sen jälkeen opiskelijalla on oikeus kahteen uusintapalautukseen, jolloin opintojakson suoritukset oltava tehtynä/ uusittava. Mikäli suorituksesta ei saa hyväksyttyä kolmella suorituskerralla, merkitään opintojakso hylätyksi. Tämä tarkoittaa uudelleen opintojaksolle tulemista.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ei tiedä ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksestä eikä periaatteista ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija ei osaa arvioida toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei tunnista erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita eikä toimintaedellytyksiä. Opiskelija ei osaa tarkastella omaa suhtautumistaan eikä toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei tiedosta toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän ei toimi vastuullisesti eikä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.

Tyydyttävä (1)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää hyvin vähän ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksestä sekä periaatteista ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija arvioi toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla heikosti.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa pääosin erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä hyvin puutteellisesti. Opiskelija osaa vähäisessä määrin tarkastella omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa joiltain osin toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii jossain määrin vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.

Tyydyttävä (2)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen sekä periaatteita ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija arvioi osittain toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa pääosin erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija osaa jossain määrin tarkastella omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii pääosin vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja ymmärtää ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen sekä pääosin periaatteet ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija arvioi ja perustelee osittain toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa pääosin erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija osaa tarkastella omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.

Hyvä (4)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja ymmärtää hyvin ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen sekä pääosin periaatteet ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija arvioi ja perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa hyvin erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija tarkastelee omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tunnistaa ja tiedostaa toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja ymmärtää ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen sekä periaatteet ohjaus- ja neuvontatyössä erinomaisesti. Hän analysoi ja perustelee toiminnan monipuolisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa erinomaisesti tunnistaa ja arvioida erityistä tukea tarvitsevan tai vammaisen lapsen ja nuoren erityistarpeet. Opiskelija tunnistaa ja osaa soveltaa asiantuntevasti lapsi- ja perhelähtöisiä työskentelymuotoja.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa ja vahvistaa toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson kokonaisarviointi 0-5
Arviointikriteerit löytyvät moodlesta.

Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 25.02.2024

Ajoitus

26.02.2024 - 31.05.2024

Laajuus

5 op

T&K-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Kirsi Poikajärvi
Vastuuhenkilö

Kirsi Poikajärvi

Opiskelijaryhmät
  • K71S22S
    Sosionomikoulutus (päiväopinnot), Kemi syksy 2022

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa tunnistaa ja arvioida erityistä tukea tarvitsevan tai vammaisen lapsen ja nuoren erityistarpeet
- tietää ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen ja periaatteita ohjaus- ja neuvontatyössä
- osaa käyttää ja soveltaa lapsi- ja perhelähtöisiä työskentelymuotoja

Sisältö

Sisältö:
- erityisen tuen tarpeiden tunnistaminen ja palvelutarpeen arviointi
- ensitieto ja varhaiskuntoutus
- ohjaus- ja neuvontatyö sekä lapsi- ja perhelähtöiset työtavat

- vammaisen lapsen/nuoren kasvun tukeminen ja tuen tarpeiden tunnistaminen
- perheen tukeminen; psykososiaalisen tuen muodot
- vertaistuen merkitys/kolmannen sektorin tarjoamat mahdollisuudet
- lainsäädännön merkitys

Aika ja paikka

Kevät 2024; 2.periodi. Lapin ammattikorkeakoulu, Kemin kampus,
Tietokatu 1.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali löytyy moodlesta esim. Oksanen & Sollasvaara (toim.). Esteille hyvästit! Opas autismikirjon sekä adhd- ja Tourette -oireisten lasten kasvattajille.

Opetusmenetelmät

Ennakkotehtävä aloitustunneille (moodlessa)
- vuorovaikutukselliset luennot
- yksilö- / ryhmätehtävät kontaktitunneilla
- välitehtävät, joiden purku tunneilla
- mahdollinen työelämävierailija
- Hyvinvointipysäkkitoimintaan/ työelämään liittyvä oppimistehtävä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Asiakastyöhön liittyvä oppimistehtävä
Mahdolliset työelämävierailijat.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävän palautukseen on kolme "eräpäivää". Opiskelijalle merkitään hylätty, jos ei ole ensimmäiseen ”eräpäivään” mennessä palauttanut vaadittuja suorituksia. Sen jälkeen opiskelijalla on oikeus kahteen uusintapalautukseen, jolloin opintojakson suoritukset oltava tehtynä/ uusittava. Mikäli suorituksesta ei saa hyväksyttyä kolmella suorituskerralla, merkitään opintojakso hylätyksi. Tämä tarkoittaa uudelleen opintojaksolle tulemista.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ei tiedä ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksestä eikä periaatteista ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija ei osaa arvioida toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei tunnista erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita eikä toimintaedellytyksiä. Opiskelija ei osaa tarkastella omaa suhtautumistaan eikä toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei tiedosta toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän ei toimi vastuullisesti eikä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.

