Bachelor of Sports Studies, (blended studies) Rovaniemi, Autumn 2022: RA75L22S
Code: RA75L22S
- Degree title
- Bachelor of Sports Studies
- Credits
- 210 ects
- Duration
- 3.5 years (210 cr)
- Start semester
- Autumn 2022
- Teaching language
- Finnish
Descriptions
SUORITETTAVA TUTKINTO
Liikunnanohjaaja AMK) 210 op
TUTKINNON YLEISKUVAUS JA KOULUTUKSEN PROFIILI
Lapin ammattikorkeakoulun liikunnanohjaaja (AMK) koulutuksesta valmistut liikunta-alan osaajaksi, joka voi työskennellä hyvin erilaisissa ohjaus-, koulutus- ja valmennustehtävissä. Työtehtävät ovat monipuoliset käsittäen erilaisten väestö- ja ikäryhmien liikunnan ohjaustehtäviä sekä alan yhteiskunnallisia, hallinnollisia, työterveydellisiä, valmennuksellisia ja kaupallisia tehtäviä. Liikunnanohjaaja on hyvinvoinnin monitaituri.
Perehdyt opinnoissasi laajasti hyvinvointiosaamiseen, liikuntakasvatukseen sekä vastuulliseen valmennus- ja ohjausosaamiseen. Sinulla on valintasi mukaan mahdollisuus syventää osaamistasi seuraavilla alueilla ja opintopoluilla:
- Liikuntapedagogin polku
- Luontokasvatuksen ja -liikunnan polku
- Urheiluliiketoimintaosaajan polku
- Urheiluvalmentajan polku
- Liikunta-alan erityisosaaja
Lapin korkeakoulukonsernin (Lapin AMK ja Lapin yliopisto) strategisista valinnoista globaali arktinen vastuu, kestävä matkailu, tulevaisuuden palvelut ja etäisyyksien hallinta koulutuksessasi painottuvat erityisesti terveyttä, toimintakykyä ja hyvinvointia edistävät ratkaisut kuten esimerkiksi luontolähtöiset ja elämyspedagogiikan menetelmät, valmennusosaaminen sekä vastuullinen luontoliikunta ja luontomatkailu.
OPINTOJEN JA OPETUSSUUNNITELMAN RAKENNE
Liikunnanohjaajakoulutuksen opintojen rakenne ja tutkinnon laajuus ovat ammattikorkeakouluista annetun asetuksen (1129/2014) mukaisia. Tutkinnon laajuus on 210 opintopistettä, jotka jaetaan perus- ja ammattiopintoihin, ammattitaitoa edistävään harjoitteluun, vapaasti valittaviin opintoihin ja opinnäytetyöhön.
Perus- ja ammattiopinnoissasi perehdyt alan teoriaperustaan ja keskeisiin ammatillisiin osaamisalueisiin sekä niiden tieteellisiin perusteisiin. Ammattitaitoa edistävässä harjoittelussa sovellat ja vahvistat osaamistasi erilaisissa työtehtävissä. Opinnäytetyössä kehität valmiuksiasi soveltaa tietoja ja taitoja ammattiopintoihin liittyvässä työelämän asiantuntijatehtävässä. Vapaasti valittavien opinnoissa tavoitteenasi on syventää ja täydentää ammatillista osaamistasi.
Lapin ammattikorkeakoulussa opetussuunnitelman rakenteen muodostavat liikunnanohjaajan ydinosaamisen, profiloivan osaamisen sekä tutkimus- ja kehittämisosaamisen opintokokonaisuudet:
- Ydinosaamisen opinnot 155 op, sisältäen yhteensä 50 op ammattitaitoa edistävää harjoittelua
- Profiloivan osaamisen opinnot 25 op
- Vapaasti valittavat opinnot 10 op
- Tutkimus- ja kehittämisosaamisen opinnot 20 op (menetelmäopinnot 5 op, opinnäytetyö 15 op)
Voit sisällyttää opintoihisi myös muiden korkeakoulujen ja koulutusten opintoja, jotka tuottavat opetussuunnitelmasi mukaista osaamista kuten esimerkiksi urheilun ja liikunnan lajiliittojen tuottamaa lajispesifistä urheiluvalmennusosaamista tai muiden organisaatioiden tuottamaa terveyden edistämisen osaamista.
