Services Marketing (5 cr)
Code: YMAR1103V24-3004
General information
- Enrollment
- 01.04.2025 - 28.07.2025
- Registration for the implementation has begun.
- Timing
- 01.06.2025 - 31.08.2025
- Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Faculty of Social Sciences
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 1 - 500
Evaluation scale
H-5
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata palvelujen merkityksen liiketoiminnassa ja yhteiskunnassa
- selittää palvelujen markkinoinnin peruskäsitteet
- selittää laadun ja asiakassuhteiden merkityksen palveluissa
- kuvailla palvelujen suunnittelua ja palvelumuotoilua
- kuvailla palvelujen toimitusta, yhteistuottamista ja digitalisointia
- kuvailla palvelujen kapasiteetin ja laadun johtamista.
Execution methods
Opetusprofiili: LÄHI.
Avoimen yliopiston toteutuksessa voi olla poikkeava opetusprofiili.
Accomplishment methods
Kirjallinen kuulustelu, jossa suoritetaan luennot sekä kirjallisuus luennoitsijan ilmoittamin osin.
Content
Palvelujen merkitys, asiakkaan odotukset, asiakaskokemus, palvelun laatu, suhdemarkkinointi, palvelustrategiat, palvelumuotoilu, palvelujen tuottaminen, palvelumaisema, yhteistuottaminen, digitaaliset palvelut, jakelukanavat, kapasitettijohtaminen, virheistä toipuminen, palvelujen hinnoittelu.
Location and time
Esseesuorituksen aika rajoitettu: 4 viikkoa.
Suoritusajat kesällä 2025:
2.-29.6.
4.-31.8.
Ilmoittautuminen opettajalle sähköpostilla (ossi.vuorilampi@ulapland.fi) viimeistään viikkoa ennen suoritusajan alkua (26.5. tai 28.7.).
Materials
Grönroos, Christian (2009 tai uudempi) Palvelujen johtaminen ja markkinointi.
Wilson, Alan ym. (2020) Services marketing: integrating customer focus across the firm, 4th European edition.
Kurssikirjojen käyttö on välttämätöntä, joten lainaa/varaa kirjat ajoissa.
Teaching methods
Esseesuoritus. Opiskelija kirjoittaa itsenäisesti esseet opettajan ilmoittamista aiheista. Esseissä tulee käyttää lähteinä kurssikirjoja, joiden lisäksi saa käyttää muitakin lähteitä. Generatiivisen tekoälyn käyttö on kielletty.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Hylätty (0): Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä ja epäloogisuuksia. Suoritus ei täytä arviointikriteerille 1 annettuja ehtoja.
Välttävä (1): Suorituksessa tulee esiin markkinoinnin sisältöjä ja käsitteitä, mutta asiasisältö on puutteellista. Teksti voi sisältää virheitä ja/tai epäloogisuuksia.
Tyydyttävä (2): Suorituksessa tulee esiin markkinoinnin sisältöjä ja käsitteitä. Asiasisällössä voi olla joitakin puutteita. Teksti on ainakin kohtalaisen loogista.
Assessment criteria, good (3)
Hyvä (3): Suorituksessa tulee esiin markkinoinnin sisältöjä ja käsitteitä loogisesti etenevällä tavalla. Asiat todetaan, mutta ei niitä juurikaan pohdita tai perustella.
Kiitettävä (4): Suorituksessa tulee esiin markkinoinnin sisältöjen ja käsitteiden hyvä osaaminen. Asioita osataan pohtia ja/tai perustella.
Assessment criteria, excellent (5)
Erinomainen (5): Suoritus osoittaa markkinoinnin sisältöjen ja käsitteiden laajaa hahmottamiskykyä. Asioiden esittäminen, pohdinta ja perustelut ovat loogisia. Kieliasu on ainakin lähes virheetöntä.