Ylempi amk-koulutus, Tiedolla johtamisen asiantuntija (virtuaalitoteutus), syksy 2020: R59Y20S
Tunnus: R59Y20S
Kuvaus
SUORITETTAVA TUTKINTO
Insinööri (YAMK), agrologi (YAMK), metsätalousinsinööri (YAMK)/60 op
Tiedolla johtamisen asiantuntija -koulutus on suunniteltu yritysten ja organisaatioiden asiantuntijoiden ja esimiesten osaamisen kohottamiseen ja vastaamaan työelämän muuttuviin tarpeisiin.
Lapin ammattikorkeakoulun monialainen Tiedolla johtamisen asiantuntija -koulutus painottuu ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneiden tai muiden vastaavan korkeakoulututkinnon suorittaneiden henkilöiden monialaisen tiedon hyödyntämiseen liittyvien asiantuntija-, johtamis- ja työelämän kehittämisvalmiuksien lisäämiseen ja vahvistamiseen.
Opinnoissa huomioidaan Lapin ammattikorkeakoulun strategiset painotukset poikkialaiseen yhteistyöhön eri alojen (tekniikka, matkailuala, hyvinvointi, kauppa ja kulttuuri) välillä ja Lapin maakunnan erityisolosuhteisiin mm. pohjoisiin oloihin ja muuttuvaan ilmastoon. Lisäksi opinnot antavat valmiuksia oman alan tutkitun tiedon hankkimiseen, käsittelyyn ja soveltamiseen koulutettavan omassa työssä ja sen kehittämisessä.
Tutkinto on luonteeltaan ja toteutustavoiltaan verkkokoulutus, jonka keskeisen osan muodostaa ammatillinen opinnäytetyö, kehittämistehtävä. Se perustuu työelämään liittyvän kehittämisidean analysoinnille, suunnittelulle ja toteutukselle. Opinnäytetyö toteutetaan monialaisesti tai yksilötyönä tiiviissä yhteistyössä työelämän kanssa.
Lapin ammattikorkeakoulussa toteutettavan Tiedolla johtamisen asiantuntija -koulutuksen tavoitteena on tukea Suomen ja erityisesti Lapin kehittymistä, osaamisen kasvua ja yritysten kasvuedellytyksiä ja avata uusia liiketoiminta- ja organisaatioiden kehittämismahdollisuuksia tietoa hyödyntämällä. Koulutuksen tuottama ylempi ammattikorkeakoulututkinto kehittää opiskelijoiden monialaista osaamista ja asiantuntemusta sekä syventää perustutkintojen tuottamaa osaamista ja monipuolistaa ja uudistaa työelämässä karttunutta ammatillista tietämystä.
Tiedolla johtamisen asiantuntija -koulutus toteutetaan läheisessä työelämäyhteistyössä, mikä edistää opiskelijan, työyhteisön ja organisaation vuorovaikutteista kehittymistä. Koulutuksen painopistealue – tiedolla johtaminen ja tiedon hyödyntäminen organisaatioissa – nousee esille useissa tulevaisuuden haasteita koskevissa tutkimuksissa sekä sidosryhmäkeskusteluissa. Tiedon määrän ja tiedon lähteiden määrän kasvu, tiedon elinkaari, olennaisen tiedon tunnistaminen ja sen hyödyntäminen organisaatioissa ja niiden prosessien ja liiketoiminnan kehittämisessä, tiedon hyödyntämisen arviointi ja vaikuttavuus, tiedon käsittelyn ja esittämisen taidot sekä eettiset, lainsäädännölliset ja vastuullisuuteen liittyvät kysymykset nousevat merkittäviksi ja nostavat tarpeen uudenlaisille asiantuntija-osaajille.
Lapin amk:n opetussuunnitelmatyötä johdetaan työelämälähtöisesti ja –läheisesti. Lapin amk:n ja LUC konsernin strategia vaikuttaa myös opetussuunnitelmien rakenteen, sisällön ja pedagogiikan kehittymiseen ja toteuttamiseen.
