Physical Education (3cr)
Code: LAPE0601-3003
General information
- Enrollment
- 13.08.2024 - 31.08.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2024 - 31.12.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Teaching languages
- finnish
- Teachers
- Ari Kunnari
- Mikko Ojanaho
- Scheduling groups
- R1 (Size: 30 . Open UAS : 0.)
- R2 (Size: 30 . Open UAS : 0.)
- R3 (Size: 30 . Open UAS : 0.)
- R4 (Size: 30 . Open UAS : 0.)
- R5 (Size: 30 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- R1
- R2
- R3
- R5
- R5
- Course
- LAPE0601
Evaluation scale
H-5
Objective
Opintojen päämääränä on rohkaista opiskelijaa etsimään näkökulmia lasten kokonaiskehityksen tukemisessa sekä kasvattamisessa liikuntaan ja liikunnan avulla. Tämän saavuttaakseen opiskelija:
1. perehtyy yleisimpien koululiikuntamuotojen taitojen oppimisen ja opettamisen perusteisiin pohjoisen alueen mahdollisuuksia ja teknologiaa hyödyntäen
2. osaa esitellä ja toteuttaa koululiikunnan sisältöjen systematiikkaa motoristen perustaitojen, havaintomotoristen taitojen ja liikuntataitojen kehittämisen näkökulmista
3. pystyy muokkaamaan oppimisympäristöjä ja käyttämään opetuskehittelyjä
oppilaiden tarpeiden mukaisesti
4. kykenee liikunnan opetuksen lyhyen ja pitkän aikavälin suunnitteluun sekä arviointiin opetussuunnitelmaan tukeutuen
Execution methods
-Suurryhmäopetus 2 h, harjoitukset 48 h
Itsenäinen yksilötyöskentely 45 h: (Harjoituskansio (Sportfolio), Kirjallinen lopputyö: Liikuntakasvatus osana luokanopettajan työtä, omien taitojen harjoittelu)
Itsenäinen pienryhmätyöskentely 40 h: (opetuskokeilut, harjoitusten ohjaustehtävät,
uusien liikuntamuotojen opetuksen toteuttamisen suunnittelu, sportfolio-lukupiirit)
Accomplishment methods
Aktiivinen osallistuminen harjoituksiin, opetuskokeiluihin ja ryhmätehtäviin sekä omien liikuntataitojen harjoittelu
Content
Opetussuunnitelman perusteet liikunnan opetusta ohjaamassa.
Liikuntakasvatuksen perusteet
Koululiikunnan suunnittelu, opetus sekä arviointi
Käytännön harjoitukset, joissa näkökulmina
Luontoliikunta ja suunnistus
Motoriset taidot ja voimistelu
Talviliikunta
Palloilu
Uinti ja hengenpelastus
Itsenäiset pienryhmäharjoitukset didaktisina opetuskokeiluina erillisen ohjelman
mukaan
Materials
Luennoilla ja harjoituksissa jaettu materiaali Erikseen sovittavat tieteelliset artikkelit Valtakunnalliset perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet: Liikunnan oppiaine
Assessment criteria, satisfactory (1)
Kirjalliset suoritukset ovat suppeita, pintapuolisia tai vastaavat heikosti tehtävänantoa. Niissä tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Ymmärrys koululiikunnan luonteesta, tavoitteista ja sisällöistä sekä niiden merkityksestä ovat puutteellisia tai virheellisiä. Oma toiminta ja liikuntataidot käytännön opetus- ja oppimistilanteissa tarvitsevat paljon harjoittelua.
Assessment criteria, good (3)
Kirjalliset suoritukset vastaavat tehtävänantoa, osoittavat ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella sekä itsenäistä tiedonhankintakykyä. Opiskelijalle on muodostunut kokonaiskuva koululiikunnan luonteesta, tavoitteista ja sisällöistä sekä niiden merkityksestä. Siinä saattaa kuitenkin olla vielä puutteita. Opiskelija hallitsee opetuksen ja oppimisen kannalta olennaiset liikuntataidot riittävän hyvin. Eri liikuntamuotojen ja -taitojen hallinnan osalla voi taidoissa olla vaihtelua.
Assessment criteria, excellent (5)
Kirjalliset suoritukset ovat kokonaisuuksia, joissa tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti ja ne sisältävät perusteltua omaa ajatusta tai kriittistä pohdintaa. Opiskelijalle on muodostunut selkeä kuva koululiikunnan luonteesta, tavoitteista ja sisällöistä sekä niiden merkityksestä. Tätä osataan myös soveltaa. Opiskelija hallitsee opetuksen ja oppimisen kannalta olennaiset liikuntataidot laajasti.