Asiakasrajapinta ja CRMLaajuus (5 op)
Tunnus: A31L00017
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuasi
- tiedät koko myyntiprosessin asiakkaiden hankinnasta asiakkuuksien johtamiseen,
- tunnistat erilaiset myyntistrategiat,
- tiedät asiakassuhteiden johtamisen merkityksen myynnissä ja hän osaa hyödyntää asiakastietojärjestelmien tietoa luoden kannattavaa asiakaspääomaa yritykselle,
- tiedostat myynnin yhteyden yrityksen tavoitteisiin ja arvovalintoihin,
- tunnistat B2B asiakasprofiileja ja niiden rakentamisen perusteita,
- osaat esiintyä asiantuntevasti ja vakuuttavasti.
Kompetenssit: Oppimaan oppiminen, vastuullisen liiketoiminnan kehittäminen
Sisältö
• Myynnin prosessi
• Myyntistrategiat
• Asiakassuhteiden johtaminen
• CRM
• Yrityksen tavoitteet ja arvovalinnat osana myyntiä
• B2B asiakasprofiilit
• Vakuuttava myyntipuhe ja esiintyminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Taso 1
Myyntityö:
Ymmärrät myyntityön roolin yrityksissä.
Tunnistat myyntiprosessin eri vaiheet.
Osaat toimia vastuullisesti myyntitilanteessa.
Tunnistat asiakasprosessit ja osaat hyödyntää yksinkertaista asiakastietoa.
Taso 2
Myyntityö:
Ymmärrät myyntityön roolin yrityksissä.
Tunnistat myyntiprosessin eri vaiheet.
Osaat toimia vastuullisesti myyntitilanteessa.
Tunnistat asiakasprosessit ja osaa hyödyntää yksinkertaista asiakastietoa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Taso 3
Myyntityö:
Ymmärrät myyntityön roolin yrityksissä.
Osaat myyntiprosessin eri vaiheet ja osaat hyödyntää niitä vastuullisesti erilaisissa myyntitilanteissa.
Osaat analysoida asiakasprosesseja ja hyödyntää asiakastietoa erilaisissa tilanteissa
Taso 4
Myyntityö:
Osaat suunnitella myyntityötä monipuolisesti.
Osaat myyntiprosessin vaiheet ja pystyt hyödyntämään niitä perustellusti ja vastuullisesti erilaisissa myyntitilanteissa.
Osaat suunnitella asiakasprosesseja ja osaat hyödyntää asiakastietoa erilaisissa tilanteissa käyttäen hyväksi CRM järjestelmän toimintoja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Taso 5
Myyntityö:
Osaat kehittää myyntityötä monipuolisesti yritystä hyödyttäen.
Hallitset myyntiprosessin vaiheet ja osaat hyödyntää niitä perustellusti ja vastuullisesti laajasti erilaisissa myyntitilanteissa.
Osaat kehittää asiakasprosesseja monipuolisesti ja kriittisesti perustuen kerättyyn asiakastietoon.