Wearable Technology in Measuring Functional Capacity (2 cr)
Code: C-02629-TO00CD11-3001
General information
- Enrollment
-
28.09.2024 - 24.11.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.10.2024 - 31.12.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 2 cr
- Local portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Institution
- Laurea University of Applied Sciences, Laurea Verkkokampus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 100
- Course
- C-02629-TO00CD11
Evaluation scale
Approved/Failed
Content scheduling
Opintojaksolla perehdytään puettavan teknologian periaatteisiin ja tutkimusmenetelmiin sekä niiden soveltamiseen yksilön toimintakyvyn mittaamisessa, analysoinnissa ja arvioinnissa.
Objective
The student is able to - define, name and differentiate the most common wearable technology devices used in healthcare. - analyze health data based on physical activity recommendations. - describe, evaluate, and apply the use of wearable technology in assessing and measuring functional capacity. - practically use wearable technology, analyze its data, and set short-term goals for maintaining health and well-being.
Location and time
Verkossa Digicampus-oppimisympäristössä toteutuksen voimassaolon sisällä. Katso Ajoitus.
Materials
Hamilton Ortiz, J. (editor) 2018. Wearable Technologies. IntechOpen. E-kirja. https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/130298 ICF e-Learning Tool 2022 Kinnunen, H. 2020. Studies for the development, validation, and application of wearable technology in the assessment of human health-related behavior. Väitöskirja. University of Oulu. https://urn.fi/URN:ISBN:9789526227191 Vanhatalo, S., Airaksinen, M., Ilen, E., Häyrinen, T., Ranta, J., Räsänen, O. & Haataja, L. 2021. Vauvan älyvaatteet. Hypeä ja lupausta paremmasta terveydenhoidosta. Duodecim 137: 596-604 https://www.duodecimlehti.fi/xmedia/duo/duo16125.pdf Ribbers, G.M.; Regterschot, G.R.H. & Bussmann, J.B.J. 2021. Wearable Movement Sensors for Rehabilitation: From Technology to Clinical Practise. MDPI - Multidisciplinary Digital Publishing Institute. E-kirja. https://mdpi.com/books/pdfview/book/4361 Sailab 2019. Mitä on terveysteknologia? Lääkinnälliset laitteet ja in vitro diagnostiikkaan tarkoitetut lääkinnälliset laitteet 2019-2020. https://www.sailab.fi/wp-content/uploads/2019/09/mitaterveysteknologiaon_opas.pdf Stephenson, A., McDonough, S.M., Murphy, M.H., Nugent, C.D. & Mair, J.L. 2017. Using computer, mobile and wearable technology enhanced interventions to reduce sedentary behaviour: a systematic review and meta-analysis. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity 14 (105). doi: 10.1186/s12966-017-0561-4 Työterveyslaitos 2019. Puettavan teknologian hyödyntäminen työterveyshuolloissa ja työpaikoilla. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/139009/TTL-978-952-261-911-2.pdf?sequence=1&isAllowed=y Vanhatalo, S., Airaksinen, M., Ilen, E., Häyrinen, T., Ranta, J., Räsänen, O. & Haataja, L. 2021. Vauvan älyvaatteet. Hypeä ja lupausta paremmasta terveydenhoidosta. Duodecim 137: 596-604 https://www.duodecimlehti.fi/xmedia/duo/duo16125.pdf
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Exam schedules
Toteutuksen työtila on avoinna toteutuksen päättymispäivän loppuun saakka (ks. ajoitus) ja kaikki tehtävät tulee olla tehtynä ennen työtilan sulkeutumista.
Completion alternatives
Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Student workload
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.