Skip to main content

Swedish for Nursing and Health Care (5cr)

Code: A700CC51-3002

General information


Enrollment
06.10.2025 - 11.01.2026
Registration for the implementation has begun.
Timing
12.01.2026 - 27.02.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Teaching languages
finnish
Seats
0 - 59
Degree programmes
Nursing, Kemi
Teachers
Raija Lummi
Teacher in charge
Hannele Kauppila
Course
A700CC51

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opintojakson sisältö perustuu teemoihin:

* minä: aiemmat ja nykyiset opintoni ja tuleva työni hoitoalalla sekä vapaa-aika
* työnhaku: kirjallinen ja suullinen prosessi
* kommunikointi suullisesti ja kirjallisesti hoitotyön tilanteissa
* hoitoalan sanastoa hoitotoimenpiteissä
Päämateriaali on enkel svenska -materiaali

Objective

Osaat kommunikoida oman alansa työympäristöissä ja asiakastilanteissa ruotsin kielellä. Osaat kertoa sairaanhoitajan opinnoista, ammatista ja työtehtävistä.
Saavutat ammattikorkeakouluasetuksen (1129/2014 7§) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon.

Content

- Vuorovaikutus: haastattelutilanteet, puhelinkeskustelu, kommunikointi asiakkaan/potilaan sekä hänen läheistensä kanssa
- Itsestä, omista SH-opinnoista ja ammatista kertominen
- Työnhaku
- Kommunikointi hoitotyön tilanteissa
- Raportointi asiakkaan/potilaan tilasta

Location and time

Lukujärjestyksen mukaiset tunnit alkaen kampuksella Kemissä 16.1.2026

Materials

Enkel svenska on päämateriaali



Soveltuvin osin oma ala ja muu opettajan tekemä materiaali Moodlessa.


Teaching methods

Jotta opiskelija saavuttaa annetun tavoitteen ruotsin kielen suullisessa ja kirjallisessa osaamisessa, hän osallistuu mahdollisimman paljon opetustunteihin, joissa on sekä opettaja- että opiskelijakeskeistä kommunikaatiota ryhmä- ja pariharjoituksin.
Kampuksella pidettävät tunnit ja Zoom-opetustunnit ovat suullisen kielitaidon ja uuden oppimisen alusta, kun taas Moodle toimii opiskelijan ruotsin kielen harjoittelualustana etenkin kirjallisessa kommunikaatiossa.

Tavoitteena on, että opiskelija saavuttaa kielitaitolaissa (423/2003) määritellyn ruotsin kielen suullisen ja kirjallisen taidon. Taitotaso B1.2.

Exam schedules

Ensimmäinen tenttikerta Kemissä 11.2.2026, kirjallinen, ja tutkintosäännön mukaisesti 2 uusintaa viimeistään seuraavalla lukukaudella. Suullisen tentit ryhmissä vk 6 Moodlessa ja Zoomissa.

International connections

Ruotsi-yhteys soveltuvin osin.

Student workload

1 op on laskennallisesti 27 tuntia opiskelijan työtä, joten 5 op on 135 t.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Suullisen ruotsin arvioinnissa käytössä on Ruotsin puhumisen taitotasokuvaukset ammattikorkeakouluille (2006) -malli.

Suullinen osaaminen:
T1: Selviydyt tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyt viestimään pääosin ymmärrettävästi, vaikka puheviestintä vaatii ponnisteluja kummaltakin osapuolelta.

T2: Selviydyt tyydyttävästi tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyt välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa.

Hylätty: Opiskelija ei suoriudu tavallisimmista ennakoitavista työelämän yleisistä ja alakohtaisista kielenkäyttötilanteista asianmukaisella tavalla. Tuotos on liian niukkaa ja/tai puheen pääsisällön ymmärtäminen on muille osapuolille vaikeaa tai lähes mahdotonta.
Opiskelija ei saavuta suullisen ruotsin B1.1-tason taitotasoa (Taitotasokuvaukset ammattikorkeakouluille 2006).


Kirjallisen ruotsin arvioinnissa käytössä on Ruotsin kirjoittamisen taitotasokuvaukset ammattikorkeakouluille (2006) -malli.

Kirjallinen osaaminen:
T1: Selviydyt tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaat kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
T2: Selviydyt tyydyttävästi tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaat kirjoittaa yksinkertaista, pääosin yhtenäistä tekstiä.
Kirjallinen viesti välittyy, vaikka tekstissäsi on virheitä ja tekstin ymmärtäminen voi olla osin hankalaa.

Assessment criteria, good (3)

Suullinen osaaminen:
H3: Selviydyt kohtalaisesti tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyt välittämään haluamasi viestin, vaikka epäröinti hidastaa puhettasi ja epätarkkuudet saattavat häiritä viestintää.
H4: Selviydyt hyvin monipuolisissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyt viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan huomioon keskustelukumppanisi. Puheesi on melko sujuvaa, eikä puheviestintä vaadi ponnisteluja kummaltakaan osapuolelta.

Kirjallinen osaaminen:
H3: Selviydyt kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaat kirjoittaa johdonmukaista tekstiä, jossa viesti välittyy. Virheet eivät johda väärinkäsityksiin, vaikka ne voivat häiritä tekstin lukurytmiä.
H4: Selviydyt hyvin monipuolisissa yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaat useimmiten kirjoittaa tilanteeseen sopivalla tavalla.

Assessment criteria, excellent (5)

Suullinen osaaminen:
5: Selviydyt hyvin monipuolisissa ja vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyt viestimään tilanteisiin sopivalla tavalla ja ottamaan luontevasti huomioon keskustelukumppanisi. Puheesi on sujuvaa ja vaivatonta.

Kirjallinen osaaminen:
5:Selviydyt hyvin monipuolisissa ja vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaat kirjoittaa sujuvasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla.

Go back to top of page