Documentation in Social Services Work (5cr)
Code: K701S011-3006
General information
- Enrollment
- 04.07.2026 - 02.08.2026
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 24.08.2026 - 25.10.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Virtual portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Teaching languages
- finnish
- Seats
- 0 - 40
- Degree programmes
- Bachelor of Social Services
- Teachers
- Riikka Korhola
- Course
- K701S011
Evaluation scale
H-5
                    
Objective
Student
• know the documentation legislation, rights and obligations
• understands documentation as work practice in the social services and knows how to document and use documentation tools and databases
• identify and develop own professional method of documentation.
                    
Content
•	dokumentoinnin ja kirjaamisen lainsäädäntö, etiikka ja oikeusturva
•	tietosuojakysymykset dokumentoinnin yhteydessä; asiakkaan ja työntekijän oikeusturva
•	laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä, sosiaalihuollon asiakastietolaki
•	erilaiset asiakirjatyypit
•	dokumentointi asiakastyön välineenä ja kuvaajana
•	määrämuotoinen kirjaaminen
•	asiakkaan rooli ja osallisuus dokumentoinnissa
                    
Assessment criteria, satisfactory (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija 
- muistaa dokumentoinnin lainsäädäntöperustan sekä sen liittymäkohdat ammatilliseen tietoperustaan
- osaa kuvata dokumentoinnin merkityksen osana ammatillista toimintaa
- muistaa sosiaalialalla käytettäviä eri asiakirjatyyppejä
- ymmärtää dokumentoinnin roolin sosiaalialan työssä
- osaa kuvata asiakkaan osallisuutta osana dokumentointia.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- osaa perustella dokumentointia lainsäädännön avulla ja antaa esimerkkejä siihen liittyvästä ammatillisesta tietoperustasta
- osaa selittää dokumentoinnin merkityksen osana ammatillista toimintaa
- tietää eri asiakirjatyyppien välisiä eroja ja ominaispiirteitä dokumentaatiossa
- ymmärtää dokumentoinnin roolin sosiaalialan työssä osana asiakkaan ja työntekijän oikeusturvaa
- ymmärtää asiakkaan osallisuuden osana dokumentointia.
                    
Assessment criteria, good (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- osaa tehdä johtopäätöksiä dokumentoinnista sitä ohjaavan lainsäädännön ja siihen liittyvän ammatillisen tietoperustan avulla
- osaa soveltaa dokumentointia osana ammatillista toimintaansa
- osaa hyödyntää sosiaalialalla käytössä olevia eri asiakirjatyyppejä ammatillisin periaattein
- osaa soveltaa dokumentointia sosiaalialan työssä osana asiakkaan ja työntekijän oikeusturvaa
- antaa esimerkkejä osallisuutta vahvistavista keinoista dokumentoinnin työkäytänteissä.
Hyvä (4):
Opiskelija
- jäsentää ja osaa analysoida ammatillista toimintaa dokumentointia ohjaavan lainsäädännön ja siihen liittyvää ammatillisen tietoperustan avulla 
- osaa analysoida dokumentoinnin merkitystä ammatillisessa toiminnassa
- osaa vertailla sosiaalialalla käytössä olevia eri asiakirjatyyppejä ammatillisista periaatteista käsin
- osaa soveltaa dokumentointiin liittyvää tietoperustaa omassa ammatillisessa asiakastyöhön sisältyvässä kirjoittamisessaan
- osaa analysoida dokumentoinnin roolia sosiaalialan työssä osana asiakkaan ja työntekijän oikeusturvaa
- osaa tukea asiakkaan osallisuutta osana dokumentoinnin työkäytänteitä.
                    
Assessment criteria, excellent (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija 
- osaa soveltaa dokumentointia ohjaavaa lainsäädäntöä ja siihen liittyvää ammatillista tietoperustaa
- osaa arvioida dokumentoinnin merkitystä ammatillisessa toiminnassa
- osaa tehdä perusteltuja dokumentointitapaan liittyviä valintapäätöksiä asiakirjatyyppien erojen ja lainsäädännön pohjalta sekä suunnitella ja kehittää omaa kirjoittamis- ja dokumentointitapaansa asiakastyössä
- osaa arvioida dokumentoinnin roolia  ja toteutumista sosiaalialan työssä osana asiakkaan ja työntekijän oikeusturvaa
- osaa antaa kehittämisehdotuksia asiakkaan osallisuuden tukemiseksi osana dokumentoinnin työkäytänteitä.
                    
