Terveydenhoitajatyön kehittäminenLaajuus (5 op)
Tunnus: K702TL13OJ
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Hannele Kauppila
Osaamistavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelijana osaat soveltaa terveyden ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä.
Osaat kehittää terveydenhoitajatyötä näyttöön perustuen ja hyödyntää laatusuosituksia työssäsi.
Osaat seurata tutkimustuloksia ja kehittämisideoita sekä kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta.
Osaat toimia yhteistyössä etsittäessä ratkaisuja ja toimintatapoja tulevaisuuden kansallisissa ja alueellisissa terveyden edistämisen haasteissa.
Osaat tunnistaa oman tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaamisesi ja vahvistat niitä terveyden edistämisen asiantuntijatehtävissä.
Osaat kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta yrittäjyyden mahdollisuudet huomioiden.
Sisältö
- Näyttöön perustuvan terveydenhoitajatyön ja terveyden edistämisen kehittäminen
- Tutkimusten ja hankkeiden / projektien tulosten sekä muun työyhteisön osaamisen hyödyntäminen terveydenhoitajatyössä
- Laatu ja sen kriteerit terveydenhoitajatyössä
- Kehittävä ja reflektiivinen työote terveydenhoitajan työssä
- Tulevaisuuden lukutaito terveydenhoitajatyössä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Osaat tyydyttävästi soveltaa terveyden ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä.
Osaat tyydyttävästi kehittää terveydenhoitajatyötä näyttöön perustuen ja hyödyntää laatusuosituksia työssäsi.
Osaat tyydyttävästi seurata tutkimustuloksia ja kehittämisideoita sekä kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta.
Osaat tyydyttävästi toimia yhteistyössä etsittäessä ratkaisuja ja toimintatapoja tulevaisuuden kansallisissa ja alueellisissa terveyden edistämisen haasteissa.
Osaat tyydyttävästi tunnistaa oman tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaamisesi ja vahvistaa niitä terveyden edistämisen asiantuntijatehtävissä.
Osaat tyydyttävästi kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta yrittäjyyden mahdollisuudet huomioiden.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Osaat hyvin soveltaa terveyden ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä.
Osaat hyvin kehittää terveydenhoitajatyötä näyttöön perustuen ja hyödyntää laatusuosituksia työssäsi.
Osaat hyvin seurata tutkimustuloksia ja kehittämisideoita sekä kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta.
Osaat hyvin toimia yhteistyössä etsittäessä ratkaisuja ja toimintatapoja tulevaisuuden kansallisissa ja alueellisissa terveyden edistämisen haasteissa.
Osaat hyvin tunnistaa oman tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaamisesi ja vahvistaa niitä terveyden edistämisen asiantuntijatehtävissä.
Osaat hyvin kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta yrittäjyyden mahdollisuudet huomioiden.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osaat kiitettävästi soveltaa terveyden ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä.
Osaat kiitettävästi kehittää terveydenhoitajatyötä näyttöön perustuen ja hyödyntää laatusuosituksia työssäsi.
Osaat kiitettävästi seurata tutkimustuloksia ja kehittämisideoita sekä kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta.
Osaat kiitettävästi toimia yhteistyössä etsittäessä ratkaisuja ja toimintatapoja tulevaisuuden kansallisissa ja alueellisissa terveyden edistämisen haasteissa.
Osaat kiitettävästi tunnistaa oman tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaamisesi ja vahvistaa niitä terveyden edistämisen asiantuntijatehtävissä.
Osaat kiitettävästi kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta yrittäjyyden mahdollisuudet huomioiden.
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 09.01.2024
Ajoitus
10.01.2024 - 17.05.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus K
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Tutkinto-ohjelma
- Terveydenhoitajakoulutus, Kemi
Opettaja
- Henna Kivipuro
- Helena Kari
Vastuuhenkilö
Helena Kari
Opiskelijaryhmät
-
KA72T20STerveydenhoitajakoulutus (monimuotototeutus) Kemi syksy 2020
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelijana osaat soveltaa terveyden ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä.
Osaat kehittää terveydenhoitajatyötä näyttöön perustuen ja hyödyntää laatusuosituksia työssäsi.
Osaat seurata tutkimustuloksia ja kehittämisideoita sekä kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta.
Osaat toimia yhteistyössä etsittäessä ratkaisuja ja toimintatapoja tulevaisuuden kansallisissa ja alueellisissa terveyden edistämisen haasteissa.
