Skip to main content

The basis of the Physiotherapy Process of the MSK-patient and deepening of clinical physiotherapy and guidance skills: Lumbar spine, pelvis, hip (8cr)

Code: TSF11-3002

General information


Enrollment
02.07.2025 - 31.07.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2025 - 31.12.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
8 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Teaching languages
finnish
Seats
0 - 20
Degree programmes
Advanced Studies in Physiotherapy of the Musculoskeletal System
Teachers
Mika Rahkola
Saara Koho
Teacher in charge
Mika Rahkola
Course
TSF11

Evaluation scale

Approved/Rejected

Objective

Oppija:
- tuntee erilaisia kliinisen päättelyn muotoja
- osaa muodostaa hypoteeseja asiakkaan TULE-ongelmasta kokonaisvaltaisesti
- ymmärtää kivun kroonistumisen monimuotoisen biopsykososiaalisen viitekehyksen ja kontekstitekijät
- osaa erotella kliinisesti eri kipumekanismien kliiniset mallit ja tunnistaa ne asiakkaillaan
- lannerankaperäisten vaivojen epidemiologian, nykyevidenssin ja osaa myös käytännössä toteuttaa näyttöön perustuvaa ongelmanratkaisua
- hallitsee lannerangan, lantion sekä lonkan tutkimisen ja hallitsee erilaisia hoitotekniikoita sekä terapeuttisia harjoitteita ko. asiakkaille
- hallitsee TULE-asiakkaiden tutkimisen ja hoitosuunnan alaselkäpotilailla

Content

Johdanto: Kliininen päättely ja moderni TULE viitekehys & nykyevidenssi
Kipufysiologia ja explain pain
Kudoksen paraneminen, sidekudosfysiologia (tendinopatiat) ja harjoittelu: Kuormitusparametrit ja voimaharjoittelu
Lannerankavaivojen epidemiologia, nykyevidenssi sekä käypähoitolinjaukset
Kliininen tutkiminen ja terapiaosaaminen: Lanneranka, neurodynamiikka, neuropatiat ja radikulopatiat, lantio
Kliininen tutkiminen ja terapiaosaaminen: Lonkka
Lannerangan, lantionalueen sekä lonkan terapeuttiset harjoitteet sekä annostelu

Location and time

Etäopetuspäivät:
15.-16.8.2025
Lähiopetuspäivät Rovaniemellä, Rantavitikan kampuksella:
26.-27.9.2025
21.-22.11.2025

Lähiopetuksen sekä etäpäivien lisäksi omaehtoista reflektointia sekä itseopiskelua opettajien antamien materiaalien sekä omavalintaisen materiaalinen käyttö.

Materials

Luomajoki, H. (toim.), Koho, P., Ojala, T., Holopainen, R., Röning, T., Tarnanen, S., Takatalo, J., Kouri JP., Ekström, K. & Mikkonen, J. 2020. Ammattilaisen kipukirja (pain book for professionals). Lahti: VK-Kustannus; Luomajoki H. 2022. Liikkeen ja liikekontrollin häiriöt. 2. Edition ed. Lahti: VK-Kustannus. Luomajoki H. & Sievinen A. 2021. Taltuta kipu - istuvan ihmisen käsikirja. Helsinki: WSOY. Pasanen, K., Haapasalo, H., Halen, P. & Parkkari, J. 2021. Urheiluvammojen -ehkäisy, hoito ja kuntoutus. Lahti: VK-Kustannus. Lisäksi kouluttajan osoittama muu oppimateriaali ja kirjallisuus.


Teaching methods

Etä- ja lähiopetus sekä itsenäinen työskentely Moodle-oppimisalustalla opintojakson oppimistehtäviin liittyen.

Student workload

Opintojakson laajuus on 8 opintopistettä, mikä ajankäytöllisesti (oppijan työtunteina) on noin 213 tuntia.

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty:
Kaikkiin viitekehykseen liittyviin osatekijöihin on otettu kantaa, muodostettu hypoteeseja sekä pohdittu kyseisen tekijän osuutta asiakkaan oirekuvaan. Mahdollisia lisäkysymyksiä asiakaan tarinan tarkentamiseen on esitetty. Mahdollisia fyysisiä löydöksiä sekä hoitolinjauksia on esitetty. Teksti on selkeästi jaoteltu alaotsikoin ja se on helposti ymmärrettävää ja sopii selkeästi kyseiseen asiakastapaukseen.

Hylätty
Esitettyä asiakastapausta ei tunnista tekstistä. Eri osa-alueita on jäänyt käsittelemättä. Teksti on heikosti kirjoitettu eikä punaista lankaa ole tunnistettavissa. Teksti on selkeästi liian lyhyt tai liian pitkä (yli tai alle 40 % pyydetystä).

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty
Kaikkiin viitekehykseen liittyviin osatekijöihin on otettu kantaa, muodostettu hypoteeseja sekä pohdittu kyseisen tekijän osuutta asiakkaan oirekuvaan. Mahdollisia lisäkysymyksiä asiakaan tarinan tarkentamiseen on esitetty. Mahdollisia fyysisiä löydöksiä sekä hoitolinjauksia on esitetty. Teksti on selkeästi jaoteltu alaotsikoin ja se on helposti ymmärrettävää ja sopii selkeästi kyseiseen asiakastapaukseen.

Hylätty
Esitettyä asiakastapausta ei tunnista tekstistä. Eri osa-alueita on jäänyt käsittelemättä. Teksti on heikosti kirjoitettu eikä punaista lankaa ole tunnistettavissa. Teksti on selkeästi liian lyhyt tai liian pitkä (yli tai alle 40 % pyydetystä).

Further information

Opintojakson opettajat ovat
Hannu Luomajoki ja Pasi Lambacka

Opintojakson arvioitava oppimistehtävä:
Esseemuotoinen arvio annetusta asiakastapauksesta seuraten TULE-fysioterapian viitekehystä Mitchellin et al. mukaan. Viitekehys käydään läpi luennoilla ja annetaan ohjeet tehtävän tekemiseen. Laajuus 4–5 sivua sekä 3–5 lähdettä. Tekstikoko 12, riviväli 1.5 Arial.

Go back to top of page