TUTKINNON RAKENNE
Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon laajuus tekniikan ja liikenteen alalla sekä maa- ja metsätalousalalla on 60 opintopistettä. Sen voi suorittaa päätoimisesti yhdessä vuodessa vuodessa tai henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman mukaan pidemmässä ajassa päätoimen ohessa.
Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavien opintojen tavoitteena on, että tutkinnon suorittaneella on:
1) laajat ja syvälliset tiedot sekä tarvittavat teoreettiset tiedot toimia työelämän kehittäjänä vaativissa asiantuntija- ja johtamistehtävissä;
2) syvällinen kuva omasta ammattialasta, sen asemasta työelämässä ja yhteiskunnallisesta merkityksestä sekä valmiudet seurata ja eritellä alan tutkimustiedon ja ammattikäytännön kehitystä;
3) valmiudet elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan oman ammattitaidon kehittämiseen;
4) hyvä viestintä- ja kielitaito oman alansa tehtäviin sekä kansainväliseen toimintaan ja yhteistyöhön.
Pääsyvaatimuksena ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin on perustutkinnon
tai muun soveltuvan korkeakoulututkinnon (opisto- tai ammatillisen korkea-asteen tutkinto) lisäksi kahden vuoden työkokemus.
Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin tulee sisältyä:
1) syventäviä ammattiopintoja, 25 op
2) vapaasti valittavia opintoja 5 op .
3) opinnäytetyö 30 op.
Opintojen kuormittavuus
Opintojen kuormittavuuden määrittelyssä on lähtökohtana yleiseurooppalaisen ECTSopintosuoritusten siirto- ja mitoitusjärjestelmän (ECTS-järjestelmän) perusteet. Yksi opintovuosi on 1600 tuntia opiskelijan päätoimista työskentelyä. Se vastaa 60 opintopisteen suoritusta opintovuoden aikana. Yhden opintopisteen työmäärä on noin 27 tuntia. Opintopistettä vastaava työmäärä arvioidaan suhteessa osaamistavoitteisiin. Opinnot suunnitellaan etenemään lukuvuosittain tasaisesti 40 viikon aikana
AMMATILLISEN KASVUN POLKU - HANKITTAVA OSAAMINEN
Opetussuunnitelmissa on tehty opiskelijoiden oppimisprosessi näkyväksi ja kuvattu opiskelijoiden ammatillinen kasvu kehittämisasiantuntijaksi.
- Vuositeema: Kehittämisasiantuntija. Ensimmäisen opintovuoden aikana opiskelija syventää ja laajentaa osaamistaan tiedolla johtamisen alalla ja kehittyy ”kehittämisasiantuntijaksi”.
Lapin ammattikorkeakoulun opetussuunnitelmien perustana toimivat työelämän osaamisvaatimuksista johdetut laajat osaamisalueet eli kompetenssit ja niihin liittyvät osaamistavoitteet arviointikriteereineen.
Opetussuunnitelmien kompetenssit jakautuvat kaikille YAMK-koulutuksille yhteisiin yleisiin työelämäkompetensseihin ja koulutuskohtaisiin kompetensseihin. Monialaisen Tiedolla johtamisen asiantuntija -koulutuksen koulutuskohtaiset kompetenssit on esitelty seuraavaksi.