Osaat tunnistaa oman tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaamisesi ja vahvistat niitä terveyden edistämisen asiantuntijatehtävissä.
Osaat kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta yrittäjyyden mahdollisuudet huomioiden.
Sisältö
- Näyttöön perustuvan terveydenhoitajatyön ja terveyden edistämisen kehittäminen
- Tutkimusten ja hankkeiden / projektien tulosten sekä muun työyhteisön osaamisen hyödyntäminen terveydenhoitajatyössä
- Laatu ja sen kriteerit terveydenhoitajatyössä
- Kehittävä ja reflektiivinen työote terveydenhoitajan työssä
- Tulevaisuuden lukutaito terveydenhoitajatyössä
Aika ja paikka
Opetus toteutuu pääsääntöisesti etäopetuksena lukujärjestyksen mukaisesti.
Kehittämistehtävänä perhevalmennus yhtesityössä Kemin kaupungin neuvoloiden kanssa
Kehittämistehtäväseminaarit toteutuvat to-pe 16.-17.5.2024 koululla
Oppimateriaalit
- TK&I-, sekä muu alan ajankohtainen kirjallisuus & tutkimus.
- Moodlen materiaalit sekä muu opettajan osoittama materiaali
- Nikula Anne (toim.). 2019. Onneksi on terveydenhoitaja. Metropolian julkaisusarja. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/265682/MIKRO33_2019_nikula_onneksi_on_terveydenhoitaja.pdf?sequence=5&isAllowed=y
- Näyttö käyttöön neuvolassa (Hotus/JBI): https://thl.fi/documents/605877/4949335/Parisod/5b2fa541-2f51-45ba-82b3-6415e7868235 - Korhonen Anne, Jylhä Virpi, Korhonen Teija, Holopainen Arja. 2018.
- Näyttöön perustuva toiminta. Tarpeesta tuloksiin.
- Hotus julkaisut & raportit (mm. näyttö käyttöön) https://www.hotus.fi/julkaisut-ja-raportit/
- Johda näyttö käyttöön hoitotyössä. 2014. Fioca.
- Parisod H, Heikkilä K, Siltanen H, Mäenpää T. 2021. Terveydenhoitajatyö – asiantuntijuustyötä tutkimusnäyttöön perustuen. Terveydenhoitaja 2/2021, 18-20.
- Tuomikoski A, Parisod H, Siltanen H, Heikkilä K, Hamari L, Holopainen A. 2019. Suomalainen asiantuntijuusmalli (FinAME) näyttöön perustuvan toiminnan tukirakenteena jo 10 vuotta. Tutkiva Hoitotyö 17(4), 38–41.
- Holopainen A. 2019. Pääkirjoitus: Näyttöön perustuva toiminta hoitotyössä – yhteinen haasteemme. Hoitotiede 31(3), 165–166.
- Salonen K, Eloranta S, Hautala T & Kinos S. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa koulutuksessa. Turun amk:n oppimateriaaleja 108.
Opetusmenetelmät
- Monimuoto-opetus
- Projektityöskentely
- Yksilö- ja pienryhmätyöskentely
- Seminaarityöskentely
- Itsenäinen työskentely
- Skhole-kurssi: Näyttöön perustuva toiminta
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Terveydenhoitajatyön kehittämistyö voidaan suunnitella, toteuttaa ja arvioida yhteistyössä työelämän ja/tai meneillään olevien hankkeiden kanssa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Osaat tyydyttävästi soveltaa terveyden ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä.
Osaat tyydyttävästi kehittää terveydenhoitajatyötä näyttöön perustuen ja hyödyntää laatusuosituksia työssäsi.
Osaat tyydyttävästi seurata tutkimustuloksia ja kehittämisideoita sekä kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta.
Osaat tyydyttävästi toimia yhteistyössä etsittäessä ratkaisuja ja toimintatapoja tulevaisuuden kansallisissa ja alueellisissa terveyden edistämisen haasteissa.
Osaat tyydyttävästi tunnistaa oman tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaamisesi ja vahvistaa niitä terveyden edistämisen asiantuntijatehtävissä.
Osaat tyydyttävästi kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta yrittäjyyden mahdollisuudet huomioiden.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Osaat hyvin soveltaa terveyden ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä.
Osaat hyvin kehittää terveydenhoitajatyötä näyttöön perustuen ja hyödyntää laatusuosituksia työssäsi.
