The pedagogical development of higher educationLaajuus (5 cr)
Course unit code: KKPEDA03V24
General information
- Credits
- 5 cr
- Responsible person
- Hanna Vuojärvi
Objective
Opintojakson jälkeen opiskelija:
- ymmärtää omat henkilökohtaiset ja ammatilliset lähtökohtansa opetuksen suunnitteluun ja toteuttamiseen
- osaa soveltaa pedagogista tutkimustietoa mielekkään oppimiskokonaisuuden suunnitteluun ja toteutukseen
- osaa arvioida ja kehittää omaa opetustaan sekä toimintaansa opettajana
Content
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa oman opetuksen kehittämistehtävän, joka kiinnittyy johonkin omalla opetusvastuulla olevaan opintojaksoon, opintojen osaan tai vastaavaan ja sen toteutukseen. Kehittämistehtävässä tulee olla pedagogiikkaa uudistava ote, joka toteutuu tutkimusperustaisen suunnittelutyön ja uusien pedagogisten toimintatapojen kokeilemisen ja arvioinnin myötä. Kehittämistyötä mentoroi nimetty, mielellään pedagogisesti pätevä kollega, joka työskentelee oppilaitoksessa opetustehtävässä.
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty: Opiskelija on tehnyt kaikki vaadittavat suoritukset ohjeiden mukaan. Kehittämistehtävä on toteutettu suunnitelman mukaan ja todennettu mentorilta saadulla kirjallisella palautteella. Suoritus osoittaa opintojakson tavoitteiden hyvää hallitsemista.
Hylätty: Kaikkia vaadittavia suorituksia ei ole tehty. Kehittämistehtävän käytännön toteutuksesta ei ole esitetty saatua kirjallista palautetta tai toteutuksessa on ollut merkittäviä puutteita. Kokonaisuutena kehittämistyön toteutuksesta puuttuu suunnitelmallisuus ja jäsentyneisyys. Opintojakson sisältöjen hallinta jää välttävälle tasolle.
Materials
Biggs, J. & Tang, C. (2007). Teaching for quality learning at university: What the student does (3rd Edition). Open University Press.
Parpala, A., & Postareff, L. (2022). HowUTeach -itsearviointityökalu laadukkaan korkeakouluopettamisen tukena. Ammattikasvatuksen Aikakauskirja, 23(4), 61–67. https://doi.org/10.54329/akakk.113327
Himanka, J. (2018). Korkein opetus—Opettamisen lähtökohdat yliopistoissa ja korkeakouluissa: johdatus opettajalle. Vastapaino. (soveltuvin osin)
Murtonen, M. (toim.) (2017). Opettajana yliopistolla—Korkeakoulupedagogiikan perusteet. Vastapaino. (soveltuvin osin)
Tuomainen, S. (2023). Supporting students through high-quality teaching. Inspiring practices for university teachers. Springer.
Lisäksi muuta opintojaksolla ilmoitettavaa kirjallisuutta.