Game Education in Youth Work (5 cr)
Code: C-02631-VAYP2-3005
General information
- Enrollment
-
01.04.2025 - 31.01.2026
Registration for the implementation has begun.
- Timing
-
23.02.2026 - 06.06.2026
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Institution
- Humak University of Applied Sciences, Paikkaan sitomaton
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 15
- Course
- C-02631-VAYP2
Assessment criteria
Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan opintojakson kaikkien tehtävien tekeminen ohjeiden mukaisesti.
Evaluation scale
Pass - Fail
Content scheduling
Mitä pelaaminen merkitsee nuorelle? Miksi pelitoimintaa pitäisi järjestää nuorisotyössä? Mitä kaikkea pelikasvatus pitää sisällään? Tule laajentamaan ymmärrystäsi pelikasvatuksen mahdollisuuksista nuorisotyössä! Pelikasvatus nuorisotyössä tarjoaa monipuolisen näkökulman pelikasvatukseen. Opintojaksolla käydään ensin läpi aihepiiriin liittyvät peruskäsitteet (mm. pelisivistys, pelitoiminta, toksisuus) ja sen jälkeen perehdytään mm. nuorten pelikulttuureihin, pelaavien nuorten hyvinvointiin, vihapuheeseen ja häirintään sekä nuorisotyölliseen pelitoimintaan. Tämä opintojakso ei edellytä aiempaa kokemusta pelaamisesta, pelitoiminnan järjestämisestä tai nuorisotyöstä. Tärkeintä on aito kiinnostus niin pelaamista kuin nuorisotyötäkin kohtaan. Oppimistavoitteet: Opiskelija - saa valmiuksia toteuttaa pelisivistyksen ohjaamaa pelikasvatusta nuorisotyöllisessä pelitoiminnassa. - ymmärtää pelikulttuureihin liittyviä ilmiöitä. - oppii tukemaan pelaavan nuoren hyvinvointia. - saa valmiuksia edistää yhdenvertaisuutta nuorisotyöllisessä pelitoiminnassa. - arvioi kriittisesti omaa suhdettaan pelaamiseen ja pelikulttuureihin sekä omaa tapaansa pelikasvattaa. Sisältö Opintojaksolla perehdytään pelikasvatukseen ja pelisivistykseen käsitteinä. Lisäksi tutustutaan pelaavan nuoren hyvinvointiin vaikuttaviin tekijöihin sekä erilaisiin pelikasvatuksen tapoihin nuorisotyössä. Digitaalisiin peleihin liittyvä ikärajalainsäädäntö tulee tutuksi. Yhdenvertaisuuden teema kulkee punaisena lankana läpi opintojakson. Opintojaksolla keskitytään digitaaliseen pelaamiseen.
Objective
Student - Gains competencies to implement gaming in youth work. - Understands phenomena related to gaming cultures. - Learns to support the well-being of gaming youth. - Learns to support young people towards being gaming literate. - Acquires skills to promote equality in gaming-related youth work activities. - Critically evaluates their own relationship to gaming and gaming cultures.
Content
During the course, the focus is on game education and being gaming literate as concepts. Additionally, factors influencing the well-being of gaming youth and various ways of gaming in youth work are explored. The age rating legislation related to digital games becomes familiar to students. The theme of equality runs as a common thread throughout the course. The emphasis in the course is on digital gaming.
Location and time
Opintojakso järjestetään kokonaisuudessaan verkossa. Opintojakson oppimisympäristö aukeaa 24.2.2025 ja silloin opiskelijat saavat näkyviin ennakkotehtävän, joka tulee olla tehtynä ennen ensimmäistä webinaaria. Webinaarit järjestetään: 04.03.2025 12.30 - 15.00 14.04.2025 12.30 - 15.00 09.05.2025 12.30 - 15.00 Opintojakson kokoavana tehtävänä (laajuus 1 op) tehdään visuaalinen esitys, jonka deadline on 18.5. Tämän jälkeen annetaan vertaispalaute toiselle opiskelijalle viimeistään 25.5.
Materials
- Friman, Usva; Arjoranta, Jonne; Kinnunen, Jani; Heljakka, Katriina; Stenros, Jaakko 2022. Pelit kulttuurina. Vastapaino. Saatavilla Humakin kirjastosta painettuna ja e-julkaisuna: https://humak.finna.fi/Record/hurma.82360 - Tossavainen, Tommi (toim.) 2019. Pelikasvattajan käsikirja 2. Kansallinen audiovisuaalinen instituutti. Saatavilla osoitteessa: https://pelikasvatus.fi/pelikasvattajankasikirja2.pdf
Teaching methods
Opintojaksolla perehdytään pelikasvatukseen ja pelisivistykseen käsitteinä. Lisäksi tutustutaan pelaavan nuoren hyvinvointiin vaikuttaviin tekijöihin sekä erilaisiin pelikasvatuksen tapoihin nuorisotyössä. Digitaalisiin peleihin liittyvä ikärajalainsäädäntö tulee tutuksi. Yhdenvertaisuuden teema kulkee punaisena lankana läpi opintojakson. Opintojaksolla keskitytään digitaaliseen pelaamiseen. Hoodlessa on iso määrä opiskeltavia materiaaleja (videoita, artikkeleita, oppaita) sekä tehtäviä. Opintojaksolla voi edetä omaan tahtiin, kunhan tekee tietyt osuudet ennen webinaareja. Opintojaksolla on kolme webinaaria, joiden luento-osuudet tallennetaan myöhemmin katsottaviksi. Webinaareissa on kuitenkin pääosassa yhteinen tiedontuotanto ja ryhmätyöt. Jos opiskelija ei pääse reaaliaikaisesti webinaariin, tulee tehdä korvaava tehtävä.
Student workload
Opintojakson työmäärä vastaa 5 opintopisteen työmäärää. Opintojakso on rytmitetty siten, että työmäärä pysyisi kohtuullisena koko opintojakson ajan.