Osaat hyvin seurata tutkimustuloksia ja kehittämisideoita sekä kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta.
Osaat hyvin toimia yhteistyössä etsittäessä ratkaisuja ja toimintatapoja tulevaisuuden kansallisissa ja alueellisissa terveyden edistämisen haasteissa.
Osaat hyvin tunnistaa oman tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaamisesi ja vahvistaa niitä terveyden edistämisen asiantuntijatehtävissä.
Osaat hyvin kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta yrittäjyyden mahdollisuudet huomioiden.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osaat kiitettävästi soveltaa terveyden ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä.
Osaat kiitettävästi kehittää terveydenhoitajatyötä näyttöön perustuen ja hyödyntää laatusuosituksia työssäsi.
Osaat kiitettävästi seurata tutkimustuloksia ja kehittämisideoita sekä kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta.
Osaat kiitettävästi toimia yhteistyössä etsittäessä ratkaisuja ja toimintatapoja tulevaisuuden kansallisissa ja alueellisissa terveyden edistämisen haasteissa.
Osaat kiitettävästi tunnistaa oman tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaamisesi ja vahvistaa niitä terveyden edistämisen asiantuntijatehtävissä.
Osaat kiitettävästi kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta yrittäjyyden mahdollisuudet huomioiden.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitava tuotos: Kehittämistehtävä T1-K5
Tyydyttävä 1-2:
Osaat kuvata terveyden ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Nimeät terveydenhoitajatyön kehittämistarpeita näyttöön perustuen.
Tunnistat oman kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusosaamisesi.
Tunnistat terveydenhoitajatyön kehittämiskohteita yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta yrittäjyyden mahdollisuudet huomioiden.
Hyvä 3-4:
Sovellat keskeisiä terveyden ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Osaat kuvata terveydenhoitajatyön laadun kehittämistarpeita näyttöön perustuen ja hyödyntää laatusuosituksia työssäsi.
Tunnistat oman kehittämis-, innovaatio-ja tutkimusosaamisesi ja vahvistat niitä ohjatusti terveyden edistämisen asiantuntijatehtävissä.
Kehität terveydenhoitajatyötä yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta yrittäjyyden mahdollisuudet huomioiden.
Kiitettävä 5:
Osaat soveltaa terveyden ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Osaat kehittää terveydenhoitajatyön laatua näyttöön perustuen ja hyödyntää laatusuosituksia työssäsi.
Tunnistat oman kehittämis-, innovaatio-ja tutkimusosaamisesi ja vahvistat niitä terveyden edistämisen asiantuntijatehtävissä.
Kehität terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta yrittäjyyden mahdollisuudet huomioiden.
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 12.05.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus K
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Terveydenhoitajakoulutus, Kemi
Opettaja
- Henna Kivipuro
Vastuuhenkilö
Henna Kivipuro
Opiskelijaryhmät
-
K72T19STerveydenhoitajakoulutus (päiväopiskelu) Kemi syksy 2019
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelijana osaat soveltaa terveyden ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä.
Osaat kehittää terveydenhoitajatyötä näyttöön perustuen ja hyödyntää laatusuosituksia työssäsi.
Osaat seurata tutkimustuloksia ja kehittämisideoita sekä kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta.
Osaat toimia yhteistyössä etsittäessä ratkaisuja ja toimintatapoja tulevaisuuden kansallisissa ja alueellisissa terveyden edistämisen haasteissa.
Osaat tunnistaa oman tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaamisesi ja vahvistat niitä terveyden edistämisen asiantuntijatehtävissä.
Osaat kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta yrittäjyyden mahdollisuudet huomioiden.
Sisältö
- Näyttöön perustuvan terveydenhoitajatyön ja terveyden edistämisen kehittäminen
- Tutkimusten ja hankkeiden / projektien tulosten sekä muun työyhteisön osaamisen hyödyntäminen terveydenhoitajatyössä
- Laatu ja sen kriteerit terveydenhoitajatyössä
- Kehittävä ja reflektiivinen työote terveydenhoitajan työssä
- Tulevaisuuden lukutaito terveydenhoitajatyössä
Aika ja paikka
Opetus toteutuu pääsääntöisesti etäopetuksena lukujärjestyksen mukaisesti.
