Siirry suoraan sisältöön

Liikunta: harjoitukset, syksy 2. vuosikurssi (jatkava, aloittanut tammikuussa 2024) (3op)

Toteutuksen tunnus: LAPE0601-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
13.08.2024 - 31.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Ari Kunnari
Mikko Ojanaho
Ajoitusryhmät
R1 (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
R2 (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
R3 (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
R4 (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
R5 (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
R1
R2
R3
R4
R5
Opintojakso
LAPE0601

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojen päämääränä on rohkaista opiskelijaa etsimään näkökulmia lasten kokonaiskehityksen tukemisessa sekä kasvattamisessa liikuntaan ja liikunnan avulla. Tämän saavuttaakseen opiskelija:
1. perehtyy yleisimpien koululiikuntamuotojen taitojen oppimisen ja opettamisen perusteisiin pohjoisen alueen mahdollisuuksia ja teknologiaa hyödyntäen
2. osaa esitellä ja toteuttaa koululiikunnan sisältöjen systematiikkaa motoristen perustaitojen, havaintomotoristen taitojen ja liikuntataitojen kehittämisen näkökulmista
3. pystyy muokkaamaan oppimisympäristöjä ja käyttämään opetuskehittelyjä
oppilaiden tarpeiden mukaisesti
4. kykenee liikunnan opetuksen lyhyen ja pitkän aikavälin suunnitteluun sekä arviointiin opetussuunnitelmaan tukeutuen

Toteutustavat

-Suurryhmäopetus 2 h, harjoitukset 48 h

Itsenäinen yksilötyöskentely 45 h: (Harjoituskansio (Sportfolio), Kirjallinen lopputyö: Liikuntakasvatus osana luokanopettajan työtä, omien taitojen harjoittelu)

Itsenäinen pienryhmätyöskentely 40 h: (opetuskokeilut, harjoitusten ohjaustehtävät,
uusien liikuntamuotojen opetuksen toteuttamisen suunnittelu, sportfolio-lukupiirit)

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen harjoituksiin, opetuskokeiluihin ja ryhmätehtäviin sekä omien liikuntataitojen harjoittelu

Sisältö

Opetussuunnitelman perusteet liikunnan opetusta ohjaamassa.
Liikuntakasvatuksen perusteet
Koululiikunnan suunnittelu, opetus sekä arviointi

Käytännön harjoitukset, joissa näkökulmina
Luontoliikunta ja suunnistus
Motoriset taidot ja voimistelu
Talviliikunta
Palloilu
Uinti ja hengenpelastus

Itsenäiset pienryhmäharjoitukset didaktisina opetuskokeiluina erillisen ohjelman
mukaan

Oppimateriaalit

Luennoilla ja harjoituksissa jaettu materiaali Erikseen sovittavat tieteelliset artikkelit Valtakunnalliset perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet: Liikunnan oppiaine


Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Kirjalliset suoritukset ovat suppeita, pintapuolisia tai vastaavat heikosti tehtävänantoa. Niissä tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Ymmärrys koululiikunnan luonteesta, tavoitteista ja sisällöistä sekä niiden merkityksestä ovat puutteellisia tai virheellisiä. Oma toiminta ja liikuntataidot käytännön opetus- ja oppimistilanteissa tarvitsevat paljon harjoittelua.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Kirjalliset suoritukset vastaavat tehtävänantoa, osoittavat ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella sekä itsenäistä tiedonhankintakykyä. Opiskelijalle on muodostunut kokonaiskuva koululiikunnan luonteesta, tavoitteista ja sisällöistä sekä niiden merkityksestä. Siinä saattaa kuitenkin olla vielä puutteita. Opiskelija hallitsee opetuksen ja oppimisen kannalta olennaiset liikuntataidot riittävän hyvin. Eri liikuntamuotojen ja -taitojen hallinnan osalla voi taidoissa olla vaihtelua.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kirjalliset suoritukset ovat kokonaisuuksia, joissa tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti ja ne sisältävät perusteltua omaa ajatusta tai kriittistä pohdintaa. Opiskelijalle on muodostunut selkeä kuva koululiikunnan luonteesta, tavoitteista ja sisällöistä sekä niiden merkityksestä. Tätä osataan myös soveltaa. Opiskelija hallitsee opetuksen ja oppimisen kannalta olennaiset liikuntataidot laajasti.

Siirry alkuun