Skip to main content

Cross-Border Cooperation in Social Services According to Sámi Culture (1cr)

Code: AMKSA006-3002

General information


Enrollment
06.10.2025 - 30.04.2026
Registration for the implementation has begun.
Timing
01.01.2026 - 31.05.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
1 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Distance learning
Teaching languages
finnish
Seats
0 - 200
Degree programmes
Nursing, Rovaniemi
Teachers
Leena Periniva
Teacher in charge
Leena Periniva
Course
AMKSA006

Evaluation scale

Approved/Rejected

Objective

Opintojaksolla opiskelija vahvistaa omaa osaamistaan tulkita ja vertailla saamelaisten eri valtioiden rajat ylittävän kotiseutualueen lapsiperhetyöhön liittyvän sosiaalilainsäädäntöjen sisältöjä. Opiskelija vahvistaa osaamistaan arvioida rajat ylittävän yhteistyön mahdollisuuksia kehittää sosiaalipalveluiden lapsiperhetyön palvelutapahtumia saamelaiskulttuurin mukaiseksi.

Opiskelijana osaat
• ymmärtää saamelaista kulttuurihistoriaa ja sen vaikutuksia tässä ajassa lapsiperhetyön sosiaalipalveluissa.
• arvioida rajat ylittävän yhteistyön mahdollisuuksia sosiaalipalveluiden lapsiperhetyön palvelujärjestelmässä.

Execution methods

Opintojakso toteutetaan Moodle verkko-oppimisympäristössä täysin opiskelijan itsenäisenä opiskeluna ajasta ja paikasta riippumattomasti. Opiskelijalla tulee olla itsellään käytössään verkko-opiskelussa tarvittavat tietotekniset välineet.

Content

• Saamelaisten kotiseutualueen lapsiperhetyöhön liittyvän sosiaalilainsäädännön sisältö
• Rajat ylittävä yhteistyö saamelaisen lapsiperheen sosiaalipalveluissa

Location and time

Opiskelet Moodle-alustalla omaan tahtiisi. Opintojakso ei sisällä aikaan sidottua opetusta/aikataulutettuja oppimistehtäviä.

Materials

Opintojakson oppimateriaali on kirjallisessa, kuvallisessa ja videomuodossa. Oppimistehtävät ovat kirjallisesti ja äänittein sekä videotallentein suoritettavia. Opintojaksojen lopussa on kirjallinen itsearviointi verkkotentti. Opiskelu pohjautuu vahvasti opiskelijan itsereflektioon.



 



Muu materiaali:

- Ranta, Kukka 2019. Vastatuuleen. Saamen kansan pakkosuomalaistamisesta.

- Veli-Pekka Lehtola 2022. Entiset elävät meissä

- Kuokkanen, Rauna (toim.) & Pieski, Aura-Mari (toim.) 2023. Siiddaid Sápmi (pohjoissaamenkielinen)

- Magga, Inga 2024. Puolikas

- Kuokkanen, Rauna & Balto, Asta 2024. Ovttastallan: sámiid relašunalitehta ja dan vierut (pohjoissaamenkielinen)

- Podcast: Saamelaisten historia - vieraana prof. Veli-Pekka Lehtola

- Dokumentti: Olen saamelainen | Yle Areena

 


Teaching methods

Opintojaksolla opiskellaan verkossa Moodle-oppimisympäristössä. Opintojakson voi opiskella itsenäisesti omaan tahtiin toteutusaikana 1.1.2026 –31.5.2026.

Opintojakso alkaa 1.1.2026 ja päättyy 31.5.2026.

Opintojakso ei sisällä aikataulutettuja tapaamisia verkossa vaan on täysin itsenäisesti suoritettava verkkopintojakso.

Opiskelu sisältää lähdemateriaalin lukemista, video- ja asiantuntijatallenteiden katsomista, kirjallisia ja soveltavia oppimistehtäviä ja verkkotentin.

Opintojaksolla hyödynnetään Moodle-oppimisympäristöä.