Kehittämistehtävänä toteutetaan etäperhevalmennusten sarja seuraavina päivinä:
14.3.2023 klo 17-19
16.3.2023 klo 17-19
22.3.2023 klo 17-19
28.3.2023 klo 17-19
30.3.2023 klo 17-19
Kehittämistehtäväseminaarit to-pe 11.-12.5.2023 koululla
Oppimateriaalit
TK&I-, sekä muu alan ajankohtainen kirjallisuus & tutkimus.
- Nikula Anne (toim.). 2019. Onneksi on terveydenhoitaja. Metropolian julkaisusarja. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/265682/MIKRO33_2019_nikula_onneksi_on_terveydenhoitaja.pdf?sequence=5&isAllowed=y
- Näyttö käyttöön neuvolassa (Hotus/JBI): https://thl.fi/documents/605877/4949335/Parisod/5b2fa541-2f51-45ba-82b3-6415e7868235
- Korhonen Anne, Jylhä Virpi, Korhonen Teija, Holopainen Arja. 2018. Näyttöön perustuva toiminta. Tarpeesta tuloksiin.
- Hotus julkaisut & raportit (mm. näyttö käyttöön) https://www.hotus.fi/julkaisut-ja-raportit/
- Johda näyttö käyttöön hoitotyössä. 2014. Fioca.
- Parisod H, Heikkilä K, Siltanen H, Mäenpää T. 2021. Terveydenhoitajatyö – asiantuntijuustyötä tutkimusnäyttöön perustuen. Terveydenhoitaja 2/2021, 18-20.
- Tuomikoski A, Parisod H, Siltanen H, Heikkilä K, Hamari L, Holopainen A. 2019. Suomalainen asiantuntijuusmalli (FinAME) näyttöön perustuvan toiminnan tukirakenteena jo 10 vuotta. Tutkiva Hoitotyö 17(4), 38–41.
- Holopainen A. 2019. Pääkirjoitus: Näyttöön perustuva toiminta hoitotyössä – yhteinen haasteemme. Hoitotiede 31(3), 165–166.
- Paasivaara L, Suhonen M & NIkkilä J. 2008. Innostavat projektit. Suomen Sairaanhoitajaliitto ry, Helsinki.
- Salonen K, Eloranta S, Hautala T & Kinos S. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa koulutuksessa. Turun amk:n oppimateriaaleja 108.
Opetusmenetelmät
- Monimuoto-opetus
- Projektityöskentely
- Yksilö- ja pienryhmäohjaus
- Seminaarityöskentely
- Itsenäinen työskentely
- Skhole-kurssi: Näyttöön perustuva toiminta
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Terveydenhoitajatyön kehittämistyö voidaan suunnitella, toteuttaa ja arvioida yhteistyössä työelämän ja/tai meneillään olevien hankkeiden kanssa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Osaat tyydyttävästi soveltaa terveyden ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä.
Osaat tyydyttävästi kehittää terveydenhoitajatyötä näyttöön perustuen ja hyödyntää laatusuosituksia työssäsi.
Osaat tyydyttävästi seurata tutkimustuloksia ja kehittämisideoita sekä kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta.
Osaat tyydyttävästi toimia yhteistyössä etsittäessä ratkaisuja ja toimintatapoja tulevaisuuden kansallisissa ja alueellisissa terveyden edistämisen haasteissa.
Osaat tyydyttävästi tunnistaa oman tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaamisesi ja vahvistaa niitä terveyden edistämisen asiantuntijatehtävissä.
Osaat tyydyttävästi kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta yrittäjyyden mahdollisuudet huomioiden.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Osaat hyvin soveltaa terveyden ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä.
Osaat hyvin kehittää terveydenhoitajatyötä näyttöön perustuen ja hyödyntää laatusuosituksia työssäsi.
Osaat hyvin seurata tutkimustuloksia ja kehittämisideoita sekä kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta.
Osaat hyvin toimia yhteistyössä etsittäessä ratkaisuja ja toimintatapoja tulevaisuuden kansallisissa ja alueellisissa terveyden edistämisen haasteissa.
Osaat hyvin tunnistaa oman tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaamisesi ja vahvistaa niitä terveyden edistämisen asiantuntijatehtävissä.
Osaat hyvin kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta yrittäjyyden mahdollisuudet huomioiden.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osaat kiitettävästi soveltaa terveyden ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä.
Osaat kiitettävästi kehittää terveydenhoitajatyötä näyttöön perustuen ja hyödyntää laatusuosituksia työssäsi.
