Introduction to special education (5 cr)
Code: C-01918-KERI0210V24-3004
General information
- Enrollment
- 06.08.2025 - 31.05.2026
- Registration for introductions has not started yet. Registration starts :startDate
- Timing
- 01.08.2025 - 31.07.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Institution
- University of Lapland
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 10
- Course
- C-01918-KERI0210V24
Evaluation scale
H-5
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa - määritellä erityispedagogiikan soveltavana tieteenalana sekä hahmottaa sen lähitieteitä ja niiden antia kasvuun ja hyvinvointiin sekä oppimisen ja koulunkäynnin tukeen - jäsentää erityispedagogista toimintaa, sen lähtökohtia ja tavoitteita - tunnistaa ja analysoida keskeisiä erityispedagogisia arvoja - tarkastella moniulotteisesti normaaliuden, poikkeavuuden ja moninaisuuden käsitteitä sekä tasa-arvon näkökulmia - perustella oppimisen ja koulunkäynnin tuen tarpeita tieteenala ja tutkimusperustaisuus huomioiden - tunnistaa esteellisyyttä tuottavia elementtejä opetuksessa ja ymmärtää koulutuksen inkluusiota tukevia rakenteita - kuvata erityiskasvatuksen kehityslinjoja ja nykytilaa.
Methods of completion
Tutkinto-opiskelijat: Opetusprofiili LÄHI Opetus (1,5 op) - suurryhmäopetus (20 h) ja pohdiskeleva oppimispäiväkirja (6 h) - eo- ja lo opiskelijat: pienryhmätyöskentely (4 h) (huom. ei koske muita tutkinto-opiskelijoita, muut tekevät moninaisuustehtävän) - valmistautuminen luentotenttiin ja tentti tai pohdiskelevan luentoesseen kirjoittaminen (10 h) Raportit (1 op) 1) kaksi tutustumiskäyntiä ja tutustumisraportti (0,5 op) (13 h) 2) eo- ja lo-opiskelijat pienryhmätyöskentelyn (4 h) reflektointi (0,25 op) (7 h) 3) lainsäädäntöön tutustuminen ja lainsäädäntöraportti (0,25 op) (7 h) Kirjallisuus (2,5 op) - kirjallisuuteen (2 teosta) perehtyminen ja kirjallisuusesseet tai -tentti (68 h) Avoimen yliopiston opiskelijat: Opetusprofiili ETÄ 2 Opetus (1,5 op) - tallenteita ja niihin liittyviä tehtäviä (30 h) - valmistautuminen luentotenttiin ja tentti tai pohdiskelevan luentoesseen kirjoittaminen (10 h) Raportit (1 op) 1) kaksi tutustumiskäyntiä ja tutustumisraportti (0,5 op) (13 h) 2) moninaisuuteen tutustuminen ja moninaisuusraportti (0,25 op) (7 h) 3) lainsäädäntöön tutustuminen ja lainsäädäntöraportti (0,25 op) (7 h) Kirjallisuus (2,5 op) - kirjallisuuteen (2 teosta) perehtyminen ja kirjallisuusesseet tai -tentti (68 h)
Methods of completion
Tutkinto-opiskelijat opiskelevat opintojakson lähiopetuksessa ja suorittavat kirjallisuuden teoskohtaisilla kirjallisuustehtävillä. Erityisopettaja- ja luokanopettajaopiskelijat osallistuvat 4 h pienryhmätapaamiseen. Muilla tämän korvaa kirjallinen moninaisuustehtävä. Avoimen yliopiston opiskelijat opiskelevat opintojakson itsenäisesti tallenteiden, oppimistehtävien ja teoskohtaisten kirjallisuustehtävien avulla.
Content
- erityiskasvatusta ohjaavat ideologiat, arvot ja periaatteet - käsitykset ihmisen olemuksesta, erilaisuudesta, moninaisuudesta ja tasa-arvosta - oppimisen ja koulunkäynnin tuen suunnittelu, toteutus ja arviointi - interventioiden oikea-aikaisuus - kohtaaminen, vuorovaikutus ja välittäminen - monialainen yhteistyö ja konsultaatio työotteena - erityispedagogiikan kenttään, kohderyhmiin ja käytäntöön tutustuminen
Materials
Kurssikirjallisuus (valitse kaksi teosta kolmesta vaihtoehdosta) ja muu opintojaksolla ilmoitettava materiaali (mm. lainsäädäntö).