Skip to main content

Introduction to special education (5 cr)

Code: C-01918-KERI0210V24-3004

General information


Enrollment
06.08.2025 - 31.05.2026
Registration for introductions has not started yet. Registration starts :startDate
Timing
01.08.2025 - 31.07.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Blended learning
Institution
University of Lapland
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 10

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa - määritellä erityispedagogiikan soveltavana tieteenalana sekä hahmottaa sen lähitieteitä ja niiden antia kasvuun ja hyvinvointiin sekä oppimisen ja koulunkäynnin tukeen - jäsentää erityispedagogista toimintaa, sen lähtökohtia ja tavoitteita - tunnistaa ja analysoida keskeisiä erityispedagogisia arvoja - tarkastella moniulotteisesti normaaliuden, poikkeavuuden ja moninaisuuden käsitteitä sekä tasa-arvon näkökulmia - perustella oppimisen ja koulunkäynnin tuen tarpeita tieteenala ja tutkimusperustaisuus huomioiden - tunnistaa esteellisyyttä tuottavia elementtejä opetuksessa ja ymmärtää koulutuksen inkluusiota tukevia rakenteita - kuvata erityiskasvatuksen kehityslinjoja ja nykytilaa.

Methods of completion

Tutkinto-opiskelijat: Opetusprofiili LÄHI Opetus (1,5 op) - suurryhmäopetus (20 h) ja pohdiskeleva oppimispäiväkirja (6 h) - eo- ja lo opiskelijat: pienryhmätyöskentely (4 h) (huom. ei koske muita tutkinto-opiskelijoita, muut tekevät moninaisuustehtävän) - valmistautuminen luentotenttiin ja tentti tai pohdiskelevan luentoesseen kirjoittaminen (10 h) Raportit (1 op) 1) kaksi tutustumiskäyntiä ja tutustumisraportti (0,5 op) (13 h) 2) eo- ja lo-opiskelijat pienryhmätyöskentelyn (4 h) reflektointi (0,25 op) (7 h) 3) lainsäädäntöön tutustuminen ja lainsäädäntöraportti (0,25 op) (7 h) Kirjallisuus (2,5 op) - kirjallisuuteen (2 teosta) perehtyminen ja kirjallisuusesseet tai -tentti (68 h) Avoimen yliopiston opiskelijat: Opetusprofiili ETÄ 2 Opetus (1,5 op) - tallenteita ja niihin liittyviä tehtäviä (30 h) - valmistautuminen luentotenttiin ja tentti tai pohdiskelevan luentoesseen kirjoittaminen (10 h) Raportit (1 op) 1) kaksi tutustumiskäyntiä ja tutustumisraportti (0,5 op) (13 h) 2) moninaisuuteen tutustuminen ja moninaisuusraportti (0,25 op) (7 h) 3) lainsäädäntöön tutustuminen ja lainsäädäntöraportti (0,25 op) (7 h) Kirjallisuus (2,5 op) - kirjallisuuteen (2 teosta) perehtyminen ja kirjallisuusesseet tai -tentti (68 h)

Methods of completion

Tutkinto-opiskelijat opiskelevat opintojakson lähiopetuksessa ja suorittavat kirjallisuuden teoskohtaisilla kirjallisuustehtävillä. Erityisopettaja- ja luokanopettajaopiskelijat osallistuvat 4 h pienryhmätapaamiseen. Muilla tämän korvaa kirjallinen moninaisuustehtävä. Avoimen yliopiston opiskelijat opiskelevat opintojakson itsenäisesti tallenteiden, oppimistehtävien ja teoskohtaisten kirjallisuustehtävien avulla.

Content

- erityiskasvatusta ohjaavat ideologiat, arvot ja periaatteet - käsitykset ihmisen olemuksesta, erilaisuudesta, moninaisuudesta ja tasa-arvosta - oppimisen ja koulunkäynnin tuen suunnittelu, toteutus ja arviointi - interventioiden oikea-aikaisuus - kohtaaminen, vuorovaikutus ja välittäminen - monialainen yhteistyö ja konsultaatio työotteena - erityispedagogiikan kenttään, kohderyhmiin ja käytäntöön tutustuminen

Materials

Kurssikirjallisuus (valitse kaksi teosta kolmesta vaihtoehdosta) ja muu opintojaksolla ilmoitettava materiaali (mm. lainsäädäntö).

Go back to top of page