Osaat kiitettävästi seurata tutkimustuloksia ja kehittämisideoita sekä kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta.
Osaat kiitettävästi toimia yhteistyössä etsittäessä ratkaisuja ja toimintatapoja tulevaisuuden kansallisissa ja alueellisissa terveyden edistämisen haasteissa.
Osaat kiitettävästi tunnistaa oman tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaamisesi ja vahvistaa niitä terveyden edistämisen asiantuntijatehtävissä.
Osaat kiitettävästi kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta yrittäjyyden mahdollisuudet huomioiden.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitava tuotos: Kehittämistehtävä T1-K5
Tyydyttävä 1-2:
Osaat kuvata terveyden ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Nimeät terveydenhoitajatyön kehittämistarpeita näyttöön perustuen.
Tunnistat oman kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusosaamisesi.
Tunnistat terveydenhoitajatyön kehittämiskohteita yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta yrittäjyyden mahdollisuudet huomioiden.
Hyvä 3-4:
Sovellat keskeisiä terveyden ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Osaat kuvata terveydenhoitajatyön laadun kehittämistarpeita näyttöön perustuen ja hyödyntää laatusuosituksia työssäsi.
Tunnistat oman kehittämis-, innovaatio-ja tutkimusosaamisesi ja vahvistat niitä ohjatusti terveyden edistämisen asiantuntijatehtävissä.
Kehität terveydenhoitajatyötä yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta yrittäjyyden mahdollisuudet huomioiden.
Kiitettävä 5:
Osaat soveltaa terveyden ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Osaat kehittää terveydenhoitajatyön laatua näyttöön perustuen ja hyödyntää laatusuosituksia työssäsi.
Tunnistat oman kehittämis-, innovaatio-ja tutkimusosaamisesi ja vahvistat niitä terveyden edistämisen asiantuntijatehtävissä.
Kehität terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta yrittäjyyden mahdollisuudet huomioiden.
Ilmoittautumisaika
14.02.2022 - 01.03.2022
Ajoitus
15.02.2022 - 31.12.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
1 op
T&K-osuus
2 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus K
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 25
Opettaja
- Henna Kivipuro
Vastuuhenkilö
Henna Kivipuro
Opiskelijaryhmät
-
KAO72T22KTerveydenhoitajakoulutus (avoin amk) Kemi kevät 2022
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelijana osaat soveltaa terveyden ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä.
Osaat kehittää terveydenhoitajatyötä näyttöön perustuen ja hyödyntää laatusuosituksia työssäsi.
Osaat seurata tutkimustuloksia ja kehittämisideoita sekä kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta.
Osaat toimia yhteistyössä etsittäessä ratkaisuja ja toimintatapoja tulevaisuuden kansallisissa ja alueellisissa terveyden edistämisen haasteissa.
Osaat tunnistaa oman tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaamisesi ja vahvistat niitä terveyden edistämisen asiantuntijatehtävissä.
Osaat kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta yrittäjyyden mahdollisuudet huomioiden.
Sisältö
- Näyttöön perustuvan terveydenhoitajatyön ja terveyden edistämisen kehittäminen
- Tutkimusten ja hankkeiden / projektien tulosten sekä muun työyhteisön osaamisen hyödyntäminen terveydenhoitajatyössä
- Laatu ja sen kriteerit terveydenhoitajatyössä
- Kehittävä ja reflektiivinen työote terveydenhoitajan työssä
- Tulevaisuuden lukutaito terveydenhoitajatyössä
Aika ja paikka
Aloitusinfo ti15.2.2022 klo 9.00-11.30 Teams
Suunnitelmaseminaari ma 23.5.2022 koululla
Toteutuspäivät ja kehittämistehtäväseminaarit s2022, ilmoitetaan ajoitus myöhemmin
Oppimateriaalit
TK&I-, sekä muu alan ajankohtainen kirjallisuus & tutkimus.
- Nikula Anne (toim.). 2019. Onneksi on terveydenhoitaja. Metropolian julkaisusarja. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/265682/MIKRO33_2019_nikula_onneksi_on_terveydenhoitaja.pdf?sequence=5&isAllowed=y
- Näyttö käyttöön neuvolassa (Hotus/JBI): https://thl.fi/documents/605877/4949335/Parisod/5b2fa541-2f51-45ba-82b3-6415e7868235
- Korhonen Anne, Jylhä Virpi, Korhonen Teija, Holopainen Arja. 2018. Näyttöön perustuva toiminta. Tarpeesta tuloksiin.
