Skip to main content

Remote Work and Virtual Leadership (5cr)

Code: YAMK131-3007

General information


Enrollment
01.10.2025 - 31.10.2025
Registration for introductions has not started yet.
Timing
08.04.2026 - 24.05.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Teaching languages
Seats
15 - 45
Degree programmes
Master School
Teachers
Anne Puro
Eija Jumisko
Course
YAMK131

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opintojakso ajoittuu seitsemän viikon ajalle:
8.4.2026 Zoom-opetus: Johdanto teemaan, keskeiset käsitteet ja teoreettiset näkökulmat
Viikot 1-2 itsenäinen opiskelu: ryhmissä tapahtuva teemaan syventyminen relevanttia lähdetietoa hyödyntämällä
20.4.2026 Zoom-opetus: Ryhmätehtävän ohjaus ja paneelikeskustelun ohjeistus
Viikot 3-6 itsenäinen opiskelu: ryhmätehtävän kirjoittaminen tehtävän tavoitteiden mukaisesti, paneelikeskusteluun valmistautuminen
18.5.2026 Zoom-opetus: Tehtävien esittely ja paneelikeskustelu teemoista, opitun tiedon käytäntöön soveltaminen
Viikko 7: ryhmätyöskentelyn ja oman oppimisen arvioinnin palautus ja opintojakson päättyminen

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kehittää ja johtaa monipaikkaista työtä ja työyhteisöä
- kehittää, johtaa ja motivoida etätyössä toimivia ihmisiä
- vertailla ja hyödyntää erilaisia virtuaalijohtamisen toimintamalleja ja -ympäristöjä onnistuvan palvelutoiminnan mahdollistamiseksi

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: työelämässä toimiminen, eettisyys, kestävä kehitys, oppimaan oppiminen

Content

- Monipaikkaisen työn ja etätyön erityispiirteet
- Monipaikkaisen työn ja työyhteisön kehittäminen ja johtaminen
- Virtuaalijohtamisen toimintamallit – ja ympäristöt

Location and time

8.4.2026 klo 8.30-15.00, Eija Jumisko & Anne Puro, Zoomissa
20.4.2026 klo 15.00-17.00, Eija Jumisko & Anne Puro, Zoomissa
18.5.2026 klo 12.00-16.30, Eija Jumisko & Anne Puro, Zoomissa

Materials

Etätyöhön ja virtuaalijohtamiseen liittyvä kansallinen ja kansainvälinen tutkimuskirjallisuus ja muut tietolähteet.


Teaching methods

Opintojakso toteutuu 8.4.2026- 24.5.2026. Opintojaksolla hyödynnetään Zoom-sovellusta ja opiskellaan verkossa Moodle-oppimisympäristössä.

Opintojakso sisältää itsenäistä & ryhmissä tapahtuvaa opiskelua. Aikataulutettuja tapaamisia verkossa järjestetään kolmena lähipäivänä. Aktiivinen osallistuminen aikataulutettuihin tapaamisiin on tärkeää. Asiantuntija-alustukset, tutkiva oppiminen, oppimistehtävät ja niiden ohjaus sekä aktiivinen keskustelu ja debatti tukevat oppimista ja opintojakson tavoitteiden saavuttamista. Oma ymmärrys aiheesta laajenee, kun kaikki osallistujat tuovat päiviin panoksensa ja jakavat osaamistaan.

Itseohjautuvissa ryhmätöissä opiskelijat määrittelevät itse ryhmänsä työnjaon, tavoitteet ja aikataulut. Opiskelijat etsivät itse relevanttia tietoa eri lähteistä ja muodostavat uusia näkökulmia. Opintojaksoon kuuluu myös toisten tuotosten reflektointia, vertaispalautteen antamista ja saamista sekä oman osaamisen ja oppimisen sekä ryhmässä työskentelyn ja oppimisen arviointia.

Opintojaksolla saa käyttää tekoälyä Arenen keltaisen liikennevalomallin mukaisesti: saa käyttää, pitää kertoa. Lisäksi on noudatettava Lapin ammattikorkeakoulun tekoälyn käyttöön liittyviä muita ohjeistuksia.