Koulutuskohtaiset kompetenssit
Osaamisalueen kuvaus, ylempi ammattikorkeakoulututkinto
Tiedolla johtamisen asiantuntijuus
- opiskelija tuntee ja ymmärtää sekä osaa soveltaa käytännössä tiedolla johtamisen käsitteitä ja keskeisiä teorioita
- opiskelija osaa kehittää, johtaa ja arvioida tiedon hyödyntämistä organisaatiossa ja liiketoiminnassa
- opiskelija osaa kehittää, johtaa ja motivoida hajautetuissa ympäristöissä toimivia ihmisiä ja heterogeenisiä asiantuntijaryhmiä
- opiskelija osaa vertailla ja hyödyntää erilaisia tiedolla johtamisen malleja menestyksekkään liiketoiminnan, innovaatioiden luomisen ja prosessien kehittämisen mahdollistamiseksi
- opiskelija osaa analysoida, suhteuttaa, arvioida ja toteuttaa tietoa ja sen hyödyntämistä yrityksen menestystekijänä eettisesti ja vastuullisesti.
Tiedon hyödyntämisen kehittämisosaaminen
- opiskelija osaa monialaisesti vertailla tiedon hyödyntämistä erilaisilla aloilla ja organisaatioissa sekä hyödyntää oppimaansa omaan toimintaympäristöön
- opiskelija osaa luoda ja kehittää tiedon hyödyntämisessä tarvittavia osaamis- ja asiantuntijaverkostoja alueellisesti, kansallisesti ja kansainvälisesti
- opiskelija osaa etsiä, tunnistaa, valita ja arvioida sopivia menetelmiä ja teknologioita tiedon hyödyntämiseen omassa toimintaympäristössään
- opiskelija osaa suunnitella, kehittää ja johtaa käyttäjä- ja asiakaslähtöisesti tiedon hyödyntämistä palveluiden ja uusien innovaatioiden kehittämisessä
- opiskelija osaa tulevaisuusorientoituneesti reflektoida omaa uudistumistarvettaan sekä yrityksensä tai organisaationsa kehittämistarpeita ja strategista uudistamistarvetta.
Lapin AMKin opetussuunnitelmiin sisältyy osaamistavoitteina Lapin korkeakoulukonsernin strategiset valinnat: globaali arktinen vastuu, kestävä matkailu ja tulevaisuuden palvelut ja etäisyyksien hallinta.
LUC konsernin strategian painopistealueet sisältyvät monialaisiin opintoihin opintojaksojen soveltavissa teemoissa. Tämän lisäksi painopistealueet sisältyvät joko suoraan opintojaksoihin sekä juonteina koko koulutuksen aikana eri kompetensseihin seuraavasti.
YAMKin yleiset työelämäkompetenssit:
- Oppimisen taidot: toteutuu läpi koko koulutuksen kaikissa opintojaksoissa ja opinnäytetyössä
- Eettinen osaaminen: toteutuu erityisesti opintojaksossa Etiikka ja vastuullisuus tiedolla johtamisessa sekä juonteena läpi koko koulutuksen.
- Työyhteisöosaaminen: toteutuu erityisesti opintojaksossa Osaamisen johtaminen ja vapaasti valittavissa opinnoissa sekä verkkokoulutuksen vuorovaikutteisessa työskentelyssä pienryhmissä
- Innovaatio-osaaminen: toteutuu erityisesti opintojaksoissa Creation of Future - Out of the Box, Uusiopalveluiden muotoilu, Älykäs tiedon tulkinta ja älykkäät ympäristöt, Tiedon hyödyntäminen liiketoiminnassa ja päätöksenteossa, Data-analytiikka ja avoin data kehittämisen työkaluna ja Työelämän kehittämismenetelmät.
- Kansainvälisyys: toteutuu erityisesti opintojaksossa Creation of Future - Out of the Box ja lisäksi opiskelijoille tarjotaan mahdollisuus valita vapaasti valittavissa opinnoissa International Business Management -koulutuksen opintoja sekä mahdollisuuksia opiskelijavaihtoon. LIsäksi oppimateriaali sisältää paljon kansainvälisiä lähteitä.