Tyydyttävä (1)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää hyvin vähän ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksestä sekä periaatteista ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija arvioi toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla heikosti.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa pääosin erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä hyvin puutteellisesti. Opiskelija osaa vähäisessä määrin tarkastella omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa joiltain osin toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii jossain määrin vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.

Tyydyttävä (2)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen sekä periaatteita ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija arvioi osittain toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa pääosin erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija osaa jossain määrin tarkastella omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii pääosin vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja ymmärtää ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen sekä pääosin periaatteet ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija arvioi ja perustelee osittain toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa pääosin erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija osaa tarkastella omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.

Hyvä (4)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja ymmärtää hyvin ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen sekä pääosin periaatteet ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija arvioi ja perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa hyvin erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija tarkastelee omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tunnistaa ja tiedostaa toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja ymmärtää ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen sekä periaatteet ohjaus- ja neuvontatyössä erinomaisesti. Hän analysoi ja perustelee toiminnan monipuolisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa erinomaisesti tunnistaa ja arvioida erityistä tukea tarvitsevan tai vammaisen lapsen ja nuoren erityistarpeet. Opiskelija tunnistaa ja osaa soveltaa asiantuntevasti lapsi- ja perhelähtöisiä työskentelymuotoja.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa ja vahvistaa toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson kokonaisarviointi 0-5
Arviointikriteerit löytyvät moodlesta.

Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 09.11.2023

Ajoitus

10.11.2023 - 17.12.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Tarja Jussila
Vastuuhenkilö

Tarja Jussila

Opiskelijaryhmät
  • KA71S22K
    Sosionomikoulutus,Kemi kevät 2022

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa tunnistaa ja arvioida erityistä tukea tarvitsevan tai vammaisen lapsen ja nuoren erityistarpeet
- tietää ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen ja periaatteita ohjaus- ja neuvontatyössä
- osaa käyttää ja soveltaa lapsi- ja perhelähtöisiä työskentelymuotoja

Sisältö

Sisältö:
- erityisen tuen tarpeiden tunnistaminen ja palvelutarpeen arviointi
- ensitieto ja varhaiskuntoutus
- ohjaus- ja neuvontatyö sekä lapsi- ja perhelähtöiset työtavat

- vammaisen lapsen/nuoren kasvun tukeminen ja tuen tarpeiden tunnistaminen
- perheen tukeminen; psykososiaalisen tuen muodot
- vertaistuen merkitys/kolmannen sektorin tarjoamat mahdollisuudet
- lainsäädännön merkitys

Aika ja paikka

Syksy 2023; 2.periodi. Kontaktit zoomissa.

Oppimateriaalit

Materiaalia päivitetään moodleen,
Oksanen & Sollasvaara (toim.). Esteille hyvästit! Opas autismikirjon sekä adhd- ja Tourette -oireisten lasten kasvattajille.

Opetusmenetelmät

Ennakkotehtävä aloitustunneille (moodlessa)
- vuorovaikutukselliset luennot
- yksilö- / ryhmätehtävät kontaktitunneilla
- välitehtävät, joiden purku tunneilla
- mahdollinen työelämävierailija(t)
- Hyvinvointipysäkkitoimintaan liittyvä oppimistehtävä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Asiakastyöhön liittyvä oppimistehtävä
Mahdolliset työelämävierailijat.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävän palautukseen on kolme "eräpäivää". Opiskelijalle merkitään hylätty, jos ei ole ensimmäiseen ”eräpäivään” mennessä palauttanut vaadittuja suorituksia. Sen jälkeen opiskelijalla on oikeus kahteen uusintapalautukseen, jolloin opintojakson suoritukset oltava tehtynä/ uusittava. Mikäli suorituksesta ei saa hyväksyttyä kolmella suorituskerralla, merkitään opintojakso hylätyksi. Tämä tarkoittaa uudelleen opintojaksolle tulemista.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ei tiedä ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksestä eikä periaatteista ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija ei osaa arvioida toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei tunnista erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita eikä toimintaedellytyksiä. Opiskelija ei osaa tarkastella omaa suhtautumistaan eikä toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei tiedosta toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän ei toimi vastuullisesti eikä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.

Tyydyttävä (1)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää hyvin vähän ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksestä sekä periaatteista ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija arvioi toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla heikosti.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa pääosin erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä hyvin puutteellisesti. Opiskelija osaa vähäisessä määrin tarkastella omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa joiltain osin toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii jossain määrin vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.

Tyydyttävä (2)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen sekä periaatteita ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija arvioi osittain toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa pääosin erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija osaa jossain määrin tarkastella omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii pääosin vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja ymmärtää ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen sekä pääosin periaatteet ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija arvioi ja perustelee osittain toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa pääosin erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija osaa tarkastella omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.

