Asiakaslähtöinen palvelu ja vieraanvaraisuus (5op)
Opintojakson tunnus: R801M13AOJ
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija perehtyy matkailu- ja ravitsemisalan, tapakulttuurin ja vieraanvaraisuuden sekä monikulttuurisuuden kehityshistoriaan arktisessa toimintaympäristössä sekä ymmärtää palvelukäsitteen eri ulottuvuudet ja asiakaslähtöisen palveluasenteen merkityksen osana vieraanvaraista palvelua.
- Opiskelija tuntee arktisen toimintaympäristön ominaispiirteet
- Opiskelija ymmärtää tapakulttuurin, monikulttuurisuuden ja asiakaslähtöisen palveluasenteen merkityksen osana vieraanvaraista palvelua
- Opiskelija ymmärtää palvelukäsitteen eri ulottuvuudet, tunnistaa ja osaa kuvata palveluprosessin sekä saa käsityksen palvelukulttuurissa tapahtuvista muutoksista ja niihin vaikuttavista tekijöistä
Sisältö
- Opiskelija tuntee arktisen toimintaympäristön ominaispiirteet
- Opiskelija ymmärtää tapakulttuurin, monikulttuurisuuden ja asiakaslähtöisen palveluasenteen merkityksen osana vieraanvaraista palvelua
Opiskelija ymmärtää palvelukäsitteen eri ulottuvuudet, tunnistaa ja osaa kuvata palveluprosessin sekä saa käsityksen palvelukulttuurissa tapahtuvista muutoksista ja niihin vaikuttavista tekijöistä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Oppimisen arviointi toteutuu laaditun arviointisuunnitelman mukaisesti, joka käydään läpi opintojakson aloitusvaiheessa. Arviointia toteutetaan itse- ja vertaisarviointina, oppimisprosessin arviointina ja tuotosten (essee, työkoe, tentti, harjoittelu) arviointina. Keskeistä on opiskelijan oppimisen reflektointi ja sen ohjaaminen. Oppimisprosessia arvioidaan laadullisesti valittujen arviointikohteiden ja kriteerien mukaisesti. Tuotokset arvioidaan numeerisesti. Arvioinnin perustana on jatkuva palaute. Arvioinnin kohteet ja kriteerit tällä opintojaksolla ovat:
Tyydyttävä (2-1)
Opiskelija tuntee palvelukulttuurin ja vieraanvaraisuuden historiaa pääpiirteissään. Opiskelija tunnistaa palvelukäsitteen eri ulottuvuudet. Hän ymmärtää vieraanvaraisuuden ja palveluasenteen merkityksen alan tehtävissä. Hän tuntee omaa taustaansa ja tapakulttuuria tyydyttävästi. Opiskelija ei ole aktiivinen ja ryhmätyöskentelyssä on kehittämistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (4-3)
Opiskelija tuntee palvelukulttuurin ja vieraanvaraisuuden historiaa hyvin. Opiskelija ymmärtää palvelukäsitteen eri ulottuvuudet hyvin. Hän ymmärtää vieraanvaraisuuden ja palveluasenteen merkityksen alan tehtävissä. Hän tuntee omaa taustaansa ja tapakulttuuria hyvin. Hän osoittaa arvostavansa alaa ja monikulttuurisuutta. Opiskelija on aktiivinen ja kantaa vastuuta omasta oppimisestaan. Hän pystyy hyvään yhteistyöhön koko ryhmän kanssa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija tuntee palvelukulttuurin ja vieraanvaraisuuden historiaa erinomaisesti ja monipuolisesti. Opiskelija ymmärtää palvelukäsitteen eri ulottuvuudet erinomaisesti. Hän ymmärtää vieraanvaraisuuden ja palveluasenteen merkityksen alan tehtävissä. Hän tuntee omaa taustaansa ja tapakulttuuria laajasti. Hän osoittaa arvostavansa alaa ja monikulttuurisuutta sekä alan kehittymismahdollisuuksia tulevaisuudessa. Opiskelija on aktiivinen ja kantaa vastuuta omasta oppimisestaan. Hän pystyy hyvään yhteistyöhön koko ryhmän kanssa.