World Art (4 cr)
Code: UYLE0315V24-3002
General information
- Enrollment
- 03.12.2024 - 19.03.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 26.03.2025 - 22.05.2025
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 4 cr
- Local portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- TTK perustoiminta
- Campus
- Yliopisto, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 20
Evaluation scale
H-5
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa erilaisia esteettisiä näkemyksiä eri kulttuureissa
- tunnistaa toiseuden tulkitessaan itselleen vieraiden kulttuurien tuotteita
- ymmärtää kulttuurin menneisyyden osana nykyisyyttä
Execution methods
Esseet, luennot, luentosarjat, opintomatkat, seminaarit
Content
Opiskelija tutustuu Euroopan ulkopuoliseen taiteeseen.
Location and time
Opetusajat
26.3.2025 klo 13-16 kurssin rakenne ja yhteisestä sisällöstä sopiminen, pienryhmätyöskentelyn aloitus
3.4. klo 13-16 pienryhmätyöskentelyä “Tsuta no hosomichi”
4.4. klo 13-16 luento ja esitelmien sisältöjen ja aikataulujen sopiminen
14.4. klo 13-16 Sakura-picnic, learning about tea ceremony and calligraphy
15.4. klo 13-15 calligraphy continues – sharing Japanese experiences
16.4. klo 13-16 esitelmiä (alustava)
17.4. klo 14-16 Rovaniemen taidemuseo, Reidar Särestöniemi
22.4. klo 11-13 Japan class / Zoom -yhteys japanilaiseen yliopistoon (Kwansei Gakuin University) luokkahuoneesta käsin
23.4. klo 13-16 esitelmiä
24.4. klo 13-16 esitelmiä
Materials
Weisberg, Gabriel P., von Bonsdorff, Anna-Maria & Selkokari, Hanne (2016) Japanomania pohjoismaisessa taiteessa 1875-1918
Honour, Hugh & Fleming, John (1997 tai uudempi) Maailman taiteen historia (luvut 6, 8, 12, 16 ja 18)
Stanley-Baker, Joan (1984) Japanese Art
Teaching methods
Työskentelymuodot: työpajat, pienryhmätyöskentely, taidemuseovierailu, luennot, seminaarit. Kurssi toteutetaan lähiopetuksena.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Hylätty
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Assessment criteria, good (3)
Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.
Assessment criteria, excellent (5)
Erinomainen (5)
Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.
Further information
Suoritus: osallistuminen kontaktiopetukseen, esitelmä ja kirjoitelma. / Kurssisuoritus: aktiivinen läsnäolo kontaktiopetuksessa. Esitelmä kuvaesityksineen (noin 20 min.) ja siihen liittyvä kirjoitelma (3-4 sivua + kansilehti + lähteet).
Huom. erityisesti läsnäolo tiistaina 20.5. klo 11-13: Kuva-analyysi ja luento yhteistyössä japanilaisen yliopiston kanssa.