Social Work with Disabled People (5 cr)
Code: SSOS1329LV24-3002
General information
- Enrollment
- 12.08.2025 - 30.09.2025
- Registration for introductions has not started yet. Registration starts :startDate
- Timing
- 01.08.2025 - 28.02.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Faculty of Social Sciences
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 1 - 70
- Degree programmes
- Social Work
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Tiiviistä aikataulutettua osallistumista edellyttävä osuus ajoittuu opintojakson ensimmäiselle kuukaudelle.
Opiskelija esittäytyy ja valitsee ryhmänsä sekä ja ryhmä organisoi vastuujakonsa Moodlen avauduttua 6.10. ja viimeistään 13.10.
Esseen työstämisen voi ajoittaa rinnan ryhmätyöosuuden kanssa tai sen jälkeen.
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa vammaisuuden historiallisen ulottuvuuden ja ajankohtaisen tilanteen
- hahmottaa erilaiset tavat käsitteellistää vammaisuutta sekä niiden seuraukset toimijuudelle
- tiedostaa vammaissosiaalityön yhteiskunnallisen aseman
- soveltaa sosiaalityön eettisiä periaatteita vammaissosiaalityössä
- jäsentää vammaissosiaalityössä tarvittavaa asiantuntijuutta.
Execution methods
Opetusprofiili: ETÄ 1.
Opintojakso toteutetaan verkkokurssina Moodle-oppimisympäristössä. Opintojakson toteutus on kaksiosainen: 1) verkkopohjainen ryhmätyöskentely koosteineen ja 2) essee. Ohjatussa ryhmäosuudessa opiskelijat perehtyvät osoitettuun materiaaliin, keskustelevat materiaalin pohjalta ja työstävät keskustelustaan koosteen. Esseeseen opiskelija valitsee rajatun teeman, jota käsittelee hyödyntäen annettua sekä aihealueelta itse hakemaansa kirjallisuutta.
Accomplishment methods
Itsenäinen perehtyminen osoitettuun materiaaliin.
Aktiivinen osallistuminen ryhmätyöosuuden verkkokeskusteluun ja koosteen tuottaminen keskustelusta.
Kirjallinen työ.
Content
Opiskelijat perehtyvät opintojaksolla vammaisuuteen yhteiskunnallisena, sosiaalisena ja kokemuksellisena kysymyksenä sekä sosiaalityön kohdeilmiönä. Perehtyminen erilaisiin toimijuuksiin vammaissosiaalityössä sekä vammaissosiaalityön yhteiskunnallisiin ja ammatillisiin lähtökohtiin tapahtuu kirjallisuuden ja videomateriaalin pohjalta sekä vuorovaikutteisesti osaamista kehittäen. Opintojakso kohdentuu kolmeen teemaan: 1) Vammaisuuden menneisyys ja nykyisyys, 2) Vammaisuuden ja sen kokemisen moninaisuus sekä 3) Vammaissosiaalityön asiantuntijuus.
Location and time
Verkkototeutus Lapin yliopiston Moodle-oppimisympäristössä.
Materials
Oppimateriaali Moodlessa.
Viikkokeskuutelujen materiaali avautuu viikko kerrallaan. Avausviikon ohjeistus ja oppimateriaali ovat nähtävissä heti oppimisalustan avauduttua.
Teaching methods
1. Ohjeistetut, jaettuun materiaaliin perustuvat ryhmäkeskustelut
2. Viikkokoosteen tuottaminen vastuuviikon ryhmäkeskustelusta
3. Esseen itsenäinen työstäminen
Employer connections
-
Exam schedules
Viikkokoosteet palautetaan viikon päätteeksi. Tarkempi ajoitus kerrotaan oppimisalustalla.
Esseet palautetaan 8.12. mennessä. Uusintamahdollisuus ajoittunee tammikuulle.
International connections
-
Completion alternatives
-
Student workload
Tiiviisti aikataulutettua osallistumista edellyttävä osuus ajoittuu opintojakson ensimmäiselle kuukaudelle.
- Aloitusviikko: videomateriaaliin perehtyminen ja ryhmiin organisoituminen, 5 h
- 3 viikkoa ryhmissä työskentelyä: Jaettuun materiaaliin perehtyminen, 3 x 6 h, ja siihen pohjaava keskustelu, 3 x 6 h
- Vastuuviikon (1 viikko kolmesta) keskustelun fasilitointi ja koosteen tuottaminen, 1 x 8 h
- Essee kirjallisuuteen perehtyminen (edellisten materiaalien ohella), 40 h
- Esseen laadinta, 35 h
Assessment criteria, satisfactory (1)
Ryhmätyöosuus ja essee muodostavat arvioinnissa kokonaisuuden. Yhden osuuden heikompaa suoritusta voi kompensoida toisen osuuden paremmalla suorituksella.
