Liikunta: harjoitukset, syksy 2. vuosikurssi (jatkava, aloittanut tammikuussa 2024) (3op)
Toteutuksen tunnus: LAPE0601-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 13.08.2024 - 31.08.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2024 - 31.12.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Ari Kunnari
- Mikko Ojanaho
- Ajoitusryhmät
- R1 (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
- R2 (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
- R3 (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
- R4 (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
- R5 (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- R1
- R2
- R3
- R4
- R5
- Opintojakso
- LAPE0601
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojen päämääränä on rohkaista opiskelijaa etsimään näkökulmia lasten kokonaiskehityksen tukemisessa sekä kasvattamisessa liikuntaan ja liikunnan avulla. Tämän saavuttaakseen opiskelija:
1. perehtyy yleisimpien koululiikuntamuotojen taitojen oppimisen ja opettamisen perusteisiin pohjoisen alueen mahdollisuuksia ja teknologiaa hyödyntäen
2. osaa esitellä ja toteuttaa koululiikunnan sisältöjen systematiikkaa motoristen perustaitojen, havaintomotoristen taitojen ja liikuntataitojen kehittämisen näkökulmista
3. pystyy muokkaamaan oppimisympäristöjä ja käyttämään opetuskehittelyjä
oppilaiden tarpeiden mukaisesti
4. kykenee liikunnan opetuksen lyhyen ja pitkän aikavälin suunnitteluun sekä arviointiin opetussuunnitelmaan tukeutuen
Toteutustavat
-Suurryhmäopetus 2 h, harjoitukset 48 h
Itsenäinen yksilötyöskentely 45 h: (Harjoituskansio (Sportfolio), Kirjallinen lopputyö: Liikuntakasvatus osana luokanopettajan työtä, omien taitojen harjoittelu)
Itsenäinen pienryhmätyöskentely 40 h: (opetuskokeilut, harjoitusten ohjaustehtävät,
uusien liikuntamuotojen opetuksen toteuttamisen suunnittelu, sportfolio-lukupiirit)
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen harjoituksiin, opetuskokeiluihin ja ryhmätehtäviin sekä omien liikuntataitojen harjoittelu
Sisältö
Opetussuunnitelman perusteet liikunnan opetusta ohjaamassa.
Liikuntakasvatuksen perusteet
Koululiikunnan suunnittelu, opetus sekä arviointi
Käytännön harjoitukset, joissa näkökulmina
Luontoliikunta ja suunnistus
Motoriset taidot ja voimistelu
Talviliikunta
Palloilu
Uinti ja hengenpelastus
Itsenäiset pienryhmäharjoitukset didaktisina opetuskokeiluina erillisen ohjelman
mukaan
Oppimateriaalit
Luennoilla ja harjoituksissa jaettu materiaali Erikseen sovittavat tieteelliset artikkelit Valtakunnalliset perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet: Liikunnan oppiaine
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Kirjalliset suoritukset ovat suppeita, pintapuolisia tai vastaavat heikosti tehtävänantoa. Niissä tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Ymmärrys koululiikunnan luonteesta, tavoitteista ja sisällöistä sekä niiden merkityksestä ovat puutteellisia tai virheellisiä. Oma toiminta ja liikuntataidot käytännön opetus- ja oppimistilanteissa tarvitsevat paljon harjoittelua.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Kirjalliset suoritukset vastaavat tehtävänantoa, osoittavat ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella sekä itsenäistä tiedonhankintakykyä. Opiskelijalle on muodostunut kokonaiskuva koululiikunnan luonteesta, tavoitteista ja sisällöistä sekä niiden merkityksestä. Siinä saattaa kuitenkin olla vielä puutteita. Opiskelija hallitsee opetuksen ja oppimisen kannalta olennaiset liikuntataidot riittävän hyvin. Eri liikuntamuotojen ja -taitojen hallinnan osalla voi taidoissa olla vaihtelua.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kirjalliset suoritukset ovat kokonaisuuksia, joissa tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti ja ne sisältävät perusteltua omaa ajatusta tai kriittistä pohdintaa. Opiskelijalle on muodostunut selkeä kuva koululiikunnan luonteesta, tavoitteista ja sisällöistä sekä niiden merkityksestä. Tätä osataan myös soveltaa. Opiskelija hallitsee opetuksen ja oppimisen kannalta olennaiset liikuntataidot laajasti.