Making Observations with Camera: 8 ECTS (8 cr)
Code: T26K116OJ-3004
General information
- Enrollment
-
13.03.2023 - 30.09.2023
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.08.2023 - 31.12.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 8 cr
- Local portion
- 8 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Bachelor of Culture and Arts, Visual Arts
- Campus
- Minerva, Kauppakatu 58, Tornio
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 1 - 35
- Degree programmes
- Degree Programme in Fine Arts
- Teachers
- Panu Pohjola
- Teacher in charge
- Panu Pohjola
- Groups
-
T26K23SBachelor of Culture and Arts, Visual Arts , Tornio, Autumn 2023
- Course
- T26K116OJ
Evaluation scale
H-5
Objective
You know the terminology related to the observation and analysis of natural light and you know how to use the results to analyze other works and your observations, as well as to realize your own works.
You know the traditional methods of photography and know how to shoot, develop and scan a black and white photo for image processing according to the requirements of your project.
You understand the photo camera as a tool for making and communicating your observations, and you are able to use this skill for the benefit of your audience when creating photographic ensembles of various scales.
You know how to produce a digital photograph in terms of content, composition, and technical quality for printing.
You know how to photograph and process your analog works, changing them as little as possible, for the Internet.
Content
You observe and analyze natural light. You use analysis-related terminology and results.
You will learn the traditional methods of photography and how to shoot, develop and scan a black and white photo for image processing according to the requirements of your project.
You use a photo camera as a tool for making and communicating your observations, and you are able to use this skill for the benefit of your audience when creating photographic ensembles of various scales.
You produce a digital photo in terms of content, composition and technical quality for printing. You photograph and process your analog works, changing them as little as possible, for the Internet.
You will self-assess your photo portfolio and give peer feedback to group members about their portfolios.
Materials
Oppikirjat: Michael Freeman: Valo M. Freeman: Valokuvauksen taito M. Freeman: Miten valokuva toimii M. Freeman: Parempia valokuvia Mikko Hietaharju: Kuuntele kuvaa Peter Ward: Picture Composition Seppo Rihlama: Värioppi Fritz Lynn Hersey: Optics & Focus Mika Karhulahti: Raw työnkulku Miika Lammela: Värit kohdalleen Petteri Paananen: Photoshop kuvankäsittely Harold Davis, Phyllis Davis: Luovuutta digipimiöön Keränen, Lamberg, Penttinen: Julkaisu & kuvankäsittely Adam Juniper, David Newton: Videokuvaa järkkärillä M. Minnaert: Maiseman valot ja värit Tiina Puputti: PoseE. Fichtelius: Nyhets journalsitik Lisäksi moodlessa kuvankäsittelyyn videotutoriaalit Suositeltava kirjallisuus: Pentti Sammalahti: täällä kaukana Matti A Pitkänen: Merikalastajat Piktorialismi Valokuvataiteen synty ( Parvs kustannus ) Edward Weston: Forms of Passion, Passion of Forms Jalo Porkkala: Köyhä Daguerrotyyppi Richard Avedon: Woman in the Mirror Sam Abell: the Life of the photographer Irving Penn: Still Life Jaakko Heikkilä: Armenian vaijetut tarinat Sally Mann: Immediate Family Matisse par Cartier-Bresson Karsh: Beyond the Camera Lambrecht & Woodhouse : Way Beyond Monochrome Matti Saanio: Yhteinen elämä Galen Rowell´s Vision Albrect & Eskola: Silmin kosketeltavaa Andres Serrano: Ainsi soit-il Ansel Adams, koko tuotanto Christer Sjöholm: Post Scriptum Steve Mc Curry: Looking East Dorothea Lange: Photographs of a Lifetime Jouko Lehtola´s Finlandia Minna Savolainen: Maailman ihanin tyttö Valokuvataiteen ydin
Completion alternatives
Havainnosta kuvaksi valokuvauksen osuus suoritetaan 30 kuvan portfoliolla. Kuvat tulee käsitellä jpeg muotoon ja painokuntoon teknisesti eli Adobe RGB väriprofiili, 300 dpi resoluutio ja kuvan kooksi säädetään 4500 pikseliä pidempi sivu. Metadataan tulee täyttää tekijätiedot ja kuvaus, sekä avainsanat.
