Skip to main content

Bio and Circular Economy (10cr)

Code: R604ML114-3003

General information


Enrollment
06.10.2025 - 30.11.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
09.12.2025 - 30.04.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Blended learning
Teaching languages
finnish
Seats
0 - 50
Degree programmes
Degree programme in Forestry
Teachers
Maarit Timonen
Teacher in charge
Maarit Timonen
Course
R604ML114

Evaluation scale

Approved/Rejected

Content scheduling

Aloitustilaisuus eli kickoff joulukuussa 2025 verkossa/kampuksella.

1.vaihe TIEDONHAKU
2.vaihe INNOVOINTI
3.vaihe KANNATTAVUUDEN ARVIOINTI
4.vaihe TUOTTEISTAMINEN ja tulosten julkistaminen

Projektityön tuloksien esittely loppuseminaarissa ohjeistuksen mukaan huhtikuussa 2026 verkossa.

Jokaisessa vaiheessa tarjolla asiantuntijaluento alustuksena teemasta sekä MOODLE-materiaali että väliohjaus verkossa.

Objective

Opiskelija
- Tietää biotalouden materiaali- ja energiavirtojen kierron periaatteet
- Ymmärtää bio- ja kiertotalouden merkityksen Suomelle
- Tietää bio- ja kiertotalouden poliittisen ohjauksen tavoitteet
- Osaa analysoida bio- ja kiertotalouden materiaali- ja energiavirtoja (harjoitustyö)

Content

Bio- ja kiertotalouden määrittely
Biotalouteen kuuluvat toimialat
Biotalouden poliittinen ohjaus
Biotalouden ekologiset, taloudelliset ja sosiaaliset merkitykset
Bio- ja kiertotalouden analyysit: materiaali- ja energiavirrat (harjoitustyö)

Location and time

Työelämätoimeksiantona teoriaa soveltava projektityö yrityksiltä.
Toteutus joulukuu 2025- huhtikuu 2026 verkossa.
Moodle-oppimisympäristö opintomateriaaleille ja Teams-verkkoluokka asiantuntijoiden alustusluennoille.

Opintojakson ja ryhmätyöskentelyn aloitustilaisuus, kick-off, tapahtuu joulukuun alussa 2025 Lapin AMK:n kampuksella ja verkossa. Tilaisuudesta erillinen kutsu kurssille ilmoittautuneille ryhmille myöhemmin.

Alustukset toimeksiannon teemoihin ja eri vaiheisiin sekä väliohjaukset ryhmille verkossa tammi-huhtikuussa 2026 toimeksiantajilta.

Loppuseminaari verkossa huhtikuussa 2026, jossa ryhmät esittelevät työnsä tuomaristolle ja muille osallistujille kuten Leijonan luola -konseptissa.

Materials

Yksilöosuus suoritetaan moodletyötilassa olevilla yksilötehtävillä, jotka varmistavat jokaisen opiskelijan perehtyneisyyden aiheeseen ja ovat henkilökohtaisen arvioinnin lähtökohta. Opintojaksoon kuuluvan harjoitustyön toimeksianto tulee yrityksiltä, ja harjoitustyö tehdään ryhmätyönä, joka myöskin arvioidaan.



Materiaali löytyy Moodlesta. Lisäksi opiskelija voi käyttää muutakin soveltuvaa materiaalia.



Opintojaksolla ei ole erillistä tenttiä, vaan ryhmätyö, johon ryhmän jäsenet tuottavat yhdessä materiaalia ja ratkovat toimeksiantona ongelmaa/ongelmia.


Teaching methods

Opintojakson toimeksiantajina ovat Metsä Fibre ja muut metsäalan toimijat. Parhaat ryhmätyöt arvioi ja palkitsee tuomaristo eli toimeksiantajat.

Opiskelumateriaali on Moodlessa ja asiantuntija-alustukset sekä toimeksiannon väliohjaukset verkossa. Lisäksi ryhmätyöskentely työelämästä tulleen toimeksiannon ratkaisemiseksi.

Kurssi on pitkäkestoinen tapahtuma, jossa tiimit luovat ratkaisuja tai ideoita tiettyihin haasteisiin lyhyessä ajassa, usein kilpailullisessa ja rennossa ilmapiirissä.

Tiimityö: Osallistujat työskentelevät ryhmissä ratkaistakseen annettuja ongelmia.
Aikarajoitus: Haasteet on ratkaistava määräajassa.
Ongelmanratkaisu: Pääpaino on ideoiden ja ratkaisujen luomisessa ennalta määrättyihin haasteisiin.
Verkostoituminen: Toimeksianto tarjoaa mahdollisuuden verkostoitua muiden osallistujien kanssa.

Employer connections

Yhteistyö erilaisten luonnonvara-alan yritysten (kuten Metsä Fibre, Pölkky, Tervolan Saha), yhteisöjen (MHY, LUKE) sekä KIRSI-hankkeen kanssa.

International connections

Opiskelijoille on eduksi hyödyntää tehtävässä myös kansainvälistä tutkimusta, tuotekehitystä ja testattua tietoa.

Student workload

10*27h= 270h jokaiselta opiskelijalta opiskelijatyötä, joka edistää ryhmän tavoitteita ja toimeksiannon ratkaisua.

Koostuu alustusluennoista, väliohjauksista, itsenäisesti ja ryhmässä tapahtuvasta työskentelystä, Moodlesta löytyvästä opintomateriaalista ja sen läpikäymisestä sekä toimeksiantoraportin kirjoittamisesta ja tulosten esittelystä loppuseminaarissa tuomaristolle ja muille kilpailijoille/kurssilaisille.

Assessment criteria, approved/failed

Kiertotalouden hyväksytyt harjoitustehtävät moodlessa, jotka tehdään samaan aikaan ryhmätyöskentelyn kanssa (yksilöosuus). Arviointi hyväksytty/hylätty.
Ryhmätyön projektiraportti (ryhmäosuus). Arviointi hyväksytty/hylätty.

Molemmat osiot on suoritettava hyväksytysti.

Assessment criteria, satisfactory (1)

1-2
Opiskelija tuntee biotalouden materiaali- ja energiavirtojen kierron periaatteita, ymmärtää bio- ja kiertotalouden merkitystä Suomelle, tuntee bio- ja kiertotalouden poliittisen ohjauksen tavoitteita ja bio- ja kiertotalouden materiaali- ja energiavirtoja.

Assessment criteria, good (3)

3-4
Opiskelija osaa etsiä tietoa biotalouden materiaali- ja energiavirtojen kierrosta, ymmärtää bio- ja kiertotalouden merkityksen Suomelle, tuntee bio- ja kiertotalouden poliittisen ohjauksen tavoitteet ja osaa analysoida bio- ja kiertotalouden materiaali- ja energiavirtoja.

Assessment criteria, excellent (5)

5
Opiskelija osaa etsiä ja soveltaa tietoa biotalouden materiaali- ja energiavirtojen kierrosta, ymmärtää laaja-alaisesti bio- ja kiertotalouden merkityksen Suomelle, osaa raportoida ja arvioida kattavasti bio- ja kiertotalouden poliittisen ohjauksen tavoitteita ja analysoida bio- ja kiertotalouden materiaali- ja energiavirtoja. Opiskelija osaa käyttää lähteitä kiitettävästi ja kriittisesti.

Further information

Kyseessä on innovointikilpailu yritysten antaman toimeksiannon mukaisesti.
Parhaat palkitaan.

Go back to top of page