- Hotus julkaisut & raportit (mm. näyttö käyttöön) https://www.hotus.fi/julkaisut-ja-raportit/
- Johda näyttö käyttöön hoitotyössä. 2014. Fioca.
- Parisod H, Heikkilä K, Siltanen H, Mäenpää T. 2021. Terveydenhoitajatyö – asiantuntijuustyötä tutkimusnäyttöön perustuen. Terveydenhoitaja 2/2021, 18-20.
- Tuomikoski A, Parisod H, Siltanen H, Heikkilä K, Hamari L, Holopainen A. 2019. Suomalainen asiantuntijuusmalli (FinAME) näyttöön perustuvan toiminnan tukirakenteena jo 10 vuotta. Tutkiva Hoitotyö 17(4), 38–41.
- Holopainen A. 2019. Pääkirjoitus: Näyttöön perustuva toiminta hoitotyössä – yhteinen haasteemme. Hoitotiede 31(3), 165–166.
Opetusmenetelmät
- Monimuoto-opetus
- Yksilö- ja pienryhmäohjaus
- Seminaarit
- Itsenäinen työskentely
- Skhole-kurssi: Näyttöön perustuva toiminta
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Terveydenhoitajatyön kehittämistyö voidaan suunnitella, toteuttaa ja arvioida yhteistyössä työelämän ja/tai meneillään olevien hankkeiden kanssa.
Lisätietoja opiskelijoille
Kehittämistyön tekeminen vaihtoehtoisin toteutustavoin
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Osaat tyydyttävästi soveltaa terveyden ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä.
Osaat tyydyttävästi kehittää terveydenhoitajatyötä näyttöön perustuen ja hyödyntää laatusuosituksia työssäsi.
Osaat tyydyttävästi seurata tutkimustuloksia ja kehittämisideoita sekä kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta.
Osaat tyydyttävästi toimia yhteistyössä etsittäessä ratkaisuja ja toimintatapoja tulevaisuuden kansallisissa ja alueellisissa terveyden edistämisen haasteissa.
Osaat tyydyttävästi tunnistaa oman tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaamisesi ja vahvistaa niitä terveyden edistämisen asiantuntijatehtävissä.
Osaat tyydyttävästi kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta yrittäjyyden mahdollisuudet huomioiden.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Osaat hyvin soveltaa terveyden ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä.
Osaat hyvin kehittää terveydenhoitajatyötä näyttöön perustuen ja hyödyntää laatusuosituksia työssäsi.
Osaat hyvin seurata tutkimustuloksia ja kehittämisideoita sekä kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta.
Osaat hyvin toimia yhteistyössä etsittäessä ratkaisuja ja toimintatapoja tulevaisuuden kansallisissa ja alueellisissa terveyden edistämisen haasteissa.
Osaat hyvin tunnistaa oman tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaamisesi ja vahvistaa niitä terveyden edistämisen asiantuntijatehtävissä.
Osaat hyvin kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta yrittäjyyden mahdollisuudet huomioiden.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osaat kiitettävästi soveltaa terveyden ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä.
Osaat kiitettävästi kehittää terveydenhoitajatyötä näyttöön perustuen ja hyödyntää laatusuosituksia työssäsi.
Osaat kiitettävästi seurata tutkimustuloksia ja kehittämisideoita sekä kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta.
Osaat kiitettävästi toimia yhteistyössä etsittäessä ratkaisuja ja toimintatapoja tulevaisuuden kansallisissa ja alueellisissa terveyden edistämisen haasteissa.
Osaat kiitettävästi tunnistaa oman tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaamisesi ja vahvistaa niitä terveyden edistämisen asiantuntijatehtävissä.
Osaat kiitettävästi kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta yrittäjyyden mahdollisuudet huomioiden.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitava tuotos: Kehittämistehtävä T1-K5
Tyydyttävä 1-2:
Osaat kuvata terveyden ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Nimeät terveydenhoitajatyön kehittämistarpeita näyttöön perustuen.
Tunnistat oman kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusosaamisesi.
Tunnistat terveydenhoitajatyön kehittämiskohteita yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta yrittäjyyden mahdollisuudet huomioiden.
Hyvä 3-4:
Sovellat keskeisiä terveyden ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Osaat kuvata terveydenhoitajatyön laadun kehittämistarpeita näyttöön perustuen ja hyödyntää laatusuosituksia työssäsi.