OPINTOJEN TOTEUTTAMINEN JA ARVIOINTI
Lapin ammattikorkeakoulun oppimisnäkemyksenä on ongelmaperustainen oppiminen ja opetussuunnitelma on rakennettu osaamisperustaiseksi. Oppimisen tavoitteena on ammatillisen osaamisen kehittyminen opiskelijakeskeisten ja aktivoivien oppimis- ja ohjausmenetelmien avulla. Ammatillinen
osaaminen syvenee myös ongelmanratkaisu – ja päätöksentekotaitoja vahvistavien oppimis- ja kehittämisprojektien avulla.
Ongelmaperustainen oppimisnäkemys tarkoittaa niitä asioita, joilla oppimista jäsennetään ja organisoidaan (esimerkiksi tutkiva oppiminen, ongelmaperustainen sykli/vaihemalli, ongelmaperustainen projektioppiminen tai niiden yhdistelmä). Kaikissa oppimisen organisoinnin tavoissa lähtökohtana ovat työelämän ongelmat ja työelämäläheinen toteutus.
Arviointi on välttämätöntä huomioida jo opetussuunnitelman suunnitteluvaiheessa. Opiskelun eri vaiheissa tapahtuvan arvioinnin tulee muodostaa johdonmukainen kokonaisuus, joka tukee koulutuksen tavoitteena olevan osaamisen saavuttamista. Arvioinnin suunnittelua on hyvä toteuttaa kolmikantaperiaatteella (opiskelija, työelämänedustaja/ohjaaja, opettaja). Koulutuksen viralliset tavoitteet toimivat oppimista ohjaavina ja motivoivina suunnannäyttäjinä.
Opetussuunnitelma toimii lähtökohtana henkilökohtaiselle opiskelusuunnitelmalle (HOPS), jonka laatimiseen opiskelija saa ohjausta ryhmänsä opettajatuutorilta.
Hankittu osaaminen ja hyväksilukeminen
Tutkintoa suorittaessa opiskelijalla on mahdollisuus ammattikorkeakoulun päätöksen mukaisesti lukea hyväksi muussa kotimaisessa tai ulkomaisessa korkeakoulussa taikka muussa oppilaitoksessa suorittamiaan opintoja sekä korvata tutkintoon kuuluvia opintoja muilla samantyyppisillä opinnoilla. Opiskelija saa ammattikorkeakoulun päätöksen mukaisesti lukea hyväksi sekä korvata tutkintoon kuuluvia opintoja myös muulla tavoin osoitetulla osaamisella (932/2014, 37§9). Menettelystä käytetään nimitystä hyväksiluku. Lapin AMK soveltaa opintojen suorittamisessa myös työn opinnollistamista.
Kehittävä arviointi huomioi sekä oppimisprosessin että osaamisen arvioinnin. Oppimisprosessin arvioinnissa opintojakson tasolla keskeisiä työvälineitä ovat itsearviointi ja palaute. Arviointiperusteiden, menetelmien ja kriteerien lähtökohtana ovat kyseisen opintojakson osaamistavoitteet, jotka johdetaan koulutuksen kompetensseista.
Opiskelijoiden oppimisen ja osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmissa oleviin opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin, joiden avulla oppimistulokset voidaan tunnistaa. Opintosuoritukset arvioidaan asteikolla kiitettävä (5), hyvä (3-4), tyydyttävä (1-2), hylätty (0) tai asteikolla hyväksytty (H) – hylätty (0).
Opiskelijoilta kerättävän palautteen avulla kehitetään koulutuksen laatua. Opiskelijalla on mahdollisuus antaa palautetta opintojaksojen toteutuksesta opintojen kuluessa ja/tai valmistumisvaiheessa tutkinnon haun yhteydessä.
Laadunvarmistus
Lain ammattikorkeakoulu vastaa koulutuksen ja muun toiminnan laadusta ja jatkuvasta kehittämisestä sekä osallistuu määräajoin ulkopuoliseen laadunarviointiin. Lapin ammattikorkeakoulun laatujärjestelmä kuuluu Kansallisen koulutuksen arviointineuvoston (KARVI) auditoitavaksi.
