Koululaisen ja opiskelijan voimavarojen tukeminen (5op)
Opintojakson tunnus: R702T44OJ
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Osaamistavoitteet:Opintojakson jälkeen osaatsoveltaa näyttöön perustuvaa tietoa ja asiakaslähtöisiä työmenetelmiä koululaisen, opiskelijan ja hänen perheensä terveydenhoitotyön prosessissa. Osaat koordinoida ja toimia asiantuntijana yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa koululaisen ja opiskelijan hyvinvoinnin edistämisessä.Osaat koululaisen ja opiskelijan terveyden seurannan tunnistaen voimavaroja, erityistuen tarpeita ja riskitekijöitä turvallisen kasvuympäristön ylläpitämiseksi ja edistämiseksi. Osaat ohjata ja tukea asiakkaita seksuaaliterveyteen ja perhesuunnitteluun liittyvissä asioissa.
Opintojakso R702T45 Koululaisen ja ja opiskelijan terveydenhoitotyön harjoittelu toteutuu samoilla osaamistavoitteilla. Harjoittelu arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Teema:
- Koululaisen ja opiskelijan terveydenhoitotyö
Sisältö
Keskeinen sisältö:
Käsitteet
Kouluterveydenhuollon historia
Lait, asetukset ja ohjeet
Palvelujärjestelmä, sidosryhmät
Koululaisen ja opiskelijan voimavarat
Koulu ja opiskeluth:n tavoitteet
Terveystarkastukset
Terveysneuvonta, ohjaustehtävä
Opiskelukyky
Kouluyhteisön terveyden edistäminen
Opiskeluhuolto
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1–2) Hyvä (3-4) Kiitettävä (5)Opiskelija kuvaa näyttöön perustuvaa tietoa ja terveyden edistämisen asiakaslähtöisiä työmenetelmiä koululaisen, opiskelijan ja hänen perheensä terveydenhoitotyössä
Opiskelija käyttää näyttöön perustuvaa tietoa ja terveyden edistämisen asiakaslähtöisiä työmenetelmiä koululaisen, opiskelijan ja hänen perheensä terveydenhoitotyössä
Opiskelija käyttää ja analysoi näyttöön perustuvaa tietoa ja terveyden edistämisen asiakaslähtöisiä työmenetelmiä koululaisen, opiskelijan ja hänen perheensä terveydenhoitotyössä määrittelee yhteistyön koordinointiin ja asiantuntijana toimimiseen liittyviä tekijöitä koululaisen ja opiskelijan terveydenhoitotyössä koordinoida yhteistyötä ja toimia asiantuntijana koululaisen ja opiskelijan terveydenhoitotyössä. koordinoi ja arvioi yhteistyötä sekä toimii asiantuntijana koululaisen ja opiskelijan terveydenhoitotyössä kuvata ja käyttää koululaisen ja opiskelijan terveyden seurantamenetelmiä sekä tunnistaa koululaisen, opiskelijan ja perheen voimavaroja, erityistuen tarpeita ja riskitekijöitä käyttää perustellen koululaisen ja opiskelijan terveyden seurantamenetelmiä sekä tunnistaa koululaisen, opiskelijan ja perheen voimavaroja, erityistuen tarpeita ja riskitekijöitä käyttää reflektoiden koululaisen ja opiskelijan terveyden seurantamenetelmiä sekä tunnistaa koululaisen, opiskelijan ja perheen voimavaroja, erityistuen tarpeita ja riskitekijöitä kuvaa seksuaaliterveysneuvonnan perusteet. käyttää seksuaaliterveysneuvonnan menetelmiä. käyttää perustellen seksuaaliterveysneuvonnan menetelmiä.