Opintosuoritukset arvioidaan kuukauden kuluessa opintojakson päätyttyä.

Opintojaksolla hyödynnetään ARENEN liikennevalomallia. Opintojaksolla tekoälyn käyttö on sallittu ja pitää kertoa (keltainen), mutta lopputentissä käyttö kielletty, ei saa käyttää (punainen).

Tehtävät on oltava palautettuna/tehtynä viimeistään 31.5.2026.

Opintojakso arvioidaan teematehtävien ja harjoitustyön suoritusten perusteella.

Exam schedules

Opintojaksolla on verkkotentti, joka tehdään opintojakson lopuksi. Verkkotentin suorittaminen edellyttää oppimistehtävien palauttamista.

Verkkotentin saa tehdä niin monta kertaa kun haluaa ja korkein arvosana jää voimaan.

Completion alternatives

Opintojaksolla ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Student workload

Opintojakson laajuus on 1 opintopistettä, mikä tarkoittaa noin 27 tunnin kokonaistyömäärää.
Työmääräsi jakautuu keskimäärin seuraavasti:
- Opiskelumateriaalin opiskelu 50 % kokonaistyömäärästä.
- Oppimistehtävien tekeminen 50%

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty (>=3):
Opiskelija
- ymmärtää saamelaista kulttuurihistoriaa ja sen vaikutuksia lapsiperhetyön sosiaalipalveluissa.
- arvioida rajat ylittävän yhteistyön mahdollisuuksia lapsiperheiden sosiaalihuollon palvelujärjestelmässä.

Hylätty (<3): Opiskelija ei osoita oppimistehtävissä riittävää osaamista hyväksytyn arvosanan mukaisissa osa-alueissa.

Assessment criteria, approved/failed

Opintojakso arvioidaan asteikolla Hylätty-Hyväksytty. Hyväksytyn raja on numeerisen arvioinnin tasolla 3. Opintojaksoissa kerätään suorituksista pisteitä tehtyjen oppimistehtävien avulla. Jos opiskelija on opintojakson verkkotentin jälkeen kerättyjen pisteiden avulla saavuttanut vähintään osaamistason 3, on opintojakso hyväksytysti suoritettu.

Arviointikriteerit:
Hyväksytty (>=3): Opiskelija
• ymmärtää saamelaista kulttuurihistoriaa ja sen vaikutuksia lapsiperhetyön sosiaalipalveluissa.
• arvioida rajat ylittävän yhteistyön mahdollisuuksia lapsiperheiden sosiaalihuollon palvelujärjestelmätasolla.
Hylätty (<3): Opiskelija ei osoita oppimistehtävissä riittävää osaamista hyväksytyn arvosanan mukaisissa osa-alueissa.

Qualifications

Opintojakson suorittamisen edellytys on, että opiskelijalla on osaamista saamelaiskulttuurista. Opiskelijalle suositellaan tutustuttavaksi johonkin seuraavista:
• SaamSote-hankkeen opintojaksot
o Kulttuurisensitiivisyys sosiaali- ja terveysalalla saamelaisten kohtaamisessa 5 op
o Saamelaiskulttuuri, kielet ja asiakas sosiaali- ja terveyspalveluissa 5 op.
• Muu materiaali:
o Ranta, Kukka 2019. Vastatuuleen. Saamen kansan pakkosuomalaistamisesta.
o Veli-Pekka Lehtola 2022. Entiset elävät meissä
o Kuokkanen, Rauna (toim.) & Pieski, Aura-Mari (toim.) 2023. Siiddaid Sápmi (pohjoissaamenkielinen)
o Magga, Inga 2024. Puolikas
o Kuokkanen, Rauna & Balto, Asta 2024. Ovttastallan: sámiid relašunalitehta ja dan vierut (pohjoissaamenkielinen)
o Podcast: Saamelaisten historia - vieraana prof. Veli-Pekka Lehtola
o Dokumentti: Olen saamelainen | Yle Areena

Go back to top of page