Field Course in Tourism Research (5 cr)
Code: YMAT0311V24-3003
General information
- Enrollment
- 01.04.2025 - 31.05.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.06.2025 - 31.08.2025
- Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Faculty of Social Sciences
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 1 - 500
- Degree programmes
- Toursim
- Teachers
- Kaarina Tervo-Kankare
- Outi Rantala
- Teacher in charge
- Kaarina Tervo-Kankare
- Course
- YMAT0311V24
Evaluation scale
H-5
Objective
Opintojakson tavoitteena on harjaannuttaa tutkijuuteen, asiantuntijatyöhön ja matkailukehittämiseen kenttätyön kautta.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa pohjoisen kontekstin merkityksen matkailun tutkimuksessa ja kehittämisessä
- nimetä matkailun kehittämiseen liittyviä verkostoja
- arvioida matkailustrategioita ja kehittämissuunnitelmia tutkimustietoa hyödyntäen
- soveltaa matkailututkimuksen kenttätyömentelmiä
- nimetä tutkijuuteen ja asiantuntijatyöhön liittyviä eettisiä näkökulmia.
Execution methods
Opetusprofiili: LÄHI.
Kenttätyöskentely sekä itsenäinen työskentely ennakkomateriaalin parissa ja kehittämissuunnitelman laatimiseksi.
Accomplishment methods
Ennakkomateriaalin reflektointi, osallistuminen kenttätyöskentelyyn ja kenttätyöskentelyyn pohjautuva kehittämissuunnitelma.
Content
Empiirisen kenttätyön toteuttaminen, kenttätyöskentelyn menetelmät, kehittämissuunnitelmat, arktisen matkailun toimintaedellytykset, tutkimusetiikka.
Location and time
Ideapaperin palautus viim. 4.6.2025.
Kohdeanalyysin palautus viim. 18.6.2025.
Kehittämissuunnitelman palautus viim. 15.8.2025.
Materials
• Huijbens, E. & Jóhannesson, G.T. (2019). Tending to destinations: Conceptualising tourism’s transformative capacities. Tourist Studies, 19(3), 279–294.
• Rantala, O., García-Rosell, J.-C., Haanpää, M., Haapakoski, A.-E., Hakkarainen, M., Höckert, E., Jutila, S., Lüthje, M., Nousiainen, M., & Veijola, S. (2024). Kriittinen yhteiskuntatieteellinen matkailututkimus Suomessa. Matkailututkimus, 20(1), 48–74. https://doi.org/10.33351/mt.144364
• Veijola, S. toim. (2023). Matkailunkestävä Suomi? — Vastuullinen suunnittelu kulttuuri- ja luontoympäristöissä. SKS. (soveltuvin osin)
Muu kurssin alussa ilmoitettava materiaali. Kurssin ohjeet ja materiaalit ovat saatavilla kurssin Moodle-työtilassa.
Teaching methods
Itsenäisesti tehtävä kurssisuoritus, joka koostuu oman idean työstämisestä (10h), kohdeanalyysista (30h) ja aineistonkeruusta kenttätyöskentelymenetelmin (50h) sekä edellä mainittujen pohjalta laadittavasta kehittämissuunnitelmasta (45h).
Assessment criteria, satisfactory (1)
Hylätty (0): Opiskelija ei tunnista kenttätyöskentelyyn ja matkailukehittämiseen liittyviä keskeisiä osa-alueita. Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä (1): Opiskelija tunnistaa kenttätyöskentelyyn ja matkailukehittämiseen liittyviä keskeisiä osa-alueita. Suoritus on kuitenkin suppea tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Siinä tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti.
Tyydyttävä (2): Opiskelija osaa nimetä yhteyksiä matkailukehittämisen eri osa-alueiden välillä, ja kenttätyöskentelyn ja kehittämissuunnitelman laatimisen välillä. Suoritus on kuitenkin pintapuolinen ja siinä käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Assessment criteria, good (3)
Hyvä (3): Opiskelija ymmärtää kenttätyöskentelyyn ja matkailukehittämiseen liittyviä keskeisiä osa-alueita ja niiden välisiä yhteyksiä. Opiskelija soveltaa tätä tietoa kenttätyöskentelyn aikana nousseisiin tai muutoin ajankohtaisiin kysymyksiin.
Kiitettävä (4): Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut matkailukehittämisestä kenttätyöskentelyn avulla kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita.
Assessment criteria, excellent (5)
Erinomainen (5): Suorituksessa hahmotetaan matkailukehittämisen laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa kenttätyöskentelyn avulla, tai sijoittaa eri konteksteihin. Opiskelija osoittaa työssään itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa.
Further information
Kurssipalautetta voi antaa kurssin Moodle-työtilassa. Sitä hyödynnetään kurssin kehittämisessä.