OPINTOJEN TOTEUTTAMINEN JA JATKO-OPINTOMAHDOLLISUUDET
Lapin ammattikorkeakoulun liikunnanohjaajakoulutuksessa opiskelet ohjatusti ja itsenäisesti Rovaniemen kampuksella, verkko-oppimisympäristöissä ja työelämässä. Opiskelussa on keskeistä opiskelijalähtöinen tiedon hankkiminen, tuottaminen ja jakaminen sekä kyky soveltaa teoriatietoa käytännön työtilanteisiin. Lapin ammattikorkeakoulu tekee yhteistyötä kansallisten ja kansainvälisten yritysten ja organisaatioiden kanssa. Yhteistyökumppanit osallistuvat opetussuunnitelmien ja opetuksen kehittämiseen, tarjoavat harjoittelupaikkoja ja ovat kumppaneina kehittämishankkeissa ja projekteissa.
Opintoihisi sisältyvät ammatillista osaamista vahvistavat harjoittelut (50 op) tehdään yksityisen ja julkisen sektorin sekä kolmannen sektorin työpaikoissa tai erikseen sovituissa projekteissa. Opinnäytetyöt (15 op.) ovat työelämän toimeksiantoja. Opinnäytetyön aihe on hyvä kohdentaa niin, että se vahvistaa tulevaisuuden urasuunnitelmiin kuuluvaa osaamistasi. Tiivis yhteistyö työelämän kanssa mahdollistaa verkostoitumisen alan toimijoiden kanssa opintojen aikana.
Työn opinnollistaminen tarkoittaa, että suoritat opintoja hankkimalla osaamista työtehtävissäsi tai osallistut opintojen aikana muuhun sellaiseen toimintaan, joka tuottaa oman opetussuunnitelmasi mukaista osaamista. Lähtökohtana on, että tutustut opetussuunnitelmassa oleviin osaamistavoitteisiin ja -kriteereihin sekä muodostat käsityksen siitä, millaiseen osaamiseen opintosi tähtäävät. Tämän perusteella etsit työstäsi sellaisia kokonaisuuksia, joita voit ehdottaa opinnollistettavaksi joko osa- tai kokonaissuorituksina.
Keskeisenä oppimis- ja toimintaympäristönä toimii SantaSport Lapin Urheiluopisto ja sen lähiympäristö Ounasvaaralla Rovaniemen keskustan läheisyydessä. Ounasvaara tarjoaa erinomaiset liikunta- ja ulkoilumahdollisuudet. Lapin urheiluakatemia on tärkeä yhteistyökumppanimme, joka tarjoaa tavoitteellisesti harjoitteleville kilpaurheileville opiskelijoille mahdollisuuden opiskelun ja urheilun tiiviiseen yhdistämiseen (https://lapinurheiluakatemia.fi/) .
Kansainvälisyyttä opiskeluympäristöön tuovat Lapin ammattikorkeakoulussa vierailevat kansainvälisten oppilaitosten opettajat ja asiantuntijat. Sinulla on mahdollisuus lähteä kansainväliseen vaihtoon ja suorittaa myös harjoittelu ulkomailla.
Opiskeluasi ja ammatillista kehittymistäsi tukevat ohjaus ja palaute, joita saat oppilaitoksen henkilöstöltä ja työelämäharjoitteluiden ohjaajilta. Tärkeää on oppia hyödyntämään myös itse- ja vertaisarviointia. Arvioinnissa hyödynnetään ns. kehittävää arviointia, jossa arvioinnin kohteina ovat sekä oppimisprosessi että oppimisen tulos. Arvioinnin perustana ovat kunkin opintojakson osaamistavoitteet, jotka johdetaan koulutuksen kompetensseista. Oppimistulokset voidaan tunnistaa opetussuunnitelmaan kirjattujen arviointikriteerien avulla.