Tunnistat oman kehittämis-, innovaatio-ja tutkimusosaamisesi ja vahvistat niitä ohjatusti terveyden edistämisen asiantuntijatehtävissä.
Kehität terveydenhoitajatyötä yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta yrittäjyyden mahdollisuudet huomioiden.
Kiitettävä 5:
Osaat soveltaa terveyden ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Osaat kehittää terveydenhoitajatyön laatua näyttöön perustuen ja hyödyntää laatusuosituksia työssäsi.
Tunnistat oman kehittämis-, innovaatio-ja tutkimusosaamisesi ja vahvistat niitä terveyden edistämisen asiantuntijatehtävissä.
Kehität terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta yrittäjyyden mahdollisuudet huomioiden.
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 06.01.2022
Ajoitus
13.01.2022 - 13.05.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
1 op
T&K-osuus
2 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus K
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 25
Tutkinto-ohjelma
- Terveydenhoitajakoulutus, Kemi
Opettaja
- Henna Kivipuro
- Mira Oinas-Mäenalanen
Vastuuhenkilö
Henna Kivipuro
Opiskelijaryhmät
-
K72T18STerveydenhoitajakoulutus (päiväopiskelu) Kemi syksy 2018
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelijana osaat soveltaa terveyden ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä.
Osaat kehittää terveydenhoitajatyötä näyttöön perustuen ja hyödyntää laatusuosituksia työssäsi.
Osaat seurata tutkimustuloksia ja kehittämisideoita sekä kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta.
Osaat toimia yhteistyössä etsittäessä ratkaisuja ja toimintatapoja tulevaisuuden kansallisissa ja alueellisissa terveyden edistämisen haasteissa.
Osaat tunnistaa oman tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaamisesi ja vahvistat niitä terveyden edistämisen asiantuntijatehtävissä.
Osaat kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta yrittäjyyden mahdollisuudet huomioiden.
Sisältö
- Näyttöön perustuvan terveydenhoitajatyön ja terveyden edistämisen kehittäminen
- Tutkimusten ja hankkeiden / projektien tulosten sekä muun työyhteisön osaamisen hyödyntäminen terveydenhoitajatyössä
- Laatu ja sen kriteerit terveydenhoitajatyössä
- Kehittävä ja reflektiivinen työote terveydenhoitajan työssä
- Tulevaisuuden lukutaito terveydenhoitajatyössä
Aika ja paikka
Oj-info ke 15.12. klo 9.45-15
Kehittämistehtäväseminaarit to-pe 12.-13.5.2022 koululla
Oppimateriaalit
TK&I-, sekä muu alan ajankohtainen kirjallisuus & tutkimus.
- Nikula Anne (toim.). 2019. Onneksi on terveydenhoitaja. Metropolian julkaisusarja. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/265682/MIKRO33_2019_nikula_onneksi_on_terveydenhoitaja.pdf?sequence=5&isAllowed=y
- Näyttö käyttöön neuvolassa (Hotus/JBI): https://thl.fi/documents/605877/4949335/Parisod/5b2fa541-2f51-45ba-82b3-6415e7868235
- Korhonen Anne, Jylhä Virpi, Korhonen Teija, Holopainen Arja. 2018. Näyttöön perustuva toiminta. Tarpeesta tuloksiin.
- Hotus julkaisut & raportit (mm. näyttö käyttöön) https://www.hotus.fi/julkaisut-ja-raportit/
- Johda näyttö käyttöön hoitotyössä. 2014. Fioca.
- Parisod H, Heikkilä K, Siltanen H, Mäenpää T. 2021. Terveydenhoitajatyö – asiantuntijuustyötä tutkimusnäyttöön perustuen. Terveydenhoitaja 2/2021, 18-20.
- Tuomikoski A, Parisod H, Siltanen H, Heikkilä K, Hamari L, Holopainen A. 2019. Suomalainen asiantuntijuusmalli (FinAME) näyttöön perustuvan toiminnan tukirakenteena jo 10 vuotta. Tutkiva Hoitotyö 17(4), 38–41.
- Holopainen A. 2019. Pääkirjoitus: Näyttöön perustuva toiminta hoitotyössä – yhteinen haasteemme. Hoitotiede 31(3), 165–166.
- Paasivaara L, Suhonen M & NIkkilä J. 2008. Innostavat projektit. Suomen Sairaanhoitajaliitto ry, Helsinki.
