Skip to main content

The pedagogical development of higher education (5 cr)

Code: KKPEDA03V24-3002

General information


Enrollment
12.08.2025 - 04.09.2025
Registration for introductions has not started yet. Registration starts :startDate
Timing
01.08.2025 - 31.12.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
1 cr
Virtual portion
4 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Faculty of Education
Teaching languages
Finnish
Teachers
Hanna Vuojärvi
Course
KKPEDA03V24

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson jälkeen opiskelija:
- ymmärtää omat henkilökohtaiset ja ammatilliset lähtökohtansa opetuksen suunnitteluun ja toteuttamiseen
- osaa soveltaa pedagogista tutkimustietoa mielekkään oppimiskokonaisuuden suunnitteluun ja toteutukseen
- osaa arvioida ja kehittää omaa opetustaan sekä toimintaansa opettajana

Execution methods

Opetusprofiili: ETÄ1

Opiskelija laatii kehittämistehtävää varten kirjallisen suunnitelman erillisen ohjeen mukaan. Suunnitelmassa kuvataan kehitettävä opintojakso, opintojen osa tai vastaava, kehittämistyölle asetetut tavoitteet, suunnitelma käytännön toteutukseksi, sekä määritellään omat oppimistavoitteet. Suunnitelman tekemisessä hyödynnetään nimetyn mentorin apua.

Opiskelija toteuttaa kehittämistyön laatimansa suunnitelman mukaan osana omaa opetustaan. Toteutuksen jälkeen opiskelija laatii kehittämistyöstä erillisen ohjeen mukaisen raportin, johon sisältyy myös arvioiva osuus sekä mentorin kirjallinen palaute toteutuksesta.

- verkkotapaaminen 2 h
- itsenäinen työskentely 131 h

Accomplishment methods

- Kehittämistehtävän kirjallinen suunnitelma
- Kehittämistehtävän toteutus osana omaa opetustyötä
- Kehittämistehtävän raportti ja itsearviointi

Content

Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa oman opetuksen kehittämistehtävän, joka kiinnittyy johonkin omalla opetusvastuulla olevaan opintojaksoon, opintojen osaan tai vastaavaan ja sen toteutukseen. Kehittämistehtävässä tulee olla pedagogiikkaa uudistava ote, joka toteutuu tutkimusperustaisen suunnittelutyön ja uusien pedagogisten toimintatapojen kokeilemisen ja arvioinnin myötä. Kehittämistyötä mentoroi nimetty, mielellään pedagogisesti pätevä kollega, joka työskentelee oppilaitoksessa opetustehtävässä.

Materials

Biggs, J. & Tang, C. (2007). Teaching for quality learning at university: What the student does (3rd Edition). Open University Press.



Parpala, A., & Postareff, L. (2022). HowUTeach -itsearviointityökalu laadukkaan korkeakouluopettamisen tukena. Ammattikasvatuksen Aikakauskirja, 23(4), 61–67. https://doi.org/10.54329/akakk.113327



Himanka, J. (2018). Korkein opetus—Opettamisen lähtökohdat yliopistoissa ja korkeakouluissa: johdatus opettajalle. Vastapaino. (soveltuvin osin)



Murtonen, M. (toim.) (2017). Opettajana yliopistolla—Korkeakoulupedagogiikan perusteet. Vastapaino. (soveltuvin osin)



Tuomainen, S. (2023). Supporting students through high-quality teaching. Inspiring practices for university teachers. Springer.



Lisäksi muuta opintojaksolla ilmoitettavaa kirjallisuutta.


Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty: Opiskelija on tehnyt kaikki vaadittavat suoritukset ohjeiden mukaan. Kehittämistehtävä on toteutettu suunnitelman mukaan ja todennettu mentorilta saadulla kirjallisella palautteella. Suoritus osoittaa opintojakson tavoitteiden hyvää hallitsemista.

Hylätty: Kaikkia vaadittavia suorituksia ei ole tehty. Kehittämistehtävän käytännön toteutuksesta ei ole esitetty saatua kirjallista palautetta tai toteutuksessa on ollut merkittäviä puutteita. Kokonaisuutena kehittämistyön toteutuksesta puuttuu suunnitelmallisuus ja jäsentyneisyys. Opintojakson sisältöjen hallinta jää välttävälle tasolle.

Further information

Opintojakso on suunnattu vain Lapin yliopiston ja Lapin ammattikorkeakoulun henkilökunnalle.

Go back to top of page