Towards Societal Sustainability Through Behavioral Change (5 cr)
Code: C-02629-A900BY23-3003
General information
- Enrollment
-
19.05.2025 - 25.05.2025
Registration for introductions has not started yet.
- Timing
-
08.09.2025 - 16.11.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Institution
- Laurea University of Applied Sciences, Laurea Verkkokampus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 15
- Course
- C-02629-A900BY23
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Tällä opintojaksolla tutustut kestävämmän yhteiskunnan rakentamisen periaatteisiin systeemisestä ja käyttäytymistieteellisistä näkökulmista tarkasteltuna. Teknologian kehittyminen on isossa roolissa monien kestävyyshaasteiden ratkaisemisessa, mutta käyttäytymismuutoksella voitaisiin osittain ratkaista näitä haasteita jo nyt. Lisäksi uudet teknologiset ratkaisut täytyy myös osata ottaa käyttöön. Opinnolla tarkastellaan kuinka kestävyys rakentuu eri tasoilla sekä kuinka systeemiajattelu voi auttaa haasteiden tarkastelussa. Kestävän kehityksen edistäminen edellyttää tapojen muuttamista, missä käyttäytymistieteellinen lähestymistapa voi olla avuksi. Käyttäytymismuutoksen perehdytään sekä yksilön että yhteiskunnan tasolla huomioiden myös muutosten systeeminen ulottuvuus.
Objective
Opiskelija osaa: · Luoda systeemisen kokonaiskuvan eri kestävyyttä edistävien toimien vaikutuksista ja sidonnaisuuksista · Suunnitella käyttäytymismuutosta edistäviä interventioita · Osaa yhdistellä eri teoreettisia tulokulmia käyttäytymismuutoksen edistämiseen yhteiskunnallisella tasolla
Location and time
Opintojakso alkaa maanantaina 8.9.2025. Opinnolla on viisi moduulia. Moduulikohtaisten tehtävien tekoon on varattu aikaa kaksi viikkoa per moduulia. Viimeisen moduulin tehtävien palautuspäivämäärä on sunnuntaina 16.11.2025
Materials
Kaikki opintojaksolla käytettävät materiaalit löytyvät oppimisalustalta, ovat avoimesti saatavissa verkosta tai niihin on pääsy Laurean kirjaston kautta. Etukäteen ei ole tarvetta hankkia itselleen mitään oppimateriaali. Alla on kuvattuna olennaisimmat opinnolla käytetyt lähteet. Näiden lisäksi voidaan käyttää myös muutakin aineistoa. Hankonen, N.E., & Hardeman W. 2020. Developing Behavior Change Interventions, in M.S. Hagger , L.D. Cameron , K. Hamilton , N. Hankonen & T. Lintunen (eds). The handbook of behavior change, Cambridge Handbooks in Psychology , Cambridge University Press, 300-317 Kaufman, S., Saeri, A., Raven, R., Malekpour, S. & Smith, L. 2021. Behaviour in sustainability transitions: A mixed methods literature review. Environmental Innovation and Societal Transitions 40, 586-608 Linder, N., Giusti, M., Samuelsson, K. & Barthel, S. 2022. Pro-environmental habits: An underexplored research agenda in sustainability science. Ambio, 1-11. Michie, S., Van Stralen, M. M. & West, R. 2011. The behaviour change wheel: a new method for characterising and designing behaviour change interventions. Implementation science 6(1), 1-12. Newell, P., Daley, F., & Twena, M. 2021. Changing our ways? Behaviour change and the climate crisis. The report of the Cambridge Sustainability Commission on Scaling Behaviour Change, The Cambridge Sustainability Commission. (soveltuvin osin tehtäväpalautuksen aiheen rajaamiseksi)
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Employer connections
Tehtäviä integroidaan soveltuvin osin työelämäkontekstiin.
Exam schedules
Toteutuksen työtila on avoinna toteutuksen päättymispäivän loppuun saakka (ks. ajoitus) ja kaikki tehtävät tulee olla tehtynä ennen työtilan sulkeutumista.
International connections
Opinnolla hyödynnetään kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta.
Completion alternatives
Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Student workload
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.