New Literacies and Emerging Technologies (5cr)
Code: TEME1001V24-3001
General information
- Enrollment
- 12.08.2025 - 06.10.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 20.10.2025 - 31.12.2025
- Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Teaching languages
- finnish
- Teachers
- Heli Ruokamo
- Katri Koivuneva
- Course
- TEME1001V24
Evaluation scale
H-5
Objective
Opintojakson jälkeen opiskelija:
- ymmärtää kriittisen lukutaidon, medialukutaidon ja monilukutaidon sekä tekoälyn lukutaitoon liittyviä käsitteitä
- osaa tunnistaa ja arvioida luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- osaa tarkastella kiistanalaisia aiheita, perustella väitteitä ja arvioida lähteitä
- osaa soveltaa kriittistä lukutaitoa, medialukutaitoa ja monilukutaitoa sekä tekoälynlukutaitoa opetukseen ja oppimiseen
Execution methods
Luento 12 h
Ohjattu pienryhmätyöskentely 8 h
Itsenäinen työskentely 115 h
Opetusprofiili: LÄHI (Tarvittaessa HYBRIDI 3 ilman tallennusta)
Accomplishment methods
- Aktiivinen osallistuminen luennoille
- Pienryhmissä ja itsenäisesti tehtävät analyysitehtävät (6 kpl)
Content
- tutustutaan kriittisen lukutaidon, medialukutaidon ja monilukutaidon sekä tekoälyn
lukutaidon käsitteiden erilaisiin määrittelyihin
- tutustutaan oppimisteorioihin perustuviin erilaisten lukutaitojen pedagogisiin
menetelmiin
- harjoitellaan kriittisen lukutaidon, medialukutaidon ja monilukutaidon sekä tekoälyn
lukutaidon opetuksen ja opiskelun suunnittelua
- harjoitellaan luotettavuuteen vaikuttavien tekijöiden tunnistamista ja arviointia;
tarkastellaan kirjoittajan asiantuntijuutta sekä kirjoittajan tarkoitusperien ja evidenssien
laatua
- harjoitellaan kiistanalaisen aiheen tarkastelua, väitteiden perustelemista ja lähteiden
arviointia
Materials
- Critical- ja EMILE -projektien materiaalit
- Hobbs, R. 2025. Media literacy in action. 2.nd edition.
- Kaartinen, T. (Toim.) 2015. Monilukutaito kaikki kaikessa. Tampereen yliopiston
normaalikoulu.
- Palsa, L. 2016. Käsitteellisestä hajanaisuudesta medialukutaitojen moninaisuuteen.
Teoksessa L. Pekkala, S. Salomaa, & S. Spisak. Monimuotoinen mediakasvatus. Helsinki:
Kansallisen audiovisuaalisen instituutin julkaisuja 1/2016, 36–52.
http://www.mediataitokoulu.fi/monimuotoinen_mediakasvatus.pdf
/>
- Palsa, L., & Ruokamo, H. 2015. Behind the concepts of multiliteracies and media literacy
in the renewed Finnish core curriculum: A systematic literature review of peer-reviewed
research. seminar.net, 11(2), ISSN 1504–4831. https://doi.org/10.7577/seminar.2354
/>
- Rasi, P., Vuojärvi, H., & Ruokamo, H. 2019. Media Literacy Education for All Ages. Journal
of Media Literacy Education, 11(2), 1–19. https://doi.org/10.23860/JMLE-2019-11-2-1
Assessment criteria, satisfactory (1)
0 Hylätty = Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia
väärinkäsityksiä. Työ sisältää keskeneräistä ja katkonaista tekstiä ja pohdintaa, esitetyt asiat
eivät liity olennaisesti aihepiiriin. Lähteiden käyttö on olematonta. Kurssisuoritus ei täytä
sisällöltään eikä laajuudeltaan hyväksytyn suorituksen kriteereitä.
1-2 Välttävä ja tyydyttävä 1 Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti
tehtävänantoa. Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan hahmottavan ja ymmärtävän hieman
opintojaksoon kuuluvia asioita ja ne esitetään jäsentelemättömästi irrallaan toisistaan tai
yksipuolisesti. Lähteiden käyttö on heikkoa, ja suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Kurssisuoritus on kapea-alainen ja/tai luetteloiva, eikä sisällä argumentoituja sovelluksia tai
päätelmiä.
2 Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Kurssisuoritus osoittaa
opiskelijan hahmottavan ja ymmärtävän opintojaksoon kuuluvia asioita, mutta ne esitetään
jäsentelemättömästi irrallaan toisistaan tai yksipuolisesti. Lähteiden käyttö on heikkoa, ja
suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä. Kurssisuoritus on kapea-alainen ja/tai luetteloiva,
eikä sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.
Assessment criteria, good (3)
3-4 Hyvä ja kiitettävä
3 Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella.
Opiskelija on muodostanut opintojaksoon kuuluvista asioista kokonaiskuvan, mutta siinä
saattaa olla puutteita. Työ sisältää pohtivaa tekstiä ja pohdintaa, jossa asioita suhteutetaan
jonkin verran toisiinsa. Lähteiden käyttö on hyvää. Kurssisuoritus on monipuolinen ja
sovellukset tai päätelmät ovat argumentoituja.
4 Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella.
Opiskelija on muodostanut opintojaksoon kuuluvista asioista kokonaiskuvan, ymmärtää ja osaa
tiivistää olennaisen. Työ sisältää pohtivaa tekstiä sekä pohdintaa, jossa asioita suhteutetaan
jonkin verran toisiinsa. Lähteiden käyttö on hyvää. Kurssisuoritus on monipuolinen ja
sovellukset tai päätelmät ovat argumentoituja, ja kokonaisuus huolellisesti tuotettu.
Assessment criteria, excellent (5)
5 Erinomainen = Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa
moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta.
Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai systemaattista,
jäsenneltyä ja analyyttista tekstiä ja kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai
toteutettu. Asiat suhteutetaan erittäin hyvin toisiinsa. Lähteiden käyttö on pääasiassa
erinomaista. Suoritus on monipuolinen, valinnat argumentoituja ja lähestymistapa alkujaan
opintojakson sisällöistä soveltaen ammentava, eheä ja huolellinen kokonaisuus.