Lapin amk:n laatujärjestelmä on kuvattu laatuohjelmassa. Koulutuksen laadunhallinta toteutetaan ohjelmassa kuvattujen periaatteiden, prosessien ja menettelytapojen mukaisesti. Yhtenäinen laadunvarmistusjärjestelmä tuottaa koulutuksen ja tutkintojen laatuun liittyvää tietoa, josta hyötyvät opiskelijat, henkilöstö, työnantajat ja muut sidosryhmät.
Tiedolla johtamisen asiantuntija -koulutusta kehitetään Lapin ammattikorkeakoulun laatuohjelman periaatteiden mukaisesti.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2020-2021 |
Syksy
2020 |
Kevät
2021 |
1. / 2020 | 2. / 2021 | 3. / 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
SY_AMTR-1222 |
SYVENTÄVÄT AMMATTIOPINNOT
(Valitaan kaikki) |
25 | 35 | 15 | 20 | 15 | 10 | 10 |
R599Y30 | Tiedolla johtamisen kulmakivet | 5 | 5 | 5 | 5 | |||
Y9992COJ | Työelämän kehittämismenetelmät | 5 | 5 | 5 | 5 | |||
R599Y32 | Etiikka ja vastuullisuus tiedolla johtamisessa | 5 | 5 | 5 | 5 | |||
Y9992BOJ | Osaamisen johtaminen | 5 | 5 | 5 | 5 | |||
VAP_VALTR-1222A |
Vaihtoehtoiset syventävät ammattiopinnot
(Valitaan yksi) |
5 | 5 | 5 | 5 | |||
R301YH13OJ | Digitaalinen alustatalous | 5 | ||||||
R301YH14OJ | Creation of Future - out of the Box | 5 | ||||||
R599Y31 | Data-analytiikka ja avoin data kehittämisen työkaluna | 5 | ||||||
R599Y35 | Älykäs tiedon tulkinta ja älykkäät ympäristöt | 5 | ||||||
R599Y33 | Tiedon hyödyntäminen liiketoiminnassa ja päätöksenteossa | 5 | ||||||
R301YH17OJ | Uusiopalveluiden muotoilu | 5 | ||||||
R59Y20S-DIGI-VAP_VALTR |
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT
(Valitaan opintopisteitä: 5) |
5 | 5 | 5 | 5 | |||
R59Y20S-OPINNÄYTR |
OPINNÄYTETYÖ
(Valitaan kaikki) |
30 | 30 | 10 | 20 | 10 | 20 | |
599YOPTOJ | Opinnäytetyö | 30 | 30 | 10 | 20 | 10 | 20 | |
Yhteensä | 60 | 50 | 25 | 25 | 25 | 25 | 0 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Todistusjäsentely - YAMK
Todistusjäsentelyssä opintojaksot jakautuvat ammattikorkeakoulun asetuksen mukaisesti.
