Skip to main content

Digital Platform Economy (5cr)

Code: YAMK144-3009

General information


Enrollment
01.01.2026 - 15.01.2026
Registration for introductions has not started yet.
Timing
17.01.2026 - 13.03.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Teaching languages
finnish
Seats
15 - 45
Teachers
Aulikki Laitinen-Tolonen
Course
YAMK144

Evaluation scale

H-5

Objective

Opiskelija osaa analysoida, arvioida, johtaa ja kehittää digitaalisten työympäristöjen ja erityisesti alustatalouden tarjoamia mahdollisuuksia organisaation kehittämisessä. Opiskelija osaa digitaalisiin työympäristöihin liittyvät verkostovaikutukset. Opiskelija osaa digitaalisten työympäristöjen ja alustatalouden kehittämisen eri muodot eli arkkitehtuurit.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: työelämässä toimiminen

Content

- Alustatalouden käsitteet ja ulottuvuudet
- Verkostoituminen alustataloudessa, mahdollisuudet ja haasteet
- Alustatalouden kehittämisen eri muodot kansallisesti ja kansainvälisesti

Location and time

Opiskelet opintojakson kokonaan verkossa ja se sisältää aikaan sidottua verkko-opetusta sekä aikataulutettuja oppimistehtäviä.

Verkkokontaktiopetus:
ti 20.1.2026 klo 12:00-16:00
ti 3.3.2026 klo 12:00-16:00

Huom! Aikataulu voi tarkentua lähempänä kontaktikertaa.

Materials

Opintojaksolla käytetään oppimateriaaleina esimerkiksi suomen - ja englanninkielisiä verkkoaineistoja, aiheeseen liittyviä luentoja ja kirjallisia materiaaleja. Opintojakso edellyttää myös omaa tiedonhankintaa. Oppimateriaali ilmoitetaan Moodlessa opintojakson alkaessa.



Lähdemateriaaliesimerkkejä:



Huttunen, H., Seppala, T., Lahteenmaki, I., & Mattila, J. (2019). What Are the Benefits of Data Sharing? Uniting Supply Chain and Platform Economy Perspectives. Uniting Supply Chain and Platform Economy Perspectives. DOI: http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3456914



Kenney, Martin; Rouvinen, Petri; Seppälä, Timo & Zysman, John (2019) Platforms and industrial change. Industry and Innovation, 26:8, pp. 871-879, DOI: 10.1080/13662716.2019.1602514



Mucha, Tomasz & Seppala, Timo (2020): Artificial Intelligence Platforms – A New Research Agenda for Digital Platform Economy. ETLA Working Papers No 76. DOI: http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3532937



Viitanen, Jukka; Paajanen, Reijo; Loikkanen, Valto & Koivistoinen, Aki (2018): Digitaalisen alustatalouden tiekartasto. Valtioneuvoston kanslia, Työ- ja elinkeinoministeriö, Innovaatiorahoituskeskus Business Finland. Helsinki. ISBN: 978-952-457-632-1. https://www.businessfinland.fi/globalassets/julkaisut/alustatalouden_tiekartasto_web_x.pdf



Kääriäinen, J., Pussinen, P., Wallin, A., Valkokari, K., Saari, L., Mölsä, A., Pirttimaa, T., Blomstedt, E., Lusila, H., Poikonen, J., & Ahokas, M. (2021). Alustatalouden esimerkkejä Suomesta. VTT Technical Research Centre of Finland. VTT White Paper https://www.vttresearch.com/sites/default/files/pdf/whitepapers/Keko_SEED_White_paper_suomalaiset%20alustaekosysteemit.pdf


Teaching methods

• Onlinekontaktit/luennot ja itsenäinen tiedonhaku
• videoidut asiantuntijapuheenvuorot Moodlessa
• aktiivinen osallistuminen, yksin ja ryhmässä oppiminen
• sähköiset tietokannat ja oppimisympäristöt (Moodle)

Opintojaksolla aikataulutettuja tapaamisia verkossa:
- ti 20.1.2026 klo 12:00-16:00
- ti 3.3.2026 klo 12:00-16:00
Opiskelijan tulee osallistua em. tapaamisiin ja lisäksi tapaamisten välillä ryhmän työskentelyyn aktiivisesti, sillä ne sisältävät toisten kanssa oppimista, jota tallenne tai itsenäinen työskentely ei voi korvata.

