Maailma ja me (5op)
Opintojakson tunnus: R801M17AOJ
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää kansainvälisessä liiketoimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia, niiden taustoja ja vaikutuksia toimialaan, matkakohteeseen sekä yritysten toimintaan.
Sisältö
Opiskelija perehtyy kansainväliseen toimintaympäristöön, talouteen ja kulttuuriin.Hän mieltää kansainvälisen talouden nykytilanteen, omaksuu kansinvälisen kaupan toimintaperiaatteet, tuntee kansainvälisten kauppasopimusten ja -järjestöjen tavoitteita, ymmärtää talousliittymien, finansiikriisien ja globalisaation vaikutuksia maailmantalouteen. Hän ymmärtää geopolitiikan häiriöiden vaikutuksia matkailuelinkeinoon. Opiskelija ymmärtää kansainvälisten rahoitusmarkkinoiden toimintaan ja valuuttakursseihin liittyviä kysymyksiä. Opiskelija tuntee Lapin toimintaympäristönä.
Ydinasiat:
> kansainvälisen talouden nykytilanne suuralueittain
> kansainvälisen kaupan teoria
>erikoistuminen
> kansainvälisen kaupan rakenteet ja liittoutumat
> kansainväliset rahoitusmarkkinat, finanssikriisit
> valuutat ja ulkomaankauppa ja sen mittaaminen
> Lappi globaalissa toimintaympäristössä
==> viestinnän pieni osuus: briifaus sekä suulliseen että kirjalliseen viestintään
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Oppimisen arviointi toteutuu laaditun arviointisuunnitelman mukaisesti, joka käydään läpi opintojakson aloitusvaiheessa. Arviointia toteutetaan itse- ja vertaisarviointina, oppimisprosessin arviointina ja tuotosten (essee, työkoe, tentti, harjoittelu) arviointina. Keskeistä on opiskelijan oppimisen reflektointi ja sen ohjaaminen. Oppimisprosessia arvioidaan laadullisesti valittujen arviointikohteiden ja kriteerien mukaisesti. Tuotokset arvioidaan numeerisesti. Arvioinnin perustana on jatkuva palaute. Arvioinnin kohteet ja kriteerit tällä opintojaksolla ovat:
Tyydyttävä 1-2
Tehtävä koostuu eri lähteistä poimituista suorista lainauksista. Tehtävä on asiakirjojen tai oppisisällön toistelua ja referointia tai tiedon kasaamista ja varastointia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3-4
Opiskelija analysoi ja tiivistää tietoa sekä esittää asioita omin sanoin. Hän osoittaa pyrkimystä pohdintaan, tiedon liittämiseen omiin kokemuksiinsa ja erityisesti opiskeltavan asian ammattialaan. Hän tuottaa tehtävänsä esseetehtävän muodossa ja aloittaa tehtävän johdanto luvulla. Tehtävästä ilmenee pyrkimys asian ymmärtämiseen ja oppimiseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä 5
Opiskelija osoittaa rohkeutta tarttua aiheeseen, tiedon perusteltua arviointia sekä tiedon jäsentämistä uudella tavalla ja uudesta näkökulmasta. Tehtävä sisältää kirjallisuusviitteitä, joita käytetään tietojen lähteenä, perustelujen vahvistajana sekä osoituksena perehtyneisyydestä asiaan. Tehtävässä päästään tiedonkeruusta tulkintaan ja tulkinnasta päätelmiin. Jokaisella asialla on jokin tehtävä ja tarkoitus kokonaisuudessa. Tehtävä päättyy omien päätelmien pohdintaan ja oppimisen arviointiin.