Introduction to Leadership Psychology (5 cr)
Code: HAJO1103-3006
General information
- Enrollment
- 08.08.2023 - 29.11.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 30.11.2023 - 03.03.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Open University
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 7 - 160
- Teachers
- Ville Pietiläinen
- Merja Äikäs
- Helena Aho
- Henna Nurmi
- Teacher in charge
- Helena Aho
- Course
- HAJO1103
Evaluation scale
H-5
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa johtamisen psykologian lähtökohdat ja tutkimuskohteet tieteenalana
- tunnistaa johtamisen psykologian tutkimuksen merkityksen työyhteisöjen kehittämisen kannalta
- hahmottaa johtamisen psykologian kannalta keskeisiä ihmis- ja persoonallisuuskäsityksiä
- hahmottaa lähtökohtia kokemuksen tutkimukseen.
Execution methods
Luennot ja pienryhmätyöskentely (18 h) sekä kirjallinen tehtävä.
Accomplishment methods
Opintojakson aikana ilmoitettava kirjallinen tehtävä.
Vaihtoehtoisesti kurssin voi suorittaa kirjatenttinä. Kirjallisuus suoritetaan EXAM-tenttiakvaariossa.
Content
Opintojaksolla perehdytään johtamisen psykologiaan tieteenalana. Opintojakson aikana käydään läpi johtamisen psykologian keskeiset tutkimukselliset lähtökohdat ja soveltamiskohteet työelämässä. Opintojaksolla perehdytään johdannonomaisesti johtamisen psykologian erityiskysymyksiin, kuten ihmis- ja persoonallisuuskäsityksiin sekä kokemuksen tutkimukseen.
Location and time
Opintojakso toteutetaan seuraavasti:
Erillisiä luentopäiviä ei ole, vaan opintojakson työtila on avoinna Moodlessa kolme kuukautta, jonka aikana opiskelijat etenevät omaan tahtiin, ja myös ryhmäytyen sen moduuleissa.
Huom. Alunperin ilmoitettu aloituspäivä 16.10. on peruuntunut. Uusi aloituspäivä on 30.11.2023, opintojakso päättyy 3.3.2024.
Materials
Ilmoitetaan opintojakson sivulla Moodlessa.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Hylätty: Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä tehtävänantoon nähden.
Välttävä (1): Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Tyydyttävä (2): Suoritus on suppea, pintapuolinen, mutta vastaa pääosiltaan tehtävänantoon. Suorituksessa käsitellään asioita yksipuolisesti tai suppeasti, mutta teksti on melko eheätä.
Assessment criteria, good (3)
Hyvä (3): Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Vastauksessa on esimerkkejä tai käsitteitä on havainnollistettu muulla tavalla onnistuneesti. Teksti kuitenkin pitäytyy kuvailevalla tasolla ja pääosin suorissa lähdeviitteissä.
Kiitettävä (4): Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Vastauksessa on esimerkkejä tai käsitteitä on havainnollistettu muulla tavalla onnistuneesti. Tekstissä viitataan lähdemateriaaliin monipuolisesti. Kirjallisuutta käytetään lähdekohtana aihetta koskeville päätelmille ja omien ajatusten muodostamiselle.
Assessment criteria, excellent (5)
Erinomainen (5): Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Vastauksessa on esimerkkejä tai käsitteitä on havainnollistettu muulla tavalla onnistuneesti. Lähdemateriaali ja kirjoittajan oma ajattelu muodostavat eheän vuoropuhelun. Tekstissä on uudenlaisia, perusteltuja näkökulmia tai soveltamiskohteita aiheeseen.