Yksilölliset opintopolut (henkilökohtainen opetussuunnitelma) ja opintojen toteutuksen joustavuus lisäävät mahdollisuuksiasi joustavaan jatko-opintoihin hakeutumiseen. Näitä mahdollisuuksia ovat mm.
o ylempään ammattikorkeakoulututkintoon (YAMK) tai yliopistotutkintoon johtavaan koulutukseen hakeutuminen (https://www.lapinamk.fi/fi/Hakijalle/YAMK-tutkinno t)
o Jyväskylän liikuntatieteelliseen tiedekuntaan hakeutuminen liikunnanohjaajatutkinnon suorittaneiden kiintiössä
o luontokasvatuksen polun valinneet voivat opinnot suoritettuaan hakea Lapin yliopiston kasvatustieteiden luontokasvatuksen maisteriohjelmaan ilman valintakoemenettelyä.
Select timing, structure or classification view
Show study timings by semester, study year or period
Code | Name | Credits (cr) | 2022-2023 | 2023-2024 | 2024-2025 | 2025-2026 | Autumn 2022 | Spring 2023 | Autumn 2023 | Spring 2024 | Autumn 2024 | Spring 2025 | Autumn 2025 | 1. / 2022 | 2. / 2023 | 3. / 2023 | 1. / 2023 | 2. / 2024 | 3. / 2024 | 1. / 2024 | 2. / 2025 | 3. / 2025 | 1. / 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
YDINLIIKU22 |
Core Competence
(Choose all ) |
155 | |||||||||||||||||||||
AMKO006 | Start of University Studies | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R700BE41 | Responsible Coaching | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R700BE42 | Fundamentals of Physical Education Pedagogy | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R700BE43 | Human Anatomy | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R700BE44 | Human Physiology | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R700BE45 | English for Sports and Leisure Management | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R700BE46 | Skill Acquisition in Sports | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R700BE47 | Nutrition and Exercise | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R700BE48 | Exercise Physiology | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R700BE49 | Health Exercise and Sports Medicine | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R700BE50 | Fitness Coaching | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R700BE51 | Biomechanics | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R700BE52 | Nature Exercise and Education | 10 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R700BE53 | Exercise and Sports Psychology | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R700BE54 | Introduction to Sports Coaching | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R700BE56 | Physical Exercise Testing and Analysis | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R700BE57 | Swedish | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R700BE58 | Introduction to Project Activities | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R700BE59 | Changing Working Life and Career Planning | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R705LL98 | Sports Business and Entrepreneurship | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
AMMHARJLIIKU22 |
Practical Training
(Choose all ) |
50 | |||||||||||||||||||||
R700BE60 | Practical Training 1 | 15 | 15 | 15 | 15 | ||||||||||||||||||
R700BE61 | Practical Training 2 | 15 | 15 | 15 | 15 | ||||||||||||||||||
R700BE62 | Practical Traning 3 | 15 | 15 | 15 | 15 | ||||||||||||||||||
R700BE63 | Practical Training 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
PROLIIKU22 |
Profiling competence
(Choose (pcs) 0) |
75 - 85 | |||||||||||||||||||||
R700BE64 | Applied Professional Competence | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||
PROSOLII2022 |
Alternative tray of applied vocational skills
(Choose ects: 10) |
0 - 10 | |||||||||||||||||||||
R700BE500 | Development as a Sports Coach 1 | 5 - 10 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||
R700BE501 | Development as a Sports Coach 2 | 5 - 10 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||
VAIHLIIKU22 |
Alternative profiling competence - professional studies
(Choose (pcs) 0) |
0 | |||||||||||||||||||||
R700BE66 | Sports Coaching | 15 | 15 | 15 | 15 | ||||||||||||||||||
LUSUUNLIIKU22 |
Sport Business Studies
(Choose ects: 15) |
15 | 15 | 15 | 15 | ||||||||||||||||||
