Skip to main content

Additional literature in special educationLaajuus (5 cr)

Course unit code: KERI0317V24

General information


Credits
5 cr
Teaching language
Finnish
Responsible person
Sami Myllymäki
Tanja Äärelä

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- on syventänyt erityispedagogista asiantuntemustaan valitsemistaan teemoista
- osaa analysoida valitsemiensa teemojen keskeisiä näkökulmia asianmukaisin käsittein
- osaa soveltaa valitsemansa kirjallisuuden antia tieteenalan näkökulmista kasvatus-, opetus- ja ohjaustyöhön
- osaa liittää valitsemansa teemat laajemmin erityispedagogiseen viitekehykseen.

Content

Opintojakson vaihtoehdoista valittujen teemojen
- keskeinen käsitteistö
- teoreettiset näkökulmat
- kontribuutiot tieteenalalle ja käytäntöön

Qualifications

Erityispedagogiikan perusopinnot (25 op) vähintään hyvin tiedoin.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Hylätty (0)
0 Essee on kapea-alainen, pinnallinen, puutteellinen ja/tai sisältää virheellisiä tietoja, väärinkäsityksiä tai negatiivisia asenteita. Erityispedagoginen ymmärrys valituista näkökulmista on vähäistä.

Tyydyttävä (1-2)
1 Essee on suppea, pintapuolinen ja/tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Opiskelija tietää peruskäsitteitä ja -teorioita, mutta tuotos on sirpaleinen ja/tai käsittelee ilmiöitä yksipuolisesti, toistaen ja luetteloiden. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

2 Essee on suppea, pintapuolinen ja/tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Opiskelija tietää ja tunnistaa peruskäsitteitä ja -teorioita, mutta tuotos jää toistavalle tasolle. Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä valitsemansa kirjallisuuden kontribuutiot, mutta soveltaminen erityispedagogiikan eri osa-alueilla on jää niukaksi.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä (3-4)
3 Essee osoittaa käsitteistön hallintaa ja ymmärtämistä sekä taitoa analysoida, perustella ja tehdä synteesiä teorioista ja sisällöistä. Opiskelija tunnistaa syy-seuraussuhteita, osaa argumentoiden erotella olennaiset asiat epäolennaisista, vertailla ja asettaa vastakkain. Tuotos on monipuolinen ja valinnat ovat argumentoituja.

4 Essee osoittaa opiskelijan kykyä sisältöjen ja käsitteistöjen yhdistämiseen ja oivaltavaan ajatteluun. Opiskelija pystyy siirtymään yksittäisestä yleiseen ja tarkastelemaan erityispedagogisia ilmiöitä eettisesti ja tieteenalan arvosidonnaisuutta kunnioittaen. Hän kykenee yleistämään ja tiivistämään olennaisen, tekemään hypoteeseja ja luomaan uusia avauksia. Suoritus on monipuolinen, valinnat ovat argumentoituja ja kokonaisuus kaikkineen huolella tuotettu.

Assessment criteria, excellent (5)

Kiitettävä (5)
5 Essee osoittaa opiskelijan kykyä argumentoituun, kriittiseen ajatteluun. Opiskelija esittää argumentteja puolesta ja vastaan, luo kriteerejä ja arvioi ja testaa niitä. Opiskelija pystyy analysoimaan erityispedagogisen käsitteenmuodostuksen keskeisiä piirteitä tutkimukseen nojaten. Tuotoksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Tuotos on eheä, huolella ja hyvin tuotettu kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa.

Materials

Valitse kurssikirjallisuuslistalta kirjallisuutta 5 op:n verran.


Further information

- Opintojakso on mahdollinen ympäri lukuvuoden.
- Ilmoittaudu opintojaksolle Pepissä. Lähetä valitsemasi kirjallisuus sähköpostiviestillä opintojakson vastuuopettajalle.

Go back to top of page