Skip to main content

Data Structures and Algorithms (5cr)

Code: R504TL306-3001

General information


Enrollment
02.12.2026 - 31.12.2026
Registration for introductions has not started yet.
Timing
01.01.2027 - 30.05.2027
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Teaching languages
finnish
Degree programmes
Degree Programme in Information and Communication Technology
Teachers
Juha Petäjäjärvi
Teacher in charge
Juha Petäjäjärvi
Course
R504TL306

Evaluation scale

H-5

Objective

Tunnet tärkeimmät tietorakenteet ja algoritmit.
Osaat soveltaa algoritmeja toteutuksen vaatimalla tavalla.
Osaat perusasiat algoritmien käytöstä ohjelmoinnissa.
Osaat käyttää ja valita sopivan tietorakenteen toteuttamaan haluttuja toiminnallisuuksia.
Ymmärrät tehokkaan ja tehottoman tietorakenteen erot ja niiden merkityksen laadukkaiden ohjelmistoratkaisujen suunnittelussa ja toteutuksessa.

Content

Algoritmien perusteet ja niiden ohjelmointi
Tietorakenteet (taulukot, linkitetyt listat, pinot, jonot, graafit ja binääripuut)
Algoritmien ja tietorakenteiden tehokkuuden arviointi

Assessment criteria, satisfactory (1)

Osaat algoritmien perusperiaatteet ja käyttää niitä yksinkertaisissa tietorakenteissa.
Ymmärrät algoritmien tehokkuuteen liittyvän problematiikan

Assessment criteria, good (3)

Osaat algoritmien perusperiaatteet.
Osaat soveltaa sopivaa algoritmia tilanteeseen ja tietorakenteeseen parhaiten soveltuvalla tavalla.
Koodi on selkeää ja helposti uudelleen käytettävää.
Ymmärrät algoritmien tehokkuuteen liittyvän problematiikan.

Assessment criteria, excellent (5)

Osaat tietorakenteiden ja algoritmien perusperiaatteet sekä soveltaa niitä tilanteeseen soveltuvalla tavalla. Hyödynnänt myös monimutkaisten tietorakenteiden tuomia mahdollisuuksia suorituskykyisen koodin tuottamiseen.
Koodi on viimeisteltyä ja virhetilanteet huomioitu asianmukaisella tavalla.

Qualifications

Ennen opintojakson suorittamista sinulla tulee olla perustaidot ohjelmoinnissa (esim. Python).

Go back to top of page