R705LLS100 | Understanding the Sports Industry | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R301DL101 | Sports as Social and Global Phenomena | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R705LL115 | Taxation and Profitability of Sports Business | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R705LL116 | Trends and Innovations in the Field of Sports | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||
R705LL117 | Sports Service Design | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||
R700BE69 | Social Media as a Tool in Sports Marketing and Sales | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R705LL118 | Responsible Event Management | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R301DL111 | Corporate Social Responsibility in Sport Business | 5 | |||||||||||||||||||||
GESUUNLIIKU22 |
Green Exercise Studies
(Choose ects: 15) |
15 | |||||||||||||||||||||
R705GE100 | Adventure Pedagogy | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
R705GE101 | Nature Based Tourism and Business Development | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||
R705GE103 | Winters skills and Winter Expedition | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||
VVLIIKU22 |
Free-choice Electives
(Choose ects: 10) |
10 | |||||||||||||||||||||
VR705LL2OJ | Didactics of Water Exercise | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
VR705LL8OJ | Physical Activity and Wellbeing in Cold | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
VR705LL9OJ | Winter Sports | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
VR705LL10OJ | Learning and Teaching Games | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
LUCVVLIIKU22 |
Entrepreneurship, Basic Module
(Choose ects: 10) |
10 | |||||||||||||||||||||
YRIT1112 | From a Business Idea to Market | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
YRIT1113 | Digitalization and Entrepreneurship | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
YRIT1114 | Financial Management of a Small Company | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
YRIT1115 | Starting and Developing the Business | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
TKILIIKU22 |
Research and development competence
(Choose all ) |
20 | |||||||||||||||||||||
R700BE90 | Research and Development Competence | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||
AMKO001 | Planning Phase of the Bachelor´s Thesis | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
AMKO002 | Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
AMKO003 | Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
Total | 210 | 70 | 110 | 95 | 20 | 25 | 45 | 50 | 60 | 40 | 55 | 20 | 25 | 45 | 0 | 50 | 52.5 | 7.5 | 40 | 45 | 10 | 20 |
Due to the timing of optional and elective courses, credit accumulation per semester / academic year may vary.
Certificate structure
Todistusjäsentelyssä opintojaksot jakautuvat ammattikorkeakoulun asetuksen mukaisesti..
Liikunnanohjaajakoulutuksen kompetenssit 2021 alkaen
1. Oppimisen taidot
• Osaa arvioida ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan |
Start of University Studies |
English for Sports and Leisure Management |
Swedish |
Changing Working Life and Career Planning |
Practical Training 1 |
Practical Training 2 |
Practical Traning 3 |
Practical Training 4 |
Understanding the Sports Industry |
Adventure Pedagogy |
Learning and Teaching Games |
Research and Development Competence |
Planning Phase of the Bachelor´s Thesis |
Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis |
Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis |
10. Liikunta- ja urheiluliiketoimintaosaaminen
• Osaa tunnistaa vastuullisen liiketoiminnan perusperiaatteet urheilu- ja liikunta-alalla |
Responsible Coaching |
Sports Business and Entrepreneurship |
Practical Traning 3 |
Applied Professional Competence |
Development as a Sports Coach 1 |
Development as a Sports Coach 2 |
Understanding the Sports Industry |
Sports as Social and Global Phenomena |
Taxation and Profitability of Sports Business |
Trends and Innovations in the Field of Sports |
Sports Service Design |
Social Media as a Tool in Sports Marketing and Sales |
Responsible Event Management |
Corporate Social Responsibility in Sport Business |
Nature Based Tourism and Business Development |
From a Business Idea to Market |
Digitalization and Entrepreneurship |
Financial Management of a Small Company |
Starting and Developing the Business |
2. Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
• Kykenee ottamaan vastuun omasta toiminnastaan ja sen seurauksista |
Start of University Studies |
Responsible Coaching |
Fundamentals of Physical Education Pedagogy |
Nutrition and Exercise |
Fitness Coaching |
Exercise and Sports Psychology |
Physical Exercise Testing and Analysis |
Changing Working Life and Career Planning |
Practical Training 1 |
Practical Training 2 |
Practical Traning 3 |
Sports Coaching |
Corporate Social Responsibility in Sport Business |
Nature Based Tourism and Business Development |
Research and Development Competence |
Planning Phase of the Bachelor´s Thesis |
Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis |
Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis |
3. Työyhteisöosaaminen
• Osaa toimia työyhteisön jäsenenä ja edistää yhteisön hyvinvointia |
Responsible Coaching |
English for Sports and Leisure Management |
Fitness Coaching |
Physical Exercise Testing and Analysis |
Swedish |
Introduction to Project Activities |
Changing Working Life and Career Planning |
Practical Training 1 |
Practical Training 2 |
Practical Traning 3 |
Practical Training 4 |
Winters skills and Winter Expedition |
4. Innovaatio-osaaminen
• Kykenee luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen |
Introduction to Project Activities |
Changing Working Life and Career Planning |
Sports Business and Entrepreneurship |
Practical Training 4 |
Trends and Innovations in the Field of Sports |
From a Business Idea to Market |
Planning Phase of the Bachelor´s Thesis |
Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis |
Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis |
5. Kansainvälistymisosaaminen
• Omaa alansa työtehtävissä ja niissä kehittymisessä tarvittavan kielitaidon |
English for Sports and Leisure Management |
Swedish |
Sports as Social and Global Phenomena |
6. Liikuntapedagogiikka
• Osaa liikunnan ohjaamisen ja opettamisen kannalta riittävät liikuntataidot ja yhdistää osaamiseensa tiedon sekä luovuuden. |
Responsible Coaching |
Fundamentals of Physical Education Pedagogy |
Skill Acquisition in Sports |
Nutrition and Exercise |
Health Exercise and Sports Medicine |
Fitness Coaching |
Nature Exercise and Education |
Exercise and Sports Psychology |
Introduction to Sports Coaching |
Practical Training 1 |
Practical Training 2 |
Practical Traning 3 |
Applied Professional Competence |
Development as a Sports Coach 1 |
Development as a Sports Coach 2 |
Sports Coaching |
Adventure Pedagogy |
Didactics of Water Exercise |
Physical Activity and Wellbeing in Cold |
Winter Sports |
Learning and Teaching Games |
7. Terveysliikuntaosaaminen
• Hallitsee ihmisen kokonaisvaltaisen toimintakyvyn arvioinnin ja osaa soveltaa tietojaan käytännön työhön. |
Fundamentals of Physical Education Pedagogy |
Human Anatomy |
Human Physiology |
Skill Acquisition in Sports |
Nutrition and Exercise |
Exercise Physiology |
Health Exercise and Sports Medicine |
Fitness Coaching |
Biomechanics |
Exercise and Sports Psychology |
Introduction to Sports Coaching |
Physical Exercise Testing and Analysis |
Applied Professional Competence |
Development as a Sports Coach 1 |
Development as a Sports Coach 2 |
Didactics of Water Exercise |
8. Urheiluvalmennusosaaminen
• Tuntee kansallisen ja kansainvälisen kilpaurheilujärjestelmän ja sen organisoitumisen periaatteet |
Fundamentals of Physical Education Pedagogy |
Human Anatomy |
Human Physiology |
Skill Acquisition in Sports |
Exercise Physiology |
Fitness Coaching |
Biomechanics |
Exercise and Sports Psychology |
Introduction to Sports Coaching |
Physical Exercise Testing and Analysis |
Practical Traning 3 |
Applied Professional Competence |
Development as a Sports Coach 1 |
Development as a Sports Coach 2 |
Sports Coaching |
Didactics of Water Exercise |
Learning and Teaching Games |
9. Luontoliikuntaosaaminen
• Osaa hyödyntää pohjoista luontoa ihmisen monipuolisessa hyvinvoinnin tukemisessa |
Nature Exercise and Education |
Practical Traning 3 |
Applied Professional Competence |
Development as a Sports Coach 1 |
Development as a Sports Coach 2 |
Adventure Pedagogy |
Nature Based Tourism and Business Development |
Winters skills and Winter Expedition |
Physical Activity and Wellbeing in Cold |
Winter Sports |
Not grouped |