Siirry suoraan sisältöön

Turvallinen hoitotyö (15op)

Opintojakson tunnus: R702H12OJ

Opintojakson perustiedot


Laajuus
15 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Osaamistavoitteet: Opintojakson jälkeen omaat valmiuksiatoimia kansainvälistyvän terveysalan vuorovaikutustilanteissa ja työyhteisöissä. Osaat ottaa huomioon asiakkaan ja potilaan voimavarat terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. Lisäksi osaat kuvata aseptiikan merkityksen osana työ- ja potilasturvallisuutta ja osaat toimia aseptisesti oikein. Hoitotyön taitojen osalta osaat ohjatusti suunnitella, toteuttaa ja arvioida turvallista hoitotyötä asiakkaan ja potilaan päivittäisissä toiminnoissa. Lääkehoidon osalta osaat ohjattuna toteuttaa turvallista enteraalista ja paikallista lääkehoitoa sekä hallitset lääkelaskennan opittujen tietojen osalta. Hallitset lisäksi ergonomisen työskentelyn periaatteet.
Teemat:
- Asiakkaan terveyden edistäminen
- Kliiniset taidot hoitotyössä
- Turvallinen lääkehoito

Sisältö

- Vuorovaikutus- ja työyhteisötaidot
- Transkulturaalinen hoitotyö
- Asiakkaan terveyden edistäminen
- Infektioiden torjunta
- Kliiniset taidot hoitotyössä
- Turvallinen lääkehoito

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1–2)
Opiskelija määrittelee holistisen ihmiskäsityksen.
Määrittelee terveyden edistämisen käsitteenä.
Kuvaa hoitotyön taitoja asiakkaan ja potilaan päivittäisissä toiminnoissa.
Kuvaa perustellen hoitotyön taitoja asiakkaan ja potilaan päivittäisissä toiminnoissa.
Kuvaa perustellen ja soveltaen hoitotyön taitoja asiakkaan ja potilaan päivittäisissä toiminnoissa.
Toteuttaa ohjattuna turvallista lääkehoitoa.
Toimii annettujen tehtävien mukaisesti toteuttaessaan hoitotyötä prosessimallin mukaisesti simulaatio-oppimisympäristössä.
Arvioi omia vuorovaikutustaitoja ja kykenee alkavaan reflektointiin ammatillisessa vuorovaikutuksessa yksittäisissä asioissa ja tilanteissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3–4)
Opiskelija määrittelee holistisen ihmiskäsityksen hoitotyössä.
Yhdistää terveyden edistämisen yksilön ja yhteisön tasoille.
Toteuttaa ohjattuna turvallista lääkehoitoa prosessin mukaisesti.
Toimii pääosin suunnitelmallisesti ja johdonmukaisesti toteuttaessaan hoitotyötä prosessimallin mukaisesti simulaatio-oppimisympäristössä.
Arvioi omia vuorovaikutustaitoja ja kykenee pääosin reflektointiin ammatillisessa vuorovaikutuksessa muuttuvissa tilanteissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija määrittelee ja selittää holistisen ihmiskäsityksen merkityksen hoitotyössä.
Selittää terveyden edistämisen merkityksen yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan tasoille.
Toteuttaa ja arvioi ohjattuna turvallista lääkehoitoa prosessin mukaisesti.
Toimii suunnitelmallisesti ja perustellun johdonmukaisesti toteuttaessaan hoitotyötä prosessimallin mukaisesti simulaatio-oppimisympäristössä.
Arvioi omia vuorovaikutustaitoja analyyttisesti ja kykenee reflektointiin ammatillisessa vuorovaikutuksessa muuttuvissa tilanteissa.

Siirry alkuun