Hyvä (4)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja ymmärtää hyvin ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen sekä pääosin periaatteet ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija arvioi ja perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa hyvin erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija tarkastelee omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tunnistaa ja tiedostaa toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja ymmärtää ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen sekä periaatteet ohjaus- ja neuvontatyössä erinomaisesti. Hän analysoi ja perustelee toiminnan monipuolisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa erinomaisesti tunnistaa ja arvioida erityistä tukea tarvitsevan tai vammaisen lapsen ja nuoren erityistarpeet. Opiskelija tunnistaa ja osaa soveltaa asiantuntevasti lapsi- ja perhelähtöisiä työskentelymuotoja.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa ja vahvistaa toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson kokonaisarviointi hylätty-5
Arviointikriteerit löytyvät moodlesta.

Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 26.10.2023

Ajoitus

27.10.2023 - 03.12.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Tarja Jussila
  • Kirsi Poikajärvi
Vastuuhenkilö

Tarja Jussila

Opiskelijaryhmät
  • KA71S22SL
    Sosionomikoulutus, varhaiskasvatuksen sosionomi (monimuoto- ja verkko-opinnot), Kemi, syksy 2022

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa tunnistaa ja arvioida erityistä tukea tarvitsevan tai vammaisen lapsen ja nuoren erityistarpeet
- tietää ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen ja periaatteita ohjaus- ja neuvontatyössä
- osaa käyttää ja soveltaa lapsi- ja perhelähtöisiä työskentelymuotoja

Sisältö

Sisältö:
- erityisen tuen tarpeiden tunnistaminen ja palvelutarpeen arviointi
- ensitieto ja varhaiskuntoutus
- ohjaus- ja neuvontatyö sekä lapsi- ja perhelähtöiset työtavat

- vammaisen lapsen/nuoren kasvun tukeminen ja tuen tarpeiden tunnistaminen
- perheen tukeminen; psykososiaalisen tuen muodot
- vertaistuen merkitys/kolmannen sektorin tarjoamat mahdollisuudet
- lainsäädännön merkitys

Aika ja paikka

Syksy 2023, 2.periodi. Kontaktit zoomissa.

Oppimateriaalit

Materiaalia päivitetään moodleen
esim. Oksanen & Sollasvaara (toim.). Esteille hyvästit! Opas autismikirjon sekä adhd- ja Tourette -oireisten lasten kasvattajille.

Opetusmenetelmät

Ennakkotehtävä aloitustunneille (moodlessa)
- vuorovaikutukselliset luennot
- yksilö- / ryhmätehtävät kontaktitunneilla
- välitehtävät, joiden purku tunneilla
- mahdollinen työelämävierailija(t)
- Hyvinvointipysäkkitoimintaan liittyvä oppimistehtävä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Asiakastyöhön liittyvä oppimistehtävä
Mahdolliset työelämävierailijat.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävän palautukseen on kolme "eräpäivää". Opiskelijalle merkitään hylätty, jos ei ole ensimmäiseen ”eräpäivään” mennessä palauttanut vaadittuja suorituksia. Sen jälkeen opiskelijalla on oikeus kahteen uusintapalautukseen, jolloin opintojakson suoritukset oltava tehtynä/ uusittava. Mikäli suorituksesta ei saa hyväksyttyä kolmella suorituskerralla, merkitään opintojakso hylätyksi. Tämä tarkoittaa uudelleen opintojaksolle tulemista.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ei tiedä ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksestä eikä periaatteista ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija ei osaa arvioida toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei tunnista erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita eikä toimintaedellytyksiä. Opiskelija ei osaa tarkastella omaa suhtautumistaan eikä toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei tiedosta toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän ei toimi vastuullisesti eikä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.

Tyydyttävä (1)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää hyvin vähän ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksestä sekä periaatteista ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija arvioi toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla heikosti.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa pääosin erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä hyvin puutteellisesti. Opiskelija osaa vähäisessä määrin tarkastella omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa joiltain osin toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii jossain määrin vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.

Tyydyttävä (2)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen sekä periaatteita ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija arvioi osittain toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa pääosin erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija osaa jossain määrin tarkastella omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii pääosin vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja ymmärtää ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen sekä pääosin periaatteet ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija arvioi ja perustelee osittain toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa pääosin erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija osaa tarkastella omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.

Hyvä (4)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja ymmärtää hyvin ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen sekä pääosin periaatteet ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija arvioi ja perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa hyvin erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija tarkastelee omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tunnistaa ja tiedostaa toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja ymmärtää ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen sekä periaatteet ohjaus- ja neuvontatyössä erinomaisesti. Hän analysoi ja perustelee toiminnan monipuolisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa erinomaisesti tunnistaa ja arvioida erityistä tukea tarvitsevan tai vammaisen lapsen ja nuoren erityistarpeet. Opiskelija tunnistaa ja osaa soveltaa asiantuntevasti lapsi- ja perhelähtöisiä työskentelymuotoja.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa ja vahvistaa toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson kokonaisarviointi 0-5
Arviointikriteerit löytyvät moodlesta.