Skip to main content

Building Construction (5cr)

Code: R501RL465-3009

General information


Enrollment
06.10.2025 - 11.01.2026
Registration for introductions has not started yet.
Timing
12.01.2026 - 08.05.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Virtual portion
4 cr
Mode of delivery
Blended learning
Teaching languages
Seats
0 - 60
Degree programmes
Degree Programme in Civil Engineering
Teachers
Mikko Vatanen
Teacher in charge
Mikko Vatanen
Course
R501RL465

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Sisällön eteneminen tukien lukukausiprojektin toteutusta:
- Talonrakennushankkeen vaiheet ja hanketoimijat
- Aikataulut
- Rakentamisen lupakäytännöt
- Kaavallinen ohjaus
- Suunnittelutehtävät
- Pääpiirustukset
- Pinta-alat
- Vaipparakenteet
- Perustus- ja runkorakenteet
- Rakenteiden lämpöteknisen toiminnan perusteet
- Julkisivut
- Vesikatot

Objective

Tieto puuttuu

Execution methods

Lähi- ja monimuoto-opetus, harjoitukset ja itsenäinen opiskelu.

Content

Tieto puuttuu

Location and time

Alkaa: 12.1.2026
Päättyy: 8.5.2026
Opiskelet opintojakson sekä verkossa että osin lähijaksojen yhteydessä lähitunneilla. Opintojakso sisältää aikaan sidottua verkko-opetusta sekä aikataulutettuja oppimistehtäviä.
Opintojaksolla hyödynnetään Moodle-oppimisympäristöä, joka kokoaa opintojaksolla käsiteltävän aineiston sekä oppimistehtävät.
Etenemistä rytmittävät Zoom-tapaamiset verkossa lukujärjestyksen mukaisesti ja Zoom-tunneista tehdään myös tallenne. Suosittelemme osallistumaan verkko-oppitunneille reaaliaikaisesti, koska niissä pääset vuorovaikutukseen muiden kanssa ja osallistumaan yhteisiin keskusteluihin. Tallenteet tarjoavat mahdollisuuden kerrata sisältöjä, mutta eivät korvaa yhteisöllistä oppimista ja aktiivista osallistumista.

Materials

Digitaalisessa oppimisympäristössä (Moodle) jaetaan oppimismateriaalia joko tiedostoina tai linkkeinä alkuperäiseen aineistoon. Aineistona hyödynnetään ajantasaista lainsäädäntöä ja sitä täydentävää ohjeistusta sekä muita ohjeita (mm. RT-kortisto), raportteja ja artikkeleita. Myös muita avoimia tietolähteitä ja opiskelijan omiin työelämäkontakteihin liittyvää aineistoa voidaan hyödyntää.



Tekoälyn käyttö: Opintojaksolla hyödynnetään ARENEN liikennevalomallia. Opintojakson aikana tekoälyn käyttö on sallittu: saa käyttää, pitää kertoa (keltainen), mutta lopputentissä: käyttö kielletty, ei saa käyttää (punainen).


Teaching methods

Opintojakson toteutustapa: Opintojakso etenee teemallisina viikkoina, joissa yhdistyvät luennot, tapaus- ja ryhmätehtävät sekä soveltavat harjoitukset. Opintojaksolla hyödynnetään käänteisen luokkahuoneen (flipped classroom) periaatetta, minkä mukaisesti opiskelijat tutustuvat aiheeseen etukäteen (tukena videoluennot), ja tapaamisissa keskitytään soveltamiseen ja keskusteluun. Videoluennoilla ja tuntityöskentelyssä käsitellään talonrakentamisen / talonrakennushankkeen keskeisiä teemoja ja periaatteita.

Yhteistyö: Opintojakson toteutustavassa korostuu vahvasti myös projektityöskentelyn merkitys (1. lukuvuoden projekti).

Oppimistehtävät: Toteutuksen aikaiset oppimistehtävät ovat suunniteltu tukemaan luennoilla käsiteltyjä aiheita ja tarjoamaan käytännönläheistä oppimista. Tehtävät voivat sisältää esimerkiksi case-pohjaista työskentelyä ja ryhmäkeskusteluja. Opiskelijat toteuttavat myös laajemman ryhmätehtävän (1. lukuvuoden projekti) opintojakson aikana.

Tentti: Opintojakson lopussa järjestettävä tentti arvioi opiskelijoiden aiheen hallintaa ja kykyä soveltaa opittuja tietoja käytännössä. Tentti koostuu monivalintakysymyksistä, lyhyistä vastauksista ja käytännön tehtävistä, jotka kattavat opintojakson keskeiset teemat.

Employer connections

Projektityön kohteen valintaa voidaan suunnata opiskelijan omien työelämäkontaktien mukaiseksi. Mahdollisuuksien mukaan toteutukseen sisällytetään myös työelämäedustajan luento.

Exam schedules

Tentti pidetään opintojakson lopulla, uusintamahdollisuuksista sovitaan erikseen.

Completion alternatives

Opiskelijat, jotka eivät osallistu perustelluista syistä lukukausiprojektiin, tekevät talonrakentamisen osalta projektin korvaavat yksilötehtävät. Tämän lisäksi toteutukseen kuuluu tentti kaikille opiskelijoille.

Student workload

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, mikä tarkoittaa noin 135 tunnin kokonaistyömäärää. Työmääräsi jakautuu keskimäärin seuraavasti:
- Opiskelu ohjatuissa tilaisuuksissa: 30 h
- Itsenäinen oppiminen ja valmistautuminen: 40 h
- Ryhmätyöskentely ja yhteisöllinen oppiminen: 50 h
- Arvioitavat tehtävät ja loppuarviointi (tentti): 15 h

Assessment criteria, satisfactory (1)

Tieto puuttuu

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija hallitsee hyvin opintojakson keskeisen sisällön. Opiskelija osaa tunnistaa useimmat käsitteet talonrakentamisen vaiheisiin ja hanketoimijoihin sekä lainsäädännön vaikutuksiin liittyen ja osaa osittain määritellä niiden sisältöä. Pientalohankkeen ajallinen kesto on määritetty asianmukaisesti, tulosten ja etenemisen havainnollistamisessa on kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä rakentamisen lupamenettelyitä ja tunnistaa pientalokohteen rakentamisluvan prosessin. Opiskelija tunnistaa kaavallisen ohjauksen tasot ja osittain kaavamerkinnät. Pientalokohteen rakenteiden toteutuksen ja toiminnan perusperiaatteet osataan määritellä pääsääntöisesti oikein.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija hallitsee opintojakson aihealueen erinomaisesti ja osoittaa erityistä perehtyneisyyttä aiheeseen. Talonrakentamisen vaiheet ja hanketoimijat tunnistetaan sekä niiden sisältö osataan määritellä täsmällisesti. Lainsäädännölliset näkökulmat ja niiden merkitys on ymmärretty hyvin. Pientalohankkeen ajallisen keston arviointi on selkeää, havainnollista ja perusteltua. Rakentamisen lupamenettelyt hallitaan ja osaamisen soveltaminen pientalokohteen rakentamisluvan prosessissa on sujuvaa. Kaavallisen ohjauksen tasot tunnistetaan ja tietoa on sovellettu oikein kaavamerkintöjen vaikutusten täsmällisessä arvioinnissa. Pientalokohteen rakenteiden toteutuksen ja toiminnan perusperiaatteet osataan määritellä oikein ja perustelevalla otteella.

Qualifications

NULL

Go back to top of page