Siirry suoraan sisältöön

Ravintola- ja ruokapalveluprosessit pohjoisessa toimintaympäristössä (5op)

Opintojakson tunnus: R801M18AOJ

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija tunnistaa pohjoisen toimintaympäristön tarjoamat vahvuudet matkailu- ja ravitsemisalalle ja osaa hyödyntää niitä eettisesti oikein. Hän oppii ymmärtämään alan verkostomaisen rakenteen osana palveluiden tuotantoa. Opiskelija kehittää restonomi -osaamistaan alan tehtävissä matkailu- ja ravitsemispalveluissa.
- Matkailu- ravitsemiselinkeinon julkishallinnollinen ohjaus ja taloudellinen asema Lapissa

- Lappi toimintaympäristönä

- Matkailu- ja ravitsemispalveluiden kokonaisuus ja monimuotoisuus

- Opiskelija tunnistaa oman osaamisensa sekä oppimistarpeensa matkailu- ja ravitsemispalveluiden ydinprosesseissa

- Johdatus matkailu- ja ravitsemispalveluiden konseptointiin

- Johdatus lappilaiseen tapahtumatuotantoon

Sisältö

Sisältö
Osaaminen
Lähdemateriaali
Matkailu- ja majoituspalveluiden ydinprosessit
Opiskelija tunnistaa matkailu- ja majoituspalveluiden ydinprosessit ja oman osaamisensa sekä oppimistarpeensa niiden suhteen

Taskinen T. 2007.
Tonder, M. 2013.
Matkailu- ravitsemiselinkeinon julkishallinnollinen ohjaus

Vastuullisuus
Opiskelija ymmärtää mitä matkailu- ja ravitsemiselinkeinon julkishallinnollinen ohjaus merkitsee yksittäisen yrityksen näkökulmasta.

Opiskelija tietää matkailun jaravintola-alan taloudellisen merkityksen Lapissa
Vesterinen, N.; Vuorinen, K. 2009.

Lappi matkailu-maantieteellisenä kohteena

Vieraanvaraisuus
Vastuullisuus
Opiskelija tunnistaa pohjoisen toimintaympäristön tarjoamat vahvuudet matkailu- ja ravitsemisalalle ja osaa hyödyntää niitä eettisesti oikein
Opiskelija osaa tarkastella matkailualueen matkailu- ja ravistsemis-palveluiden kokonaisuutta ja monimuotoisuutta
Vesterinen, N.; Vuorinen, K. 2009.

Opiskelijan oma tiedonhankinta
Matkailuyrityksen verkostoituminen

Kansainvälisyys
Opiskelija ymmärtää matkailualan yritysten verkostoitumisen periaatteet sekä alueellisella, kansallisella että kansainvälisellä tasolla
Hän oppii ymmärtämään alan verkostomaisen rakenteen osana palveluiden tuotantoa.
Vesterinen, N.; Vuorinen, K. 2009.
Ravintola- ja ruokapalveluiden monimuotoisuus

Vastuullisuus
Opiskelija tietää konseptoinnin lähtökohdat ja tavoitteet sekä esimerkkejä konseptoinnin eri malleista
Opiskelija kehittää restonomi -osaamistaan alan tehtävissä matkailu- ja ravitsemispalveluissa.
Tonder, M. 2013.
Asiakas- ja tapahtumalähtöisyys

Vieraanvaraisuus
Opiskelija osaa ottaa huomioon Asiakas- ja tapahtumalähtöisyyden matkailu- ja ravitsemispalveluprosessien konseptoinnin suunnittelussa ja toteutuksessa ennakointi huomioiden
Pitkänen, R. 2009..
Tonder, M. 2013.

Vallo, H.; Häyrinen, E. 2012.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Oppimisen arviointi toteutuu laaditun arviointisuunnitelman mukaisesti, joka käydään läpi opintojakson aloitusvaiheessa. Arviointia toteutetaan itse- ja vertaisarviointina, oppimisprosessin arviointina ja tuotosten (essee, työkoe, tentti, harjoittelu) arviointina. Keskeistä on opiskelijan oppimisen reflektointi ja sen ohjaaminen. Oppimisprosessia arvioidaan laadullisesti valittujen arviointikohteiden ja kriteerien mukaisesti. Tuotokset arvioidaan numeerisesti. Arvioinnin perustana on jatkuva palaute. Arvioinnin kohteet ja kriteerit tällä opintojaksolla ovat:

Tyydyttävä 1 – 2
Opiskelija ymmärtää asiakaslähtöisyyden ruoka- ja ravintolapalvelujen suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija ymmärtää ravintola- ja ruokapalveluprosessin konseptoinnin lähtökohdat ja tavoitteet sekä tunnistaa konseptoinnin eri mallit. Opiskelija ymmärtää, mitä verkottuminen tarkoittaa matkailu- ja ravitsemisalalla. Hän ottaa toiminnassaan huomioon monikulttuurisuuden ja paikallisuuden.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3 – 4
Opiskelija osaa ottaa huomioon asiakaslähtöisyyden ruoka- ja ravintolapalvelujen suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija osaa ottaa toiminnassaan huomioon ravintola- ja ruokapalveluprosessin konseptoinnin lähtökohdat ja tavoitteet sekä konseptoinnin eri mallit. Opiskelija tietää, mitä verkottuminen tarkoittaa matkailu- - ja ravitsemisalalla. Hän ottaa toiminnassaan huomioon monipuolisesti monikulttuurisuuden ja paikallisuuden.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä 5
Opiskelija osaa ennakoida ja ottaa huomioon asiakaslähtöisyyden ruoka- ja ravintolapalvelujen suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija osaa ennakoida ja ottaa huomioon ravintola- ja ruokapalveluprosessin konseptoinnin lähtökohdat ja tavoitteet sekä konseptoinnin eri mallit. Opiskelija tietää, mitä verkottuminen ja sen mahdollisuudet tarkoittavat matkailu- ja ravitsemisalalla. Hän ottaa toiminnassaan huomioon monipuolisesti monikulttuurisuuden ja paikallisuuden.

Siirry alkuun