Opinnäytetyö |
Opinnäytetyö |
Syventäviä ammattiopintoja |
Tiedolla johtamisen kulmakivet |
Työelämän kehittämismenetelmät |
Etiikka ja vastuullisuus tiedolla johtamisessa |
Osaamisen johtaminen |
Digitaalinen alustatalous |
Creation of Future - out of the Box |
Data-analytiikka ja avoin data kehittämisen työkaluna |
Älykäs tiedon tulkinta ja älykkäät ympäristöt |
Tiedon hyödyntäminen liiketoiminnassa ja päätöksenteossa |
Uusiopalveluiden muotoilu |
Vapaasti valittavia ammattiopintoja |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Luokittelemattomat |
Tiedolla johtamisen asiantuntija, ylempi (AMK)
(-2020)
Eettinen osaaminen
- kykenee ottamaan vastuuta yhteisön toiminnasta ja sen seurauksista |
Etiikka ja vastuullisuus tiedolla johtamisessa |
Innovaatio-osaaminen
- osaa tuottaa uutta tietoa ja uudistaa toimintatapoja yhdistäen eri alojen osaamistaan |
Työelämän kehittämismenetelmät |
Digitaalinen alustatalous |
Creation of Future - out of the Box |
Data-analytiikka ja avoin data kehittämisen työkaluna |
Älykäs tiedon tulkinta ja älykkäät ympäristöt |
Tiedon hyödyntäminen liiketoiminnassa ja päätöksenteossa |
Uusiopalveluiden muotoilu |
Kansainvälisyysosaaminen
- kykenee kansainväliseen viestintään työtehtävissään ja toiminnan kehittämisessä |
Creation of Future - out of the Box |
Oppimisen taidot
- osaa monipuolisesti ja tavoitteellisesti arvioida ja kehittää asiantuntijuuttaan sekä määrittää osaamisensa kehittämistarpeita |
Tiedolla johtamisen kulmakivet |
Työelämän kehittämismenetelmät |
Etiikka ja vastuullisuus tiedolla johtamisessa |
Osaamisen johtaminen |
Digitaalinen alustatalous |
Creation of Future - out of the Box |
Data-analytiikka ja avoin data kehittämisen työkaluna |
Älykäs tiedon tulkinta ja älykkäät ympäristöt |
Tiedon hyödyntäminen liiketoiminnassa ja päätöksenteossa |
Uusiopalveluiden muotoilu |
Opinnäytetyö |
Tiedolla johtamisen asiantuntijuus
- opiskelija tuntee ja ymmärtää sekä osaa soveltaa käytännössä tiedolla johtamisen käsitteitä ja keskeisiä teorioita |
Osaamisen johtaminen |
Tiedon hyödyntäminen liiketoiminnassa ja päätöksenteossa |
Tiedon hyödyntämisen kehittämisosaaminen
opiskelija osaa monialaisesti vertailla tiedon hyödyntämistä erilaisilla aloilla ja organisaatioissa sekä hyödyntää oppimaansa omaan toimintaympäristöön |
Digitaalinen alustatalous |
Data-analytiikka ja avoin data kehittämisen työkaluna |
Älykäs tiedon tulkinta ja älykkäät ympäristöt |
Tiedon hyödyntäminen liiketoiminnassa ja päätöksenteossa |
Uusiopalveluiden muotoilu |
Työyhteisöosaaminen
- osaa kehittää työyhteisön toimintaa ja työhyvinvointia |
Osaamisen johtaminen |
Luokittelemattomat |
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
SY_AMTR-1222 |
SYVENTÄVÄT AMMATTIOPINNOT
(Valitaan kaikki) |
25 |
R599Y30 | Tiedolla johtamisen kulmakivet | 5 |
Y9992COJ | Työelämän kehittämismenetelmät | 5 |
R599Y32 | Etiikka ja vastuullisuus tiedolla johtamisessa | 5 |
Y9992BOJ | Osaamisen johtaminen | 5 |
VAP_VALTR-1222A |
Vaihtoehtoiset syventävät ammattiopinnot
(Valitaan yksi) |
5 |
R301YH13OJ | Digitaalinen alustatalous | 5 |
R301YH14OJ | Creation of Future - out of the Box | 5 |
R599Y31 | Data-analytiikka ja avoin data kehittämisen työkaluna | 5 |
R599Y35 | Älykäs tiedon tulkinta ja älykkäät ympäristöt | 5 |
R599Y33 | Tiedon hyödyntäminen liiketoiminnassa ja päätöksenteossa | 5 |
R301YH17OJ | Uusiopalveluiden muotoilu | 5 |
R59Y20S-DIGI-VAP_VALTR |
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT
(Valitaan opintopisteitä: 5) |
5 |
R59Y20S-OPINNÄYTR |
OPINNÄYTETYÖ
(Valitaan kaikki) |
30 |
599YOPTOJ | Opinnäytetyö | 30 |