Tämän lisäksi kokonaisuuteen kuuluu sähköturvallisuus, taide-esineiden kuvaus studiovaloilla, omakuva/henkilökuva ja kirjallinen tehtävä valokuvauksen historiaan liittyen.
Sähköturvallisuus osuuden voi suorittaa sähköturvallisuuskortilla tai tekemällä moodlesta tentin aiheesta. Moodlessa tarvittava materiaali.
Taide-esineen kuvauksessa tulee kiinnittää erityistä huomita värinhallintaan ( harmaakortti ), tasaiseen valaisuun ja riittävään resoluutioon ( tarvittaessa kerrostaminen tai muuten osista koostaminen )
Henkilökuvan kuvaamisessa noudatetaan muotokuvauksen perinteitä esim 5 pistevalaisu ja erilaiset perusposeeraukset. Käsittelyssä ihon käsittelyyn tulee kiinnittää erityistä huomiota
Valokuvan historian kirjallinen tehtävä:
Poimi ensin valokuvan historiasta aikakausi joka kiinnostaa sinua, perustele valintasi. Poimi sen jälkeen kuvaaja jonka tuotannon, tekniikan ja erityispiirteet esittelet kirjallisessa tehtävässäsi. Miten ilmenee hänen asettumisensa valittuun suuntaukseen? Mitä poimit omaan työskentelyysi häneltä?
Assessment criteria, satisfactory (1)
Arviointikohde: Valokuvaportfolio, oppimistehtävät
Opintojakson arviointiin käytetään pisteytystä, joka muodostuu oppimistehtävien pisteistä ja valokuvaportfoliosta
Valokuvasarja ja oheismateriaali sekä oppimistehtävät on palautettu ajallaan, käyttötarkoituksen mukaisessa formaatissa, laadulla ja laajuudessa sovittuun kohteeseen. Mikäli näissä on puutteita, tulee taiteilijan pystyä itsenäisesti tekemään pyydetyt täydennykset annettuun määräpäivään mennessä sovitulla tavalla.
Assessment criteria, good (3)
Valokuvasarja ja oheismateriaali sekä oppimistehtävät on palautettu ajallaan, käyttötarkoituksen mukaisessa formaatissa formaatissa, laadulla ja laajuudessa sovittuun kohteeseen. Mikäli näissä on puutteita, tulee taiteilijan pystyä itsenäisesti tekemään pyydetyt täydennykset annettuun määräpäivään mennessä sovitulla tavalla. Valokuvien muoto ja toteutustapa tukevat kokonaisuutta visuaalisesti pääväittämän kautta perustelulla tavalla. Valokuvasarjan otsikointi ja kuvien nimeäminen auttaa oivalluksen syntymisessä
Assessment criteria, excellent (5)
Valokuvasarja ja oheismateriaali sekä oppimistehtävät on palautettu ajallaan, käyttötarkoituksen mukaisessa formaatissa formaatissa, laadulla ja laajuudessa sovittuun kohteeseen. Mikäli näissä on puutteita, tulee taiteilijan pystyä itsenäisesti tekemään pyydetyt täydennykset annettuun määräpäivään mennessä sovitulla tavalla. Valokuvasarja toteuttaa pääväittämän niin, että katsojalle syntyy oivallus pääväittämästä kuviin ja niitä tukeviin teksteihin paneutuessa.
Valokuvasarjan otsikointi ja kuvien nimeäminen auttaa oivalluksen syntymisessä. Pääväittämää toteutetaan projektin sisältöä tukevin monipuolisin visuaalisin, teknisin ja sanallisin keinoin. Valokuvien muoto ja toteutustapa tukevat kokonaisuutta visuaalisesti pääväittämän kautta perustelulla tavalla.
Taiteilijaesittelyssä on osattu sijoittaa tekijä valokuvataiteen jatkumoon ja projektisesittely sitoo projektin laajemmin yleistettävään asiayhteyteen.