Skip to main content

Art Periods (8 cr)

Code: UYLE0336V24-3001

General information


Enrollment
02.07.2024 - 31.07.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
01.08.2024 - 31.07.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
4 - 8
Local portion
8 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
TTK perustoiminta
Teaching languages
Finnish
Teachers
Anniina Koivurova
Teacher in charge
Anniina Koivurova
Course
UYLE0336V24

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- hahmottaa länsimaisen taiteen periodiajattelun
- tiedostaa taideperiodien suhteellisuuden
- jäsentää taideperiodit ajallisina ja kulttuurisina ilmiöinä

Execution methods

Tentit, esseet, luennot, luentosarjat, opintomatkat, seminaarit

Content

Opiskelija tutustuu eri taideperiodeihin.

Materials

Antiikki ja klassismi



Pollitt, J. J. (1986) Art in the Hellenistic Age



Summerson, John (1980) Classical Language of Architecture



Winckelmann, Johann Joachim (1992) Jalosta yksinkertaisuudesta. Kirjoituksia antiikin taiteesta ja arkkitehtuurista



Keskiaika



Duby, Georges (1981) Age of the Cathedrals. Art and Society 980-1420



Eco, Umberto (1986) Art and Beauty in the Middle Ages



Hiekkanen, Markus (2007) Suomen keskiajan kivikirkot (4 op)



Räsänen, Elina (2009) Ruumiillinen esine, materiaalinen suku



Renessanssi



Welch, Evelyn S. (2001) Art in Renaissance Italy: 1350-1500.



Marina Belozerskaya (2012) Rethinking the Renaissance. Burgundian Arts across Europe.



1600–1700-luku



Adams, Ann Jensen (2013) Public Faces and Private Identities in Seventeenth-Century Holland. Portraiture and the Production of Community



Jones, Robert W. (2009) Gender and the Formation of Taste in Eighteenth-Century Britain. The Analysis of Beauty



1800-luku



Clark, T.J. (1999) Painting of Modern Life Paris in the Art of Manet and his Followers



Vaughan, William (1994) Romanticism and Art



Wäre, Ritva (1991) Rakennettu suomalaisuus. Nationalismi viime vuosisadan vaihteen arkkitehtuurissa ja sitä koskevissa kirjoituksissa



Sisustustyylit renessanssista jugendiin



Suomen antiikkiesineet 1-4 (2005-2006) Toim. Kari-Paavo Kokki ym. (artikkelit sovitaan vastuuhenkilön kanssa)


Teaching methods

Itsenäinen suoritus, lisätietoja anniina.koivurova@ulapland.fi.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Hylätty
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.

Assessment criteria, excellent (5)

Erinomainen (5)
Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

Go back to top of page