Ryhmätyöosuus:
Hylätty (0): Kaikkiin verkkokeskusteluosuuksiin tai oman vastuuviikkokoosteen tekemiseen ei ole osallistuttu tai keskusteluihin osallistuminen on toimintatavoiltaan ollut selkeästi sosiaalityön arvoperustan kysenalaistavaa.
Välttävä (1): Vastuuviikon toimintaan osallistuminen on ollut erityisen niukkaa ja viikkokooste on hyvin hajanainen kokoelma viikon keskusteluista. Ryhmätyöskentelyyn osallistuminen on vaihdellut viikoittain ollen kokonaisuutena hyvin vähäistä tai myöhäistä.
Tyydyttävä (2): Vastuuviikon toimintaan osallistuminen on ollut niukkaa ja viikkokooste on melko hajanainen kokoelma viikon keskusteluista. Ryhmätyöskentelyyn osallistuminen on vaihdellut viikoittain ollen kokonaisuutena vähäistä tai myöhäistä.
Essee:
Hylätty (0): Essee ei vastaa tehtävänantoa. Se ei käsittele opintojakson aihealuetta, käytä lähteitä, on erittäin puutteellinen tai virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä (1): Essee sivuaa hyvin vähäisessä määrin opintojakson aihealuetta tai sen rajaaminen tai rakenne ovat hyvin heikkoja. Essee on jäsentymätön kokonaisuus irrallisia asioita tai sisältää väärinkäsityksiä tai on muutoin hyvin puutteellinen. Lähteiden käyttö on heikkoa tai vähäistä.
Tyydyttävä (2): Esseen aihevalinnassa, rajaamisessa tai rakenteessa on selkeitä puutteita. Essee keskittyy luettelemaan asioita ilman analyyttistä otetta. Essee voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä. Lähteiden käyttö on heikkoa tai vähäistä.
Assessment criteria, good (3)
Ryhmätyöosuus:
Hyvä (3): Vastuuviikon toimintaan osallistuminen osoittaa aihealueen hallintaa, on ollut ryhmää fasilitoivaa ja viikkokoosteesta rakentuu selkeä kokonaisuus. Ryhmätyöskentelyyn osallistuminen on pääsoin annetun ohjeen mukaista, oikea-aikaista ja ryhmän toimintaa eteenpäin vievää.
Kiitettävä (4): Vastuuviikon toimintaan osallistuminen osoittaa hyvää perehtymistä annettuun materiaaliin sekä ryhmässä käytyyn keskusteluun, se on ollut ryhmää fasilitoivaa ja viikkokoosteesta rakentuu ryhmän keskusteluja yhteennivova kokonaisuus. Ryhmätyöskentelyyn osallistuminen on annetun ohjeen mukaista, oikea-aikaista ja ryhmän toimintaa eteenpäin vievää.
Essee:
Hyvä (3): Esseen rajaus ja rakenne ovat toimivat. Esseessä on asioiden esittelyn ohella myös omaehtoista, analyyttistä otetta. Teksti osoittaa asioiden ymmärtämistä. Väärinymmärryksiä esiintyy vain satunnaisesti. Lähteiden käsittely on osaavaa ja tehtävänannon mukaista.
Kiitettävä (4): Esseen rajaus, kysymyksenasettelu ja rakenne ovat toimivat. Essee muodostaa selkeän kokonaisuuden. Essee osoittaa hyvää ymmärrystä ja omaehtoista, kirjallisuuteen perustuvaa, ajattelua. Tieteellisiä lähteitä on käytetty hyvin omien näkemysten argumentoinnissa.
Assessment criteria, excellent (5)
Ryhmätyöosuus:
Erinomainen (5): Vastuuviikon toimintaan osallistuminen osoittaa eriomaista paneutumista annettuun materiaaliin sekä sen oivaltavaa tulkintaa tai soveltamista, se on ollut ryhmää fasilitoivaa ja rakentavasti haastavaa. Viikkokoosteesta rakentuu ryhmän keskusteluja oivaltavasti koostava kokonaisuus. Ryhmätyöskentelyyn osallistuminen on annetun ohjeen mukaista, oikea-aikaista ja ryhmän toimintaa eteenpäin vievää.
Essee:
Erinomainen (5): Esseen rajaus, kysymyksenasettelu ja rakenne ovat erityisen johdonmukaisia. Essee hyvin kirjoitettu kokonaisuus, joka sisältää oivaltavaa omaehtoista reflektointia tai kriittistä pohdintaa, hyödyntäen osaavasti tieteellisiä lähteitä argumentoinnissa.
Qualifications
Sosiaalityön perusopinnot sekä pitkälle edenneet aineopinnot