- Salonen K, Eloranta S, Hautala T & Kinos S. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa koulutuksessa. Turun amk:n oppimateriaaleja 108.
Opetusmenetelmät
- Monimuoto-opetus
- Projektityöskentely
- Yksilö- ja pienryhmäohjaus
- Seminaarityöskentely
- Itsenäinen työskentely
- Skhole-kurssi: Näyttöön perustuva toiminta
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Terveydenhoitajatyön kehittämistyö voidaan suunnitella, toteuttaa ja arvioida yhteistyössä työelämän ja/tai meneillään olevien hankkeiden kanssa.
Lisätietoja opiskelijoille
Kehittämistyön tekeminen vaihtoehtoisin toteutustavoin
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Osaat tyydyttävästi soveltaa terveyden ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä.
Osaat tyydyttävästi kehittää terveydenhoitajatyötä näyttöön perustuen ja hyödyntää laatusuosituksia työssäsi.
Osaat tyydyttävästi seurata tutkimustuloksia ja kehittämisideoita sekä kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta.
Osaat tyydyttävästi toimia yhteistyössä etsittäessä ratkaisuja ja toimintatapoja tulevaisuuden kansallisissa ja alueellisissa terveyden edistämisen haasteissa.
Osaat tyydyttävästi tunnistaa oman tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaamisesi ja vahvistaa niitä terveyden edistämisen asiantuntijatehtävissä.
Osaat tyydyttävästi kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta yrittäjyyden mahdollisuudet huomioiden.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Osaat hyvin soveltaa terveyden ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä.
Osaat hyvin kehittää terveydenhoitajatyötä näyttöön perustuen ja hyödyntää laatusuosituksia työssäsi.
Osaat hyvin seurata tutkimustuloksia ja kehittämisideoita sekä kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta.
Osaat hyvin toimia yhteistyössä etsittäessä ratkaisuja ja toimintatapoja tulevaisuuden kansallisissa ja alueellisissa terveyden edistämisen haasteissa.
Osaat hyvin tunnistaa oman tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaamisesi ja vahvistaa niitä terveyden edistämisen asiantuntijatehtävissä.
Osaat hyvin kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta yrittäjyyden mahdollisuudet huomioiden.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osaat kiitettävästi soveltaa terveyden ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä.
Osaat kiitettävästi kehittää terveydenhoitajatyötä näyttöön perustuen ja hyödyntää laatusuosituksia työssäsi.
Osaat kiitettävästi seurata tutkimustuloksia ja kehittämisideoita sekä kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta.
Osaat kiitettävästi toimia yhteistyössä etsittäessä ratkaisuja ja toimintatapoja tulevaisuuden kansallisissa ja alueellisissa terveyden edistämisen haasteissa.
Osaat kiitettävästi tunnistaa oman tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaamisesi ja vahvistaa niitä terveyden edistämisen asiantuntijatehtävissä.
Osaat kiitettävästi kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta yrittäjyyden mahdollisuudet huomioiden.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitava tuotos: Kehittämistehtävä T1-K5
Tyydyttävä 1-2:
Osaat kuvata terveyden ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Nimeät terveydenhoitajatyön kehittämistarpeita näyttöön perustuen.
Tunnistat oman kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusosaamisesi.
Tunnistat terveydenhoitajatyön kehittämiskohteita yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta yrittäjyyden mahdollisuudet huomioiden.
Hyvä 3-4:
Sovellat keskeisiä terveyden ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Osaat kuvata terveydenhoitajatyön laadun kehittämistarpeita näyttöön perustuen ja hyödyntää laatusuosituksia työssäsi.
Tunnistat oman kehittämis-, innovaatio-ja tutkimusosaamisesi ja vahvistat niitä ohjatusti terveyden edistämisen asiantuntijatehtävissä.
Kehität terveydenhoitajatyötä yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta yrittäjyyden mahdollisuudet huomioiden.
Kiitettävä 5:
Osaat soveltaa terveyden ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Osaat kehittää terveydenhoitajatyön laatua näyttöön perustuen ja hyödyntää laatusuosituksia työssäsi.
Tunnistat oman kehittämis-, innovaatio-ja tutkimusosaamisesi ja vahvistat niitä terveyden edistämisen asiantuntijatehtävissä.
Kehität terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta yrittäjyyden mahdollisuudet huomioiden.