Skip to main content

Dealing with Challenging Behaviour in Social and Health Care (5 cr)

Code: C-02469-SS10004-3010

General information


Enrollment
01.10.2024 - 02.02.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
03.02.2025 - 16.05.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Blended learning
Institution
Karelia University of Applied Sciences, Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 100

Assessment criteria

Jokainen oppimistehtävä arvioidaan erikseen. Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää kaikkien oppimistehtävien suorittamista hyväksytysti.

Evaluation scale

Approved/Rejected

Objective

Opintojakson suoritettuasi: - Opit tunnistamaan omaa toimintaa ja sen vaikutusta haastavissa asiakastilanteissa. - Opit ennakoimaan ja sitä kautta ehkäisemään haastavia asiakastilanteita. - Ymmärrät turvallisuuskulttuurin merkityksen työhyvinvoinnin kannalta.

Content

Haastavat asiakastilanteen sosiaali- ja terveysalalla -opintojaksolla syvennät osaamistasi ja ymmärrystäsi haastavista asiakastilanteista, joita voit kohdata sosiaali- ja terveysaloilla. Perehdyt siihen mitkä asiat vaikuttavat tilanteiden taustalla sekä miten tilanteisiin voi valmistautua. Lisäksi opit organisaation eri tasojen vastuista ja rooleista haastavia tilanteita kohdattaessa. Opintojakso on rakennettu neljän keskeisen teeman ympärille: - Tilanteisiin vaikuttavat tekijät - Tilanteiden ennakointi ja niihin valmistautuminen - Tilanteessa toimiminen ja tilannetajun kehittäminen - Haastavat asiakastilanteet työyhteisön ja organisaation näkökulmista Opintojakson jälkeen osaat selittää mitä eri tasoja haastavista asiakastilanteista on tunnistettavissa, mistä haastavat tilanteet koostuvat ja miten vastuu tilanteista jakautuu yksikön, työyhteisön ja organisaation välillä. Opit myös tunnistamaan oman toimintasi vaikutuksen haastavien tilanteiden muodostumiseen sekä ennakoimaan ja sitä kautta ehkäisemään haastavien tilanteiden syntymistä.

Location and time

Verkossa tehtävä opintojakso 3.2. - 16.5.2025

Materials

Gustafsberg, H. ja Sallinen, S. 2021. Taktinen neuvottelu. Hallitse haastavat kohtaamiset. Otava. /e-kirja Kivinummi, J. ja Alatupa, S. 2016. Kun ei suju. Selviytymisopas haastaviin asiakastilanteisiin. /e-kirja Rantaeskola, S., Hyyti, J., Kauppila, J. & Koskelainen, M. 2015, Haastavat asiakastilanteet. Väkivalta työssä. /e-kirja saatavilla Sekä Moodlessa mainittavat lähteet ja kirjalliset materiaalit.

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa. Opintojaksoon kuuluu viisi (5) itsenäisesti opiskeltavaa osiota, joihin liittyen tehdään viisi (5) oppimistehtävää. Tehtävät sisältävät opintojakson reflektoivan tehtävän, kolme osiokohtaista oppimistehtävää sekä opintojakson kokoavan itsearvioinnin.

Student workload

Opintojakson laajuus on 5 op, mikä vastaa 135 tunnin työskentelyä. - Kirjallisuuteen ja muihin materiaaleihin tutustuminen n. 120 h - Oppimistehtävät n. 15 h

Go back to top of page