Opintojakso koostuu yksilötehtävistä ja ryhmätehtävistä Moodle-oppimisympäristössä. Opintojaksolla käytetään menetelminä itsenäistä aineistoon ja tietoon perehtymistä, tiedonhakua, oppimista ja vertaisoppimista.

Opintojaksolla hyödynnetään Moodlea ja ryhmän itse valitsemaa audiovisuaalisen esityksen työkalua.

Opintojaksolla hyödynnetään ARENEN liikennevalomallia. Opintojaksolla tekoälyn käyttö on sallittu ja pitää kertoa (keltainen). Audiovisuaalista esitystä, kehitysehdotusta ja kontaktipäivien esityksiä ei saa tehdä tekoälyllä (punainen).

Opintojakson harjoitustehtävät on oltava palautettuna/tehtynä Moodlen alustalla annetun aikataulun mukaisina päivinä.

Opintojakso arvioidaan opintojakson tehtävien perusteella.

Opintosuoritukset arvioidaan kuukauden kuluessa opintojakson päätyttyä.

Employer connections

Opintojaksolla hyödynnetään ryhmätöiden kautta monialaisesti kanssaopiskelijoiden työelämäkokemusta.

Exam schedules

Tutkintosäännön mukaan.
1. uusinta 6.8.2026 mennessä palautettava tehtävät. Tarkemmat ohjeet Moodlessa.
2. uusinta 6.9.2026 mennessä palautettava tehtävät. Tarkemmat ohjeet Moodlessa.

International connections

Opintojaksolla hyödynnetään kansainvälisiä tieteellisiä julkaisuja ja mm. englanninkielisiä videoita.

Completion alternatives

Voit osoittaa opintojaksolla vaaditun osaamisen näyttönä tuottamalla opintojakson opiskelijoille opintojakson tavoitteiden mukaisen EQF7 -tason asiantuntijaluennon ja portfolion. Voit tutustua opintojen hyväksilukuun Opintojen hyväksilukeminen (HOT) - Lapin ammattikorkeakoulu. Sovi asiasta opintojakson opettajan kanssa viimeistään 20.1.2026.

Student workload

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, mikä tarkoittaa noin 135 tunnin kokonaistyömäärää.

Työmääräsi jakautuu keskimäärin seuraavasti:
- verkkokontaktiopetukset (sis. opponoinnin ja vertaisarvioinnin) 10 h
- itsenäisesti tehtävä harjoitustehtävä 35 h
- ryhmässä tehtävä audiovisuaalinen esitys 45 h
- ryhmässä tehtävä kehittämisehdotus 45 h

Assessment criteria, satisfactory (1)

1-2: Opiskelija
- tunnistaa digitaalisten työympäristöjen ja erityisesti alustatalouden tarjoamia mahdollisuuksia organisaation kehittämisessä.
- tunnistaa digitaalisiin työympäristöihin liittyvät verkostovaikutukset.
- tunnistaa digitaalisten työympäristöjen ja alustatalouden kehittämisen eri muodot eli arkkitehtuurit.

Assessment criteria, good (3)

3-4: Opiskelija
- osaa tunnistaa ja hyödyntää digitaalisten työympäristöjen ja erityisesti alustatalouden tarjoamien mahdollisuuksien hyödyntämistä organisaation kehittämisessä.
- osaa itsenäisesti ja yhteistyössä muiden kanssa tunnistaa ja hyödyntää digitaalisiin työympäristöihin liittyviä verkostovaikutuksia.
- osaa tunnistaa ja hyödyntää monipuolisesti digitaalisten työympäristöjen ja alustatalouden eri muotoja.

Assessment criteria, excellent (5)

5: Opiskelija
- osaa itsenäisesti ja luovasti analysoida, kehittää ja johtaa digitaalisten työympäristöjen ja erityisesti alustatalouden tarjoamien mahdollisuuksien hyödyntämistä organisaation kehittämisessä.
- osaa analysoida, kehittää ja johtaa itsenäisesti, luovasti ja yhteistyössä muiden kanssa digitaalisiin työympäristöihin liittyviä verkostovaikutuksia.
- osaa itsenäisesti, luovasti ja monipuolisesti analysoida, kehittää ja johtaa digitaalisten työympäristöjen ja alustatalouden eri muotoja.

Go back to top of page