Sexuality (1 cr)
Code: C-02629-TO00CE01-3002
General information
- Enrollment
-
19.05.2025 - 23.11.2025
Registration for the implementation has begun.
- Timing
-
01.06.2025 - 31.12.2025
Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 1 cr
- Local portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Institution
- Laurea University of Applied Sciences, Laurea Verkkokampus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 300
- Course
- C-02629-TO00CE01
Evaluation scale
Approved/Failed
Content scheduling
Perehdyt seksuaalisuuden moninaisuuteen ja puheeksioton menetelmiin. Käytössäsi on taustamateriaaleja sekä harjoitustehtäviä ja -testejä, joita ei arvioida. Voit halutessasi tehdä itsellesi muistiinpanoja itsellesi parhaiten soveltuvalla tavalla. Testaat opittua suorittamalla kaksi lopputenttiä. Tentit arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty. Läpäisyn edellytyksenä on 75% Tämän opinnon arviointi muodostuu hyväksytysti suoritetuista lopputenteistä.
Objective
The student is able to - describe the basic concepts related to sexuality and gender diversity - describe what is meant by sexual rights - recognize individual sexuality-related needs for guidance in the context of illness and crisis as well as discuss sexuality-related issues
Location and time
Verkossa Canvas/Digicampus-oppimisympäristössä toteutuksen voimassaolon sisällä. Katso Ajoitus.
Materials
Alle on listattu yleistä tausta-aineistoa aiheista kiinnostuneille. Opintojakson suorituksen kannalta tähän materiaaliin tutustuminen ei ole pakollista, mutta suositeltavaa. Bildjuschkin, K. & Ruuhilahti, S. 2010. Puhutaan seksuaalisuudesta: Ammatillisia kohtaantumisia sosiaali- ja hoitotyössä. Helsinki: Kirjapaja. Brusila, P., Kero, K. & Piha, J. 2020. Seksuaalilääketiede. Duodecim Oppiportti. (Laurean lisenssi) Ilmonen, K., Korhonen, E., Lipsanen, L., Kaukoranta, R. & Kotiranta, S. (toim.) 2019. Seksuaalioikeudet. Väestöliitto. Väestötietosarja 29. Kärnä, T. 2023a. Muunsukupuolisuus. Kustannus Oy Duodecim. Kärnä, T. 2023b. Transsukupuolisuus. Kustannus Oy Duodecim. Oinonen, M., Susuneva, A. & Kivilompolo, J. 2021. Seksuaalikasvattajan käsikirja. 2. uudistettu painos. Kirjapaino: Trinket, Helsinki Ritamo M. ym. (toim.) 2011. Seksuaalineuvonnan tueksi. THL Raportti 27/2011. Ryttyläinen-Korhonen, K. & Valkama-Hietamäki, S. 2020. Seksuaalisuus hoitotyössä. 1.-2. painos. Edita. Santalahti, T. 2024a. Seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuus. Kustannus Oy Duodecim. Santalahti, T. 2024b. Sukupuoli-identiteetin ja seksuaalisen identiteetin muodostuminen. Kustannus Oy Duodecim. Sinisaari-Eskelinen, M., Jouhki, M.-R., Tervo, P., & Väisälä, L. 2016. Työkaluja seksuaalisuuden puheeksi ottamiseen: Plissitistä Betteriin. Sosiaalilääketieteellinen Aikakauslehti, 53 (4). Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. 2010. Seksuaalikasvatuksen standardit Euroopassa : Suuntaviivat poliittisille päättäjille, opetus- ja terveydenhoitoalan viranomaisille ja asiantuntijoille. Helsinki: Valopaino Oy. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. 2023. Seksuaalisuus puheeksi Terveyskylä. 2024. Seksuaalisuus
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Employer connections
Tällä opintojaksolla ei ole työelämäyhteistyötä ja/tai TKI.
Exam schedules
Toteutuksen työtila on avoinna toteutuksen päättymispäivän loppuun saakka (ks. ajoitus) ja kaikki tehtävät tulee olla tehtynä ennen työtilan sulkeutumista.
Completion alternatives
Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa. Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Student workload
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.