Skip to main content

Introduction to Sámi Society and Culture (5 cr)

Code: SAAM0111V24-3002

General information


Enrollment
12.08.2025 - 02.09.2025
Registration for introductions has not started yet.
Timing
09.09.2025 - 09.10.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
2 cr
Virtual portion
3 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Faculty of Social Sciences
Teaching languages
Finnish
Seats
1 - 500
Teachers
Sanna Valkonen
Teacher in charge
Sanna Valkonen
Course
SAAM0111V24

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata saamelaiskulttuurin alueellisia ja kulttuurisia ominaispiirteitä ja eroja sekä ymmärtää saamelaisen kulttuurin moninaisuutta
- arvioida erilaisia näkökulmia saamelaiseen kulttuuriin
- hahmottaa saamelaisen yhteiskunnan kehityksen ja toiminnan pääpiirteitä sekä tärkeimpiä tämänhetkisiä ja historiallisia haasteita
- suhteuttaa alustavasti saamelaisen yhteiskunnan keskeiset kysymykset ja erityispiirteet osaksi maailmanlaajuista alkuperäiskansayhteisöä sekä suhteessa pohjoismaisiin valtayhteiskuntiin.

Execution methods

Opetusprofiili: HYBRIDI 3 ilman tallennusta.

Content

Opintojaksolla johdatetaan opiskelija perustietoon saamelaisesta kulttuurista ja yhteiskunnasta. Kurssilla käydään läpi saamen kieli- ja kulttuurialueiden erityispiirteitä sekä saamelaisten historiaa, perinteistä tietoa ja nykykulttuuria. Tarkastelussa ovat saamelaisen yhteiskunnan muotoutumisen vaiheet, toimijat ja toimintaympäristöt sekä perinteisen tiedon ja nykykulttuurin suhde. Kurssilla käsitellään myös saamelaista kulttuuria koskevia ajankohtaisia teemoja. Opintojakso tarjoaa monipuolisesti tietoa saamelaiskulttuurista ja saamelaisen yhteiskunnan sosiaalisista ja kulttuurisista rakenteista, kielestä, taiteesta, koulutuksesta ja instituutioista.

Location and time

Opintojakso järjestetään yhteistyössä Oulun yliopiston Giellagas-Instituutin saamelaisen kulttuurin oppiaineen kanssa. Opiskelijat seuraavat etäyhteyden kautta Oulusta tulevaa opetusta.

Materials

Ilmoitetaan tarkemmin moodlessa.


Teaching methods

- Luento-opetus (yht. 20 t)
- Ryhmätöinä tehtävät, uutisseurantaan perustuvat esitelmät
- Moodlen keskustelualueella tapahtuva oppimispäiväkirjamainen keskustelu
- Kirjallisuuteen pohjautuva essee

Assessment criteria, satisfactory (1)

Hylätty (0): Opiskelija ei ymmärrä tutkimusalan keskeisiä näkökulmia, lähestymistapoja tai käsitteitä. Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Välttävä (1) Opiskelija tunnistaa tutkimusalan keskeisiä näkökulmia, lähestymistapoja ja käsitteitä. Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Tyydyttävä (2): Opiskelija osaa jäsentää tutkimusalan keskeisiä näkökulmia, lähestymistapoja ja käsitteitä. Kirjallinen suoritus sisältää oleellisimmat asiat, mutta lähdekirjallisuuden käyttö on niukkaa tai tyyliltään referoivaa. Opiskelijan oma tulkinta ja asian kriittinen tarkastelu jäävät suorituksessa hatariksi.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä (3) Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa tutkimusalan keskeisiä näkökulmia, lähestymistapoja ja käsitteitä. Suoritus vastaa tehtävänantoa sekä osoittaa taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita.

Kiitettävä (4): Opiskelija osaa jäsentää, tulkita ja selittää saamelaisen yhteiskunnan ilmiöitä saamen- ja alkuperäiskansatutkimusparadigman kautta. Suoritus osoittaa tutkimusalan keskeisten käsitteiden, teorioiden ja lähestymistapojen hallintaa. Opiskelija kykenee arvioimaan lukemaansa ja argumentoimaan omia tulkintojaan sen pohjalta.

Assessment criteria, excellent (5)

Erinomainen (5): Opiskelija osaa jäsentää, tulkita ja selittää saamelaisen yhteiskunnan ilmiöitä saamen- ja alkuperäiskansatutkimusparadigman kautta. Suoritus osoittaa tutkimusalan keskeisten käsitteiden, teorioiden ja lähestymistapojen hallintaa. Opiskelija kykenee arvioimaan lukemaansa sekä argumentoimaan sen pohjalta puolesta ja vastaan. Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua ja kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

Go back to top of page