Theory and Practice in Adventure Education (2cr)
Code: LAER2406V24-3002
General information
- Enrollment
- 03.12.2025 - 26.02.2026
- Registration for the implementation has begun.
- Timing
- 09.03.2026 - 17.04.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 2 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Teaching languages
- finnish
- Seats
- 0 - 30
- Degree programmes
- Class Teacher Education
- Teachers
- Ulla Kemi
- Course
- LAER2406V24
Evaluation scale
H-5
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee seikkailukasvatuksen historiaa sekä seikkailukasvatukseen liittyviä keskeisiä teoreettisia käsitteitä
- osaa selittää seikkailukasvatuksen moninaisen merkityksen oppimisen ja hyvinvoinnin kannalta
- osaa määritellä seikkailukasvatuksen keskeiset tavoitteet pedagogisen toiminnan näkökulmasta ja arvioida tavoitteiden saavuttamista
- tuntee erilaisia seikkailukasvatuksen tutkimussuuntauksia
- tietää ryhmän hallintaan ja turvallisuuteen liittyvät keskeiset asiat
- osaa soveltaa seikkailukasvatuksen teoreettisia näkökulmia käytäntöön
Execution methods
- Luento-opetus 12 h
- Ryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely ja harjoittelu 37 h (sisältää seikkailukasvatusaktiviteetin suunnittelun ja toteutuksen)
- Ryhmätentti tai raportin/esseen kirjoittaminen 4 h
Accomplishment methods
Opintojakson suoritus sisältää aktiivista osallistumista luento-opetukseen, luentoihin liittyvien tehtävien suorittamista, seikkailukasvatusaktiviteetin suunnittelun ja toteutuksen sekä ryhmätenttiin osallistumisen tai arvioitavan raportin/esseen kirjoittamisen.
Content
- Seikkailukasvatuksen teoreettiset lähtökohdat, kansallinen ja kansainvälinen tutkimus ja käytännöt
- Seikkailukasvatuksen sovellukset koulussa ja koulun ulkopuolella
- Seikkailukasvatuksen arviointi
- Ryhmän vuorovaikutus, ryhmän hallinta ja ulkona liikkumisen turvallisuustekijät
Location and time
Aikataulut täydentyvät harjoituksilla, jotka lisätään Peppiin alkusyksyllä 2025.
Materials
- Seppo J.A. Karppinen & Latomaa. T. (2007). Seikkaillen elämyksiä I. Seikkailukasvatuksen teoriaa ja sovelluksia.
- Seppo J.A. Karppinen & Latomaa. T. (2010). Seikkaillen elämyksiä II. Elämyksen käsitehistoriaa ja käytäntöä.
- Seppo J.A. Karppinen & Latomaa. T. (2015). Seikkaillen elämyksiä III Suomalainen seikkailupedagogiikka.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Hylätty 0:
Arvosanan 1 kriteerit eivät täyty ja opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita.
Välttävä 1:
Tehtävän suoritus vastaa tehtävänantoa vain joiltakin osin. Seikkailukasvatuksen teoreettinen tuntemus on heikkoa ja sen soveltaminen on suppeaa. Perustelut puuttuvat ja sisältö on kirjallisuuden suoraa kopiointia. Käsitteiden käyttö on horjuvaa ja käytössä on vain yksittäisiä näkökulmaan sopivia käsitteitä. Kirjallisuuden ymmärtämisessä ja käytössä on puutteita. Tekijän/tekijöiden oma pohdinta puuttuu. Työ on heikosti jäsennelty. Suoritus on viimeistelemätön ja sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Tyydyttävä 2:
Tehtävän suoritus vastaa tehtävänantoa heikosti. Seikkailukasvatuksen teoreettinen tuntemus on ymmärretty kohtalaisesti ja sitä on sovellettu, mutta näkökulma on suppea. Sisällytetyt tehtävät ovat sattumanvaraisia eivätkä ne sellaisenaan täysin sovellu käytettäväksi seikkailukasvatukseen esimerkiksi sisältöjen, toimintatapojen tai ajankäytön suhteen. Kirjallisuudesta ja kurssin sisällöistä on poimittu yksittäisiä ja pinnallisia käsitteitä. Tekijän/tekijöiden omaa pohdintaa ei juurikaan ole. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä. Teksti on pääosin selkeää, mutta kirjoitusvirheitä on jonkin verran.
Assessment criteria, good (3)
Hyvä 3:
Tehtävän suoritus vastaa tehtävänantoa. Seikkailukasvatuksen teoreettinen tuntemus on ymmärretty hyvin ja sitä on sovellettu eri näkökulmista. Sisällytetyt tehtävät sopivat seikkailukasvatukseen, mutta ne ovat melko yksipuolisia. Valitut ratkaisut on perusteltu ylimalkaisesti. Kirjallisuudesta ja kurssin sisällöistä poimittuja käsitteitä ja omia ajatuksia on yhdistelty toisiinsa. Tekijä pohtii / tekijät pohtivat omaa osaamistaan ja omia kehittymiskohteitaan. Suoritus on viimeistelty ja sujuva eikä siinä juurikaan ole asiavirheitä.
Kiitettävä 4:
Tehtävän suoritus vastaa tehtävänantoa kattavasti. Seikkailukasvatuksen teoreettinen tuntemus on laaja-alaista ja sitä on sovellettu uutta luovalla tavalla. Sisällytetyt tehtävät sopivat seikkailukasvatukseen. Yhtymäkohdat kirjallisuuteen sekä kurssin sisältöihin on osoitettu. Käsitteet on perusteltu vakuuttavasti kirjallisuuden avulla. Tekijä pohtii / tekijät pohtivat omaa osaamistaan ja omia kehittymiskohteitaan syvällisesti. Tehtävän suoritus on viimeistelty, sujuva, johdonmukainen ja virheetön.
Assessment criteria, excellent (5)
Erinomainen 5:
Tehtävän suoritus vastaa tehtävänantoa kattavasti. Seikkailukasvatuksen teoreettinen tuntemus on laaja-alaista ja kriittistä. Teoriaa on sovellettu uutta luovalla, rakentavalla ja osallistavalla tavalla. Valitut toimintatavat ovat uniikkeja ja osuvia. Esitetyt oivaltavat toimintatavat on perusteltu vakuuttavasti kirjallisuuden ja kurssilla käsiteltyjen sisältöjen avulla. Käsitteet on valittu asiantuntevasti ja niitä on käytetty asianmukaisesti pohdintaan ja tulkintaan. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua tekijän/tekijöiden omaa ajattelua sekä kriittistä oman osaamisen ja omien kehityskohteiden pohdintaa. Suoritus on viimeistelty, erittäin sujuva, johdonmukainen ja virheetön.
Further information
Opintojaksopalaute kerätään luento-osuuden lopussa Spark-palautejärjestelmän kautta. Saatuun palautteeseen annetaan vastapalaute koko ryhmälle.