Opintojakso arvioidaan opintojaksoon sisältyvien tehtävien pohjalta; kirjallisen tehtävän kokonaisuus (kirjallinen tuotos, paneeli ja debatti) arvioidaan numeraalisesti (0-5), oman oppimisen ja ryhmätyöskentelyn reflektio hyväksytty-täydennettävä asteikolla. Opintojakson arvioinnit kirjataan Peppiin Lapin ammattikorkeakoulun tutkintosäännön mukaisessa aikataulussa

Employer connections

Opintojaksolla on työelämätutkijoiden alustuksia. Opintojakson oppimistehtävät kytkeytyvät työelämän tarpeisiin ja työelämässä vaadittaviin taitoihin. Opiskelijat valitsevat kirjallisen tehtävänsä aiheen oman kiinnostuksensa ja oppimistarpeensa mukaisesti. Oppimistehtävän aiheen valinnan taustalla ovat heidän omat kokemukset työelämässä.

International connections

Opintojaksoon sisältyy vieraskielistä materiaalia. Lisäksi opiskelijan itsenäinen kansainvälisen tutkimuskirjallisuuden ja muiden tietolähteiden haku ja käyttäminen on olennainen osa opintojaksoa.

Completion alternatives

Opintojaksolla on kaksi vaihtoehtoista suoritustapaa:

Voit tehdä opintojakson numeraalisesti arvioitavan tehtävän pareittan tai ryhmässä. Osallistut opintojakson lähipäiviin ym. toimintaan opintojakson toteutussuunnitelman mukaisesti.

Voit tehdä itsenäisesti viiden opintopisteen laajuisen kirjallisen, opettajien laatiman tehtävän, joka vastaa opintojakson sisältöä ja vaatimuksia.

Student workload

Opintojakson opintopistemäärä 5 op = 135 tuntia opiskelua/opiskelija.
Työmääräsi jakautuu keskimäärin seuraavasti:
- opintojaksoon orientoituminen, opintojakson tehtävien valmistelu ja tekeminen itsenäisesti ja ryhmissä , yht. n. 105-115t.
- opintojakson aikataulutettuihin tapaamisiin valmistautuminen ja osallistuminen n. 20-30 t.

Assessment criteria, satisfactory (1)

1-2: Opiskelija
- hankkii, arvioi ja tuottaa etätyöhön ja virtuaalijohtamiseen liittyvää tietoa laaja-alaisesti työelämän asiantuntijuuttaan kehittäen.
- hyödyntää tietolähteitä monipuolisesti.
- kehittää etätyöhön liittyvää virtuaalijohtamista vastuullisesti, eettisesti ja kestävän kehityksen periaattein.
- osallistaa asiantuntijana ryhmän jäseniä ja toimii yhteistoiminnassa henkilöstön ja asiakkaiden kanssa.
- viestii sekä suullisesti että kirjallisesti virtuaalijohtamiseen liittyvissä kysymyksissä.

Assessment criteria, good (3)

3-4: Opiskelija
- hankkii, arvioi ja tuottaa kriittisesti ja laaja-alaisesti etätyöhön ja virtuaalijohtamiseen liittyvää tietoa sekä kehittää työelämän asiantuntijuutta perustellusti.
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä monipuolisesti ja perustellusti.
- kehittää etätyöhön liittyvää virtuaalijohtamista vastuullisesti ja eettisesti eri näkökulmat huomioon ottaen ja kestävän kehityksen periaattein.
- osallistaa asiantuntijuutta yhdistäen ryhmän jäseniä ja toimii yhteistoiminnassa henkilöstön ja asiakkaiden kanssa.
- viestii selkeästi ja perustellusti sekä suullisesti että kirjallisesti virtuaalijohtamiseen liittyvissä kysymyksissä.

Assessment criteria, excellent (5)

5: Opiskelija
- hankkii, arvioi ja tuottaa etätyöhön ja virtuaalijohtamiseen liittyvää tietoa kriittisesti perustellen ja johdonmukaisesti sekä työelämän toimintatapoja kehittäen.
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä kriittisesti ja laaja-alaisesti.
- kehittää etätyöhön liittyvää virtuaalijohtamista tavoitteellisesti, itsenäisesti, vastuullisesti ja eettisesti eri näkökulmia ansiokkaasti huomioon ottaen ja kestävän kehityksen periaattein.
- osallistaa luovasti ja innovatiivisesti ryhmän jäseniä ja toimii yhteistoiminnassa henkilöstön ja asiakkaiden kanssa.
- viestii selkeästi ja taitavan analyyttisesti sekä suullisesti että kirjallisesti virtuaalijohtamiseen liittyvissä kysymyksissä.

Go back to top of page