Skip to main content

Harmony studies and arrangement (3cr)

Code: LAER1028V24-3002

General information


Enrollment
12.08.2025 - 31.08.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2025 - 31.12.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Yliopisto, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi
Teaching languages
finnish
Teachers
Vesa Tuisku
Lenita Hietanen
Course
LAER1028V24

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- Nuotinlukemisen ja -kirjoittamisen g- ja f-avaimella
- Sointujen muodostamisen periaatteet
- Ymmärtää duuri- ja mollisävelasteikkojen rakentumisen
- Melodian soinnuttamisen periaatteita
- Laatia perusopetukseen tarkoituksenmukaisia kuoro- ja soitinsovituksia

Execution methods

Ryhmäopetus 30h. Ohjattu itsenäinen yksilöllinen ja yhteisöllinen työskentely 51h

Accomplishment methods

Aktiivinen osallistuminen oppitunneilla.
Harjoitusten ja tehtävien suorittaminen hyväksytysti.

Content

- Nuotinlukemisen ja -kirjoittamisen harjoituksia g- ja f-avaimella
- Sointujen muodostamisen harjoituksia
- Duuri- ja molliasteikkojen muodostamisen harjoituksia
- Melodian soinnuttamisen harjoituksia
- Kuoro- ja soitinsovituksien laatimista

Materials

Oppitunneilla jaettava materiaali.


Assessment criteria, satisfactory (1)

0 Hylätty

1 Välttävä
Opiskelijan osallistuminen oppitunneilla on vähäistä. Opinnäytteet ovat huolimattomasti laadittuja ja niissä on merkittäviä puutteita tai runsaasti virheitä. Opinnäytteissä ainoastaan toistetaan joitakin muistamiseen tai ulkoa opetteluun pohjautuvia seikkoja. Musiikinopettamisen edellyttämät musiikilliset tiedot ja taidot sekä pedagoginen osaaminen ovat selkeästi puutteellisia, ja edellyttävät vielä paljon perehtymistä ja harjoittelua.

2 Tyydyttävä
Opiskelija osallistuu oppitunneilla jonkin verran. Opinnäytteet ovat kohtalaisen huolella laadittuja, mutta pintapuolisia ja ne voivat sisältää puutteita tai jonkin verran virheitä. Opinnäytetyöt sisältävät omia näkemyksiä, mutta niiden perustelu on hataraa tai niitä ei ole perusteltu ollenkaan. Opiskelija osoittaa omaksuneensa opiskeltavia asioita jonkin verran ja hänelle näyttää muodostuneen alustava ymmärrys opiskeltavasta aihealueesta. Musiikinopettamisen edellyttämät musiikilliset tiedot ja taidot sekä pedagoginen osaaminen ovat suppeita ja edellyttävät vielä lisää perehtymistä ja harjoittelua.

Assessment criteria, good (3)

3 Hyvä
Opiskelija osoittaa olevansa motivoitunut aihealueen opiskelemiseen ja osallistuu oppitunneilla aktiivisesti. Opinnäytteet ovat havainnollisia ja selkeitä. Opinnäytteissä on huolellisesti perusteltuja omia näkemyksiä. Opiskelija osoittaa omaksuneensa opiskeltavat asiat hyvin ja olevansa kiinnostunut kehittämään osaamistaan. Opiskelija osoittaa monipuolisia musiikinopettamisen edellyttämiä tietoja ja taitoja (esim. musiikin hahmottaminen opintojakson eri sisältöalueiden näkökulmasta, eri instrumenttien tuntemus, pedagogiikka). Opiskelija osoittaa osaavansa soveltaa oppimaansa uusiin yhteyksiin ja jonkin verran kykyä analysoida musiikillista toimintaa ja tietoa. Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä musiikkiteknologian mahdollisuuksia opetuksen monipuolistamisessa.

4 Kiitettävä
Opiskelija osoittaa jatkuvasti olevansa motivoitunut aihealueen opiskelemiseen ja osallistuu säännöllisesti toimintaan, yksilönä ja yhteisössä. Opinnäytteet ovat havainnollisia ja selkeitä. Opinnäytteet sisältävät huolellisesti perusteltuja omia näkökulmia sekä kriittistä pohdintaa. Opiskelija osoittaa omaksuneensa opiskeltavat asiat hyvin ja olevansa kiinnostunut kehittämään osaamistaan. Opiskelija osoittaa osaavansa soveltaa oppimaansa uusiin yhteyksiin.

Opiskelija osoittaa monipuolisia musiikinopettamisen edellyttämiä tietoja ja taitoja (esim. musiikin hahmottaminen opintojakson eri sisältöalueiden näkökulmasta, eri instrumenttien tuntemus, pedagogiikka). Hän osoittaa osaavansa soveltaa musiikkiteknologian mahdollisuuksia omassa toiminnassaan ja opetuksen monipuolistamisessa.

Assessment criteria, excellent (5)

5 Erinomainen
Opiskelija on erittäin motivoitunut aihealueen opiskelemiseen ja osallistuu oppitunneilla erittäin aktiivisesti ja yhteisöllisesti rakentavasti kaikkeen toimintaan. Opinnäytteet ovat havainnollisia ja selkeitä sekä sisällöllisesti laaja-alaisia. Opinnäytteet sisältävät huolellisesti perusteltuja omia näkökulmia, kriittistä ja luovaa pohdintaa, sekä kykyä ymmärtää laajoja asiakokonaisuuksia. Opiskelija osoittaa omaksuneensa opiskeltavat asiat hyvin ja olevansa kiinnostunut kehittämään osaamistaan. Opiskelija osoittaa osaavansa soveltaa oppimaansa uusiin yhteyksiin. Opiskelija osoittaa tutkivan opettajan analyyttista ja arvioivaa, mutta myös uutta luovaa otetta.

Opiskelija osoittaa monipuolisia musiikinopettamisen edellyttämiä tietoja ja taitoja (esim. musiikin hahmottaminen opintojakson eri sisältöalueiden näkökulmasta, eri instrumenttien ja musiikin tyylilajien tuntemus, pedagogiikka). Hän osoittaa osaavansa soveltaa, analysoida ja arvioida musiikkiteknologian mahdollisuuksia luovasti omassa toiminnassaan ja opetuksen monipuolistamisessa.

Go back to top of page